امضای تفاهم نامه همکاری جذب سرمایه گذار و ایجاد ترافیک کالا در بندر چابهار در تجارت و سرمایه گذاری به همکاری با همسایگان اهمیت خاصی داده ایم تسریع در اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور اولویت اصلی در بهره برداری حداکثری از ظرفیت بندر شهید بهشتی تقدیر وزیر راه و شهرسازی از مجموعه کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان قابلیت های بندر چابهار از نظر دریایی و زمینی/بازدید 150 هیئت داخلی و خارجی از بندر چابهار/ ارائه 65 درخواست سرمایه گذاری در بندر چابهار/ صدور 6 مجوز تولیدی در سال رونق تولید در سواحل استان حمایت از صنعت تولید داخلی شناور از اولویت های دستگاه های مرتبط کسب عنوان سوم کشوری توسط دوچرخه سواران تیم بالابان چابهار افزایش سبد کالاهای صادراتی بندر شهید کلانتری چابهار/ روند رو به رشد صادرات سنگهای معدنی از بندر شهید کلانتری چابهار در هفته محیط زیست صورت گرفت؛ برگزاری همایش قایقرانی خانوادگی انتخاب تصویر بخش کنترل و بازرسی کشتی های بندر چابهار به عنوان یکی از ٥ عکس برتر سال در گزارش ٢٠١٨ تفاهم نامه اقیانوس هند
چابهار یعنی همسایگی ۴۰ درصد جمعیت جهان/ چابهار؛ بندر هاب آینده ایران خواهد بود
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برگزاری همایش بین المللی توسعه بندرچابهار، تاکید کرد: توجه هرچه بیشتر سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به بندر چابهار به عنوان یکی از نقاط استراتژیک کشور مهم ترین مسئله ای است که در برگزاری همایش مذکور مدنظر قرار گرفته است.

هادی حق شناس در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در ارتباط با برگزاری همایش بین المللی توسعه بندرچابهار که قرار است هفتم اسفندماه سال جاری به مدت یک روز در چابهار برگزار شود، اظهار کرد: حضور حدود ۳۲ کشور جهان در همایش بین المللی توسعه بندرچابهار مسئله نشان می دهد که کشورهای خارجی به خوبی از ظرفیت ها و پتانسیل های اقتصادی چابهار مطلع هستند و به طور حتم زمانی که هند می تواند در چابهار سرمایه گذاری کند این مزیت برای کشورهایی نظیر قطر، ترکیه و سایر کشورها نیز فرآهم است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه طی چندسال اخیر فاز اول طرح توسعه بندرچابهار افتتاح شد و تقریبا سرمایه گذاری معادل یک میلیارد دلار در این منطقه مدنظر قرار گرفته است، اذعان کرد: ای کاش این توجه را ۱۰ تا ۱۵ سال قبل به چابهار داشتیم. زمانی متوجه اهمیت بندرچابهار خواهید شد که بروید و ببینید چینی ها چه میزان سرمایه گذاری در بندر گوادر داشته اند؟

حق شناس با اشاره به اینکه فاصله دریایی بنادر چابهار و گوادر حداکثر ۶۰ دقیقه است، گفت: به طور حتم چابهار نیز همانند گوادر می تواند نقطه بسیار استراتژیکی تلقی شود. نکته حائز اهمیت این است که با توجه به مشکلات پاکستان با افغانستان و هند چابهار برای پاکستانی ها دارد و از سوی دیگر نیز برای هندی ها و افغانستانی ها حائز اهمیت است، در عین حال با توجه به روابط دیرینه ایران و چین، ظرفیت های چابهار می تواند چینی ها را نیز به حضور در این منطقه علاقمند کند.

وی افزود: معنای چابهار با توجه به موقعیت فوق العاده جغرافیایی اش با تعاریفی نظیر اقیانوس هند، هماسایگی ۴۰ درصد جمعیت جهان، معادن زیر زمینی جهان در افغانستان و کشورهای آسیای میانه، سواحل بکر مکران برای ساخت سازه های دریایی، رسیدن به آبخور ۲۰ متر با حداقل سرمایه گذاری، گلوگاه خلیج فارس، بندر هاب آینده ایران، مرکز توزیع کالا در دریای عمان و خلیج فارس هم ردیف است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه چابهار از اهمیت بسیار بالایی برای کشور برخوردار است و اگر به شبکه ریلی و جاده ای در داخل و خارج از کشور متصل شود می تواند نقش بسیار ویژه ای در اقتصاد ایران بازی کند، اظهار کرد: علاوه بر این چابهار از شرایط آب و هوایی بسیار مناسبی برخوردار بوده و به نوعی چهار بهار است و با توجه به اینکه چابهار امن ترین نقطه ایران از هر نظر است بنابراین فعالیت اقتصادی در این منطقه می تواند امنیت و آرامش خاطر تجار و بازرگانان را نیز به دنبال داشته باشد.

 حق شناس تاکید کرد: به نظر می رسد پس از انقلاب اسلامی غفلت تاریخی در خصوص سواحل مکران و به ویژه چابهار صورت گرفته است، هرچند در زمان جنگ تحمیلی با توجه به مشکلات عدیده ای که برای بنادر امام خمینی(ره) و خرمشهر پیش آمد اسکله های نصب سریع را در بندرچابهار مدنظر قرار دادیم اما پس از دوران جنگ متناسب با ظرفیت ها و پتانسیل های این منطقه به آن نپرداختیم.

وی ادامه داد: تقریبا مبدا و مقصد بیش از ۵۰ درصد کالاهای جهان کشورهای آسیای جنوب شرقی است و دنیای آینده، دنیای دریاست چراکه در سال ۲۰۱۷ میلادی تناژ تخلیه وبارگیری جهان ۱۰,۵ میلیارد تن بود که در سال ۲۰۱۸ به ۱۰.۷ میلیارد تن افزایش یافته است که حاکی از افزایش ۲۰۰ میلیون تنی تناژ تخلیه و بارگیری بوده و قطعا اگر رونق اقتصادی جهان بیشتر شود حجم تجارت دریایی نیز بیشتر خواهد شد.

۵ اسفند ۱۳۹۷ ۱۴:۴۴
کد خبر : ۴۵,۶۴۶