ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
کیش، جزیره گردشگری
رصدِ معادلات امروزِ منطقه در دو سطح سیاسی و اقتصادی بیش از هر چیز مرا یاد حرف مرحوم ایرج افشار، ایران‌شناس برجسته و فقید می‌اندازد که می‌گفت، امروز شناختِ جغرافیا مقدم بر شناختِ تاریخ است. به عبارت ساده‌تر، دیپلماسیِ امروز، دیپلماسیِ لحظه است نه ابدیت و نه گذشته.
درک درستِ این واقعیت با نگاهی به دستاوردهای نوزدهمین دوره همایش بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی در کیش روشن‌تر می‌شود. سال گذشته، چونان سال‌های پیشتر، این همایش و نمایشگاه آن در جزیره کیش برگزار شد و در آن مقطع، شرکت‌کنندگان ایرانی و خارجیِ همایش، تصویر دیگری از معادلات دریایی ایران داشتند؛ تصویری که منطبق و زیر سایه‌ی دستاوردهای برجام بود و به آن رنگی جهان ـ وطنی می‌بخشید. در همان سال، ارگان‌های دریاییِ کشور تلاش کردند دستاوردهایی فراتر از دستاوردهای همیشگیِ چنین آوردگاه‌هایی از آن خود کنند و در دل بزرگ‌ترین منطقه‌ی آزاد کشور، میزبان شرکت‌هایی خارجی باشند که به دلایلی نمی‌توانستند در سرزمین اصلی 
حاضر شوند.
حال که بیستمین دوره این رویداد با اجرایی‌شدن دور تازه‌ای از تحریم‌ها هم‌زمان شده، می‌توان به روشنی حساسیت جایگاه جغرافیایی این رویداد را نسبت به تاریخچه‌اش مورد مداقه قرار داد. 
شاید فکر کنید که تحریم باعث شده برخی از شرکت‌ها و خارجی‌هایی که چند سال مهمان کیش بودند، امسال در این نمایشگاه حاضر نباشند و آن‌هایی که خواهند آمد، احتمالا در آینده‌ی نزدیک تحت بازخواست آمریکا قرار بگیرند، اما 
چنین نیست.
انتخاب کیش به عنوان محل دائمیِ برگزاری این رویداد دریایی، به دیپلماسیِ بین‌المللیِ ما قدرت مانور داده است؛ ورود و خروج خارجیان به مناطق آزاد، آزاد است و این تمهید هم در نظر گرفته شده که مهری بر گذرنامه‌ی شرکت‌کننده‌ای نخورد.
ارجحیت کیش نسبت به دیگر مراکز نمایشگاهیِ کشور تنها به همین‌جا ختم نمی‌شود. اگر از این قابلیتِ جزیره برای برگزاریِ باشکوه همایش صنایع دریایی و دریانوردی بهره می‌بریم، باید بدانیم که کیش هم از برگزارشدن این رویداد، بهره‌ها خواهد برد. 
کیش را دروازه‌ی ورود به ایران از طریق دریا لقب داده‌اند و هر همایشی با این ویژگی‌ها که در این جزیره برگزار شود، می‌تواند به غنای آن کمک کند. ساده‌‎تر بگویم، این همایش تخصصی به کیش کمک می‌کند که به ماموریت اصلی‌اش نزدیک‌تر شود و خود را به عنوان نقطه‌عطفِ تجارت دریاییِ کشور بیشتر باور کند.
صادقانه‌تر اگر بگوییم، در شرایط فعلی، فشاری مضاعف بر سیستم دریایی کشور وارد شده است تا جایی که رهبری نظام نیز به این نکته اشاره کرده‌اند. می‌توان از این فرصت بهره جست و هم‌زمان با تکاپو و تلاش برای انجام ماموریت‌های محول شده، به خودباوریِ بیشتر رسید. امسال و در آذرماه، سازمان بنادر و دریانوردی با اعتراض رسمیِ خود نسبت به تحریم‌های آمریکایی در سازمان جهانی دریانوردی (IMO) و از آن سو پذیرش این حق‌کشی توسط بزرگ‌ترین نهاد دریاییِ جهان، نه فقط اقدامی در راستای دفاع از کشور انجام داد، بلکه یک قدم برای خودباوریِ بیشتر برداشت و نشان داد که تاکید بر اهمیت و جایگاه بنادر ایران به عنوان گلوگاه تجارت دریایی جهان، تا چه میزان مقدم بر تاریخچه‌ دریانوردیِ کشور است.
* * *
جدای از این، بخش مهمی از شماره‌ی اخیر «بندر و دریا» ویژه‌ی جزیره‌ی کیش است که در آن به فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان منطقه آزاد کیش در گفت‌وگو با مدیران و دست‌اندرکاران این سازمان و دیگر کیش‌وندان پرداخته شده است. از آن‌جایی که جزیره‌ی کیش می‌تواند در سال حمایت از کالای ایرانی به عنوان نماد گردشگریِ ایرانی معرفی و شناسانده شود، توجه و نقد برنامه‌های متولیان آن لازم و ضروری است. همان‌طور که در صفحات پیش رو خواهید خواند، اهمیت به مقوله‌ی فرهنگ و رویکردی فرهنگ‌محور، بخشی از برنامه‌های دوره‌ی اخیر مدیریتیِ این جزیره بوده است که این مهم می‌تواند انسجام و یکپارچگیِ برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را به همراه داشته باشد و نخ تسبیحی باشد برای تدوین برنامه‌های استراتژیک توسعه‌ایِ کیش حول یک سند فرهنگی ـ اجتماعی و تاکید بر ظرفیت‌های تاریخیِ آن به عنوان مزیتی رقابتی در برابر مقصدهای گردشگریِ منطقه. این مهم در روزهایی که بازار ارز شرایط نابسامانی را تجربه می‌‎کند، می‌تواند گرایش به سفرها و مقصدهای داخلی را برای گردشگریِ ایرانی که در راس آن‌ها جزیره‌ی زیبای کیش قرار دارد، افزایش دهد. حتی اگر شرایطی ایده‌ال با برنامه‌ریزی مناسب و توسعه‌ی زیرساخت‌ها و مقدمات گردشگری فراهم شود، دور از انتظار نیست که جزیره‌ی کوچک و نزدیک به کیش، یعنی جزیره‌ی هندورابی نیز آماده‌ی جذب گردشگر شود و بهترین ساحل صدفیِ کشور به روی گردشگران داخلی و خارجی لبخند بزند.
* * *
اکنون جزیره‌ی کیش با برگزاری همایش بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی، مفهوم تازه‌ای از همکاری با سازمان بنادر و دریانوردی را در جهت خودباوریِ جغرافیاییِ خود تجربه می‌کند. کسی چه می‌داند، شاید بشود در این گردهماییِ بزرگ ارگان‌های دریایی، طرحی را مصوب کرد که برگ برنده‌ی‌ کیش در برابر دیگر بنادر رقیبش در منطقه باشد!| 
۲۶ آذر ۱۳۹۷ ۱۰:۲۳
کد خبر : ۴۴,۶۸۵
کلیدواژه ها: شماره 260 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید