طرح توسعه بندر چابهار فراتر از برنامه زمان ‌بندی در حال اجراست برگزاری تمرین (Drill) مقابله با آلودگی نفتی با محوریت استفاده از مواد دیسپرسنت در بندر چابهار نصب آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار بندر چابهار می‌تواند پاسخگوی ترخیص و‌ تامین تمام نیازهای کشور باشد/ کاهش زمان جابجایی کالاهای اساسی از هند به افغانستان به یک هفته پیام مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان به مناسبت "روز جهانی دریانورد" اولین محموله سیمان صادراتی جامبوبگ از بندر شهید کلانتری چابهار/ حمل مستقیم محموله صادراتی از کامیون به شناور/ تامین بار برگشتی شناورهای فلزی با صادرات از بندر شهید کلانتری تصویب کاهش ۲۵ درصدی سود بازرگانی کالاهای وارده از طریق بندر شهید بهشتی ورود چهارمین محموله گندم اهدایی ترانزیتی هندوستان به افغانستان به بندر شهید بهشتی چابهار تیم تخصصی بندر چابهار پیشتاز در حوزه دریایی بین المللی /مسئول کنترل و بازرسی کشتی های بندر چابهار عضو منتخب سازمان بین المللی دریانوردی بهره مندی از مزایای قوانین مناطق آزاد در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور/ هم افزایی بندر و منطقه آزاد چابهار برای بهره گیری صاحبان کالا و فعالین اقتصادی از تخفیفات و معافیتها
چگونه بندر هنگ‌کنگ توانست از دو بحران انسانی و اقتصادی جان سالم به در ببرد؟

مهم‌ترین وجه تمایز هنگ‌کنگ با دیگر بنادر مهم جهان، موقعیت ژئوپلتیک آن در قاره کهن است. هنگ‌کنگ در شاهراه تجاری شرق دور و در مرکز جغرافیایی حوزه  به سرعت در حال توسعه‌ی آسیا و اقیانوس آرام  قرار گرفته‌است؛ شاید به همین خاطر باشد که این بندر  از لحاظ تناژ کشتی‌ها، حجم کارگو و ورودی مسافر، یکی از بنادر عمده جهان محسوب می شود. از سوی دیگر هنگ‌کنگ، بندر آب عمیق، مدرن و بسیار مجهزی است که دو نوع اصلی حمل و نقل دریایی را در اختیار دارد: کشتی‌های اقیانوس‌پیما که از تمام نقاط جهان در آن لنگر می‌اندازند و کشتی‌های رودخانه‌ای که از رودخانه پرل (مروارید) به این‌جا می‌آیند. در سال 2017، هنگ‌کنگ 20/8 میلیون تن ورودی بندر را مدیریت کرد و از آن‌جا به عنوان یکی از پرکارترین بنادر جهان شناخته شد. در حال‌حاضر 73 کشتی اقیانوس‌پیما و 435 کشتی رودخانه‌ای به صورت روزانه به این بندر رفت‌و‌آمد می‌کنند

بندر هنگکنگ که در سال 1898 توسط انگلستان به استعمار درآمد، 9 سال بعد به چین برگردانده شد و اکنون یکی از مهمترین مراکز ملی پیش روی جهان است، بهطوریکه بورس اوراق بهادار این بندر ششمین رتبه را در میان بازارهای سرمایهگذاری جهان از آن خود کرده است. پس از جنگ جهانی دوم، بندر هنگکنگ در زمینه رشد صنعتی و تولید کالاهای صادراتی، پیشرفت چشمگیری داشت و با همان سرعت در دهه 1980، به یک اقتصاد خدماتمحور تبدیل شد. دو بحرانی که هنگکنگ پشت سر گذاشته را میتوان بحران مالی آسیا در سال 1998 و شیوع بیماری سارس در سال 2003 دانست؛ دو بحرانی که رنج فراوانی را به پیکره این شهر ساحلی وارد کرد اما زمینهی توسعه آن بهنوعی هموار بود که اکنون بندرگاه صادرات چین لقب گرفته است؛ با اینکه به دلیل کمبود مواد غذایی، کشاورزی و منابع طبیعی، مردمش برای روزگار گذراندن، چشمبهراه محصولات وارداتی هستند!

جاذبههای اقتصادی

اغلب به هنگکنگ بهعنوان بهترین نمونه سرمایهداری آزاد در دنیای امروز استناد میشود. دولت در این بندر همچنان سیاست «عدم مداخلات مثبت» را دنبال میکند که به معنای واگذاری مدیریت اقتصاد به نیروهای بازار و بخش خصوصی است. از این منظر اقتصاد هنگکنگ، اقتصاد بازار آزاد است که تا حد زیادی وابسته به تجارت و تامین مالی بینالملل میشود. ارزش تجارت کالا و خدمات هنگکنگ از جمله صادرات مجدد در حدود چهار برابر ارزش تولید ناخالص داخلی است. هنگکنگ تعرفهای روی کالاهای وارداتی قرار نداده و فقط چهار کالا هستند که مالیات بر ارزشافزوده به آنها تعلق میگیرد؛ چه وارداتی باشند و چه در داخل تولیدشده باشند: الکل، تنباکو، نفت هیدروکربن، الکل متیل. هیچ توافقنامه و یا تبصرهای خلاف این قانون وجود ندارد و تمام تلاشها در یکجهت انجام میشود: نزدیکتر شدن ارزش پول هنگکنگ به دلار آمریکا!

آنچه فقط در هنگکنگ میتوان دید

 

هنگکنگ یکی از هیجانانگیزترین و پرجنبوجوشترین شهرهای جهان است که طبیعتی شگفتانگیز و زیبا، مراکز تجاری متنوع، پیشینه تاریخی غنی و فرصتهای نامحدود برای بازدیدکنندگان دارد. بندر هنگکنگ، مرکز فرهنگهای گوناگون و بهخصوص آیینهای چینی به شمار میرود. اگرچه رد پای بریتانیا همهجا در اطراف بندر به چشم میخورد، اما ارزشهای سنتی و آداب و رسوم کنفوسیوس که در سرزمین اصلی چین عمدتا به دست فراموشی سپرده شده، اینجا محفوظ مانده است. بازدیدکنندگان بندر هنگکنگ میتوانند در فستیوالهای متعددی شرکت کنند، از بهترین رستورانهای دنیا یا از غذاهایی که در خیابانها سرو میشوند لذت ببرند و در اقامتگاههای مجلل و پنتهاوسهای لوکس ساکن شوند. آنها میتوانند از روستاهایی با قایقهای چوبی دیدن کنند و طیف وسیعی از زبان، لهجه و گویشهای چینی را که در سراسر جهان بینظیر هستند، بشنوند. بندر هنگکنگ، دارای آبوهوای نیمهگرمسیری و مرطوب است. تابستانها گرم و مرطوب هستند و با توفان، رعدوبرق و بارشهای شدید باران همراهاند. زمستانها اغلب ابری و همراه با موجهای شدیدی است که منجر به وزش بادهای سرد میشوند. بهترین فصل برای دیدن هنگکنگ، بهار و پاییز است.

کشتیهای کروز

بهترین راه برای لذتبردن از اسکله ویکتوریا سفر با کشتیهای کروز شبانه است. جایی که مسافران از سمفونی نورها و یک نمایش چندرسانهای لذت میبرند که شامل 40 آسمانخراش و نورپردازی زیبای آنها با چراغهای رنگی، پرتوهای لیزری و فلاشهای هماهنگ با موسیقی در حال پخش است. چه در شب و چه در روز سفر با کشتیهای کروز در بندر هنگکنگ برای مسافران همیشه سفری دلچسب و به یاد ماندنی خواهد بود.

قله

یکی از محبوبترین جاذبههای هنگکنگ که هیچ توریستی نباید دیدن آن را از دست بدهد، the Peak یا همان قله است. این قله در جایی قرار گرفته که شما میتوانید دید پانورامایی از بندر هنگکنگ، اسکله ویکتوریا و تپههای اطراف آن داشته باشید. برای تردد به قله، تراموایی طراحی شده که تا ارتفاع 373 متری دامنه تپههای اطراف بالا میرود.

اسکله

اسکله ویکتوریا را میتوان یکی از مکانهای جادویی بندر هنگکنگ دانست منطقه «سیم شا سویی پرومنید» واقع در ناحیه «یو سیم مانگ»، نمایی بسیار زیبا از بندر هنگ‌کنگ و خط افق هنگ‌کنگ ارائه می‌دهد. در این اسکله معروف‌ترین مراکز خرید بندر، مشهورترین خیابان‌ها و زیباترین جلوه‌های لوکس شهر قرار دارند.

 

مجسمه بودا

یکی از مکان‌هایی که حتما باید به بازدید آن رفت، صومعه بودا / پو لین است. مجسمه بودای این مجموعه بلندترین مجسمه ایستاده بودا در جهان است. 

۱ مهر ۱۳۹۷ ۱۰:۳۵
کد خبر : ۴۳,۷۶۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید