طرح توسعه بندر چابهار فراتر از برنامه زمان ‌بندی در حال اجراست برگزاری تمرین (Drill) مقابله با آلودگی نفتی با محوریت استفاده از مواد دیسپرسنت در بندر چابهار نصب آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار بندر چابهار می‌تواند پاسخگوی ترخیص و‌ تامین تمام نیازهای کشور باشد/ کاهش زمان جابجایی کالاهای اساسی از هند به افغانستان به یک هفته پیام مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان به مناسبت "روز جهانی دریانورد" اولین محموله سیمان صادراتی جامبوبگ از بندر شهید کلانتری چابهار/ حمل مستقیم محموله صادراتی از کامیون به شناور/ تامین بار برگشتی شناورهای فلزی با صادرات از بندر شهید کلانتری تصویب کاهش ۲۵ درصدی سود بازرگانی کالاهای وارده از طریق بندر شهید بهشتی ورود چهارمین محموله گندم اهدایی ترانزیتی هندوستان به افغانستان به بندر شهید بهشتی چابهار تیم تخصصی بندر چابهار پیشتاز در حوزه دریایی بین المللی /مسئول کنترل و بازرسی کشتی های بندر چابهار عضو منتخب سازمان بین المللی دریانوردی بهره مندی از مزایای قوانین مناطق آزاد در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور/ هم افزایی بندر و منطقه آزاد چابهار برای بهره گیری صاحبان کالا و فعالین اقتصادی از تخفیفات و معافیتها
بندر انزلی ظرفیت تبدیل به یک بندر بار کانتینری را دارد / تامین کالاهای مورد نیاز کشور از طریق بنادر شمالی
هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور در گفتگویی در خصوص افتتاح پروژه های مختلف با حضور ریاست جمهور و هیات دولت در گیلان، اظهار داشت: استان گیلان با بهره برداری از شبکه ریلی وارد فاز جدیدی از توسعه شده است.

هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور در گفتگویی با برنا در خصوص افتتاح پروژه های مختلف با حضور ریاست جمهور و هیات دولت در گیلان ، اظهار داشت: اگر این جمله را بپذیریم که موتور توسعه ی هر کشوری بخش حمل و نقل است و یا به عبارت دیگر اگر حمل و نقل توسعه یافته شود نه در یک وجه بلکه همه ی وجوه آن و منظور هم این است که زیر ساخت حمل و نقل ریلی ،جاده ای و هوایی تکمیل شود می توان گفت که ابزار توسعه فراهم می شود .

وی افزود : آنچه که گیلان کم داشت از بین وجوه مختلف حمل و نقل بخش ریلی بود گرچه بخش ریلی برای همه ی استانهای کشور از منظر بار توجیه داشته باشد در استان گیلان هم در بار و هم مسافر خواهد داشت.

حق شناس اضافه کرد : بنابراین ما خط ریلی به علاوه افتتاح سه پست اسکله در بندر انزلی را به عنوان دو وجه از وجوه حمل و نقل ، تکمیل کننده زنجیره ی حمل و نقل در گیلان می دانیم ، حداقل به لحاظ سخت افزاری دیگر نمی توان گفت که گیلان از نظر وصل به شبکه ی دریایی ، ریلی ، جاده ای و هوایی کمبودی دارد بلکه حداقل های این وجوه را امروز داراست.

وی ادامه داد : از این پس می طلبد که از لحاظ نرم افزاری یا تدبیر مدیریتی از این زیر ساخت های اجرا شده بهره برد .به هر حال برای ساخت راه آهن گیلان 1850 میلیارد تومان بودجه هزینه شده و شاید میتوان گفت که هزینه بودجه ی عمرانی چند سال گیلان در یک پروژه شده است .

حق شناس عنوان کرد : البته اگر این پول را که در یک دهه گذشته هزینه شده به نرخ روز حساب کنیم  بر اساس برآوردهای حداقلی این مقدار بودجه ، 6 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

وی گفت : لذا استان گیلان در چهار وجه حمل و نقلی زیر ساخت سخت افزاری آن فراهم است و این کاری بود که دولت تدبیر و امید به درستی انجام دادو امیدواریم که از این ظرفیت ایجاد شده استفاده بهینه گردد.

حق شناس در خصوص لزوم اتصال شبکه ی ریلی به مجتمع بندری انزلی گفت : شبکه ریلی در همه جای دنیا به جهت حمل بار توجیه دارد نه به جهت حمل مسافر ، بنابراین اگر شبکه ریلی به بندر انزلی و بندر کاسپین متصل شود و در حلقه ی نهایی به بندر آستارا متصل نگردد طبیعتا یک بعد آن بی معنا خواهد شد .

وی افزود : در برنامه ی دولت این اتصال ریلی قرار دارد و تفاهم نامه ای که بین منطقه آزاد و شرکت توسعه زیر ساخت ها امضا شد امیدواریم که ظرف سه سال آینده این شبکه ریلی به منطقه آزاد و بندر انزلی متصل شود .

حق شناس در خصوص بهره برداری از سه پست اسکله ی بندر انزلی گفت : می توان ادعا کرد که تا چند سال گذشته بیش از 50 درصد آهن کشور از انزلی وارد می شد و بخش عمده ی چوب کشور نیز از انزلی وارد می شد ولی امروز ترکیب کالا متفاوت شده است ،می توان پیش بینی کرد که در آینده چوب و کاغذ از این بندر وارد شود با توجه به محدودیت برداشت چوب و استفاده جنگل در ایران ،ولی با توجه به تولید آهن در کشور ،بعید به نظر می رسد که ما بزرگترین وارد کننده ی آهن در بنادر ایران بشویم.

حق شناس افزود : گرچه آهنی که در اصفهان و اهواز تولید می شود از بندر امام خمینی صادر می شود ،بهرحال مازاد تولید در بخش آهن داریم .چون ترکیب واردات در شمال تغییر کرده و عمدتا امروز کالاهای فله و مایع است بندر انزلی سيلو و مخازن روغن نداشت و البته این دو در بندر امین آباد وجود داشت .دو پروژه ای که یکی متعلق به کشتیرانی دریای خزر بود که ظرفیت آن 45 هزار تن است و همچنین مخازن روغن که توسط یک شرکت ایرانی با مشارکت سرمایه گذار خارجی انجام شده ،نقیصه ی بندر برطرف شده و در آینده هم بندر انزلی به این سمت می رود که کالاهای گوناگون را پذیرش کند.

وی خاطر نشان کرد : بندر انزلی برای پذیرش کالاهای کانتینری آماده می شود .در 11 ماهه گذشته بیش از 3 هزار کانتینر وارد انزلی شده است .ما امیدواریم که در آینده انزلی بتواند یک بندر کانتینری هم شود چون نوع حمل و نقل در دنیا در یک دهه گذشته به سمت حمل و نقل کانتینری در حال تغییر است و بندر انزلی این ظرفیت را دارد که یک بندر کانتینری شود.

وی اظهار داشت : هیچ بندری چه در شمال و چه در جنوب کشور تحریم نیست اما مزیت ایران این است که بتواند بخشی از کالاها به طور مشخص غلات که ما از آرژانتین و برزیل و کشورهای دوردست فراهم می کنیم را از قزاقستان تامین کنیم که در چند سال گذشته چنین اتفاقی رخ داده است .بنابراین مشکلاتی که در بنادر جنوب کشور وجود دارد به دلیل بعد مسافت ، از این نظر دریای خزر یک مزیت برای ایران است که کالاهای مورد نیاز خود را از کشورهای آسیای میانه تهیه کند و کالا هم به این کشورها صادر کند.

حق شناس ادامه داد : امروز واردات غلات از بنادر شمالی کشور سیر صعودی یافته است.

وی تصریح کرد : امروز بندر انزلی هم توان بارگیری و تخلیه ی فرآورده های نفتی را دارد و نیز توان و تخلیه چوب و آهن ، روغن ،غله ، مایع و تخلیه ی کانتینری  را داراست به بیان دیگر بندرانزلی توان بارگیری و تخلیه ی همه نوع کالایی که در دریای خزر وجود دارد را داراست.

منبع: برنا

دکتر هادی حق شناس 2

 

۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ۰۹:۲۰
کد خبر : ۴۵,۸۲۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید