ارتقای ارتباطات دریایی کشور در گرو تکمیل و اجرای طرح جامع/ روند مثبت پیشرفت پروژه های زیرساختی بندر چابهار ایجاد مناطق آزاد به منظور حمایت و پشتیبانی از فعالیت های بنادر است/ ضرورت ایجاد مسیرهای ریلی به منظور دسترسی هرچه بهتر به بندر چابهار توسعه بندر چابهار، پیشانی توسعه سواحل مکران/اتصال بندر چابهار به خطوط ریلی در طرح جامع لحاظ شده است اولویت ایجاد مزیت و جاذبه اقتصادی با رویکرد زنجیره حمل و نقل در بندر چابهار / پروژه های زیربنایی در بندر شهید بهشتی به سرعت تکمیل شود/ تعمیرات اساسی و استانداردسازی انبارها به سرعت و قدرت آغاز عملیات اجرایی بلندترین برج کنترل ترافیک دریایی بنادر در بندر چابهار/ بهره بر داری از ایستگاه جزر و مد سنجی و هواشناسی بندر شهید بهشتی/ استقرار تجهیزات ناوبری و الکترونیکی در برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار ضرورت تعامل بیشتر هند برای عبور از چالش های همکاری در بندر چابهار ارسال سومین محموله ترانزیتی کشور افغانستان/ محصولات استان کرمان از طریق بندر چابهار صادر شد بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ اشتغال 1050 نفر در شرکت های سرمایه گذاری و عمرانی بندر چابهار هیچ نیرویی در حوزه بهداشت و درمان بندر چابهار جذب نشده است
چابهار یعنی همسایگی ۴۰ درصد جمعیت جهان/ چابهار؛ بندر هاب آینده ایران خواهد بود
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برگزاری همایش بین المللی توسعه بندرچابهار، تاکید کرد: توجه هرچه بیشتر سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به بندر چابهار به عنوان یکی از نقاط استراتژیک کشور مهم ترین مسئله ای است که در برگزاری همایش مذکور مدنظر قرار گرفته است.

هادی حق شناس در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در ارتباط با برگزاری همایش بین المللی توسعه بندرچابهار که قرار است هفتم اسفندماه سال جاری به مدت یک روز در چابهار برگزار شود، اظهار کرد: حضور حدود ۳۲ کشور جهان در همایش بین المللی توسعه بندرچابهار مسئله نشان می دهد که کشورهای خارجی به خوبی از ظرفیت ها و پتانسیل های اقتصادی چابهار مطلع هستند و به طور حتم زمانی که هند می تواند در چابهار سرمایه گذاری کند این مزیت برای کشورهایی نظیر قطر، ترکیه و سایر کشورها نیز فرآهم است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه طی چندسال اخیر فاز اول طرح توسعه بندرچابهار افتتاح شد و تقریبا سرمایه گذاری معادل یک میلیارد دلار در این منطقه مدنظر قرار گرفته است، اذعان کرد: ای کاش این توجه را ۱۰ تا ۱۵ سال قبل به چابهار داشتیم. زمانی متوجه اهمیت بندرچابهار خواهید شد که بروید و ببینید چینی ها چه میزان سرمایه گذاری در بندر گوادر داشته اند؟

حق شناس با اشاره به اینکه فاصله دریایی بنادر چابهار و گوادر حداکثر ۶۰ دقیقه است، گفت: به طور حتم چابهار نیز همانند گوادر می تواند نقطه بسیار استراتژیکی تلقی شود. نکته حائز اهمیت این است که با توجه به مشکلات پاکستان با افغانستان و هند چابهار برای پاکستانی ها دارد و از سوی دیگر نیز برای هندی ها و افغانستانی ها حائز اهمیت است، در عین حال با توجه به روابط دیرینه ایران و چین، ظرفیت های چابهار می تواند چینی ها را نیز به حضور در این منطقه علاقمند کند.

وی افزود: معنای چابهار با توجه به موقعیت فوق العاده جغرافیایی اش با تعاریفی نظیر اقیانوس هند، هماسایگی ۴۰ درصد جمعیت جهان، معادن زیر زمینی جهان در افغانستان و کشورهای آسیای میانه، سواحل بکر مکران برای ساخت سازه های دریایی، رسیدن به آبخور ۲۰ متر با حداقل سرمایه گذاری، گلوگاه خلیج فارس، بندر هاب آینده ایران، مرکز توزیع کالا در دریای عمان و خلیج فارس هم ردیف است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه چابهار از اهمیت بسیار بالایی برای کشور برخوردار است و اگر به شبکه ریلی و جاده ای در داخل و خارج از کشور متصل شود می تواند نقش بسیار ویژه ای در اقتصاد ایران بازی کند، اظهار کرد: علاوه بر این چابهار از شرایط آب و هوایی بسیار مناسبی برخوردار بوده و به نوعی چهار بهار است و با توجه به اینکه چابهار امن ترین نقطه ایران از هر نظر است بنابراین فعالیت اقتصادی در این منطقه می تواند امنیت و آرامش خاطر تجار و بازرگانان را نیز به دنبال داشته باشد.

 حق شناس تاکید کرد: به نظر می رسد پس از انقلاب اسلامی غفلت تاریخی در خصوص سواحل مکران و به ویژه چابهار صورت گرفته است، هرچند در زمان جنگ تحمیلی با توجه به مشکلات عدیده ای که برای بنادر امام خمینی(ره) و خرمشهر پیش آمد اسکله های نصب سریع را در بندرچابهار مدنظر قرار دادیم اما پس از دوران جنگ متناسب با ظرفیت ها و پتانسیل های این منطقه به آن نپرداختیم.

وی ادامه داد: تقریبا مبدا و مقصد بیش از ۵۰ درصد کالاهای جهان کشورهای آسیای جنوب شرقی است و دنیای آینده، دنیای دریاست چراکه در سال ۲۰۱۷ میلادی تناژ تخلیه وبارگیری جهان ۱۰,۵ میلیارد تن بود که در سال ۲۰۱۸ به ۱۰.۷ میلیارد تن افزایش یافته است که حاکی از افزایش ۲۰۰ میلیون تنی تناژ تخلیه و بارگیری بوده و قطعا اگر رونق اقتصادی جهان بیشتر شود حجم تجارت دریایی نیز بیشتر خواهد شد.

۵ اسفند ۱۳۹۷ ۱۴:۴۴
کد خبر : ۴۵,۶۴۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید