ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
ایجاد زمینه رقابت عادلانه ناوگان متردد در دریای خزر/
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دربانوردی گفت: دریای خزر به عنوان بزرگ ترین دریای بسته در جهان، با قرارگیری در مسیر کریدور شمال و جنوب و حجم‌ وسیع تردد، از "منظر ایمنی و حفظ محیط زیست دریایی" از ویژگی های قابل ملاحظه ای برخوردار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، هادی حق شناس در چهارمین اجلاس تدوین پروتکل تامین ایمنی دریانوردی در دریای خزر افزود: : در این اجلاس به موضوعات مرتبط با ایمنی دریانوردی پرداخته می‌شود؛ در حالی این اجلاس تشکیل می‌شود که کنوانسیون تعیین وضعیت حقوقی دریای خزر به عنوان قانون اساسی حاکم در این دریا توسط 5 کشور نهایی شد و به امضای مسئولان مربوطه رسید و در حال حاضر مراحل استصوابی خود را طی می‌کند و این موضوع بستر مناسبی برای تسریع در تدوین پروتکل تامین ایمنی دریانوردی خزر و ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی و هماهنگ سازی استانداردهای فنی مورد اجرا بر روی ناوگان دریایی عملیات دریایی و همچنین نحوه بازرسی‌های فنی و ایمنی در بنادر تحت حاکمیت کشورهای حاشیه دریای خزر است.

وی با اشاره به برگزاری سه اجلاس گذشته در آذربایجان، ترکمنستان و تهران و تدوین پیش نویس ۹ ماده ای در اجلاس سوم، تصریح کرد: تصویب چارچوب قوانین بین المللی قابل اجرا؛ ارائه اطلاعات در خصوص مقرارات ملی کشور های حاشیه دریای خزر در زمینه تامین ایمنی و بهسازی مکانیزم همکاری در خصوص کنترل و بازرسی کشتی ها توسط کشور های صاحب بندر، از مهم ترین موارد مورد اشاره در این پروتکل محسوب می شود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر تاکید کرد: ایران معتقد است استاندارد های ارائه شده در کنوانسیون ها، پروتکل ها و کد های مصوب سازمان بین المللی دریانوردی ( IMO)، مرجع مناسبی برای تهیه استاندارد های فنی و ایمنی بر اساس شرایط دریانوردی، محیطی و نوع ناوگان متردد در دریای خزر است.

وی افزود: با تصویب این اسناد ضمن ایجاد چارچوب همکاری های فنی بین کشورهای ساحلی در خزر در جهت افزایش ایمنی کشتیرانی تجاری، در خصوص همسان سازی استاندارد های ایمنی مورد استفاده در اجرای قوانین کشور های صاحب بندر نیز اقدام شود.

حق شناس همچنین از آمادگی ایران برای توسعه همکاری های فنی - ایمنی در راستای ارتقای ایمنی ، امنیت و حفظ محیط زیست دریایی و همچنین ارتقای کارایی حمل و نقل دریایی در خزر خبر داد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: به دنبال انعقاد موافقتنامه همکاری در زمینه امنیت دریای خزر در مورخ 28 نوامبر 2010 باکو، آذربایجان بین کشورهای حاشیه خزر، کشورهای همسایه در خزر اقدام به برگزاری اولین جلسه بررسی پیش نویس پروتکل همکاری در زمینه تامین ایمنی دریانوردی در تاریخ 17 تا 18 نوامبر 2016 و تهیه پیش نویس اولیه پروتکل ایمنی وامنیت در دریای خزر کردند.

حق‌شناس اضافه کرد: پس از آن اجلاس دوم 15 تا 16 مارس 2017 در کشور ترکمنستان و اجلاس سوم 28 تا29 می 2018 در تهران برگزار شد و پیش‌نویس حاضر با 9 ماده تدوین شد، اما هنوز به دلیل تحفظ کشور آذربایجان در اجلاس سوم در تهران مورد تصویب نهایی و امضای طرفین قرار نگرفته است.

وی افزود:‌جلسه امروز درباره بررسی و نهایی سازی متن پروتکل حاضر همچنین تشکیل کارگروه بر اساس ماده 5 به منظور تهیه پیش نویس اسناد پیش‌بینی شده در پروتکل حاضر و تدوین قوانین مورد استفاده تشکیل شده‌اند.

حق‌شناس بیان کرد: ایران معتقد است استانداردهای ارائه شده در کنوانسیون‌ها، پروتکل‌هاو کدهای مصوب سازمان جهانی دریانوردی که حاصل تجربه‌های چند ساله اعضای سازمان مذکور بر روی ناوگان تحت پرچم و آب‌های تحت مسئولیت بنادر است مرجع مناسبی برای تهیه استانداردهای فنی و ایمنی بر اساس شرایط دریانوردی، محیطی و نوع ناوگان متردد در دریای خزر است.

وی گفت: انتظار داریم با تصویب این اسناد ضمن ایجاد چارچوب همکاری‌های بین کشورهای ساحلی در خزر در جهت افزایش ایمنی کشتیرانی تجاری در مورد همسان سازی استانداردهای ایمنی مورد استفاده در اجرای قوانین کشورهای دارای بندر برداشته شود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: با تدوین و تصویب تفاهم نامه درباره کنترل و بازرسی فنی و ایمنی از کشتی‌های متردد در خزر و ارتقاء سطح بازرسی‌های مذکور شاهد افزایش ایمنی ناوگان تجاری و ایجاد زمینه رقابت عادلانه ناوگان متردد در دریای خزر خواهیم بود.

وی گفت: دریای خزر به عنوان بزرگ ترین دریای بسته در جهان، با قرارگیری در مسیر کریدور شمال و جنوب و حجم‌ وسیع تردد، از "منظر ایمنی و حفظ محیط زیست دریایی" از ویژگی های قابل ملاحظه ای برخوردار است

گفتنی است در چهارمین اجلاس بررسی همکاری در زمینه ایمنی دریانوردی در دریار خزر  نمایندگان 5 کشور ایران، روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان حضور دارند.

 

۱۹ آذر ۱۳۹۷ ۱۰:۳۰
کد خبر : ۴۴,۶۲۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید