نگاهی به وضعیت خدمات‌رسانی به کیش‌وندان و گردشگران جزیره در گفت‌وگو با علی عرب، مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش
ایده ساختِ ساحتِ مدیریتی کیش، تمرکز بر سادگی و سرراستی و دوری از کاغذبازی‌ها و بروکراسی رایج در سرزمین اصلی بود. شاید به نظر نامِ «شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش»، نامی پر و پیمان به‌نظر بیاید اما در حقیقت، این شرکت که پس از افت‌وخیزهای قانونی، از مرداد 1395 کار خود را مجددا آغاز کرده، بخش عمده‌ای از مسئولیتش، مشابهت‌های فراوانی با مفهوم «شهرداری» در سرزمین اصلی دارد. علی عرب، مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش در این گفت‌وگو مفهوم تازه‌ای از شهرداری یک جزیره را معرفی می‌کند؛ مفهومی کارکردگرا که از یک سو با شورای شهر کیش در تعامل است و از سوی دیگر، خود مجری طرح‌هایی است که ادارات کیش سفارش‌دهنده‌ی آن هستند.
مختصری از فعالیت‌ها و اقدامات شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش را بگویید و این‌که وجود چنین شرکتی در جزیره کیش، چه تفاوت‌هایی با مفهوم خدمات‌رسانی شهرداری‌ها در سرزمین اصلی دارد؟
فلسفه وجودی شرکت عمران، آب و خدمات کیش فی‌الواقع پیاده‌سازی و اجرای سیاست‌های کلان منطقه‌ی آزاد و در راس آن هیئت مدیره  و مدیرعامل محترم سازمان است. در یک کلام می‌توان گفت که «شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش» با مسائل مرتبط با شهر در محاط دریا مواجه است. این شرکت که سابقا در قلب «شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش» بود، علاوه بر ماموریت‌های فعلی‌اش، مسئولیت اداره بندر و فرودگاه جزیره را هم بر عهده داشت. در آن مقطع، بنده معاون عمرانی شرکت بودم و بسیاری از پروژه‌های بندر و فرودگاه در سطح جزیره توسط این شرکت انجام می‌شد که هنوز هم چند پروژه از آن دوره در حال اجراست و امیدوارم هر چه زودتر به پایان برسند. ساخت کامل یک بندر در هندورابی با حوضچه 400 در 400 متری و اسکله‌های شناور، کامپوزیت و بتنی یکی از این پروژه‌ها بود. هم‌چنین در هندورابی یک فرودگاه شامل برج مراقبت، ترمینال، سیستم‌های ایمنی و روشنایی و بخشی از باند فرودگاه نیز ساخته شد که دومین باند بتنی کشور محسوب می‌شود. چالش ما در هندورابی این بود که این جزیره یک جزیره سبز محسوب می‌شود و باید تمام پروژه‌های عمرانی آن هم بر همین محور و بدون استفاده از آسفالت انجام می‌شد. در حال حاضر در بندر کیش، سیستم اعلام و اطفای حریق در حال راه‌‎‎اندازی است که برای تکمیل به مجموعه دیگری واگذار شد. از دیگر پروژه‌ها، سیستم آب‌رسانی و برق‌رسانی به شناورها در اسکله‌ها بود. این پروژه ضمن کاهش هزینه‌ها، به آلودگی کمتر اسکله‌های کیش کمک می‌کند. از دیگر پروژه‌های این شرکت می‌توان به ساختمان گمرک، ترمینال بندر، انبار کانتینری، زون یک با 23 هزار متر مربع مساحت و چند پروژه دیگر در جزیره کیش و بندر چارک اشاره کرد.
 
این درست است که شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش در واقع به نوعی شهرداری جزیره محسوب می‌شود؟
بله، در واقع شرکت عمران، آب و خدمات به نوعی شهرداری جزیره کیش محسوب می‌شود و سه معاونت اجرایی دارد. معاونت فنی‎وعمرانی که پروژه‌های متنوع عمرانی را اجرا می‌کند؛ «پروژه‌های زیرساختی» مانند تصفیه‌خانه فاضلاب، خطوط انتقال آب، خطوط جمع‌آوری فاضلاب، سیستم هدایت آب‌های سطحی، «پروژه‌های شهری» مانند ساخت پارک‌ها، آسفالت معابر و پیاده‌روها، خط‌کشی خیابان‌ها و نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی و شهری از جمله وظایف این معاونت هستند. هم‌اکنون پروژه‌های احداث فرهنگسرا، مصلی و ساختمان پلیس راهور جزیره در حال ساخت بوده و 10 پارک محلی، شهری و ساحلی با بیش از 70 هکتار مساحت، ساخت تصفیه‌خانه، پلاژ آقایان و خانم‌ها و چند ساختمان اداری و استخر المپیک و مجموعه‌های ورزشی از جمله پروژه‌های اخیر این شرکت است. معاونت امور شهری، وظیفه نگهداری از شهر را عهده‌دار است که وظیفه آن مدیریت حمل‌ونقل عمومی، نگهداری و توسعه سیستم تصفیه فاضلاب، زیباسازی و آذین‌بندی، نظافت و مدیریت سیستم سایت پسماند است. معاونت شهرسازی، بخش دیگر شرکت است که نظارت بر ساخت‌وساز بخش خصوصی، اعم از مسکونی، تجاری و خدماتی در حوزه آن است و هر پروژه بخش خصوصی باید از این معاونت، جواز و پایان‌ کار دریافت کند. در نهایت معاونت مالی و اداری و پشتیبانی نیز از سایر بخش‌ها پشتیبانی می‌کند. نکته مهم این‌جاست که در سرزمین اصلی، پروژه‌های ارگان‌های مختلف را خود ارگان‌ها اجرا می‌کنند اما در کیش به علت عدمِ حضور بسیاری از ارگان‌ها، انجام چنین مسئولیتی به عهده شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش گذاشته شده است.
 
با این حساب تفاوت این شرکت به لحاظ ساختار اداری با شهرداری‌ها در سرزمین اصلی چیست؟
ساختار ما، شرکتی است و در واقع شهردار نداریم و مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش، نقش شهردار را هم ایفا می‌کند اما مانند سرزمین اصلی از طرف شورای شهر انتخاب نمی‌شود. سازمان منطقه آزاد، مسئولیت اداره کل جزیره را بر عهده دارد و ارائه خدمات شهری هم جزء وظایف این سازمان است که به‌واسطه قانون چگونگی اداره مناطق آزاد به این شرکت تفویض شده است. اما به‌طور کلی حوزه کاری شرکت بیشتر از شهرداری‌هاست؛ خصوصا در گذشته که پروژه‌های مختلفی توسط خود شرکت اجرا می‌شد، حوزه‌های کاری بیشتر از امروز بود. 
 
پس در واقع می‌توان گفت که شما به نوعی شهردار کیش هم محسوب می‌شوید. ارتباط شما و این مجموعه با اعضای شورای شهر کیش چگونه است؟
ارتباطات بسیار خوبی وجود دارد و تلاش می‌کنیم دغدغه‌هایی را که از طرف اعضای شورا به عنوان مطالبات و مشکلات مردم و کیش‌وندان مطرح می‌شود، در خدمات‌رسانی‌ها و اجرای پروژه‌های خدماتی و عمرانی در سطح جزیره رعایت کنیم. می‌دانید؛ انتظارات بالایی از کیش وجود دارد که باید تامین شود. کیش مانند نوزادی است که نیاز به رسیدگی بیشتر دارد. شاید به دلیل کلر و سولفات موجود در رطوبت هوای کیش، میزان خوردگی حدود 30 درصد بالاتر از سایر مناطق کشور است و اگر رسیدگی مستمر نباشد، شهر خیلی زود فرسوده می‌شود و بعد از چند ماه جذابیت بصری خود را از دست می‌دهد.
 
به بافت قدیمی کیش اشاره کردید، آیا برای نگهداری از بافت‌های قدیمی‌تر، فعالیت‌هایی از جنس میراث فرهنگی انجام می‌شود؟
در این راستا، پروژه بازپیرایی بافت «صفینِ» قدیم سال قبل به مرحله اجرا درآمد و کارِ سنگفرش، نورپردازی و به‌سازی در و دیوار خانه‌ها انجام شد. اما باید این نکته را در نظر داشت که سازمان میراث فرهنگی کل کشور در جزیره کیش حضور ندارد و وظایف آن بر عهده مدیریت میراث فرهنگی (که در واقع یکی از بخش‌های معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش است) قرار دارد. بر این اساس فعالیت این مدیریت، کاملا منطبق بر قوانین میراث فرهنگی است.
  
چه خدماتی در مدیریت کلان جزیره کیش به‌عنوان یک منطقه شهری وجود دارد که این جزیره را از سایر مناطق کشور متمایز  می‌کند؟
برنامه کوتاه‌مدت ما، تغییر سیمای شهری است. در این راستا، کمیته زیباسازی جزیره تشکیل شده و چند پروژه در آن تعریف شده است؛ از جمله چهار مسابقه شامل طراحی اِلِمان‌های شهری، طراحی مبلمان شهری، طراحی نورپردازی شهری و یک پل روگذر و البته دو سمپوزیوم نقاشی دیواری و مجسمه‌سازی. توسعه فضای سبز، پوشش بلوارهای توریستی جزیره با گل‌های کاغذی، تقویت و احیای نخل‌ها از طریق یک پروژه علمی دقیق و جانمایی و کاشت گونه‌های گیاهی متنوع و سازگار با اقلیم جزیره از موارد دیگری است که به خاطر دارم. در زمینه تبلیغات، طرح جامع تبلیغات محیطی در دست تهیه است و تمام بیلبوردها مبتنی بر آن تطبیق داده خواهند شد. تا پایان سال 1397 چند پروژه مهم کیش به بهره‌برداری خواهد رسید که یکی از آن‌ها، احداث فرهنگسرای سعدی است. عملیات عمرانی مصلای کیش نیز احتمالا تا یک سال دیگر پیشرفت محسوسی خواهد داشت. بازسازی اماکن ورزشی کیش اقدام دیگر شرکت است؛ از 30 هزار نفر جمعیت کیش، 10 هزار نفر ورزشکار ثابت داریم که بالاترین آمار   ورزشکار در ایران است و شرکت عمران، آب و خدمات باید برای این جمعیت قابل توجه، خدمات مطلوبی ارائه کند. در مجموع در بخش زیربنایی، چندین برنامه بزرگ داریم که 30 پروژه با 150 میلیارد تومان برای سال 1397 در نظر گرفته شده است. 
 
مسئله آب یکی دیگر از مسئولیت‌های این شرکت در بحث خدمات‌رسانی به کیش است. وضعیت آب و فاضلاب جزیره در حال حاضر به چه صورتی است؟
جمع‌آوری فاضلاب شهری بر عهده شرکت عمران، آب و خدمات بوده و مدیریت آب با شرکت آب و برق است و سازمان منطقه آزاد در آن مشارکت دارد. این واگذاری به دلیل اجرای سیاست‌های اصل 44 اتفاق افتاده است. البته شرکت‌های خصوصی تولید آب شیرین نیز وجود دارند. در حال حاضر 100 درصد تولید فاضلاب جزیره تصفیه می‌شود و برای آبیاری فضای سبز به کار می‌رود. در حوزه فاضلاب تلاش داریم که به‌روزرسانی مناسبی در سطح جزیره انجام دهیم. به‌عنوان مثال در حال حاضر برخی از پروژه‌های هتلی که قدیمی هستند بر اساس یک تصفیه‌خانه و حتی آب‌شیرین‌کن کوچک احداث شده بودند که با توجه به تکنولوژی قدیمی، امروز از نظر محیط‌زیستی ممکن است با مشکلاتی همراه باشند. باید همه به سیستم فاضلاب شهری متصل شوند تا در یک نقطه تصفیه شوند و برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار گیرند.
 
نحوه خدمات‌دهی و نوع ارتباطی که با مسافران کیش و کیش‌وندان دارید، چه تفاوت‌هایی دارد؟
در ارائه خدمات توسط شرکت عمران، آب و خدمات، تفاوتی بین افراد بومی و غیربومی قائل نیستیم و همه به صورت یکسان از خدمات بهره‌مند می‌شوند. برای مهمانان کیش هم سعی کرده‌ایم سطح خدمات شهری و رفاهی را بیش از دیگر مناطق توریستی کشور گسترش دهیم.  به طور کلی در بحث گردشگران، جزیره کیش یک جزیره متفاوت و یک مقصد گردشگری خاص است که همه‌ساله در آن جشنواره‌های نوروزی و انواع رویدادها برای جذب گردشگران برگزار می‌شود. برای جشنواره نوروزی و برنامه استقبال از مسافران، از بهمن‌ماه تا پایان فروردین‌ماه هر سال برنامه‌های مختلفی در این شرکت تعریف می‌شود و تقریبا پیش از فرارسیدن این زمان، با افزایش مسافرت‌ها به جزیره، خدمات‌دهی را آغاز می‌کنیم.
 
در جشنواره نوروزی امسال چه اتفاقات جدیدی خواهید داشت؟
طبق فرمایشات رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل محترم سازمان در مراسم معارفه، طبیعتا رویکرد این شرکت نیز توسعه‌ی زیرساخت‌های گردشگری در سطح جزیره است و براساس تصمیمات مدیرعامل محترم سازمان در ستاد نوروزی که در آینده‌ای نزدیک تشکیل خواهد شد، این شرکت نیز با تمام توان نقش خود را ایفا خواهد کرد. 
۲۶ آذر ۱۳۹۷ ۱۲:۱۳
کد خبر : ۴۴,۷۰۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید