بندر چابهار؛ پیشتاز در زیرساخت های عمرانی/پیشرفت 86 درصدی عملیات استحصال از دریا فاز 2 طرح توسعه بندر شهید بهشتی/ گام بلند بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در توسعه زیرساخت ها حمل یکسره محموله های گندم ترانزیتی کشور هند به افغانستان/نخستین محموله گندم اهدایی هند از طریق چابهار به افغانستان رسید/ ترانزیت 5 هزار تن گندم از دروازه ملل به افغانستان طی 12 روز صادرات اولین محموله ۴۵ هزار تنی مواد معدنی در سال ۹۹ / طوفان کرونا در جهان؛ تخلیه و بارگیری همزمان ۶ کشتی در بندر چابهار تسریع در تأمین تجهیزات استراتژیک بنادر کشور با اولویت بندر چابهار/بندر شهید بهشتی چابهار یکی از 8 پروژه مهم در راستای جهش تولید/ مکان نمایی و نصب رادار هواشناسی در بندر چابهار/ آغاز عملیات اجرایی کریدور لجستیک بندر چابهار اولویت فنی و مهندسی در سال 99 برنامه ریزی برای ارتقای خدمات هواشناسی دریایی در استانهای ساحلی/ بکارگیری روش های نوین و مکانیزه برای تبادل اطلاعات هواشناسی دریایی/ اپلیکیشن های کاربردی مرتبط با هواشناسی دریایی، عملیاتی می شود تکمیل فاز اول لایروبی نگهداری حوضچه و کانال بندر شهید کلانتری چابهار/ برداشت بیش از ۴۰ هزار متر مکعب مواد رسوب شده و دسترسی به عمق مطلوب/ آغاز عملیات لایروبی فاز ۲ و ۳ حوضچه و کانال بندر شهید کلانتری طرح جامع بنادر کشور؛ در مرحله نهایی/ لزوم تحرک جدی برای جبران فوری وقفه پروژه های بنادر کشور به دلیل شیوع کرونا/ تشریح وظیفه ملی سازمان بنادر در حوزه ساخت و سازهای ساحلی/ جمع بندی در مورد ۷۰ میلیون دلار از طرح تحول صنایع دریایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان روز جهانی کار و کارگر را تبریک گفت پهلوگیری و تخلیه همزمان 3 کشتی کالای اساسی در بندر چابهار ارتقاء آموزش و مهارت های تخصصی در حوزه منابع انسانی/برگزاری ۱۶ هزار نفرساعت دوره آموزشی در سال ۹۸/ آغاز دوره های آموزش مجازی مبتنی بر هوشمندسازی در سال 99
هادی شناس، سازمان بنادر و دریانوردی
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برگزاری همایش بین المللی توسعه بندرچابهار، تاکید کرد: توجه هرچه بیشتر سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به بندر چابهار به عنوان یکی از نقاط استراتژیک کشور مهم ترین مسئله ای است که در برگزاری همایش مذکور مدنظر قرار گرفته است.

هادی حق شناس در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در ارتباط با برگزاری همایش بین المللی توسعه بندرچابهار که قرار است هفتم اسفندماه سال جاری به مدت یک روز در چابهار برگزار شود، اظهار کرد: حضور حدود 32 کشور جهان در همایش بین المللی توسعه بندرچابهار مسئله نشان می دهد که کشورهای خارجی به خوبی از ظرفیت ها و پتانسیل های اقتصادی چابهار مطلع هستند و به طور حتم زمانی که هند می تواند در چابهار سرمایه گذاری کند این مزیت برای کشورهایی نظیر قطر، ترکیه و سایر کشورها نیز فرآهم است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه طی چندسال اخیر فاز اول طرح توسعه بندرچابهار افتتاح شد و تقریبا سرمایه گذاری معادل یک میلیارد دلار در این منطقه مدنظر قرار گرفته است، اذعان کرد: ای کاش این توجه را 10 تا 15 سال قبل به چابهار داشتیم. زمانی متوجه اهمیت بندرچابهار خواهید شد که بروید و ببینید چینی ها چه میزان سرمایه گذاری در بندر گوادر داشته اند؟

حق شناس با اشاره به اینکه فاصله دریایی بنادر چابهار و گوادر حداکثر 60 دقیقه است، گفت: به طور حتم چابهار نیز همانند گوادر می تواند نقطه بسیار استراتژیکی تلقی شود. نکته حائز اهمیت این است که با توجه به مشکلات پاکستان با افغانستان و هند چابهار برای پاکستانی ها دارد و از سوی دیگر نیز برای هندی ها و افغانستانی ها حائز اهمیت است، در عین حال با توجه به روابط دیرینه ایران و چین، ظرفیت های چابهار می تواند چینی ها را نیز به حضور در این منطقه علاقمند کند.

وی افزود: معنای چابهار با توجه به موقعیت فوق العاده جغرافیایی اش با تعاریفی نظیر اقیانوس هند، هماسایگی 40 درصد جمعیت جهان، معادن زیر زمینی جهان در افغانستان و کشورهای آسیای میانه، سواحل بکر مکران برای ساخت سازه های دریایی، رسیدن به آبخور 20 متر با حداقل سرمایه گذاری، گلوگاه خلیج فارس، بندر هاب آینده ایران، مرکز توزیع کالا در دریای عمان و خلیج فارس هم ردیف است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه چابهار از اهمیت بسیار بالایی برای کشور برخوردار است و اگر به شبکه ریلی و جاده ای در داخل و خارج از کشور متصل شود می تواند نقش بسیار ویژه ای در اقتصاد ایران بازی کند، اظهار کرد: علاوه بر این چابهار از شرایط آب و هوایی بسیار مناسبی برخوردار بوده و به نوعی چهار بهار است و با توجه به اینکه چابهار امن ترین نقطه ایران از هر نظر است بنابراین فعالیت اقتصادی در این منطقه می تواند امنیت و آرامش خاطر تجار و بازرگانان را نیز به دنبال داشته باشد.

 حق شناس تاکید کرد: به نظر می رسد پس از انقلاب اسلامی غفلت تاریخی در خصوص سواحل مکران و به ویژه چابهار صورت گرفته است، هرچند در زمان جنگ تحمیلی با توجه به مشکلات عدیده ای که برای بنادر امام خمینی(ره) و خرمشهر پیش آمد اسکله های نصب سریع را در بندرچابهار مدنظر قرار دادیم اما پس از دوران جنگ متناسب با ظرفیت ها و پتانسیل های این منطقه به آن نپرداختیم.

وی ادامه داد: تقریبا مبدا و مقصد بیش از 50 درصد کالاهای جهان کشورهای آسیای جنوب شرقی است و دنیای آینده، دنیای دریاست چراکه در سال 2017 میلادی تناژ تخلیه وبارگیری جهان 10.5 میلیارد تن بود که در سال 2018 به 10.7 میلیارد تن افزایش یافته است که حاکی از افزایش 200 میلیون تنی تناژ تخلیه و بارگیری بوده و قطعا اگر رونق اقتصادی جهان بیشتر شود حجم تجارت دریایی نیز بیشتر خواهد شد.

۵ اسفند ۱۳۹۷ ۱۰:۵۸
کد خبر : ۴۵,۶۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید