ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
ضرورت تسهیل مستمر در حمل و نقل دریایی
بیست و ششمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور با بیانیه ای 12 بندی پایان یافت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، بیست و ششمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور که با شعار "کشتیرانی بهتر برای توسعه پایدار دریایی" در مرکز همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد با محوریت شعار همایش، دو پنل تخصصی شامل آموزش، اشتغال و حقوق دریانوردان و الزامات کشتیرانی بهتر، فرصت ها و موانع پیش رو تشکیل شد و موضوعات مورد بررسی و تبادل نظر مسئولان و کارشناسان ارگان های دریایی و بندری کشور قرار گرفت.

شرکت کنندگان در همایش ‌نتایج حاصله از مباحث مطروحه در همایش را به شرح ذیل مورد تایید و تصویب قرار دادند:

1- با توجه به لازم الاجرا شدن الزامات استفاده از سوخت کم سولفور سازمان بین المللی دریانوردی از اول ژانویه 2020 ، ارگان های دریایی از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کردند اقدامات لازم را براساس الزامات مذکور و نیز ماده 18 قانون هوای پاک به عمل آورده و با مشارکت و تایید سازمان ملی استاندارد، نسبت به تدوین و پیشنهاد استاندارد تولید سوخت کم سولفور جهت اجرا به وسیله وزارت نفت اقدام نماید.

2- با توجه به راهبرد کاهش گازهای گلخانه ای سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)، در خصوص اجرای الزامات زیست محیطی، شرکت کنندگان در همایش از شرکت های کشتیرانی و صنایع کشتی سازی درخواست کردند، اقدامات لازم را جهت انطباق کشتی های موجود و کشتی های درحال ساخت با الزامات ابلاغی بعمل آورند.

3- ارگان های دریایی کشور ضمن تاکید بر لزوم ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی با استفاده از حداکثر توان داخلی و براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی، تشکیل فوری مؤسسه رده بندی واحد ایرانی را با استفاده از پتانسیل  دو مؤسسه رده بندی موجود، با محوریت سازمان بنادر و دریانوردی خواستار شدند. ارگان های دریایی کشور همچنین بر لزوم همکاری کامل دو مؤسسه موجود با سازمان بنادر و دریانوردی تا حصول به هدف مورد نظر تأکید نمودند.

4- با عنایت به ضرورت تسهیل مستمر در حمل و نقل دریایی و بهینه سازی فرایند گردش اطلاعات بین دریا و بندر و الزامات مندرج در کنوانسیون های بین المللی از جمله کنوانسیون تسهیل ترافیک دریایی، لازم است زمینه سازی و اقدامات لازم جهت تحقق مفهوم پنجره واحد (Single Window) در کلیه بخش های مرتبط با حمل و نقل دریایی صورت گیرد. 

5- با توجه به سهم قابل توجه عملیات گمرکی در فرایند ترخیص کالا و تاثیر آن بر شاخص زمان در انجام تجارت فرامرزی، از گمرک ایران مصرانه درخواست می شود، با اجرای طرح سیستم فعالین مجاز گمرکی(AEO) در ارائه بارنامه های سراسری در انجام فرایند خروج کالا از بنادر کشور با همکاری سایر دستگاه های ذیربط تسریع بعمل آورد.

6- نظر به اینکه کارورزی بخش بسیار مهمی از آموزش و تربیت دانشجویان رشته دریانوردی می باشد و در حال حاضر هیچ ارگانی هزینه کارورزی آنها را تقبل نمی کند، لذا شرکت کنندگان در همایش بر تأمین هزینه کارورزی دانشجویان رشته دریانوردی(غیر بورسیه)از طریق بودجه عمومی وزارتخانه های ذیربط بویژه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری تأکید نمودند.

7- با توجه به اینکه دانشجویان غیر بورسیه جهت انجام کارورزی بر روی کشتی ها نیاز به گذرنامه و مجوز خروج از کشور دارند و در قانون نظام وظیفه عمومی اشاره ای به آن نگردیده است، شرکت کنندگان در همایش اکیدا از سازمان نظام وظیفه عمومی درخواست نمودند، جهت رفع مشکل خروج از کشور دانشجویان رشته دریانوردی(غیر بورسیه) تمهیداتی نظیر آنچه برای دانشجویان بورسیه مصوب گردیده، اتخاذ کند.

8- با توجه به اینکه انجام کارورزی دانشجویان دریانوردی معمولا با تاخیرهای ناخواسته همراه است و سقف سنوات تحصیلی(5سال)پاسخگوی نیاز دانشجویان مورد اشاره نمی باشد، تقاضا می شود سقف سنوات تحصیلی دانشجویان این رشته (با توجه به تاخیرهای احتمالی کارورزی) بدون محدودیت از 5سال به 6 سال در اختیار دانشگاه های دریانوردی قرار گیرد. دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهارمسئول پیگیری این موضوع خواهد بود.

9- نظر به اینکه مالکان شناورهای سفرهای نزدیک به ساحل علیرغم وجود دریانوردان ایرانی در کشور از دریانوردان خارجی استفاده می کنند، ارگان های دریایی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی، از مالکان شناورهای تحت پرچم ایران درخواست کردندتا آنجا که مقدوراست از دریانوردان ایرانی استفاده کنند. از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین بخش اتباع خارجی نیروی انتظامی نیز درخواست کردند نسبت به تردد و اشتغال دریانوردان خارجی بر روی شناورهای با پرچم ایران(خصوصا شناورهای زیر 500 و 3000 GT) نظارت بیشتری اعمال کنند.

10- در راستای اجرای صحیح مفاد کنوانسیون بین المللی کار دریایی(MLC )و رفع مشکلات دریانوردان ایرانی، ارگان های دریایی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست نمودند، کمیته سه جانبه ای متشکل از دولت(وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، و سازمان بنادر و دریانوردی) ، اتحادیه مالکان و انجمن صنفی دریانوردان تجاری جهت رفع مشکلات دریانوردان، تشکیل داده و جلسات آن بطور منظم برگزار گردد.

11- نظر به اینکه در حال حاضر دربخش شناورهای نزدیک به ساحل قرارداد الگویی برای دریانوردان وجود ندارد و این امر موجب بروز مشکلات متعددی در بخش شناورهای زیر 500 و 3000GT گردیده است، شرکت کنندگان در همایش درخواست کردند تا با توجه به نتایج مثبت انعقاد قرارداد های جمعی و قراردادهای یکپارچه(الگو) در شرکت های ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، برای سایر شرکت های کشتیرانی هم  قرارداد مشابهی بر اساس شرایط موجود مالکان خصوصی با مشارکت انجمن صنفی دریانوردان، اتحادیه مالکان کشتی ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همکاری سازمان بنادر و دریانوردی، تدوین و ابلاغ گردد. انجمن صنفی دریانودان مسئول پیگیری این موضوع خواهد بود.

12- با توجه به شمول قانون مشاغل سخت و زیان آور برای دریانوردان مشمول قانون کار و اجرای آن در شرکت های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ملی نفتکش، شرکت کنندگان در همایش از سایر شرکت های کشتیرانی  نیز درخواست کردند تا این قانون را در خصوص دریانوردان شاغل خود بصورت جامع و صرف نظر از نحوه استخدام ، اجرا کنند. از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز درخواست می شود این موضوع را به طور جدی پیگیری کرده و به سرانجام رساند.

۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ۱۷:۵۲
کد خبر : ۴۵,۵۲۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید