هیچ دستگاهی از بندر چابهار خارج نمی شود/ عزم جزم دروازه ملل برای ارائه خدمات مطلوب به صاحبان کالا سومین کشتی ترانزیتی افغانستان از طریق بندر چابهار عازم هند شد / بندر شهید بهشتی چابهار؛ زمینه ساز تقویت ظرفیت های توافق نامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان ایجاد ظرفیت ۸۰ میلیارد دلاری ترانزیت با راه‌اندازی راه‌آهن چابهار-زاهدان/راه آهن چابهار – زاهدان؛ شاهراه اقتصادی کشورهای منطقه خواهد بود بخش معدنی پتانسیل استفاده نشده استان است/بندر چابهار می تواند هاب توزیع مواد معدنی لحاظ شود و به زودی سومین قطب تجاری کشور در منطقه جنوب و سکوی پرتاب و تحول عظیم استان سیستان و بلوچستان خواهد شد پیشنهادات بندر چابهار در نشست تخصصی با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت/افزایش نرم تخلیه و بارگیری به ۴ و نیم تا ۵ میلیون تن تا پایان سال ۹۹ برگزاری اولین مانور امداد و نجات و اطفاء حریق مایعات قابل اشتعال در حین سوختگیری تجهیزات بندری طرح توسعه بندر چابهار فراتر از برنامه زمان ‌بندی در حال اجراست برگزاری تمرین (Drill) مقابله با آلودگی نفتی با محوریت استفاده از مواد دیسپرسنت در بندر چابهار توسعه زیرساخت های مخابراتی و ارتباطات دریایی نوار ساحلی جنوب شرق کشور در قالب پروژه های مخابرات دریایی سواحل مکران نصب آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار
طی نشستی مشترک بین مسئولان سازمان بنادر و گمرکات در بندر شهید رجایی تأکید شد؛
حذف فرآیندهای موازی بین بندر و گمرک/ لزوم شفافیت و تسریع ارتباطات الکترونیک بین دو مجموعه
در نشست مشترک مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و تعدادی از مدیران ستادی سازمان بنادر با معاون فنی گمرکات ایران در بندر شهید رجایی، بر لزوم حذف فرآیندهای موازی بین بندر و گمرک و شفاف سازی و تسریع ارتباطات الکترونیک بین دو مجموعه تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، در این نشست، "مهرداد جمال ارونقی" معاون فنی گمرکات ایران و تعدادی از مدیران ارشد گمرک، "اله مراد عفیفی پور" مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، "خسرو سرایی" مدیرکل امور لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی و "علیرضا محمدی کرجی ران" مشاور مدیرعامل این سازمان حضور داشتند.

در این نشست، تشکیل کارگروه مشترک بین گمرک و بندر به عنوان راهکاری اثربخش برای تسهیل امور بندری و گمرکی، حل مشکلات ذینفعان و کاهش ماندگاری کالا در انبارها و محوطه ها، مورد تأکید قرار گرفت و نمایندگانی از سوی دو مجموعه برای پیگیری و نظارت بر روند اجرایی شدن توافقات دوجانبه مشخص شدند.

حذف فرآیندهای موازی بین بندر و گمرک از جمله مانیفست، قبض انبار و بیجک به منظور تسریع در فرآیند خدمات رسانی به صاحبان کالا و کاهش اضافه کاری از دیگر مواردی بود که مورد توافق طرفین قرار گرفت.

در بخش دیگری از این نشست، همکاری دوجانبه بندر و گمرک به منظور استفاده از XRAY برای واگن و باسکول در زمینه حمل کالاها توسط ریل و کاستن از بار ترافیکی جاده ها نیز مورد تأکید قرار گرفت.

از دیگر موارد مطرح شده، لزوم شفاف سازی و تسریع در تبادل اطلاعات و ارتباطات الکترونیک بین دو مجموعه بود تا هم فرآیند خروج کالاها از بندر سرعت گرفته، هم از حجم رسوب کالا کاسته شود و سرانجام در هزینه های مربوطه به صاحبان کالا و به تبع آن مردم به عنوان مصرف کننده نهایی نیز صرفه جویی شود. 

شایان ذکر است، بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر کانتینری ایران و اصلی ترین گمرک کشور جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود که نیمی از صادرات، واردات و ترانزیت کالای کشور را پشتیبانی می کند. بر اساس آمار اعلام شده، در حال حاضر ۴۲ هزار کانتینر در انبارهای این بندر دپو شده که ۱۰ هزار کانتینر آن از سال ۸۰ تاکنون تعیین تکلیف نشده‌اند.

با توجه به اینکه در درازمدت، ماندگاری کالا و کانتینر نه به نفع مجموعه بندر و گمرک است و نه به نفع بخش خصوصی، بر همین اساس سازمان بنادر و دریانوردی تمامی همت خود را به کار گرفته تا از طریق تعامل و همکاری با ارگان های همکار به ویژه گمرک و سازمان جمع آوری و اموال تملیکی، عملیات خروج کالاهای رسوب شده در انبارهای بندر شهید رجایی را تسهیل و تسریع نماید.

واحد اطلاعات و اخبار

۱۹ دی ۱۳۹۷ ۱۱:۵۹
کد خبر : ۴۴,۹۷۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید