مانور دریایی مقابله با مواد خطرناک و سمی در بندر چابهار برگزار شد وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: رکورد کم سابقه جابجایی بار در بندر شهیدبهشتی چابهار در سال ۹۷/ انتقال کالاهای اساسی سهم استان های شرقی کشور از طریق بندر چابهار/ انجام شش سال فعالیت شبانه روزی برای احداث بندر چابهار دریافت قسط اول ۳۰۰ میلیارد تومانی برای خط آهن چابهار- زاهدان تا چند روز آینده/ خط آهن چابهار- زاهدان تا سال ۱۴۰۰ افتتاح می شود نقش کلیدی بندر چابهار در تامین کالاهای اساسی استان های شرقی/جایگاه ویژه بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در رونق سواحل مکران/تبدیل سواحل مکران به قطب جهانی در گرو توجه به حمل نقل دریایی و ترافیک بار تبادل کالایی بندر چابهار با 10 کشور در 11 ماه گذشته/عدم محدودیت سرمایه گذاری و فعالیت کشورهای مختلف در بندر چابهار ضرورت احیا و توسعه صنعت لنج سازی در سیستان و بلوچستان/لزوم راه اندازی مسافرت های دریایی بین بندر چابهار با بنادر داخلی و خارجی/ جاده های پرترافیک استان در اولویت 2 بانده شدن پیام تبریک مدیرکل بنادر و‌ دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز دانشجو افتتاح 2.5 کیلومتر جاده دسترسی بندر شهید بهشتی با حضور وزیر راه بندر چابهار؛ در ردیف بنادر تراز برتر/راه اندازی خط مسافری دریایی چابهار – مسقط از پایان آذر ماه/ وجود مدرن ترین ترمینال مسافری دریایی کشور در بندر چابهار کسب رتبه برتر توسط بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در اجلاس استانی نماز
چگونه بندر هنگ‌کنگ توانست از دو بحران انسانی و اقتصادی جان سالم به در ببرد؟

مهم‌ترین وجه تمایز هنگ‌کنگ با دیگر بنادر مهم جهان، موقعیت ژئوپلتیک آن در قاره کهن است. هنگ‌کنگ در شاهراه تجاری شرق دور و در مرکز جغرافیایی حوزه  به سرعت در حال توسعه‌ی آسیا و اقیانوس آرام  قرار گرفته‌است؛ شاید به همین خاطر باشد که این بندر  از لحاظ تناژ کشتی‌ها، حجم کارگو و ورودی مسافر، یکی از بنادر عمده جهان محسوب می شود. از سوی دیگر هنگ‌کنگ، بندر آب عمیق، مدرن و بسیار مجهزی است که دو نوع اصلی حمل و نقل دریایی را در اختیار دارد: کشتی‌های اقیانوس‌پیما که از تمام نقاط جهان در آن لنگر می‌اندازند و کشتی‌های رودخانه‌ای که از رودخانه پرل (مروارید) به این‌جا می‌آیند. در سال 2017، هنگ‌کنگ 20/8 میلیون تن ورودی بندر را مدیریت کرد و از آن‌جا به عنوان یکی از پرکارترین بنادر جهان شناخته شد. در حال‌حاضر 73 کشتی اقیانوس‌پیما و 435 کشتی رودخانه‌ای به صورت روزانه به این بندر رفت‌و‌آمد می‌کنند

بندر هنگکنگ که در سال 1898 توسط انگلستان به استعمار درآمد، 9 سال بعد به چین برگردانده شد و اکنون یکی از مهمترین مراکز ملی پیش روی جهان است، بهطوریکه بورس اوراق بهادار این بندر ششمین رتبه را در میان بازارهای سرمایهگذاری جهان از آن خود کرده است. پس از جنگ جهانی دوم، بندر هنگکنگ در زمینه رشد صنعتی و تولید کالاهای صادراتی، پیشرفت چشمگیری داشت و با همان سرعت در دهه 1980، به یک اقتصاد خدماتمحور تبدیل شد. دو بحرانی که هنگکنگ پشت سر گذاشته را میتوان بحران مالی آسیا در سال 1998 و شیوع بیماری سارس در سال 2003 دانست؛ دو بحرانی که رنج فراوانی را به پیکره این شهر ساحلی وارد کرد اما زمینهی توسعه آن بهنوعی هموار بود که اکنون بندرگاه صادرات چین لقب گرفته است؛ با اینکه به دلیل کمبود مواد غذایی، کشاورزی و منابع طبیعی، مردمش برای روزگار گذراندن، چشمبهراه محصولات وارداتی هستند!

جاذبههای اقتصادی

اغلب به هنگکنگ بهعنوان بهترین نمونه سرمایهداری آزاد در دنیای امروز استناد میشود. دولت در این بندر همچنان سیاست «عدم مداخلات مثبت» را دنبال میکند که به معنای واگذاری مدیریت اقتصاد به نیروهای بازار و بخش خصوصی است. از این منظر اقتصاد هنگکنگ، اقتصاد بازار آزاد است که تا حد زیادی وابسته به تجارت و تامین مالی بینالملل میشود. ارزش تجارت کالا و خدمات هنگکنگ از جمله صادرات مجدد در حدود چهار برابر ارزش تولید ناخالص داخلی است. هنگکنگ تعرفهای روی کالاهای وارداتی قرار نداده و فقط چهار کالا هستند که مالیات بر ارزشافزوده به آنها تعلق میگیرد؛ چه وارداتی باشند و چه در داخل تولیدشده باشند: الکل، تنباکو، نفت هیدروکربن، الکل متیل. هیچ توافقنامه و یا تبصرهای خلاف این قانون وجود ندارد و تمام تلاشها در یکجهت انجام میشود: نزدیکتر شدن ارزش پول هنگکنگ به دلار آمریکا!

آنچه فقط در هنگکنگ میتوان دید

 

هنگکنگ یکی از هیجانانگیزترین و پرجنبوجوشترین شهرهای جهان است که طبیعتی شگفتانگیز و زیبا، مراکز تجاری متنوع، پیشینه تاریخی غنی و فرصتهای نامحدود برای بازدیدکنندگان دارد. بندر هنگکنگ، مرکز فرهنگهای گوناگون و بهخصوص آیینهای چینی به شمار میرود. اگرچه رد پای بریتانیا همهجا در اطراف بندر به چشم میخورد، اما ارزشهای سنتی و آداب و رسوم کنفوسیوس که در سرزمین اصلی چین عمدتا به دست فراموشی سپرده شده، اینجا محفوظ مانده است. بازدیدکنندگان بندر هنگکنگ میتوانند در فستیوالهای متعددی شرکت کنند، از بهترین رستورانهای دنیا یا از غذاهایی که در خیابانها سرو میشوند لذت ببرند و در اقامتگاههای مجلل و پنتهاوسهای لوکس ساکن شوند. آنها میتوانند از روستاهایی با قایقهای چوبی دیدن کنند و طیف وسیعی از زبان، لهجه و گویشهای چینی را که در سراسر جهان بینظیر هستند، بشنوند. بندر هنگکنگ، دارای آبوهوای نیمهگرمسیری و مرطوب است. تابستانها گرم و مرطوب هستند و با توفان، رعدوبرق و بارشهای شدید باران همراهاند. زمستانها اغلب ابری و همراه با موجهای شدیدی است که منجر به وزش بادهای سرد میشوند. بهترین فصل برای دیدن هنگکنگ، بهار و پاییز است.

کشتیهای کروز

بهترین راه برای لذتبردن از اسکله ویکتوریا سفر با کشتیهای کروز شبانه است. جایی که مسافران از سمفونی نورها و یک نمایش چندرسانهای لذت میبرند که شامل 40 آسمانخراش و نورپردازی زیبای آنها با چراغهای رنگی، پرتوهای لیزری و فلاشهای هماهنگ با موسیقی در حال پخش است. چه در شب و چه در روز سفر با کشتیهای کروز در بندر هنگکنگ برای مسافران همیشه سفری دلچسب و به یاد ماندنی خواهد بود.

قله

یکی از محبوبترین جاذبههای هنگکنگ که هیچ توریستی نباید دیدن آن را از دست بدهد، the Peak یا همان قله است. این قله در جایی قرار گرفته که شما میتوانید دید پانورامایی از بندر هنگکنگ، اسکله ویکتوریا و تپههای اطراف آن داشته باشید. برای تردد به قله، تراموایی طراحی شده که تا ارتفاع 373 متری دامنه تپههای اطراف بالا میرود.

اسکله

اسکله ویکتوریا را میتوان یکی از مکانهای جادویی بندر هنگکنگ دانست منطقه «سیم شا سویی پرومنید» واقع در ناحیه «یو سیم مانگ»، نمایی بسیار زیبا از بندر هنگ‌کنگ و خط افق هنگ‌کنگ ارائه می‌دهد. در این اسکله معروف‌ترین مراکز خرید بندر، مشهورترین خیابان‌ها و زیباترین جلوه‌های لوکس شهر قرار دارند.

 

مجسمه بودا

یکی از مکان‌هایی که حتما باید به بازدید آن رفت، صومعه بودا / پو لین است. مجسمه بودای این مجموعه بلندترین مجسمه ایستاده بودا در جهان است. 

۱ مهر ۱۳۹۷ ۱۰:۳۵
کد خبر : ۴۳,۷۶۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید