ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
«اهمیت بندر چابهار در توسعه مسافرت های دریایی، بین المللی و گردشگری دریایی»
همزمان با توسعه بندر چابهار، ساخت و تجهیز ترمینال بین المللی مسافر دریایی در سال 1395 با زیربنای 4000 متر مربع و ظرفیت 600 مسافر توسط سازمان بنادر و دریانوردی با هدف گسترش حمل و نقل دریایی مسافر و توسعه سواحل مکران مورد تجهیز و بهره برداری قرار گرفت.
مسافرت و جابجایی از طریق دریا عمری به درازای تمدن بشریت دارد؛ اولین مسافرت دریایی بین المللی در سال 1819 توسط کشتی ss savannah نوعی خاص از کشتی (استفاده از نیروی محرکه ترکیبی باد و بخار) با حرکت از بندر نیویورک و گذر از اقیانوس اطلس با 29روز دریانوردی در بندر لیورپول انگلیس پهلو گرفت، بعد از گذشت 40 سال شرکت کشتیرانی وایت استار (wsl) اقدام به ساخت کشتی و راه اندازی خط کشتی رانی مسافری اقیانوس پیما و توسعه امکانات رفاهی برای مسافران نمودند.

گسترش جابجایی مسافر دریایی در دهه 1800 میلادی با هجوم مهاجران از اروپا به آمریکا اتفاق افتاد در این اثنی مسافران متمول نیز برای تفریح و تجارت از کشتی های بخار برای مسافرت استفاده می کردند.
این صنعت رو به رشد با ظهور حمل و نقل هوایی رو به افول گذاشت لذا شرکت های کشتی رانی با تغییر کسب و کار از حمل و نقل صرف به تفریح و گردشگری دریایی روی آوردند که پیدایش کشتی های مسافری کروز ماحصل این تغییر در حمل و نقل دریایی مسافر می باشد.

در حال حاضر گردشگری دریایی و جابجایی مسافر از طریق دریا یکی از صنایع رو به رشد دنیاست و هر ساله تعداد گردشگران دریایی و مسافران کشتی های کروز در حال افزایش می باشد، کشورهای زیادی در تلاش هستند تا از ظرفیت های دریایی و گردشگری سواحل خویش با جذب مسافر بیشترین بهره را ببرند.

همزمان با توسعه بندر چابهار، ساخت و تجهیز ترمینال بین المللی مسافر دریایی در سال 1395 با زیربنای 4000 متر مربع و ظرفیت 600 مسافر توسط سازمان بنادر و دریانوردی با هدف گسترش حمل و نقل دریایی مسافر و توسعه سواحل مکران مورد تجهیز و بهره برداری قرار گرفت.

از آنجایی که کشورهای عمان، پاکستان و ایران دارای مشترکات قومی، مذهبی و فرهنگی مشترکی می باشند؛ جابجایی مسافر از طریق دریا کمک شایانی به تعمیق روابط، توسعه گردشگری و افزایش مراودات تجاری و فرهنگی بین سه کشورخواهد کرد.

از جمعیت 4.5 میلیونی کشور عمان 45% آن نژاد عرب، بلوچ و آفریقایی می باشند که بلوچ های ساکن عمان با هموطنان بلوچ ما در استان سیستان و بلوچستان و منطقه چابهار قرابتهای قومی عمیقی دارند و با راه اندازی خط کشتی رانی بین بندر چابهار و بنادر کشور عمان تردد و جابجایی مسافر در این مسیر از سر گرفته خواهد شد.
در پاکستان نیز علاوه بر اشتراکات قومی و مذهبی سالیانه نزدیک به 60000 زائر پاکستانی با گذر از مرز میرجاوه جهت بازدید و زیارت از اماکن متبرکه شهرهای مذهبی ایران و عتبات عالیات با قبول مخاطرات سفر زمینی وارد کشور می شوند، علاوه بر موضوعات فوق در بخش گردشگری دریایی نیز عمان مقصد بسیاری از تورهای دریایی است و با داشتن جاذبه های گردشگری در ایران، توراپراتورهای ایرانی با همکاری مشترک توراپراتورهای عمانی می توانند نسبت به جذب گردشگر منطقه ای و بین المللی اقدام نمایند.
استفاده از ظرفیت های مذکور مستلزم تشریک مساعی و همت تمامی دستگاه ها در تسهیل امور و حمایت از ظرفیت های بخش خصوصی خواهد بود که با انجام اقدامات ذیل میتوان از ظرفیتهای موجود بهره برداری حداکثری نمود!
1- همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بخش خصوصی (توراپرتورهای داخلی و خارجی) جهت ایجاد و معرفی تورهای گردشگری دریایی با هدف گردشگری ترکیبی
2- همکاری وزارت امور خارجه در تسهیل و کاهش هزینه های اخذ ویزا برای مسافرت های دریایی با کشورهای هدف (عمان و پاکستادن)
3- همکاری گمرک در تسهیل ورود و خروج خودرو و بار همراه مسافر جهت ایجاد جذابیت برای انتخاب مسیر دریایی مسافرت دریایی
4- مساعدت استانداری سیستان و بلوچستان جهت تغییر مسیر زمینی تردد زائران پاکستانی از مسیر تفتان-میرجاوه به مسیر دریایی با توجه به درخواست و تمایل طرف پاکستان
5- حمایت از بخش خصوصی جهت تامین شناور و تلاش جهت رفع مشکلات تامین سوخت شناور
6- تلاش جهت راه اندازی خط کشتیرانی بین بنادر عمان-پاکستان-ایران

حسین شهدادی
«معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان»
۱۳ تیر ۱۳۹۸ ۰۹:۱۸
کد خبر : ۴۷,۱۶۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید