ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
دموراژ کانتینر بازنگری می شود/ اعلام آمادگی سازمان بنادر برای ارائه تسهیلات به فعالان حمل و نقل دریایی جهت تهیه کانتینر
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: به منظور اعمال حاکمیت بیشتر بر حمل و نقل دریایی در راستای بند 25 وظایف و اختیارات سازمان بنادرو دریانوردی، بازنگری تعرفه دموراژ کانتینر در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

جهانبخش بهزادیان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به تشکیل کارگروهی متشکل از نماینده خطوط کشتیرانی، انجمن حمل و نقل جاده ای، وزارت راه و شهرسازی، شورایعالی هماهنگی ترابری کشور، اتاق بازرگانی و صاحبان کالا و همچنین متخصصین امور بندری، اظهار کرد: موضوع هزینه تاخیر عودت کانتینر و نیز ضمانت عودت آن با لحاظ شرایط مختلف، مورد بازنگری قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: شرایط و زمان نامناسب اعمال افزایش تعرفه، بررسی تعرفه مورد نظر در بنادر منطقه با توجه به تفاوت ها و شباهت های کشورهای مورد مقایسه با ایران، محلی تلقی کردن هزینه مذکور و محاسبه آن با ریال، دخالت الزامات CSC Plate به عنوان شرط اصلی اخذ جریمه دیرکرد، رعایت رویه گمرکی در تعیین تعرفه، توجه به مالکیت کانتینر در لحاظ نمودن تعرفه، اعمال منطق ریاضی و اقتصادی در تعریف بازه زمانی جریمه دیرکرد، توجه به عدم تسری تعرفه مذکور به کانتینرهایی که در محدوده های بندری استریپ می گردند، عدم یا کاهش تاثیر تغییرات نرخ ارز در افزایش تعرفه مذکور، اخذ جرایم و هزینه های ناشی از آسیب و خسارت به کانتینر توسط صاحب کالا بر اساس مستندات قابل اتکا قبل از تحویل کانتینر توسط صاحب کالا و زمان تحویل آن به نمایندگی خط کشتیرانی، رعایت حقوق صاحبان کالا و مصرف کنندگان و نیز ممانعت از خروج ارز از کشور از جمله شرایط مدنظر جهت بازنگری در دموراژ کانتینر است.

 

به گفته مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی رعایت عرف و رویه مرسوم بین المللی، عدم افزایش شدید در تعرفه قبلی و مورد اجرا، قانونی بودن افزایش و همچنین مراجع رسمی اعمال افزایش، اعمال تفاوت بین دموراژ و جریمه تاخیر در عودت کانتینر، ممانعت از افزایش هزینه حمل کالا به/از کشور و اهتمام به اجرای قانون تسریع از دیگر شرایط در نظر گرفته شده جهت بازنگری دموراژ کانتینر است.

 

بهزادیان افزود: در این خصوص پیگیری رفع موانع قانونی و اصلاح فرآیندهای ورود و تریص کالا از ذی نفعان مرتبط از قبیل گمرک جهوری اسلامی ایران، سازمان استاندارد و...نیز در دستور کار است و در این راستا ضمن تشکیل کارگروه های مرتبط، جلسات جهت هماهنگی بیشتر نیز برگزار شده است و در دستور کار قرار دارد. همچنین به منظور افزایش تعداد کانتینر مورد نیاز چرخه حمل کالا به/از بنادر کشور، آمادگی لازم در خصوص اعطا وام از طریق وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی به فعالان حمل و نقل دریایی جهت تهیه کانتینر نیز وجود دارد.

 

وی بیان کرد: با توجه به جلسات متعدد برگزار شده و موضوعات مورد اشاره، در نهایت پیشنهاد ارائه شده طی نشست های 205 و 206 شورایعالی هماهنگی ترابری مصوب شد.

 

گفتنی است دموراژ؛ هزینه ای است که از صاحب کالا به دلیل دیرکرد در عودت کانتینر بعد از سپری شدن فری تایم (مبدا بازه ای است، از لحظه ای که کانتینر خالی از محوطه کانتینرهای خالی برداشته می شود تا زمانی که کانتینر پر تحویل محوطه کانتینری شود و یا به بازه زمانی تحویل کانتینر پر وارداتی از کشتی یا CY به صاحب کالا یا محوطه های اختصاصی گفته می شود) اخذ می گردد.

۲۸ آبان ۱۳۹۷ ۰۹:۵۶
کد خبر : ۴۴,۳۸۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید