ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
نگاهی به افق‌های گردشگری کیش در گفت‌وگو با علیرضا قائدیان، معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش
گردشگری دریامحور از اولویت‌های اصلی ماست
به‌عنوان سئوال اول، بفرمایید که چه رابطه‌ای میان گذشته، حال و آینده جزیره کیش با فرآیند گردشگری می‌بینید و این رابطه تا چه حد سازنده‌ی کیشی بوده که امروز می‌شناسیم؟
از زمانِ شکل‌گیری قانون اداره مناطق آزاد کشور و اجرایی‌شدن آن در کیش به‌عنوان اولین منطقه آزاد کشور، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها و مزیت‌های کیش، موضوع گردشگری تعریف شده است، بنابراین مولفه‌های گردشگریِ این جزیره در میان دیگر جزایر و مناطقی که بعدها به قانون فوق پیوستند، تمایز داشته و دارد. کیش از همان ابتدا، به‌عنوان یکی از مناطق پیشرو در صنعت گردشگری، مورد توجه برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران کشوری بوده و جذابیت‌های فراوانِ دیدنی و سیاحتی آن در کنار ویژگی‌های منحصربه‌فرد اقلیمی و آب‌وهوایی، برای مخاطبان ملی و بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در بین مقاصد گردشگری داشته است. در طرح جامع توسعه جزیره کیش که در سال‌های دور به تصویب رسیده نیز یکی از محورهای اصلی توسعه جزیره، توجه و اهتمام به گردشگری بوده است. در این دوره زمانی که بازنگری در این طرح در دستور کار قرار گرفته، تلاش بر این است که بر اساس واقعیت‌ها، اقتضائات و الزامات روز، راهکارهایی برای توسعه پایدار کیش و تاثیرگذاری مثبت آن در اقتصاد ملی مد نظر قرار گیرد. یکی از این راهبردها، بدون تردید، از مسیر گردشگری محقق خواهد شد. قطعا آینده گردشگری کیش، آینده‌ای متفاوت خواهد بود، چراکه در این دوره، گردشگری دریامحور به‌عنوان یک اولویت در میان راهبردهای ممتاز توسعه گردشگری مورد توجه ویژه قرارگرفته است. در حال حاضر، گردشگری دریایی کیش، یا به تعبیر صحیح‌تر، خدمات تفریحی و سیاحتی دریایی، شاخص قابل قبولی در سطح ملی دارد. مشاوران و کارشناسانی که در بازنگری طرح توسعه کیش دست‌اندرکار هستند، افزایش سرانه گردشگری دریامحور را به‌عنوان یک راهبرد و برنامه اجرایی تایید کرده و در دستور کار قرار داده‌اند.
 کمی بیشتر درباره موارد بازنگری‌شده در طرح توسعه جزیره کیش صحبت کنید؛ چه پیوست‌هایی در این بازنگری به‌طور مشخص به حوزه گردشگری اختصاص دارند؟
در حال حاضر، کیش با 52 واحد اقامتی یکی از قابل‌توجه‌ترین سرانه‌های اقامتی را در کشور دارد و برترین منطقه کشور در تعداد هتل‌های پنج ستاره، نسبت به محدوده جغرافیایی و مساحت خود است. 10 هتل پنج ستاره دیگر نیز در حال ساخت و آماده‌سازی است که به این ظرفیت اضافه خواهد شد تا گردشگری جزیره، هم به لحاظ بضاعت موجود و هم از نظر شیوه‌های جذب گردشگر، بیش از قبل به مرکز گردشگری ایران بدل شود. در این میان، نکته‌ای که به نظر می‌رسد کمتر مورد توجه قرار گرفته، بحث تمرکز بر دریا با توجه به این موضوع است که اصولا کیش در مقام یک جزیره، دریا را به عنوان وجه تمایز خود با سرزمین اصلی می‌شناسد و گردشگران آن نیز متوقع‌اند که تفاوت‌هایی را در کیفیت خدمات و موضوعات گردشگری خود نسبت به سرزمین اصلی تجربه کنند. پیوستگی کیش با دریا و آب‌وهوای ایجادشده در این اقلیم، آرامش و امنیت جزیره و رعایت استانداردهای مهمان‌پذیری نزدیک به استانداردهای بین‌المللی، به ما این امکان را می‌دهد تا با نگاهی دقیق‌تر به مقوله دریا، در فرآیند جذب و خدمات‌رسانی به گردشگران تغییراتی ایجاد کنیم. در این زمینه، کیش یک برتری دیگر نیز دارد؛ این‌جا تنها منطقه آزاد کشور است که کل مساحت جزیره را شامل می‌شود و موضوعات قانونی، حقوقی و حاکمیتی بر تمام شئونات جزیره حاکم است. بر همین اساس، این امکان را در اختیار دارد که ضمن راهبری ویژگی‌های موجود جزیره، راهبردهایی برای ورود بخش خصوصی و توسعه گردشگری دریامحور نیز در نظر گرفته شود.
امروز رویکرد مهم و گفتمان حوزه گردشگری، تبیین «کیش؛ کالای برتر گردشگری ایران» است. در این گفتمان، توجه به بحث گردشگری دریایی از اولویت‌هاست. ضمن این‌که امیدوار هستیم بتوانیم روزی کیش را به‌عنوان کالای برتر گردشگری ملی به جهان معرفی کنیم و به‌‌عنوان یک مقصد گردشگری دریامحور، در بین مقاصد گردشگری مشابه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی قرار دهیم. این موضوع، اقتضائاتی داشته و دارد که در طرح جامع توسعه کیش مد نظر بوده و ما در بازنگری این طرح، آن‌ها را در اولویت برنامه‌نویسی و برنامه‌ریزی خود قرار داده‌ایم.
 
سازمان منطقه آزاد تا چه حد با گردشگران جزیره آشناست؟ آیا تغییر ذائقه‌ای که در گردشگری کیش به وجود آمده، تغییراتی را در مسیر سیاست‌گذاری‌های این حوزه به وجود آورده است؟
در دوره‌ای مزیت اصلی سفر به کیش، خرید بود و مزیت خرید به‌عنوان اولین هدف گردشگری کیش شناخته می‌شد. در آن دوران‌، فرصت کمتری در سراسر کشور برای ساخت و تجهیز بازارهای بزرگ وجود داشت اما امروزه که شاهد ساخت و گسترش بازارهای بزرگ و مراکز خرید و تغییر و تحولاتی در امر ورود و خروج برخی از کالاها هستیم، تغییراتی در ذائقه گردشگران کیش دیده می‌شود. اما نباید از اصل موضوع غافل شد، چراکه هم‌چنان ظرفیت بالای گردشگری خرید، می‌تواند یکی از انگیزه‌های مکمل سفر‌ به جزیره باشد. سازمان منطقه آزاد کیش در نظر دارد که با برنامه‌ریزی و استقرار نظام «گردشگری رویدادمحور»، در جلب مخاطب‌های جدید، همراه با ایجاد و تقویت حس تعلق و وفاداری گردشگران دائمی، جریان مستمر حضور گردشگران را نهادینه کند. معتقدیم که کیش برای 12 ماهِ سال، این ظرفیت را دارد که برای سلیقه‌های مختلف مردم کشورمان و کشورهای همسایه، رویدادسازی کند. در این رویدادها، انواع جشنواره‌ها، فستیوال‌های خرید، رویدادهای نمایشگاهی، ورزشی، هنری، فرهنگی و... هم دیده شده تا علاوه بر توسعه زیرساخت‌های فعلی کیش، زمینه برای توسعه گردشگری جزیره هم فراهم شود. رصد آمار استفاده‌کنندگان از خدمات جزیره در مدت‌زمان سفرهای نوروزیِ امسال، نشان می‌دهد که این تغییر ذائقه در استفاده بیشتر گردشگران از انواع خدمات شناگاهی جزیره هم قابل رویت است. به عبارت دیگر، مردم انگیزه بیشتری برای استفاده از تفریح‌های مرتبط با دریا در کیش پیدا کرده‌اند و این به آن معناست که گردشگر امروز کیش، در این جزیره به دنبال وجوهی است که در سفر به اقصی‌نقاط ایران نمی‌تواند آن را تجربه کند؛ ظرفیت دریایی کیش! بنابراین سازمان منطقه آزاد بر اساس ماموریتی که به بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف خود داده، سعی می‌کند با در نظر گرفتن جمیع این مسائل، طرح‌هایی را در نظر بگیرد که زمینه استمرار حضور گردشگر در کیش فراهم شود.
 
جایگاه کیش در فرآیند گردشگری فراملی چگونه است؟ آیا می‌توان کیش را یکی از مقاصد اصلی گردشگری منطقه دانست؟
وضعیت گردشگری فراملی و خصوصا آمار گردشگران ورودی به هر کشور، تابع یک‌سری اقتضائات دیپلماتیک و بین‌المللی در عرصه عمومی و عرصه خاصِ گردشگری آن کشور است. از یاد نباید برد که کیش برای گردشگران خارجی، چند مزیت اساسی دارد. این جزیره، منطقه آزادی است که برای ورود به آن نیازی به اخذ ویزا نیست و طبعا تمایل سفر برای خارجی‌ها در صورت ایجاد انگیزه‌های لازم، بیشتر خواهد بود. به اعتقاد من، در این حوزه نیازمند برخی دسترسی‌های تازه هستیم که باید تعریف شود. خوشبختانه در این حوزه، شرکت هواپیمایی کیش که وظیفه اصلی‌اش پشتیبانی و کمک به توسعه گردشگری این جزیره است، نقش پررنگی دارد. در حال حاضر، کیش علاوه بر پروازهایی که به کشور امارات داشته است، پروازهایی هم به مقصد مسقطِ عمان تعریف کرده است. امروز با تلاش‌های گسترده‌ای که در حوزه بازاریابی و معرفی جاذبه‌های کیش انجام شده، هفته‌ای سه پرواز در مسیر کیش ‌ـ مسقط ـ کیش انجام می‌دهیم که نسبت به دوره‌های قبل، بی‌سابقه است و اخذ مجوزهای پروازی در مسیر قطر هم در حال انجام است. عموم گردشگرانی که از این فرصت برای سفر به ایران و جزیره کیش استفاده کرده‌اند، گردشگر پزشکی و گردشگر حوزه خانواده به حساب می‌آیند که طبعا با ظرفیت مناسبی که در این زمینه‌ها وجود دارد، هم‌خوان است. نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، بحث تغییر نرخ ارز است که به فرصت مناسبی برای بازاریابی گردشگری کیش بدل شده؛ گسترش شبکه پروازی ما به کشورهای حوزه خلیج فارس نشان از آن دارد که هزینه تمام‌شده سفر به کیش، در مقایسه با دیگر مقاصد گردشگری مشابه در منطقه، ارزان‌تر است. قدم دیگری که در این مسیر برداشته شده، تلاش برای نهایی‌کردن تفاهم‌نامه‌های همکاری بین خطوط هوایی است. در حال حاضر، تنظیم دو تفاهم‌نامه با خطوط هوایی آسیای دور را در دست اقدام داریم. البته همان‌طور که می‌دانید، ناوگان هواپیمایی کیش در حال حاضر جزء ناوگان‌های کوتاه‌برد به حساب می‌آید و برای این‌که بتواند در مسیرهای دور، پذیرای مسافران باشد، باید با شرکت‌های هواپیمایی دیگر همکاری کند. در این زمینه، تورگردان‌ها نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که به واسطه مسقط و دوبی یا به صورت مستقیم، گردشگرانی را از کشورهای شرق آسیا به کیش برسانند. در نهایت باید این نکته را بگویم که ویژگی‌های اقلیمی کیش، جزیره‌بودن آن، توسعه زیرساخت‌های گردشگری سلامت و پزشکی و... فرصتی است که می‌تواند نقش موثری در رونق همه‌جانبه گردشگری کیش 

داشته باشد.

 

با رقبای اصلی کیش در کشور چه می‌کنید؟ در حال حاضر، دو شهر مشهد و رامسر به قطب‌های گردشگری زیارتی و گردشگری سلامت بدل شده‌اند. ویژگی رقابتی کیش در این عرصه چیست؟

در ایران مقاصد گردشگری متفاوتی وجود دارند که از جذابیت‌های لازم برای جذب گردشگران خارجی بهره‌مند هستند. به‌عنوان نمونه، شما به دو مورد اشاره کردید اما موارد در این زمینه کم نیست. نکته ‎این‌جاست که ما به این شهرها به‌عنوان رقیب گردشگری کیش نگاه نمی‌کنیم. برآوردهای ما از مجموعه ظرفیت‌های گردشگری که در کشورهای پیرامونی و نزدیک به حوزه خلیج فارس وجود دارد، روشن می‌کند که نه فقط کیش، بلکه بسیاری از شهرهای ایران می‌توانند و البته باید که وارد این رقابت شوند. کیش از این نظر به خاطر موقعیت جغرافیایی‌اش و دسترسی سهل و آسان به آن، دارای ویژگی رقابتی برتر است. همان‌طور که می‌دانید، فاصله هوایی کیش تا دوبی، حدودا 200 کیلومتر و تا مسقط حدود 400 کیلومتر است. از نظر کیفیت زندگی، کیش یکی از بالاترین استانداردها را در مقایسه با استانداردهای ملی دارد. از طرف دیگر، آب‌وهوای کاملا سالم، امنیت و آرامش مناسب، همه و همه مزیت‌های رقابتی کیش هستند برای گردشگرانی که قصد انتخاب مقصد دارند. در مجموع، همه شهرهای ایران باید در بازار جهانی گردشگری و اقتصاد ملی، سهمی را برای خود تعریف کنند، و به‌صورت خاص در مورد کیش، به نظر می‌رسد که با توجه به وجوه متمایز و منحصربه‌فردی که دارد، حتما می‌تواند یکی از مقاصد پیشرو در عرصه گردشگری سلامت باشد و از این منظر می‌تواند با تقویت زیرساخت‌های خود و ایجاد مراکز تخصصی پزشکی مبتنی بر تکنولوژی‌های نو، به‌عنوان یک مقصد پذیرنده گردشگران پزشکی نیز ایفای نقش نماید که این مهم نیز در دستور کار سازمان قرار دارد.

 

شما به موضوع گردشگری دریایی به‌عنوان یکی از اولویت‌های توسعه‌ای کیش اشاره کردید، اما در این خصوص تنها از شرکت هواپیمایی کیش نام بردید. سئوال واضحم این است که کیش چقدر به گردشگری دریایی

 وابسته است؟

همان‌طور که اول بحث هم اشاره کردم، اولویت سازمان منطقه آزاد کیش، تمرکز بر مزیت دریا در همه حوزه‌هاست. تجربه و محک اولیه ما در ایام نوروزی اتفاق افتاد که مسیر کیش ـ دوبی ـ کیش را با یک کشتی سامان دادیم. استقبال قابل توجه بود و نشان می‌داد که در این حوزه نیازمند تکمیل یک‌سری زیرساخت‌ها هستیم تا شناورها بتوانند حضور فعال‌تری در فرآیند سفرهای گردشگری جزیره داشته باشند. در حال حاضر، در جزیره مشغول به تکمیل اسکله 35 هزار تنی بندرگاه هستیم که در همین راستاست، یعنی فراهم‌کردن امکان تردد و پهلوگیری کشتی‌ها و شناورهایی با ظرفیت‌های متنوع در کیش. طرح و ایجاد مسیرهای ترکیبی برای رونق گردشگری دریایی کیش، از دیگر برنامه‌های سازمان با بخش خصوصی است. در حال رایزنی با سازمان‌های منطقه آزاد قشم و اروند هستیم تا با توجه به داشته‌های زیرساختی هر منطقه، مسیرهای گردشگری ترکیبی، بین جزایر و مناطق آزاد ایجاد کنیم. قدم‌های اول این پروژه که انتخاب شناورهای قابل تردد در این مسیرها و تعیین هزینه‌های تمام‌شده برای چنین فعالیتی است، انجام شده تا بتوانیم انگیزه بیشتری برای گردشگری در خلیج فارس با تاکید بر مولفه دریا ایجاد کنیم. در کنار این مسیرهای ترکیبی دریایی، ایجاد مسیرهای ترکیبی هوایی ـ ‌دریایی هم یکی دیگر از راهکارهای توسعه گردشگری دریایی کیش است. این‌که مسافر بتواند از طریق هوا وارد کیش شود و از جزیره تا قشم را دریایی سفر کند و در کنار آن از امکان بازدید از جزایر پیرامونی هم برخوردار شود. این روزها در سازمان منطقه آزاد کیش، کارگروه ویژه گردشگری دریایی ایجاد شده تا با کمک‌گرفتن از بخش خصوصی و تعامل با بخش‌های دولتی و نیمه‌دولتی، شاهد رونق سفرهای این‌چنینی باشیم.

 

سابقه تعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بخش خصوصی، در سال‌های پیشین با چالش‌هایی همراه بوده است. این روزها چه برنامه‌هایی برای اعتمادسازی و ایجاد بسترهای تازه در تعامل با بخش خصوصی دارید؟

امروز به خاطر وضعیت خاص اقتصادی کشور، ممکن است نارضایتی‌هایی در بخش خصوصی وجود داشته باشد که بر تعامل میان این بخش با بخش‌های دولتی و حاکمیتی سایه افکنده است. متاسفانه در این سال‌ها، سند بالادستی اداره کیش (که همان طرح جامع توسعه کیش بوده) به دلیل انحرافات در اجرا وعدم بازنگری به موقع ، بعضا با قرائت‌ها‌یی همراه شده که در میان‌مدت اثرات نامناسبی چون ایجاد بی‌اعتمادی میان بخش خصوصی و سازمان داشته است. ما در معاونت گردشگری سازمان تلاش کرده‌ایم که جوامع صنفیِ موضوعی در بحث گردشگری، این فضا و امکان را داشته باشند که نظرات صنفی و کارشناسی‌شان را مطرح کنند و در حوزه‌های کلان و تخصصی، مورد مشاوره سازمان باشند. در بخش نظارت هم، امروز شاهد حضور و همراهی این جوامع صنفی در صدور مجوزها، موضوعات آموزشی و نظارت بر فعالیت‌ها هستیم. در بحث سرمایه‌گذاری، اقداماتی انجام شده اما باید بسترهایی برای اعتمادسازی با این بخش شکل بگیرد. هماهنگی بسیار خوبی برای شناسایی و آسان‌سازی فرآیند حضور سرمایه‌گذاران در پروژه‌ها و برنامه‌های گردشگری جزیره با معاونت‌های سازمان منطقه آزاد کیش انجام شده است. هم‌چنین تمهیداتی اندیشیده شده تا گردشگری جزیره به شکل جدی و به دور از هیجانات بعضا کاذب، تداوم رونق خود را حفظ کند. یکی از تمهیدات این بوده که برای کمک به امر تداوم سرمایه‌گذاری، رونق آن و خروج از رکودی که بر برخی از پروژه‌های جزیره و خصوصا گردشگری حاکم بوده، بسیاری از این پروژه‌ها از معافیت‌های تشویقی برخوردار شوند. علاوه بر آن، با اجرای روش‌های علمی جدید در بحث دوره ساخت و زمان هدررفت، ‎تلاش شده است تا اعتماد سرمایه‌گذاران به کار در حوزه گردشگری کیش بازیابی شود. در بحثِ معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری هم کارگروهی شکل گرفته است.

 

شما فارغ از مسئولیتی که در سازمان منطقه آزاد دارید، یک کارشناس گردشگری هستید و می‌دانید که رونق گردشگری به‌طور جدی وابسته است به حفظ محیط زیست و میراث فرهنگی مقصد. سئوال مشخصم این است که به‌عنوان یک کارشناس گردشگری، از جایگاه گردشگری و میراث فرهنگی در چارت اداری سازمان متبوع خود رضایت دارید؟ آیا بهتر نیست این دو حوزه بدل به دو معاونت در سازمان منطقه آزاد کیش شوند؟

این موضوع دو جنبه دارد؛ جنبه اول، بحث نگاه و تدوین راهبرد است که این مسئله در سازمان، جداگانه مورد توجه بوده و هست. جزیره کیش می‌تواند به‌عنوان یک نمونه موفق در حوزه توسعه پایدار قلمداد شود. این دستاورد باارزشی است که در کنار دیگر ویژگی‌های کیش، هم‌چون پیشرو بودن در ارائه خدمات آی‌تی، از این جزیره یک مقصد گردشگری اثرگذار و برتر می‌سازد. در این میان، قطعا توجه به حفاظت از میراث فرهنگی کیش و محیط زیست آن در دستور کار قرار دارد.

اما جنبه دوم، درخصوص چارت اداری سازمان، باید بگویم که در خود معاونت گردشگری، مدیریت حفاظت از میراث فرهنگی مستقر است که در کنار حفظ و صیانت از میراث تاریخی این جزیره و پیشینه تاریخی آن، پیوند روشنی با حوزه گردشگری و توسعه پایدار این جزیره برقرار کرده است. از سوی دیگر، ساختار مرجانی و اکوسیستم کیش هم این ضرورت را ایجاد کرده که حوزه حفاظت از محیط زیست سازمان، جایگاه مناسبی داشته باشد و ملاحظات دقیقی را در بستر توسعه پایدار و همه‌جانبه کیش تعریف کند. تاکنون نیز با وجود تهدیداتی که در مسیر مقاصد گردشگری وجود دارد، کیش در مدیریت این معضلات محیط زیستی و میراث فرهنگی، موفق بوده و اگر در حوزه گردشگری خود را داعیه‌دار می‌داند، مسیرهای گردشگری‌اش را با وسواس و دقت پالایش و رصد می‌کند تا ذخایر فرهنگی، تاریخی و زیست‌محیطی خود را پاس بدارد. کیش را با توجه به ویژگی‌های سواحل و جزایر پیرامونی، درحقیقت باید مجمع‌الجزایر کیش بدانیم و ظرفیت بالای محیط زیستی و غنای زیستگاه‌های دست‌نخورده این جزایر، ایجاب می‌کند که حساسیت‌های محیط زیستی سازمان در حوزه حاکمیتی اداره آن، افزایش پیدا کند. البته این به معنای جلوگیری از فعالیت‌های سبز و پایدار نیست، بلکه تلاش مضاعفی برای حفظ فرصت بی‌بدیل محیط زیست این

مجمع‌الجزایر است.

 

به‌عنوان سئوال آخر، بفرمایید که افق گردشگری کیش کجاست؟

همان‌طور که در پاسخ سئوال اول به آن اشاره کردم، سازمان منطقه آزاد کیش، برنامه‌ای روشن برای گردشگری این جزیره دارد؛ تحقق شعار «کیش؛ کالای برتر گردشگری ایران». اگر بخواهیم به تک‌تک اقتضائات تحقق این شعار برسیم، کیش نه فقط در سطح ملی، بلکه در سطح فراملی یک مقصد بی‌بدیل گردشگری خواهد بود و نقش مهمی در اقتصاد ملی کشور خواهد داشت. از آن‏جایی که هر قدم در حوزه گردشگری، برندسازی، جایگاه‌سازی، رعایت استانداردهای خدماتی و... را به همراه دارد، معتقدم که کیش این قابلیت را دارد که با حرکت در مسیر اجرایی‌شدن این شعار، به قطب گردشگری کشور و به نسبت خود در منطقه، در حوزه‌های زیرساختی، مراکز آموزشی تخصصی گردشگری، ارائه بهینه خدمات و ارائه استانداردهای صنعت گردشگری، هوشمندسازی فرایندهای ارائه خدمات گردشگری و ایجاد جذابیت‌های منحصربه‌فرد، به‌ویژه در پیوند با دریا تبدیل شود.|

 

۲۶ آذر ۱۳۹۷ ۱۰:۴۹
کد خبر : ۴۴,۶۸۹
کلیدواژه ها: شماره 260 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید