ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
مجتمع بندری شهید رجایی بزرگترین بندر کشور محسوب می گردد.بزرگترین پایانه ی کانتینری ایران ،واقع شدن در دهانه ی تنگه ی استراتژیک هرمز،منطقه ویژه اقتصادی،بهره برداری از فاز اول طرح توسعه ی این بندر،
بهره برداری از بندر خلیج فارس و ... توان این بندر را به بیش از 70 میلیون تن در سال رسانده است

مصاحبه با علی اکبرصفایی معاون بندری اداره ی کل بنادر ودریا نوردی استان هرمزگان درباره ی اهداف  اداره ی کل بنادر ودریا نوردی استان هرمزگان

 

 

 

مقدمه:

مجتمع بندری شهید رجایی بزرگترین بندر کشور محسوب می گردد.بزرگترین پایانه ی کانتینری ایران ،واقع شدن در دهانه ی تنگه ی استراتژیک هرمز،منطقه ویژه اقتصادی،بهره برداری از فاز اول طرح توسعه ی این بندر،
بهره برداری از بندر خلیج فارس و ... توان این بندر را به بیش از 70 میلیون تن در سال رسانده است . علاوه بر این با
بهره برداری از ترمینال دوم کانتینری ،جابجایی کانتینر از این پس به 3 میلیون TEU
در سال خواهد رسید. این ها به معنای پوشش دادن بیش از 50 درصد صادرات و واردات و ترانزیت کشور است که نقش این مجتمع بندری را ویژه ومنحصر به فرد ساخته است.

در این بین علی اکبر صفایی و همکاران وی نقش ارزنده و به سزایی در رساندن بندر شهید رجایی به این جایگاه داشته اند.

صفایی مسیر پیشرفت خود را پله پله طی نمود. از بندر بوشهر تا بندر شهید رجایی ، کاردان فنی تاکاردان وکارشناس امور بندری ،رییس اداره ی بندر گناوه  ، رئیس اداره تعمیر ونگهداری تجهیزات خشکی، اخذ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت امور دریایی با گرایش بنادر از دانشگاه جهانی دریانوردی سوئد(مالمو) ، مقام نخست رشته ی خود در پایان تحصیلات دانشگاهی در سوئدو معاون بندری اداره ی کل بنادر ودریا نوردی استان هرمزگان  چکیده ی کارنامه وی در این سالهاست.

 

1-   مهمترین اهداف اداره ی کل بنادر ودریا نوردی استان هرمزگان دربخش دریایی برای سال 87 چیست؟

 

من فکر می کنم تعریف اهداف در کلمات ، برخی اوقات کلیشه ای شده است. من نمی خواهم با آن کلمات و الفاظ کلیشه ای اهداف را بیان کنم. فقط در کلان قضیه ی اهداف که بر گرفته از سیاست های سازمان بنادر و کشتیرانی است باید بگویم که امیدواریم در سال 87 بتوانیم به آنچه که به عنوان اجرای الزامات کنوانسیون ها تعریف شده است،نفوذ وقدرت اجرای آن را در تمامی آب های تحت حاکمیتی کشور گسترش دهیم. این گستره ی نفوذ حاکمیتی هم در بخش شناور سازی است ، هم در بخش نیروی انسانی است ، هم در بخش بازرسی های فنی و ایمنی است و نیز در بخش جستجو و نجات دریایی ، حفاظت از محیط زیست دریایی ، لایروبی ، هیدروگرافی ، وچراغ های دربا یی می باشد که با تلاش ها ی کارشناسان مان وطرح ها و ابزارهایی که در دست داریم در سال 87 به این مهم خواهیم رسید.در مجموع با این اقدامات  اجرایی و درطول سال جاری سعی خواهیم کرد که ضریب ایمنی تردد شناورها را در آب های استان افزایش دهیم .

 از سوی دیگرتلاشمان بر این است که  شاهد کاهش سوانح وآلودگی های ناشی از فعالیت کشتی ها باشیم. در کنار همه ی این ها تلاش خواهیم کرد اگر اتفاقی همچون سانحه دریایی یااضطرار نفرات در دریا ویا آلودگی رخ دهد بتوانیم سریعاً پاسخ دهیم.

 

 

2-  در داخل بندر و پس کرانه ها چه برنامه هایی برای امسال پیش بینی شده است؟

یکی از موضوعات و اهداف سال جاری در بخش بندری و پس کرانه ها کاهش سوانح و افزایش ضریب ایمنی در سطح بندر است . این هدف ادامه ی برنامه های سال پیش است . امیدواریم امسال با بهره مندی از مشاور ایمنی و طرح جامع ایمنی که در اختیار داریم حضور سیستم IMS  وایمنی را در درون بندرشهید رجایی سیستماتیک کنیم. در رابطه با دیگر سرفصل های اهداف ،مهمترین موضوع ما جذب سرمایه گذاری است. الحمد ا... هنگامی که به نمودار سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی نگاه می کنیم، می بینیم که نمودار جذب سرمایه های بخش خصوصی از سال 83 به شدت افزایش یافته است. بندر شهید رجایی در سال گذشته حدود 140 میلیارد تومان جذب سرمایه های بخش خصوصی داشته است. هدف ما در سال 87 این است که جذب سرمایه گذاری دست کم 20درصد بیشتر از سال پیش باشد. این هدف مکتوب وتصویب شده است ولی آنچه که هدف و تعهد اخلاقی برای ما در نظر گرفته این جذب 300 میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی است.

البته مذاکراتی هم با شرکت های بزرگی که خواستار سرمایه گذاری در مجتمع بندری شهید رجایی شده داشته ایم که قطعاً این میزان رادر سال جاری ً به  300 میلیارد تومان خواهد رساند.

 

 

3- یکی از دیگر از اهداف مهم مجتمع بندری شهید رجایی افزایش توان و ظرفیت عملیاتی است دراین خصوص توضیح دهید چه اقداماتی برای تحقیق این هدف مهم صورت گرفته است؟

در رابطه با افزایش ظرفیت و توان عملیات بندر شهید رجایی چه از نظر پذیرش کشتی های بزرگتر و چه از نظر ظرفیت به 3 میلیون TEU کانتینر در سال رسیده است . در کنار آن بهره گیری از هشت دستگاه گنتری کرین ویژه ی کشتی های کانتینری نسل هفتم و 88 دستگاه ترنس تینر GRT توان کانتنیری ما را بسیار بالا برده است. از سوی دیگر در بخش مواد معدنی و حمل یکسره با اختصاص حدود یکصد هکتار از اراضی بندر به ترمینال مواد معدنی که یک بازار جدید برای صادرات است ،پیش بینی ها برای سال آینده افزایش 20 درصدی توان عملیات این گونه کالاهاست.در بخش فعالیت های نفتی علی رغم کاهش در صادرات و واردات اما در بخش بانکرینگ و سوخت رسانی و ترانزیت مواد نفتی شاهد افزایش چشمگیری بودیم که این روند برای سال جاری هم افزایش بیشتری خواهد داشت. یک اتفاق مهم دیگر افزایش توان عملیات و عملکرد بندر تازه تاسیس خلیج فارس است که آمار و ارقام آن به طور شگفت انگیزی رو به افزایش است.بجا گذاشتن رکورد 5/2 میلیون تن درسال برای بندری که کمتر از سه سال از بهره برداری آن می گذرد شگفت آور است . این در حالی است که خیلی از بنادر و  ادارات کل بنادراستان های دیگر ما کمتر از این میزان عملکرد دارند.

 

 

4- مجتمع بندری شهید رجایی مهمترین پایانه پنبه ی ترانزیتی آسیای میانه است ،آیا برای توسعه ی ترانزیت این کالای استراتژیک برنامه هایی در دستور کار قرار گرفته است؟

در خصوص پنبه از گذشته در بندر شهید رجایی کارهای خوبی صورت گرفت و سرمایه گذاری های خوبی جذب شده است. البته میزان پنبه ای که در کشورهای آسیای میانه تولید می شود مشخص است . سهم بندر شهید رجایی هم از ترانزیت این محصول در سال بین 500 تا 600 هزار تن است. در این مسیر، راه آهن نیز پشتیبانی خوبی انجام داده است. اما یک مشکل عمده در رابطه با پنبه وجود دارد و آن چیزی جز قانون و مقرر ات نیست. ما در اواخر سال گذشته و اوایل امسال تمام توان و تلاشمان را برای اصلاح مقررات گذاشتیم زیرا برای توسعه ترانزیت پنبه بیشتر نیازمند کار نرم افزاری هستیم . کار بزرگی که در سطح کلان صورت گرفته ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون و مقررات مناطق ویژه از سوی دولت است و ما هم اکنون در حال تنظیم برنامه های اجرایی آن هستیم .

یکی از موضوعاتی که محوطه های اختصاصی ما را رنج می دهد این است که پنبه هایی که برای ترانزیت وارد بندر شهیدرجایی می شوند پس از 4 ماه مترو که می شوند . این در حالی است که صاحبان پنبه ها تمایل دارند پنبه ها در بندر شهید رجایی نگهداری شود و هرگاه بازار خوبی یافتند آن را بفروشند . این خواسته ی صاحبان پنبه ها با قوانین و مقررات گمرکی منافات دارد. پس آیین نامه مقررات مناطق ویژه ی اقتصادی کار سازتر است و ما آن را اجرا کردیم و تلاشمان این است که رضایت مشتری و صاحبان کالا جلب شود . اوایل امسال هم با چند شرکت مذاکراتی داشتیم از جمله شرکت هایی که هم اکنون در بندر شهید رجایی حاضرند و کار ترانزیت پنبه را انجام می دهند. این شرکت ها با توجه به اصلاح قانون و مقررات مناطق آزاد و ویژه تشویق شدند که از کار خود را توسعه دهند. حتی چند شرکت خارجی هم ازابراز تمایل کردند برای سرمایه گذاری و توسعه ترانزیت پنبه در بندر شهید رجایی اقدام نمایند.

 

 

5-      پیش بینی ها برای افزایش میزان ترانزیت پنبه چقدر است؟

با ایجاد سرمایه گذاری های بخش خصوصی ما مطمئن خواهیم بود که به میزان افزایش محوطه برای پنبه همان میزان افزایش ترانزیت خواهیم داشت . چون سرمایه گذاری های بخش خصوصی با دیدگاه و بازاریابی صورت می گیرد و مانند بخش دولتی نیست که ابتدا زیر ساخت ها را بسازد. آن ها هم راستا با بازارشان سرمایه گذاری می کنند.

 

6- یکی از عرصه های تازه ای که اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان وارد آن شد بانکرینگ یا همان سوخت رسانی است، در این خصوص توضیح دهید؟

ما یک بازار بزرگ و مناسب را از دست دادیم. روشن است پس گرفتن آن هم زمان می برد. شرکت هایی هم که این فرصت را طی 10-15 سال گذشته در دست داشتند به شرکت های بزرگی تبدیل شدند و مکانیزم ها و شبکه های جهانی بازاریابی را در اختیار دارند. بنا بر این بازپس گرفتن این بازار از دست رفته آسان نیست اما دست یافتنی است. از چند سال گذشته حرکتی در رابطه با بانکرینگ آغاز شد که از ابتدای سال گذشته شدت یافت. افق این حرکت  بسیار روشن است. این دیدگاه باور صرف ما نیست بلکه آمار و ارقام این افق روشن را به ما نشان می دهد. ما بانکرینگ را از آغاز سال 86 با میزان اندکی شروع کردیم. شرکت های فعال بانکرینگ در بندر خلیج فارس شاید در آغاز راه در ماه فقط 500 تن فروش داشتند.. آخرین آماری که در دست داریم هم اکنون 500 هزار تن فروش است اما هنوز کم است و ما به افق های بهتری چشم دوخته ایم. مازوتی که از پالایشگاه های ایران بیرون می آید محصول بسیار خوب و با کیفیتی است و کشتی ها ترجیح می دهند از مازوت های تولید ایران استفاده کنند. قیمت سوخت ها بین المللی است اما موقعیت جغرافیایی و استراتژیک بندر شهید رجایی در تنگه هرمز و خلیج فارس باعث شده که شرکت های سرمایه گذار راحت تر و آسان تر به کشتی ها سوخت برسانند.

 

 

7- هم اکنون چه میزان سوخت رسانی و بانکرینگ در خلیج فارس انجام می شود؟

در مجموع حدود 16 میلیون تن عملیات بانکرینگ است که از فجیره صورت می گیرد. نکته ی جالب اینجاست که بیش از 60درصد آن سوخت ها ، مازوتی است که از ایران صادر می شود. این مازوت ها عمدتاً از بنادر آبادان و خرمشهر صادر می گردد. البته با پشتیبانی خوبی که رئیس جمهور محترم از بانکرینگ داشتند و تلاش گسترده ای که در سازمان بنادر و کشتیرانی صورت گرفت ونیز همکاری های شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی ایران داشت قطعاً وضعیت برای ما بهتر خواهد شد.در نظر داشته باشیم ، بانکرینگ یک فعالیت بین المللی است و ابزار آن هم جهانی است و یک کار محلی نیست. از همین رو ما وظایف خود را با تمام توان انجام دادیم که همان مهیا کردن  زیرساخت ها، آسان کردن شرایط سرمایه گذاری ها ، ارایه تسهیلات مناسب  ، وضع واجرای مقررات  و در مجموع پشتیبانی همه جانبه ی دولتی بود . ولی رشد این حرکت بسیار متکی بر ابزارهای بازاریابی بین المللی بخش های خصوصی است که تاکنون هم خوب عمل کردند.

 

 

8- پیش بینی بانکرینگ برای سال 87 چقدر است؟

هدف ما برای بانکرینگ و سوخت رسانی به کشتی های عبوری در خلیج فارس و دریای عمان برای سال جاری رسیدن به سقف 2 میلیون تن است . این سهم به دست نمی آید مگر با بازاریابی خوب و مناسب شرکت های درگیر در این کار اما دراین راه همکاری و تعامل همه ارگان های ذیربط نیز بسیار کارگشا خواهد بود . با انجام لوله گذاری ونصب سیستم پایپینگ دربندر خلیج فارس واتصال آن به اسکله ی 3 بندر شهید رجایی این ظرفیت را برای کشتی های بزرگتر در مجتمع بندری افزایش خواهیم داد .

 

.

9-  در طرح جامع توسعه ی بندر خلیج فارس آیا پیش بینی احداث صنایع تبدیلی شده است؟

صنایع تبدیلی و صنایعی که ارزش افزوده ایجاد می کنند در تمامی بنادر مهم دنیا شکل گرفته است.در مجتمع بندری شهید رجایی به صورت موارد کوچک و بصورت موقت نیز شکل گرفته بود.اما در مذاکراتمان با سرمایه گذاران داخلی و خارجی دو موضوع کلان و مهم را بصورت جدی مطرح و کردیم و پیگیری می نماییم. یکی احداث پالایشگاه در بندر خلیج فارس است. این در حالی است که بیش از 300 هزار تن مخزن سوخت برای امسال ایجاد می شود که 60 هزار تن آن از سال گذشته آماده شده بود.و دیگری  ایجاد مرکز لجستیکی که همان ارزش افزوده است می باشد که قرارداد نهایی آن بسته شده است. ایجاد مرکز لجستیکی در راستای ارایه خدمات حمل ونقل مبداء و مقصد برای صاحبان کالا و آنچه که آن ها نیاز دارند است.در کنار این موضوع مفهوم از میان برداشتن انبارهای مصرف کننده و خرده فروشان که اصطلاحاً JUST IN TIME می گویند مطرح است . ایجاد مراکز لجستیکی و ارزش افزوده این امکان را می دهد که کالا در سریع ترین زمان و با کمترین هزینه و براساس درخواست مشتری به دستش برسد. به این اساس در برخی از مواقع مراکز لجستیکی به عنوان مرکز فروش عمل می نمایند.یعنی مرکز توزیع نخواهند بود .

 

 

                                                                        گفتگو از : محمد ابراهیم کوزه گر

۳۰ دی ۱۳۸۸ ۰۰:۰۰
کد خبر : ۴,۴۹۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید