ارتقای ارتباطات دریایی کشور در گرو تکمیل و اجرای طرح جامع/ روند مثبت پیشرفت پروژه های زیرساختی بندر چابهار ایجاد مناطق آزاد به منظور حمایت و پشتیبانی از فعالیت های بنادر است/ ضرورت ایجاد مسیرهای ریلی به منظور دسترسی هرچه بهتر به بندر چابهار توسعه بندر چابهار، پیشانی توسعه سواحل مکران/اتصال بندر چابهار به خطوط ریلی در طرح جامع لحاظ شده است اولویت ایجاد مزیت و جاذبه اقتصادی با رویکرد زنجیره حمل و نقل در بندر چابهار / پروژه های زیربنایی در بندر شهید بهشتی به سرعت تکمیل شود/ تعمیرات اساسی و استانداردسازی انبارها به سرعت و قدرت آغاز عملیات اجرایی بلندترین برج کنترل ترافیک دریایی بنادر در بندر چابهار/ بهره بر داری از ایستگاه جزر و مد سنجی و هواشناسی بندر شهید بهشتی/ استقرار تجهیزات ناوبری و الکترونیکی در برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار ضرورت تعامل بیشتر هند برای عبور از چالش های همکاری در بندر چابهار ارسال سومین محموله ترانزیتی کشور افغانستان/ محصولات استان کرمان از طریق بندر چابهار صادر شد بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ اشتغال 1050 نفر در شرکت های سرمایه گذاری و عمرانی بندر چابهار هیچ نیرویی در حوزه بهداشت و درمان بندر چابهار جذب نشده است
شروع مذاکرات برای عملیات اجرایی اتصال ریل به چابهار
وزیر راه و شهرسازی از " انجام مذاکره جدی با راه آهن جمهوری اسلامی ایران جهت اتصال ریل به بندر چابها‌ر " خبر داد و گفت: از اولویت جدی دولت، افزایش سهم اقتصاد حمل و نقل استان سیستان و بلوچستان و توسعه ترانزیت محور شرق است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد اسلامی در "کارگروه بررسی روند پیشرفت زیرساخت پروژه ریلی چابهار به زاهدان " تصریح کرد: یکی از قدرت های هاب لجستیکی کشور باید در بندر چابهار شکل بگیرد؛ بنابراین اتصال زیر ساخت ریلی به این بندر، یک الزام و ضرورت برای اقتصاد کلان کشور است.

وی با بیان اینکه یک سوم ظرفیت لجستیکی کشور در بندر چابهار دیده شده است، افزود: رشد بندر چابهار شتابان است و با توجه به جمعیت پذیری و افزایش سهم حمل ونقل دریایی طی یک سال گذشته، هر اقدام توسعه ای و زیرساختی در این منطقه باید بر پایه برنامه باشد.

اسلامی همچنین از " الزام اختصاص بخشی از کالا های مواد معدنی سنگان به بندر چابهار " خبر داد و مدیریت حمل و نقل جاده ای را از دیگر راهکارهای ارتقای اقتصاد حمل و نقل در استان سیستان و بلوچستان برشمرد.

ترانزیت ؛ مهم ترین فرصت تجاری سیستان و بلوچستان

احمد علی موهبتی؛ استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست، بندر را نقطه اتکای بازرگانی منطقه و تزانزیت را مهم ترین فرصت تجاری این استان دانست.

وی" گسترش محدوده منطقه آزاد چابهار " ، " عملیاتی شدن ساخت و توسعه فرودگاه" ، " ساماندهی و حذف حاشیه نشینی" و "اتصال ریل به بندر و شهر چابهار " مهم ترین چالش های این منطقه عنوان کرد.

سهم بندر چابهار از مجموع جابه جایی کالا فقط یک درصد است

بهروز آقایی ؛ مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه " درحال حاضر سهم بندر چابهار از مجموع جابه جایی کالا در بین بنادر کشور فقط یک درصد است،   بخش زیادی از توسعه نیافتگی جابه جایی بار در این بندر را ناشی عدم توسعه زیرساخت های پسکرانه ای همپای توسعه بندر دانست.

وی با اشاره به امضای هزار میلیارد تومانی قرارداد و تفاهم نامه در بندر شهید بهشتی پس از افتتاح فاز اول توسعه این بندر، گفت: با تحولات صورت گرفته، در حال حاضر ۵۲ درصد کالاهای بندر چابهار به صورت مستقیم از بندر مبدا وارد می شود.

وی با تاکید بر اینکه از تمام ظرفیت های بندر چابهار به درستی استفاده نمی شود، اتصال ریل و راه آهن زاهدان به این بندر را اجتناب ناپذیر عنوان کرد.

۶ اسفند ۱۳۹۷ ۲۲:۱۴
کد خبر : ۴۵,۶۶۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید