ارتقای ارتباطات دریایی کشور در گرو تکمیل و اجرای طرح جامع/ روند مثبت پیشرفت پروژه های زیرساختی بندر چابهار ایجاد مناطق آزاد به منظور حمایت و پشتیبانی از فعالیت های بنادر است/ ضرورت ایجاد مسیرهای ریلی به منظور دسترسی هرچه بهتر به بندر چابهار توسعه بندر چابهار، پیشانی توسعه سواحل مکران/اتصال بندر چابهار به خطوط ریلی در طرح جامع لحاظ شده است اولویت ایجاد مزیت و جاذبه اقتصادی با رویکرد زنجیره حمل و نقل در بندر چابهار / پروژه های زیربنایی در بندر شهید بهشتی به سرعت تکمیل شود/ تعمیرات اساسی و استانداردسازی انبارها به سرعت و قدرت آغاز عملیات اجرایی بلندترین برج کنترل ترافیک دریایی بنادر در بندر چابهار/ بهره بر داری از ایستگاه جزر و مد سنجی و هواشناسی بندر شهید بهشتی/ استقرار تجهیزات ناوبری و الکترونیکی در برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار ضرورت تعامل بیشتر هند برای عبور از چالش های همکاری در بندر چابهار ارسال سومین محموله ترانزیتی کشور افغانستان/ محصولات استان کرمان از طریق بندر چابهار صادر شد بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ اشتغال 1050 نفر در شرکت های سرمایه گذاری و عمرانی بندر چابهار هیچ نیرویی در حوزه بهداشت و درمان بندر چابهار جذب نشده است
جزئیات سهم ایران و هند از درآمد‌های بندر چابهار
بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تا کنون شرکت داخلی به صورت مکتوب متقاضی اپراتوری بندر شهید بهشتی نبود، گفت: در تمام درآمد‌های حاصل از واردات و صادرات، ترانزیت کالا در بندر شهید بهشتی سهم ایران از هندی‌ها بیشتر است البته به غیر از بخش ترانشیب که در پایان قرارداد سهم ایران افزایش می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی درباره واگذاری اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار به سرمایه گذاران هندی، اظهار داشت: از آنجایی که با سرمایه گذاران هندی قرارداد BOT منعقد کرده ایم و هند مسئولیت تامین تجهیزات این بندر است، طبیعی است که اولویت ما برای واگذاری اپراتوری بندر شهید بهشتی هندی‌ها باشند.

وی ادامه داد: اگر هندی‌ها تمایلی به اپراتوری این بندر نداشته باشند برای جذب شرکت‌های داخلی هیچ محدودیتی نداریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر در کنار گزینه سرمایه گذاران هندی، متقاضی داخلی هم برای اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار وجود دارد، گفت: تقاضای قابل توجهی وجود دارد به این معنا که تاکنون شرکتی از داخل کشور به صورت مکتوب تقاضای اپراتوری این بندر را نکرده است.

وی افزود: به هر حال اولویت ما اپراتوری هندی‌ها به دلیل شکل قراردادمان با ین سرمایه گذاران در این پروژه است. به دنبال این هستیم که سرمایه گذاری هندی‌ها در بندر چابهار تداوم داشته باشد.

آقایی همچنین درباره درآمد سالانه هندی از فعالیت در بندر شهید بهشتی در مدت ۱۰ سال مورد قرارداد، اظهار داشت: طبق قرارداد از هر میزان کالایی که وارد این بندر کند، سهمی از ترانزیت و ترانشیپ آن متعلق به ایران و بخشی هم برای هندی‌ها خواهد بود.

مدیر

این مقام مسئول ادامه داد: سهم ایران از درآمد‌های صادرات و واردات ۶۰ درصد است. در بخش ترانزیت هم همین نسبت وجود دارد یعنی ایران سهم ۶۰ درصدی و هند سهم ۴۰ درصدی خواهد داشت؛ که البته در ۵ سال دوم قرارداد سهم ۶۰ درصدی ایران افزایش پیدا می‌کند.

 آقایی با اشاره به سهم ایران و هند در بخش درآمد‌های حاصل از ترانشیپ کالا گفت: در بخش ترانشیپ سهم ایران ۴۰ درصد و سهم هندی‌ها از درآمد‌های این حوزه ۶۰ درصد است که البته در ۵ سال دوم قرارداد سهم ایران در این بخش هم افزایش می‌یابد.

۲۰ دی ۱۳۹۷ ۱۱:۲۰
کد خبر : ۴۵,۰۸۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید