ارتقای ارتباطات دریایی کشور در گرو تکمیل و اجرای طرح جامع/ روند مثبت پیشرفت پروژه های زیرساختی بندر چابهار ایجاد مناطق آزاد به منظور حمایت و پشتیبانی از فعالیت های بنادر است/ ضرورت ایجاد مسیرهای ریلی به منظور دسترسی هرچه بهتر به بندر چابهار توسعه بندر چابهار، پیشانی توسعه سواحل مکران/اتصال بندر چابهار به خطوط ریلی در طرح جامع لحاظ شده است اولویت ایجاد مزیت و جاذبه اقتصادی با رویکرد زنجیره حمل و نقل در بندر چابهار / پروژه های زیربنایی در بندر شهید بهشتی به سرعت تکمیل شود/ تعمیرات اساسی و استانداردسازی انبارها به سرعت و قدرت آغاز عملیات اجرایی بلندترین برج کنترل ترافیک دریایی بنادر در بندر چابهار/ بهره بر داری از ایستگاه جزر و مد سنجی و هواشناسی بندر شهید بهشتی/ استقرار تجهیزات ناوبری و الکترونیکی در برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار ضرورت تعامل بیشتر هند برای عبور از چالش های همکاری در بندر چابهار ارسال سومین محموله ترانزیتی کشور افغانستان/ محصولات استان کرمان از طریق بندر چابهار صادر شد بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ اشتغال 1050 نفر در شرکت های سرمایه گذاری و عمرانی بندر چابهار هیچ نیرویی در حوزه بهداشت و درمان بندر چابهار جذب نشده است
بنادر؛  مراکز توزیع کالا در نظر گرفته شده اند
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: 600 هزار تن گندم تولید داخلی با استفاده از حمل ونقل چند وجهی ترکیبی برای نخستین بار و از طریق بنادر جنوبی و شمالی تا پایان امسال در کشور توزیع می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی،  محمد علی حسن زاده در نشست خبری  از رویکرد جدید توسعه ای این سازمان در " استفاده از حمل و نقل چند وجهی درون سرزمینی" در جابه جایی بخشی از کالا های داخلی برای اولین بار در سر تا سر مرز دریایی جنوب کشور خبر داد و با اشاره به « رشد سریع کاپوتاژ داخلی» بر اساس مصوبه شورای عالی لجستیک،‌ افزود: حمل و نقل دریایی مزیت های بسیاری دارد که " مزیت مقیاس با رویکرد کاهش هزینه حمل" یکی از آنها محسوب می شود.
وی افزود: بر اساس مزیت مقیاس، به جز کاهش بسیار زیاد هزینه سوخت، هزینه بارگیری در بنادر مبدا و مقصد کالاهای کابوتاژی (حمل و نقل درون سرزمینی) با توجه به تجهیزات مطلوب از جمله مکنده های پیشرفته در بنادر، نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی لجستیک ملی،  بنادر به عنوان « مراکز توزیع کالا » در نظر گرفته شده اند، اظهار داشت: تا کنون از مزیت دریایی جابه جایی کالا های کابوتاژی استفاده نمی شد و بر اساس منطق لجستیکی، در حال حاضر می توانیم بار پسکرانه های هر بندر را در همان بندر    به عنوان مرکز توزیع ، تجمیع و سپس جابه جا کنیم.
حسن زاده با بیان اینکه ، با اجرای این مصوبه ، از تحمیل هزینه اضافی به کشور جلوگیری می شود، افزود: از حدود 3 هفته پیش کابوتاژ داخلی گندم توسط کشتیرانی‌های داخلی آغاز شد و اولین کشتی 20 هزار تنی گندم از بندر امام به بندر چابهار رفت.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: روز گذشته دومین کشتی 20 هزار تنی از استان‌های غربی گندم داخلی را به چابهار با مبدا بندر امام جا به جا کرد که هم اکنون در بندر چابهار در حال تخلیه وبارگیری است که با هماهنگی شرکت دولتی بازرگانی ایران انجام می‌شود.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت:‌گندم تحویلی در بندر چابهار از طریق کامیون به طور مستقیم به استان‌های شرقی کشور می‌رود و  همچنین مقرر است بندر شهید رجایی هم برای حمل کابوتاژ در کالاهای استان‌های مرکزی اضافه شود.
حسن‌زاده ادامه داد:‌از هفته آینده گندم استان‌های شمالی از طریق بندر امیرآباد به بندر انزلی در قالب کابوتاژ داخلی جابه جا می‌شود و این گندم برای استان‌های ایلام، اردبیل و آذربایجان است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تا پایان امسال 450 هزار تن گندم از بندر امام به بنادر شهید رجایی و چابهار و از بندر امیرآباد به بندر انزلی رقم 150 هزار تن و جمعا تا پایان سال 600 هزار تن کابوتاژ داخلی خواهیم داشت.
به گفته حسن زاده و بر اساس مصوبه شورای عالی لجستیک ، 4 سطح لجستیکی تعریف شده است که در عالی ترین سطح شهرهای لجستیکی هستند و سه نقطه از بنادر جنوبی یعنی بندر امام خمینی ( ره ) ، بندر شهیدر رجایی و بندر چابهار در سطح عالی به عنوان مراکز توزیع کالا های اساسی پسکرانه های استانی خود قرار دارند.
وی گفت: بندر امیرآباد در شمال کشور به عنوان پایانه های لجستیکی در سطحی دیگر ، بار استان های گیلان ، اردبیل و آذربایجان را به بندر انزلی می رساند. 
حسن‌زاده اظهار داشت:‌ در شورای عالی لجستیک با حضور نمایندگان استان‌های شرقی در مجلس مصوب شد که 20 درصد کالاهای اساسی وارداتی استان‌های شرقی کشور در چابهار تخلیه شود، چون پیش از این ذرتی که مقصد آن زاهدان، خراسان جنوبی یا مشهد بود، در بندر امام تخلیه می‌شد و بعد با کامیون به استان‌های شرقی می‌رفت، ضمن آنکه از آن طرف کشتی از بندر امام خالی برمی‌گشت.
حسن‌زاده تاکید کرد: کاپوتاژ داخلی مشکلی بابت کمبود بار کامیون‌ها ایجاد نمی‌کند، زیرا از چابهار غلات با کامیون به استان‌های شرقی حمل می‌شود.
وی همچنین به آمار تخلیه و بارگیری بنادر اشاره کرد و گفت:‌در 10 ماهه سال جاری 111 میلیون تن تخلیه و بارگیری کالای نفتی و غیرنفتی داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال 13 درصد کاهش داشت که این عمدتا به دلیل محدودیت‌های حوزه تجارت بود و همین محدودیت 1400 قلم خود موجب این کاهش شد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در حوزه تخلیه و بارگیری نفت و فرآورده 11.7 درصد کاهش داشتیم و در حوزه غیرنفتی جنرال کارگو و فله 13 درصد کاهش داشتیم.

کابوتاژ حمل و نقل کالا یا مسافران از یک نقطه در یک کشور به نقطه ای دیگر در همان کشور در شرایطی که اپراتور حمل و نقل از کشور دیگری باشد را کابوتاژ می گویند. در ابتدا مقررات کابوتاژ فقط برای حمل و نقل در امتداد مسیرهای ساحلی، یا بندر به بندر اعمال می شد. اما هم‌اکنون برای هوانوردی، خطوط ریلی و حمل و نقل جاده ای نیز استفاده می‌شود.

طبق مفاد قانون عبارت از حمل کالا از یک نقطه به نقطه دیگر کشور از راه دریا یا رودخانه‌های مرزی است و کالاdی که از لحاظ نزدیکی راه یا رعایت صرفه تجارتی از یک نقطه به نقطه دیگر کشور با گذر از خاک کشور خارج حمل شود نیز مشمول مقررات کابوتاژ می‌شود و در این موارد هر گاه کالای کابوتاژی با وسایل نقلیه داخلی حمل شود وسیله نقلیه نیز تابع تشریفات کالای کابوتاژی خواهد بود.

 


۱ بهمن ۱۳۹۷ ۱۲:۲۴
کد خبر : ۴۵,۱۳۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید