برگزاری مانور مشترک ارگانهای دریایی ناجا و یگان حفاظت بندر چابهار در محل حوضچه بندر شهید بهشتی چابهار توافقات دومین نشست کمیته مخابرات دریایی استان سیستان و بلوچستان/ایجاد بسترهای هماهنگی مشترک در حوادث دریایی محدوده منطقه A1 دریایی/توافق ایجاد بستر ارتباطی مشترک بر کانال VHF دریایی گام های بزرگ در مسیر رونق تجارت منطقه از طریق بندر شهید بهشتی/ تمدید تخفیف 40 درصدی برای ترانزیت کالا بین 2 بندر هند و چابهار/ بندر شهید بهشتی؛ شاه کلید رونق تجارت منطقه نجات ۵ سرنشین قایق صیادی در محدوده خلیج چابهار به آب اندازی و تست اولیه شناور ناجی/ ارتقاء توان عملیاتی شناور جستجو و نجات دریایی بندر چابهار/ کاهش زمان رسیدن به منطقه حادثه دریایی تمدید مجوز بهره برداری کارگاه ساخت و تعمیر شناور در کنارک/ایجاد اشتغال غیر مستقیم بیش از 1000 نفر در کارگاه های شناورسازی کشف 880 لیتر سوخت قاچاق در بندر شهید بهشتی چابهار تکمیل زیرساخت‌های حمل ونقل چابهار اقتصاد کشور را متحول می‌کند پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز جهانی دریانوردی پروژه های عمرانی و توسعه ای بندر چابهار جلوتر از برنامه زمان بندی/ تحقق مسئولیت های اجتماعی سازمان بنادر در سیستان و بلوچستان
احداث ترمینال های LNG در بنادر کشور/  50 درصد ذخایرسوخت فسیلی دنیا در محدوده خلیج فارس قرار دارد/ فعال سازی عملیات بانکرینگ LNG برای کشتی ها و شناورها/ آغاز امکان سنجی برای بکارگیری استفاده از گاز طبی
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تمرکز سازمان بنادر و دریانوردی بر روی احداث ترمینال های LNG در بنادر شهید رجایی و شهید بهشتی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد علی حسن زاده در دومین روز از سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل که با همکاری اتحادیه اروپا برگزار شد، افزود: در 2 سال گذشته گزارش مفصلی در مورد وضعیت استفاده از گاز طبیعی (LNG) و کاربردهای آن در حوزه بنادر و دریانوردی تهیه شده است. استفاده از گاز طبیعی به علت مقررات سخت‌گیرانه زیست‌محیطی و قیمت ارزان‌تر روزبه‌روز در بین شرکت‌های بزرگ کشتیرانی خصوصاً حمل کانتینر مقبولیت بیشتری پیدا کرده است.

وی با توجه به اهمیت استفاده از گاز طبیعی، گفت: این حوزه را می توان در 5 بخش تقسیم بندی کرد. یک؛ اطلاعیه ها و قانون گذاری های انجام شده در ارتباط با استفاده از LNG، دوم؛ بنادر و ترمینال های LNG، سوم؛ شرکت های سوخت رسانی بندری و استفاده از LNG به جای سوخت های متداول، چهارم؛ کشتیرانی ( حمل LNG به عنوان محموله و یا استفاده از LNG به عنوان سوخت) و پنجم؛ یاردهای کشتی سازی و امکان ساخت و تجهیز کشتی ها برای بهره بری از LNG به عنوان سوخت اصلی و یا سوخت ثانویه است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین تمرکز سازمان بنادر و دریانوردی بر روی احداث ترمینال های LNG در بنادر کشور است. طبق برنامه ریزی های انجام شده در سازمان بنادر و دریانوردی بندر شهید رجایی و بندر شهید بهشتی پتانسیل تاسیس ترمینال های LNG را دارا هستند و در همین راستا اختصاص اراضی پسکرانه در این بنادر در دستور کار قرار گرفته است

حسن زاده افزود: بیش از 50 درصد ذخایرسوخت فسیلی دنیا در محدوده خایج فارس قرار دارد و همچنین خلیج فارس و تنگه هرمز یکی از پرترددترین مسیر های آبی در دنیا شناخته می شوند. همه این عوامل پتانسیل بالایی را برای بنادر ایران در بحث بانکرینگ LNG ایجاد می کند

وی خاطرنشان کرد: بنادر شهید رجایی به دلیل نزدیکی به تنگه هرمز و چابهار به عنوان آخرین نقطه در مسیر تردد می توانند نقاط خوبی برای عملیات بانکرینگ LNG کشتی ها و شناورهای در حال تردد باشند

حسن زاده اظهار داشت: در حال حاضر کشورهای ایران، روسیه و قطر دارای بزرگترین ذخایر گازی در دنیا هستند که طبق مطالعات انجام شده از نظر ظرفیت میدان های گازی ایران در رتبه اول در دنیا قرار دارد. با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و بنادر جنوبی، ایران آمادگی همکاری مشترک با کشورهای اروپایی در زمینه LNG و یا سرمایه گزاری صد در صدی خارجی را دارد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در پایان گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در حال برگزاری جلساتی با انستیتو LNG ایران به منظور امکان سنجی و بررسی طرح توجیه اقتصادی به کارگیری سوخت LNG است.

 

۲۲ آبان ۱۳۹۷ ۱۵:۴۲
کد خبر : ۴۴,۳۳۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید