مانور دریایی مقابله با مواد خطرناک و سمی در بندر چابهار برگزار شد وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: رکورد کم سابقه جابجایی بار در بندر شهیدبهشتی چابهار در سال ۹۷/ انتقال کالاهای اساسی سهم استان های شرقی کشور از طریق بندر چابهار/ انجام شش سال فعالیت شبانه روزی برای احداث بندر چابهار دریافت قسط اول ۳۰۰ میلیارد تومانی برای خط آهن چابهار- زاهدان تا چند روز آینده/ خط آهن چابهار- زاهدان تا سال ۱۴۰۰ افتتاح می شود نقش کلیدی بندر چابهار در تامین کالاهای اساسی استان های شرقی/جایگاه ویژه بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در رونق سواحل مکران/تبدیل سواحل مکران به قطب جهانی در گرو توجه به حمل نقل دریایی و ترافیک بار تبادل کالایی بندر چابهار با 10 کشور در 11 ماه گذشته/عدم محدودیت سرمایه گذاری و فعالیت کشورهای مختلف در بندر چابهار ضرورت احیا و توسعه صنعت لنج سازی در سیستان و بلوچستان/لزوم راه اندازی مسافرت های دریایی بین بندر چابهار با بنادر داخلی و خارجی/ جاده های پرترافیک استان در اولویت 2 بانده شدن پیام تبریک مدیرکل بنادر و‌ دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز دانشجو افتتاح 2.5 کیلومتر جاده دسترسی بندر شهید بهشتی با حضور وزیر راه بندر چابهار؛ در ردیف بنادر تراز برتر/راه اندازی خط مسافری دریایی چابهار – مسقط از پایان آذر ماه/ وجود مدرن ترین ترمینال مسافری دریایی کشور در بندر چابهار کسب رتبه برتر توسط بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در اجلاس استانی نماز
ابوالفضل روغنی گلپایگانی، سازمان بنادر و دریانوردی
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تأکید بر این که مشکل کند بودن روند ترخیص کالا به بنادر مربوط نمی‌شود و حوزه بندری به خوبی نقش خود را در ترخیص کالا به ویژه در بخش کالاهای اساسی ایفا می کند، اظهار کرد: علت اصلی تاخیر در ترخیص کالا تعدد ضوابط و کند بودن فعالیت ها در سایر دستگاه هایی که در روند ترخیص کالا نقش اصلی را عهده دار هستند.
ابوالفضل روغنی گلپایگانی در گفت  و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در مورد چگونگی روند تخلیه و بارگیری و ترخیص کالا در بنادر ایران به ویژه در بخش کالاهای اساسی، اظهار کرد: همان گونه که مطلع هستید بنادر کشور در برهه زمانی کنونی با اعمال تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی آمریکایی‌ها مواجه هستند اما با این حال روند تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بنادر کشور و فرایند ترخیص کالا در این مناطق بسیار مطلوب است و حجم عمده کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از طریق بنادر به کشور وارد می شود.

وی افزود: نقش اصلی ترخیص کالا بر عهده بنادر نیست و به طور حتم دستگاه هایی که بازیگردان اصلی ترخیص کالا در بنادر کشور به شمار می‌روند باید ترخیص سریع کالا را در دستور کار خود قرار دهند که جهت تحقق این هدف نیازمند قوانین و ضوابط مشخصی جهت ترخیص هرچه سریعتر کالا هستیم.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه با بیان اینکه انتقال کالا از طریق دریا ارزانترین مدل حمل و نقل به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه ایران دارای بنادر بزرگی است که می‌توانند در حوزه بین‌المللی ایفای نقش کنند و شرایط را برای پهلوگیری کشتی های بزرگ به وجود آورند، اما با این حال کماکان در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری نیازمند توجه هرچه بیشتر هستیم و اگر قصد داریم در دوران تحریم فعالیت بهتری داشته باشیم باید به پیشرفت و توسعه بنادر بیش از هر زمان دیگری توجه کنیم.

روغنی گلپایگانی در ادامه با تأکید بر اینکه نقش کلیدی و بی بدیل بنادر در توسعه اقتصادی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست، گفت: در برهه زمانی کنونی بنادر بیش از هر زمان دیگری باید فعال و پویا بمانند، چرا که حجم عمده کالا از طریق این مناطق به کشور وارد و یا از کشور صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه توجه به بنادر باید در راس اولویت های کشور قرار گیرد، اظهار کرد: در روند ترخیص کالا یکی از علل تاخیر می تواند فرآیند تخلیه و بارگیری باشد اما سهم اصلی به ترخیص کالا از طریق گمرک باز می گردد که متاسفانه به دلیل تعدد ضوابط شاهد کند بودن ترخیص کالا در مبادی گمرکی هستیم.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تصریح اینکه علت کند بودن ترخیص کالا در بنادر به بخش بندری مربوط نمی‌شود، گفت: اگر بتوانیم فعالیت‌های مختلف را به بخش خصوصی واگذار کنیم به طور حتم شاهد بهبود روند فعالیت ها خواهیم بود و در این حوزه نیز می‌توانیم توفیقات بیشتری به دست آوریم.

۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۲۶
کد خبر : ۴۶,۸۶۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید