آغاز عملیات اجرایی 4 پروژه عمرانی بندر چابهار به ارزش بیش از 9000 میلیارد ریال در سواحل استان سیستان و بلوچستان با حضور معاون اول رئیس جمهور بهره برداری از خط ریلی چابهار-زاهدان در سال آینده/ ظرفیت بنادر چابهار به ۱۰ میلیون تن رسید/ تجهیزات بندر چابهار روز به روز در حال افزایش است/ دعوت از سرمایه گذاران برای توسعه سواحل مکران بررسی پروژه‌های توسعه سواحل مکران در سفر معاون اول رئیس‌جمهور به چابهار/ ساخت یک بندر جدید در سواحل مکران در دستور کار/ ظرفیت بندر چابهار از ۲ میلیون تن در سال به ۸ میلیون تن ارتقاء‌ داده شد ورود اولین محموله تجهیزات بندر چابهار تا کمتر از دو هفته دیگر؛ به ارزش ۸ میلیون یورو/ واردات تجهیزات بر اساس تعهدات اپراتور هندی است آغاز عملیات اجرایی لایروبی حوضچه بندر شهید کلانتری چابهار/ عملیات هیدروگرافی برای لاین بندی محدوده لایروبی انجام شد توسعه بازار پسکرانه با بهره گیری از ظرفیت های بندر چابهار/ رونق ترافیک بار و کالا در بندر شهید بهشتی اتمام واگذاری 4 موج شکن چندمنظوره مردمی استان سیستان و بلوچستان به اداره کل شیلات/بندر چابهار پیشرو در واگذاری موج شکن های چندمنظوره مردمی احداث ساختمان مرکز فرعی جستجو و نجات دریایی (MRCC) پسابندر شرایط ایده آل بندر چابهار در تخلیه و بارگیری کالا/ واردات ۲۵ درصد از نهاده های دامی کشور از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ حجم واردات نهاده های دامی از دروازه ملل رونق می گیرد پیشنهاد همکاری‌های مشترک جستجو و امداد و نجات دریایی بین ایران و پاکستان / جابجایی کالا و مسافر بین بندر چابهار و بنادر کشور پاکستان
احداث بلندترین برج کنترل دریایی در دروازه ملل
عباس آذرپیکان معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از اتمام مطالعات و آغاز فرآیند ساخت بلندترین برج کنترل دریایی و ساختمان مرجع دریایی کشور در دروازه ملل خبر داد.

آذرپیکان معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: عملیات ساخت پروژه‌ بلندترین برج کنترل ترافیک دریایی و ساختمان مرجع دریایی بعنوان چشمان همیشه بیدار بندر چابهار به‌زودی آغاز می‌گردد.

 آذرپیکان با اشاره به کارآمدی حمل ‌و نقل دریایی به‌عنوان یکی از باصرفه‌ترین و ایمن‌ترین روش‌های حمل ‌و نقل به ‌عنوان مزیت رقابتی برای کشورهای ساحلی افزود: کشورهای مختلف به ‌منظور بهره‌مندی از این ظرفیت، سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در کنار تجهیزات استراتژیک بندری که می تواند نقش موثری در قدرت مانور یک بندر تجاری در کلاس جهانی و افزایش ایمنی تردد شناورها و ناوبری ایفاد نماید؛ در حوزه دریا و افزایش سهم تجارت دریایی انجام داده‌اند.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین الزامات این امر، ایجاد شرایط ناوبری ایمن در حوضچه و کانال بندر می‌باشد که در این راستا اداره کل بنادر و دریانوردی استان بر آن است تا ساختمان برج کنترل دریایی با ارتفاع بیش از 70 متر از سطح دریا احداث نماید که در نوع خود بلندترین برج کنترل دریایی کشور و منطقه می‌باشد که در این سازه استراتژیک، فعالیت‌های کنترل ترافیکی دریایی (VTS)، مرکز جستجو و نجات دریایی (MRCC) ،Technical Room و فضاهای عملیاتی در نظر گرفته خواهد شد.

معاون فنی و مهندسی افزود: سایت انتخاب شده و برج طراحی شده پس از احداث، دید کاملی به محوطه های بندری بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری، مسیر آبراه، دهانه موج شکن، لنگرگاه، فعالیت ادوات و تجهیزات بندری و ... خواهد داشت و در آن فاکتورهای ایمنی، پدافند غیر عامل و کاهش هزینه ها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان با اشاره به اینکه این بنا با ارتفاع حدود 60 متر بر روی زمینی با ارتفاع +18 از سطح دریا (MSL+18) و با زیربنای 1500 مترمربع احداث خواهد شد، گفت: این برج به دلیل پتانسیل مکانی و قرارگیری بر روی زمین مرتفع، بلندترین سازه کنترل ترافیک دریایی در کل بنادر کشور خواهد بود و به دلیل اهمیت استراتژیک بندر چابهار و پیچیدگی عملکردی می‌تواند به‌عنوان نماد شهر بندری چابهار، جایگاه و جلوه ویژه‌ای را ایجاد نماید.

وی در ادامه اظهار داشت: این سازه یک سازه دریایی خاص بوده و ایده طرح آن برگرفته از گرافیک برخورد امواج به صخره ها و سواحل دریای مکران می باشد. سقفهای کاذب آن ترکیبی از صفحات پیش ساخته گچی، الیاف معدنی آکوستیک و MDF است و بگونه ای طراحی شده که حس زیباشناختی انسان را ترغیب می نماید. بازشوها و پنجره های بنا Thermal Break Face Cap و شیشه های آن چندجداره پرشده با گاز آرگون است که همگام با مباحث بهینه سازی مصرف سوخت طراحی شده است. ارتباطات عمودی در این ساختمان بوسیله دو دستگاه آسانسور تامین و سیستم اطفا و کپسولهای CO2 و پودر برای آن لحاظ گردیده است. سیستم فشار مثبت در هسته مرکزی ارتباطی برای مواقع اضطراری مطابق با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، ایمنی آن را دو چندان نموده است و عمده روشنایی این برج توسط چراغهای LED تامین می‌گردد که بسته به نوع عملکرد فضا، کنترل آن دستی یا اتوماتیک است.

 آذرپیکان افزود: میتوان اذعان داشت که برج کنترل ترافیک بندر چابهار همگام و همسو با مباحث مقررات ملی ساختمان ایران و پدافند غیرعامل طراحی گردیده است و نکته حائز اهمیت آن که با احداث این برج نه تنها ضریب ایمنی دریایی بندر چابهار افزایش خواهد یافت بلکه به دلیل طراحی منحصر بفرد به عنوان یک نماد گردشگری دریایی به شهر بندری چابهار جلوه ویژه خواهد بخشید.

۱۲ آبان ۱۳۹۷ ۱۷:۲۷
کد خبر : ۴۴,۳۵۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید