هیچ دستگاهی از بندر چابهار خارج نمی شود/ عزم جزم دروازه ملل برای ارائه خدمات مطلوب به صاحبان کالا سومین کشتی ترانزیتی افغانستان از طریق بندر چابهار عازم هند شد / بندر شهید بهشتی چابهار؛ زمینه ساز تقویت ظرفیت های توافق نامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان ایجاد ظرفیت ۸۰ میلیارد دلاری ترانزیت با راه‌اندازی راه‌آهن چابهار-زاهدان/راه آهن چابهار – زاهدان؛ شاهراه اقتصادی کشورهای منطقه خواهد بود بخش معدنی پتانسیل استفاده نشده استان است/بندر چابهار می تواند هاب توزیع مواد معدنی لحاظ شود و به زودی سومین قطب تجاری کشور در منطقه جنوب و سکوی پرتاب و تحول عظیم استان سیستان و بلوچستان خواهد شد پیشنهادات بندر چابهار در نشست تخصصی با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت/افزایش نرم تخلیه و بارگیری به ۴ و نیم تا ۵ میلیون تن تا پایان سال ۹۹ برگزاری اولین مانور امداد و نجات و اطفاء حریق مایعات قابل اشتعال در حین سوختگیری تجهیزات بندری طرح توسعه بندر چابهار فراتر از برنامه زمان ‌بندی در حال اجراست برگزاری تمرین (Drill) مقابله با آلودگی نفتی با محوریت استفاده از مواد دیسپرسنت در بندر چابهار توسعه زیرساخت های مخابراتی و ارتباطات دریایی نوار ساحلی جنوب شرق کشور در قالب پروژه های مخابرات دریایی سواحل مکران نصب آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار
بازدید راستاد از پایانه بزرگ نگهداری فرآورده های نفتی در بندر خلیج فارس/مشارکت گسترده بخش خصوصی برای افزایش سهم ایران در صنعت بانکرینگ
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن حضور در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، از پایانه بزرگ مخازن نگهداری فرآورده های نفتی در بندر خلیج فارس از جمله سوخت مورد استفاده در صنعت بانکرینگ، بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان،  "محمد راستاد" از یک فروند اسکله ویژه پهلوگیری کشتی های نفتکش در پایانه صادرات نفتی بندر خلیج فارس و یک پایانه بزرگ نگهداری فرآورده های نفتی و سوخت ویژه بانکرینگ دیدن کرد و با هیات مدیره شرکت سرمایه گذار آن به گفتگو پرداخت.

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اهمیت طرح مهم و راهبردی ایجاد پایانه بزرگ نگهداری فرآورده های نفتی در بندر خلیج فارس اظهار داشت: توسعه بندر خلیج فارس به عنوان بخش نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با توجه به موقعیت راهبردی منطقه خلیج فارس، در راستای ساخت مخازن جدید ذخیره سازی و ضرورت ایجاد زیرساخت برای پشتیبانی از تولید فرآورده های نفتی پالایشگاه های جدید کشور، در حال انجام است.

 

 وی افزود: این پایانه با فراهم آوردن بستر لازم برای توسعه فعالیت های تجاری و ترانزیتی با کشورهای همسایه علاوه بر افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینگ در منطقه، نقش موثری در آبادانی و رونق معیشت ساحل نشینان نیز خواهد داشت.

 این مقام مسئول، رشد و توسعه بانکرینگ(سوخت رسانی به کشتی ها)، افزایش ظرفیت پایانه داری، اسکله ها و خطوط لوله، افزایش سهم بازار و سودآوری سرمایه گذاری های بخش خصوصی، افزایش قلمرو حاکمیت اقتصادی ایران در آبراهه های بین المللی شمال و جنوب خلیج فارس، افزایش امنیت و برقراری توازن در بازار منطقه و اشتغال آفرینی را از جمله اهداف ساخت و توسعه این پایانه بزرگ نفتی در بزرگترین بندر بازرگانی ایران برشمرد.

 

راستاد افزایش سهم ایران از بانکرینگ منطقه به میزان 5.5 میلیون تن در سال به منظور  تحقق بند ب ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران را از دیگر مواردی دانست که به عنوان پیامدها و دستاوردهای مهم این طرح هدفگذاری شده است.

وی اضافه کرد: از دیگر اهداف ترسیم شده، می توان به مواردی همچون افزایش ظرفیت ذخیره سازی و نقل و انتقال فرآورده نفتی، ارائه خدمات پشتیبانی به شرکت های خصوصی فعال در زمینه تجارت دریایی فرآورده های نفتی و امکان ترانزیت و تبادل این محموله های تجاری از کشورهای آسیای میانه، عراق و افغانستان اشاره کرد.

 

بومی سازی فناوری مهندسی "ایررایزینگ" در بندر خلیج فارس

"اله مراد عفیفی پور" مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به دستاورد بزرگ مهندسان ایرانی در بومی سازی یک فناوری نوین ساخت مخازن نفتی گفت: عملیات مهندسی ایررایزینگ (Air Raising) به عنوان روشی نوین برای نصب سقف های فوق سنگین اتمسفریک و بزرگ (با سطح مقطع بالا) به شمار می رود که اجرای آن با روش کلاسیک و استفاده از جرثقیل ها، پیامدهایی منفی همچون هدر دادن وقت، احتمال بروز خطر و سانحه را به همراه دارد.

 وی به تشریح ابعاد مختلف اجرای این عملیات مهندسی پیچیده در بندر خلیج فارس پرداخت و گفت: در فناوری نصب سقف های مخازن نگهداری فرآورده های نفتی مطابق با قوانین شناوری اجسام انجام می شود؛ بدین شکل که با دمیدن هوای پرفشار توسط دمنده های قوی، باعث افزایش فشار زیر سقفی می شود که پیشتر بر روی ورق کف مخزن با وزنی بالغ بر ۲۸۰ تن و سطح مقطع ۲۲۰۰ متر مربع ساخته شده و پس از صعود در محل مورد نظر نشیمنگاه های اصلی، مونتاژ و جوشکاری می شود که به عنوان جایگاه ثابت سقف مخزن مدنظر قرار گرفته است.