طرح توسعه بندر چابهار فراتر از برنامه زمان ‌بندی در حال اجراست برگزاری تمرین (Drill) مقابله با آلودگی نفتی با محوریت استفاده از مواد دیسپرسنت در بندر چابهار نصب آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار بندر چابهار می‌تواند پاسخگوی ترخیص و‌ تامین تمام نیازهای کشور باشد/ کاهش زمان جابجایی کالاهای اساسی از هند به افغانستان به یک هفته پیام مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان به مناسبت "روز جهانی دریانورد" اولین محموله سیمان صادراتی جامبوبگ از بندر شهید کلانتری چابهار/ حمل مستقیم محموله صادراتی از کامیون به شناور/ تامین بار برگشتی شناورهای فلزی با صادرات از بندر شهید کلانتری تصویب کاهش ۲۵ درصدی سود بازرگانی کالاهای وارده از طریق بندر شهید بهشتی ورود چهارمین محموله گندم اهدایی ترانزیتی هندوستان به افغانستان به بندر شهید بهشتی چابهار تیم تخصصی بندر چابهار پیشتاز در حوزه دریایی بین المللی /مسئول کنترل و بازرسی کشتی های بندر چابهار عضو منتخب سازمان بین المللی دریانوردی بهره مندی از مزایای قوانین مناطق آزاد در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور/ هم افزایی بندر و منطقه آزاد چابهار برای بهره گیری صاحبان کالا و فعالین اقتصادی از تخفیفات و معافیتها
مشارکت بخش خصوصی برای افزایش سهم ایران در صنعت بانکرینگ/ رونق معیشت ساحل نشینان با توسعه فعالیت های تجاری و ترانزیتی/ افزایش ظرفیت ذخیره سازی و نقل و انتقال فرآورده نفتی/ ارائه خدمات پشتیبانی به شرکت
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پایانه بندر خلیج فارس با فراهم آوردن بستر لازم برای توسعه فعالیت های تجاری و ترانزیتی با کشورهای همسایه باعث افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینگ در منطقه می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با اشاره به اهمیت طرح مهم و راهبردی ایجاد پایانه بزرگ نگهداری فرآورده های نفتی در بندر خلیج فارس اظهار داشت: توسعه بندر خلیج فارس به عنوان بخش نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با توجه به موقعیت راهبردی منطقه خلیج فارس، در راستای ساخت مخازن جدید ذخیره سازی و ضرورت ایجاد زیرساخت برای پشتیبانی از تولید فرآورده های نفتی پالایشگاه های جدید کشور، در حال انجام است.

 وی افزود: پایانه بندر خلیج فارس با فراهم آوردن بستر لازم برای توسعه فعالیت های تجاری و ترانزیتی با کشورهای همسایه علاوه بر افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینگ در منطقه، نقش موثری در آبادانی و رونق معیشت ساحل نشینان نیز خواهد داشت.

راستاد رشد و توسعه بانکرینگ(سوخت رسانی به کشتی ها)، افزایش ظرفیت پایانه داری، اسکله ها و خطوط لوله، افزایش سهم بازار و سودآوری سرمایه گذاری های بخش خصوصی، افزایش قلمرو حاکمیت اقتصادی ایران در آبراهه های بین المللی شمال و جنوب خلیج فارس، افزایش امنیت و برقراری توازن در بازار منطقه و اشتغال آفرینی را از جمله اهداف ساخت و توسعه پایانه بندر خلیج فارس برشمرد.

راستاد افزایش سهم ایران از بانکرینگ منطقه به میزان 5.5 میلیون تن در سال به منظور  تحقق بند ب ماده 48 قانون برنامه ششم را از دیگر مواردی دانست که به عنوان پیامدها و دستاوردهای مهم این طرح هدفگذاری شده است.

وی اضافه کرد: از دیگر اهداف ترسیم شده، می توان به مواردی همچون افزایش ظرفیت ذخیره سازی و نقل و انتقال فرآورده نفتی، ارائه خدمات پشتیبانی به شرکت های خصوصی فعال در زمینه تجارت دریایی فرآورده های نفتی و امکان ترانزیت و تبادل این محموله های تجاری از کشورهای آسیای میانه، عراق و افغانستان اشاره کرد.

بومی سازی فناوری ایررایزینگ در بندر خلیج فارس

اله مراد عفیفی پور؛مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به دستاورد مهندسان ایرانی در بومی سازی یک فناوری نوین ساخت مخازن نفتی گفت:عملیات مهندسی ایررایزینگ به عنوان روشی نوین برای نصب سقف های فوق سنگین اتمسفریک و بزرگ (با سطح مقطع بالا) به شمار می رود که اجرای آن با روش کلاسیک و استفاده از جرثقیل ها، پیامدهایی منفی همچون هدر دادن وقت، احتمال بروز خطر و سانحه را به همراه دارد.

وی به تشریح ابعاد مختلف اجرای این عملیات مهندسی پیچیده در بندر خلیج فارس پرداخت و گفت: در فناوری نصب سقف های مخازن نگهداری فرآورده های نفتی مطابق با قوانین شناوری اجسام انجام می شود؛ بدین شکل که با دمیدن هوای پرفشار توسط دمنده های قوی، باعث افزایش فشار زیر سقفی می شود که پیشتر بر روی ورق کف مخزن با وزنی بالغ بر ۲۸۰ تن و سطح مقطع ۲۲۰۰ متر مربع ساخته شده و پس از صعود در محل مورد نظر نشیمنگاه های اصلی، مونتاژ و جوشکاری می شود که به عنوان جایگاه ثابت سقف مخزن مدنظر قرار گرفته است.

عفیفی پور اضافه کرد : این روش علاوه بر برنامه ریزی دقیق، نیازمند کنترل ها و رعایت دقیق برنامه زمانبندی بسیار منظم برای حفظ تعادل و سرعت صعود سقف در حین عملیات و همچنین مستلزم مهارت و سرعت عمل بالای کارکنان اجرایی است که این مهم به دست متخصصان داخلی برنامه ریزی، مهندسی و اجرایی شده است.

بهره مندی از ۹پست اسکله نفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با تشریح ظرفیت ها و توانمندی های بندر خلیج فارس گفت: این بندر دارای ۹ پست اسکله نفتی و ۲ پست اسکله خدماتی، با ظرفیت آبخور متوسط ۷.۵ متر و قابلیت پهلودهی به شناورهایی با تناژ حداکثر ۱۰ هزار تن است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این اسکله‌های شماره ۱، ۲ و ۳ بندر شهید رجایی نیز امکان پهلودهی شناورهای نفتی با ظرفیت بیش از ۳۰ هزار تن، و اسکله ۲۵ فولاد (با کاربری نفتی) با ظرفیت آبخور ۱۲ متر از توان پهلودهی شناورهای با تناژ بالای ۶۰ هزار تن برخوردار است.

برنامه های توسعه ای بندر خلیج فارس

به گفته عفیفی پور، در حال حاضر ۱۱ شرکت بخش خصوصی با ظرفیت اسمی بیش ۴۰۰ هزار مترمکعب در این بندر در حال فعالیت بوده و با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای در آینده‌ای نه چندان دور و با احداث مخازن نفتی با ظرفیت نگهداری یک میلیون و ۵۰۰هزار متر مکعب، تعداد شرکت‌های فعال مستقر در این بندر به بیش از ۲۰ شرکت خواهد رسید که زمینه فعالیت شرکت‌های مختلفی در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و سوآپ فرآورده های نفتی را در بزرگترین بندر تجاری ایران فراهم می کند.

وی احداث کریدور خطوط لوله انتقال فراورده‌های نفتی، احداث سه پست اسکله ۱۰۰ هزارتنی، ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی- نفتی، مظروف‌سازی قیر، احداث مخازن LPG و همچنین احداث یک پالایشگاه کوچک را به عنوان برنامه های آتی بندر خلیج فارس برشمرد.

 

 

 
۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ۱۹:۱۳
کد خبر : ۴۶,۸۸۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید