مانور دریایی مقابله با مواد خطرناک و سمی در بندر چابهار برگزار شد وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: رکورد کم سابقه جابجایی بار در بندر شهیدبهشتی چابهار در سال ۹۷/ انتقال کالاهای اساسی سهم استان های شرقی کشور از طریق بندر چابهار/ انجام شش سال فعالیت شبانه روزی برای احداث بندر چابهار دریافت قسط اول ۳۰۰ میلیارد تومانی برای خط آهن چابهار- زاهدان تا چند روز آینده/ خط آهن چابهار- زاهدان تا سال ۱۴۰۰ افتتاح می شود نقش کلیدی بندر چابهار در تامین کالاهای اساسی استان های شرقی/جایگاه ویژه بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در رونق سواحل مکران/تبدیل سواحل مکران به قطب جهانی در گرو توجه به حمل نقل دریایی و ترافیک بار تبادل کالایی بندر چابهار با 10 کشور در 11 ماه گذشته/عدم محدودیت سرمایه گذاری و فعالیت کشورهای مختلف در بندر چابهار ضرورت احیا و توسعه صنعت لنج سازی در سیستان و بلوچستان/لزوم راه اندازی مسافرت های دریایی بین بندر چابهار با بنادر داخلی و خارجی/ جاده های پرترافیک استان در اولویت 2 بانده شدن پیام تبریک مدیرکل بنادر و‌ دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز دانشجو افتتاح 2.5 کیلومتر جاده دسترسی بندر شهید بهشتی با حضور وزیر راه بندر چابهار؛ در ردیف بنادر تراز برتر/راه اندازی خط مسافری دریایی چابهار – مسقط از پایان آذر ماه/ وجود مدرن ترین ترمینال مسافری دریایی کشور در بندر چابهار کسب رتبه برتر توسط بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در اجلاس استانی نماز
پازل "ریل - بندر" برای پشتیبانی از بانکرینگ در بندر شهید رجایی تکمیل شد/نخستین واگن های مخزن دار سوخت تولید پالایشگاه اصفهان در ایستگاه ترمینال ریلی نفتی بندر
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از راه اندازی آزمایشی ترمینال جدید ریلی نفتی(محوطه اختصاصی ریلی) در بندر شهید رجایی برای توسعه حمل ریلی فرآورده های نفتی و گسترش زیرساخت های "ریل-بندر" خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، "اله مراد عفیفی پور" با اشاره به اهمیت فوق العاده توسعه شبکه ریلی در بنادر کشور و توسعه زیرساخت های ریل - بندر، اظهار داشت: این موضوع همواره مورد تاکید مسئولان کشوری، مدیران سازمانی و بخش های اقتصادی بوده و در اهداف برنامه های پنج ساله و چشم انداز توسعه نیز لحاظ شده است.

وی مزایای حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای در امور حمل و نقل انبوه به خصوص در مسافت های طولانی را برشمرد و با اشاره به سهم تعیین کننده آن در تولید ناخالص ملی و نقش پیش نیاز آن در توسعه بخش های مختلف اقتصادی اجتماعی، افزود: توسعه حمل و نقل ریلی باعث اشتغالزایی بالا، کاهش قابل ملاحظه در مصرف انرژی (به ویژه گازوییل)، ایمنی فوق العاده بالا، جلوگیری از آسیب به زیرساخت های جاده ای و تلطیف محیط زیست به دلیل مصرف سوخت فسیلی کمتر می شود که تاثیر قابل توجهی در کاهش قیمت تمام شده کالا و افزایش رقابت پذیری در بنادر دارد. از سوی دیگر، هرچه قیمت سوخت به قیمت واقعی خود نزدیکتر شود، صرفه و مزیت اقتصادی حمل و نقل ریلی در همسنجی با جاده، بیشتر خواهد شد.

عفیفی پور با اشاره به متصل نبودن شانتینگ یارد(محوطه اختصاصی ریلی) شمالی بندر از طریق خطوط انتقال به مخازن بندر خلیج فارس طی سالیان گذشته، گفت: این محدودیت در حمل فرآورده های نفتی صادراتی و ترانزیتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی باعث می شد تا با انجام عملیات مجدد، از حمل زمینی جهت انتقال فرآورده ها به مخازن استفاده شود.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، کسری های چند باره، تخلیه و بارگیری مضاعف، ایجاد ترافیک در مسیر درب ورودی، کاهش ایمنی مسیر تردد، مشکلات تخلیه کامیونی به مخازن و کندی عملیات تخلیه از جمله عوامل محدودیت آفرینی بود که با ایجاد ترمینال ریلی نفتی جدید، مرتفع می شود.

وی در ادامه اضافه کرد: زیرساخت ریلی این پایانه پیشتر به عنوان پارکینگ واگن ها استفاده می شد، که هم اکنون با تغییرات ایجاد شده و فراهم نمودن این امکان، این تاسیسات از توان تخلیه ماهانه 222 هزار متر مکعب و سالانه حدود دو میلیون و 664 هزار متر مکعب نفت کوره برخوردار است که بخش عمده ای از فعالیت های بانکرینگ در بندرخلیج فارس را در بر می گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: فرآورده های تخلیه شده از طریق خطوط لوله و سیستم پمپاژ نصب شده در ترمینال ریلی نفتی و از طریق شبکه خطوط لوله بندر خلیج فارس امکان تخلیه واگن به تمامی مخازن متصل به این شبکه را فراهم نموده است.

وی افزود: به صورت همزمان می توان 44 واگن مخزن دار را با نرخ تخلیه حدود 350 متر مکعب در ساعت  تخلیه کرد؛ همچنین، دو دستگاه دیگ بخار نصب شده بر روی واگن امکان گرم نمودن فرآورده ها را نیز فراهم خواهد کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: صاحبان کالا در حال حاضر برای فرآورده های صادراتی و ترانزیتی که امکان حمل ریلی به بندر شهید رجایی دارند، می توانند از این تسهیلات برای تخلیه واگن های مخزن دار استفاده کنند.

عفیفی پور با اشاره به آغاز بکار آزمایشی این ترمینال ریلی نفتی ، گفت: نخستین محموله نفت کوره تولیدی پالایشگاه اصفهان در قالب 17 واگن مخزن دار با حجم 950 تن امروز وارد بندر شهید رجایی شد که این فرآورده در عملیات بانکرینگ و سوخت رسانی به کشتی ها مورداستفاده قرار می گیرد.

 وی در پایان اظهار داشت: از این پس 5 پالایشگاه بزرگ کشور (اصفهان، تهران، تبریز، اراک و کرمانشاه) که به خط ریل وصل هستند، مستقیم به بندر شهیدرجایی دسترسی دارند و این یک تحول و مزیت بزرگ محسوب می شود.

واحد اطلاعات و اخبار

۱۴ آبان ۱۳۹۷ ۱۰:۴۶
کد خبر : ۴۴,۲۶۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید