مانور دریایی مقابله با مواد خطرناک و سمی در بندر چابهار برگزار شد وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: رکورد کم سابقه جابجایی بار در بندر شهیدبهشتی چابهار در سال ۹۷/ انتقال کالاهای اساسی سهم استان های شرقی کشور از طریق بندر چابهار/ انجام شش سال فعالیت شبانه روزی برای احداث بندر چابهار دریافت قسط اول ۳۰۰ میلیارد تومانی برای خط آهن چابهار- زاهدان تا چند روز آینده/ خط آهن چابهار- زاهدان تا سال ۱۴۰۰ افتتاح می شود نقش کلیدی بندر چابهار در تامین کالاهای اساسی استان های شرقی/جایگاه ویژه بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در رونق سواحل مکران/تبدیل سواحل مکران به قطب جهانی در گرو توجه به حمل نقل دریایی و ترافیک بار تبادل کالایی بندر چابهار با 10 کشور در 11 ماه گذشته/عدم محدودیت سرمایه گذاری و فعالیت کشورهای مختلف در بندر چابهار ضرورت احیا و توسعه صنعت لنج سازی در سیستان و بلوچستان/لزوم راه اندازی مسافرت های دریایی بین بندر چابهار با بنادر داخلی و خارجی/ جاده های پرترافیک استان در اولویت 2 بانده شدن پیام تبریک مدیرکل بنادر و‌ دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز دانشجو افتتاح 2.5 کیلومتر جاده دسترسی بندر شهید بهشتی با حضور وزیر راه بندر چابهار؛ در ردیف بنادر تراز برتر/راه اندازی خط مسافری دریایی چابهار – مسقط از پایان آذر ماه/ وجود مدرن ترین ترمینال مسافری دریایی کشور در بندر چابهار کسب رتبه برتر توسط بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در اجلاس استانی نماز
احداث بلندترین برج کنترل دریایی در دروازه ملل
عباس آذرپیکان معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از اتمام مطالعات و آغاز فرآیند ساخت بلندترین برج کنترل دریایی و ساختمان مرجع دریایی کشور در دروازه ملل خبر داد.

آذرپیکان معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: عملیات ساخت پروژه‌ بلندترین برج کنترل ترافیک دریایی و ساختمان مرجع دریایی بعنوان چشمان همیشه بیدار بندر چابهار به‌زودی آغاز می‌گردد.

 آذرپیکان با اشاره به کارآمدی حمل ‌و نقل دریایی به‌عنوان یکی از باصرفه‌ترین و ایمن‌ترین روش‌های حمل ‌و نقل به ‌عنوان مزیت رقابتی برای کشورهای ساحلی افزود: کشورهای مختلف به ‌منظور بهره‌مندی از این ظرفیت، سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در کنار تجهیزات استراتژیک بندری که می تواند نقش موثری در قدرت مانور یک بندر تجاری در کلاس جهانی و افزایش ایمنی تردد شناورها و ناوبری ایفاد نماید؛ در حوزه دریا و افزایش سهم تجارت دریایی انجام داده‌اند.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین الزامات این امر، ایجاد شرایط ناوبری ایمن در حوضچه و کانال بندر می‌باشد که در این راستا اداره کل بنادر و دریانوردی استان بر آن است تا ساختمان برج کنترل دریایی با ارتفاع بیش از 70 متر از سطح دریا احداث نماید که در نوع خود بلندترین برج کنترل دریایی کشور و منطقه می‌باشد که در این سازه استراتژیک، فعالیت‌های کنترل ترافیکی دریایی (VTS)، مرکز جستجو و نجات دریایی (MRCC) ،Technical Room و فضاهای عملیاتی در نظر گرفته خواهد شد.

معاون فنی و مهندسی افزود: سایت انتخاب شده و برج طراحی شده پس از احداث، دید کاملی به محوطه های بندری بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری، مسیر آبراه، دهانه موج شکن، لنگرگاه، فعالیت ادوات و تجهیزات بندری و ... خواهد داشت و در آن فاکتورهای ایمنی، پدافند غیر عامل و کاهش هزینه ها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان با اشاره به اینکه این بنا با ارتفاع حدود 60 متر بر روی زمینی با ارتفاع +18 از سطح دریا (MSL+18) و با زیربنای 1500 مترمربع احداث خواهد شد، گفت: این برج به دلیل پتانسیل مکانی و قرارگیری بر روی زمین مرتفع، بلندترین سازه کنترل ترافیک دریایی در کل بنادر کشور خواهد بود و به دلیل اهمیت استراتژیک بندر چابهار و پیچیدگی عملکردی می‌تواند به‌عنوان نماد شهر بندری چابهار، جایگاه و جلوه ویژه‌ای را ایجاد نماید.

وی در ادامه اظهار داشت: این سازه یک سازه دریایی خاص بوده و ایده طرح آن برگرفته از گرافیک برخورد امواج به صخره ها و سواحل دریای مکران می باشد. سقفهای کاذب آن ترکیبی از صفحات پیش ساخته گچی، الیاف معدنی آکوستیک و MDF است و بگونه ای طراحی شده که حس زیباشناختی انسان را ترغیب می نماید. بازشوها و پنجره های بنا Thermal Break Face Cap و شیشه های آن چندجداره پرشده با گاز آرگون است که همگام با مباحث بهینه سازی مصرف سوخت طراحی شده است. ارتباطات عمودی در این ساختمان بوسیله دو دستگاه آسانسور تامین و سیستم اطفا و کپسولهای CO2 و پودر برای آن لحاظ گردیده است. سیستم فشار مثبت در هسته مرکزی ارتباطی برای مواقع اضطراری مطابق با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، ایمنی آن را دو چندان نموده است و عمده روشنایی این برج توسط چراغهای LED تامین می‌گردد که بسته به نوع عملکرد فضا، کنترل آن دستی یا اتوماتیک است.

 آذرپیکان افزود: میتوان اذعان داشت که برج کنترل ترافیک بندر چابهار همگام و همسو با مباحث مقررات ملی ساختمان ایران و پدافند غیرعامل طراحی گردیده است و نکته حائز اهمیت آن که با احداث این برج نه تنها ضریب ایمنی دریایی بندر چابهار افزایش خواهد یافت بلکه به دلیل طراحی منحصر بفرد به عنوان یک نماد گردشگری دریایی به شهر بندری چابهار جلوه ویژه خواهد بخشید.

۱۲ آبان ۱۳۹۷ ۱۷:۲۷
کد خبر : ۴۴,۳۵۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید