بندر چابهار؛ پیشتاز در زیرساخت های عمرانی/پیشرفت 86 درصدی عملیات استحصال از دریا فاز 2 طرح توسعه بندر شهید بهشتی/ گام بلند بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در توسعه زیرساخت ها حمل یکسره محموله های گندم ترانزیتی کشور هند به افغانستان/نخستین محموله گندم اهدایی هند از طریق چابهار به افغانستان رسید/ ترانزیت 5 هزار تن گندم از دروازه ملل به افغانستان طی 12 روز صادرات اولین محموله ۴۵ هزار تنی مواد معدنی در سال ۹۹ / طوفان کرونا در جهان؛ تخلیه و بارگیری همزمان ۶ کشتی در بندر چابهار تسریع در تأمین تجهیزات استراتژیک بنادر کشور با اولویت بندر چابهار/بندر شهید بهشتی چابهار یکی از 8 پروژه مهم در راستای جهش تولید/ مکان نمایی و نصب رادار هواشناسی در بندر چابهار/ آغاز عملیات اجرایی کریدور لجستیک بندر چابهار اولویت فنی و مهندسی در سال 99 برنامه ریزی برای ارتقای خدمات هواشناسی دریایی در استانهای ساحلی/ بکارگیری روش های نوین و مکانیزه برای تبادل اطلاعات هواشناسی دریایی/ اپلیکیشن های کاربردی مرتبط با هواشناسی دریایی، عملیاتی می شود تکمیل فاز اول لایروبی نگهداری حوضچه و کانال بندر شهید کلانتری چابهار/ برداشت بیش از ۴۰ هزار متر مکعب مواد رسوب شده و دسترسی به عمق مطلوب/ آغاز عملیات لایروبی فاز ۲ و ۳ حوضچه و کانال بندر شهید کلانتری طرح جامع بنادر کشور؛ در مرحله نهایی/ لزوم تحرک جدی برای جبران فوری وقفه پروژه های بنادر کشور به دلیل شیوع کرونا/ تشریح وظیفه ملی سازمان بنادر در حوزه ساخت و سازهای ساحلی/ جمع بندی در مورد ۷۰ میلیون دلار از طرح تحول صنایع دریایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان روز جهانی کار و کارگر را تبریک گفت پهلوگیری و تخلیه همزمان 3 کشتی کالای اساسی در بندر چابهار ارتقاء آموزش و مهارت های تخصصی در حوزه منابع انسانی/برگزاری ۱۶ هزار نفرساعت دوره آموزشی در سال ۹۸/ آغاز دوره های آموزش مجازی مبتنی بر هوشمندسازی در سال 99
شروع مذاکرات برای عملیات اجرایی اتصال ریل به چابهار
وزیر راه و شهرسازی از " انجام مذاکره جدی با راه آهن جمهوری اسلامی ایران جهت اتصال ریل به بندر چابها‌ر " خبر داد و گفت: از اولویت جدی دولت، افزایش سهم اقتصاد حمل و نقل استان سیستان و بلوچستان و توسعه ترانزیت محور شرق است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد اسلامی در "کارگروه بررسی روند پیشرفت زیرساخت پروژه ریلی چابهار به زاهدان " تصریح کرد: یکی از قدرت های هاب لجستیکی کشور باید در بندر چابهار شکل بگیرد؛ بنابراین اتصال زیر ساخت ریلی به این بندر، یک الزام و ضرورت برای اقتصاد کلان کشور است.

وی با بیان اینکه یک سوم ظرفیت لجستیکی کشور در بندر چابهار دیده شده است، افزود: رشد بندر چابهار شتابان است و با توجه به جمعیت پذیری و افزایش سهم حمل ونقل دریایی طی یک سال گذشته، هر اقدام توسعه ای و زیرساختی در این منطقه باید بر پایه برنامه باشد.

اسلامی همچنین از " الزام اختصاص بخشی از کالا های مواد معدنی سنگان به بندر چابهار " خبر داد و مدیریت حمل و نقل جاده ای را از دیگر راهکارهای ارتقای اقتصاد حمل و نقل در استان سیستان و بلوچستان برشمرد.

ترانزیت ؛ مهم ترین فرصت تجاری سیستان و بلوچستان

احمد علی موهبتی؛ استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست، بندر را نقطه اتکای بازرگانی منطقه و تزانزیت را مهم ترین فرصت تجاری این استان دانست.

وی" گسترش محدوده منطقه آزاد چابهار " ، " عملیاتی شدن ساخت و توسعه فرودگاه" ، " ساماندهی و حذف حاشیه نشینی" و "اتصال ریل به بندر و شهر چابهار " مهم ترین چالش های این منطقه عنوان کرد.

سهم بندر چابهار از مجموع جابه جایی کالا فقط یک درصد است

بهروز آقایی ؛ مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه " درحال حاضر سهم بندر چابهار از مجموع جابه جایی کالا در بین بنادر کشور فقط یک درصد است،   بخش زیادی از توسعه نیافتگی جابه جایی بار در این بندر را ناشی عدم توسعه زیرساخت های پسکرانه ای همپای توسعه بندر دانست.

وی با اشاره به امضای هزار میلیارد تومانی قرارداد و تفاهم نامه در بندر شهید بهشتی پس از افتتاح فاز اول توسعه این بندر، گفت: با تحولات صورت گرفته، در حال حاضر ۵۲ درصد کالاهای بندر چابهار به صورت مستقیم از بندر مبدا وارد می شود.

وی با تاکید بر اینکه از تمام ظرفیت های بندر چابهار به درستی استفاده نمی شود، اتصال ریل و راه آهن زاهدان به این بندر را اجتناب ناپذیر عنوان کرد.

۶ اسفند ۱۳۹۷ ۲۲:۱۴
کد خبر : ۴۵,۶۶۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید