تسریع در اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور اولویت اصلی در بهره برداری حداکثری از ظرفیت بندر شهید بهشتی
برای اولین بار بهره گیری از حمل و نقل ریلی از انگلستان شروع شد و نخستین مسیرهای ریلی ساخته شده با واگن های اسبی در اواخر قرن 17 و اوایل قرن 18میلادی برای حمل و نقل سنگ معدن و ذغال سنگ مورد استفاده قرار گرفت، پرواضح است که در حال حاضر نیز برای مسیرهای طولانی؛ حمل مواد معدنی،کالای فله و سوخت؛ مطلوب روش حمل ریلی میباشد.
بر اساس بررسیهای انجام شده آمار موجود نشان میدهد از حیث طول خط ریلی؛ 30 کشور اول دنیا 85 درصد کل خطوط ریلی جهان را به خود اختصاص داده اند که چهار کشور اول دارنده خط ریلی آمریکا، روسیه، چین و هند دارای 50 درصد از خطوط ریلی دنیا میباشند. کشورمان با دارا بودن یک درصد از کل خطوط ریلی دنیا فقط 11 درصد از جابجایی کل کالا در ایران توسط ریل انجام میشود.
راه آهن سراسری در ایران از سال 1306 آغاز و جالب اینکه هزینه ساخت راه آهن عمدتا از محل مالیات ویژه ای که بر چای، قند و شکر بسته شد تامین و بخشی از طریق وام های بانکی و اعتبارات دولتی پرداخت شد. براساس آمار موجود در حال حاضر هزینه ساخت هر کیلومتر راه آهن حدود دو میلیون دلار میباشد. 
با آغاز بهره برداری از فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی و همچنین مشارکت هندی ها در تجهیز و بهره برداری از بندر چابهار و از طرفی اشتیاق کشورهای افغانستان و CIS  در استفاده از بندر چابهار برای انجام مبادلات تجاری خصوصا ظرفیتهای موجود این کشورها در انتقال کالای معدنی، غلات، سوخت و محصولات پتروشیمی؛ مطالعه و ساخت طولانی ترین مسیر ریلی کشور از چابهار به زاهدان و در ادامه اتصال به شبکه سراسری با هدف ارتباط ریلی چابهار به مرزهای خروجی ترانزیت شامل:میلک،ماهیرود، دوغارون، سرخس و حتی به مزار شریف و در ادامه به حیرتان در مرز ازبکستان و افغانستان آغاز گردید.
قطعه اول این مسیر از چابهار تا زاهدان به طول 630 کیلومتر بر اساس قیمت تمام شده ساخت هر کیلومتر ریل راه آهن یک میلیارد و سیصد میلیون دلار بودجه لازم است که تاکنون فقط  35 درصد آن ساخته شده که با توجه بودجه های عمرانی سالیانه پیش بینی میگردد عملا امکان بهره برداری طرح مذکور حداقل ظرف 5 سال آینده دور از ذهن خواهد بود.
از آنجاییکه پروژه راه آهن چابهار _زاهدان و سرخس پروژه اقتصادی است و برای کشورهای منطقه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و جذابیت ویژه ای برای بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در این طرح وجود دارد؛لذا جهت جلوگیری از فرصت از دست رفته و تاثیرات تبعی از اجرای طرح دو راه بیشتر وجود ندارد که ضروری است مسئولین مربوطه به جد پیگیر موضوع باشند:
1- درخواست از سرمایه گذاران داخلی و خارجی و سهیم کردن کشورهای ذینفع در ساخت راه آهن بعنوان یک اولویت اصلی ظرف دوسال 
2-استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و استفاده از ظرفیت های پیمانکاران داخلی جهت اتمام پروژه در کوتاهترین زمان ممکن
 
معاون امور بندری و اقتصادی
اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان
۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ۱۸:۳۸
کد خبر : ۴۷,۰۰۱