مانور دریایی مقابله با مواد خطرناک و سمی در بندر چابهار برگزار شد وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: رکورد کم سابقه جابجایی بار در بندر شهیدبهشتی چابهار در سال ۹۷/ انتقال کالاهای اساسی سهم استان های شرقی کشور از طریق بندر چابهار/ انجام شش سال فعالیت شبانه روزی برای احداث بندر چابهار دریافت قسط اول ۳۰۰ میلیارد تومانی برای خط آهن چابهار- زاهدان تا چند روز آینده/ خط آهن چابهار- زاهدان تا سال ۱۴۰۰ افتتاح می شود نقش کلیدی بندر چابهار در تامین کالاهای اساسی استان های شرقی/جایگاه ویژه بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در رونق سواحل مکران/تبدیل سواحل مکران به قطب جهانی در گرو توجه به حمل نقل دریایی و ترافیک بار تبادل کالایی بندر چابهار با 10 کشور در 11 ماه گذشته/عدم محدودیت سرمایه گذاری و فعالیت کشورهای مختلف در بندر چابهار ضرورت احیا و توسعه صنعت لنج سازی در سیستان و بلوچستان/لزوم راه اندازی مسافرت های دریایی بین بندر چابهار با بنادر داخلی و خارجی/ جاده های پرترافیک استان در اولویت 2 بانده شدن پیام تبریک مدیرکل بنادر و‌ دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز دانشجو افتتاح 2.5 کیلومتر جاده دسترسی بندر شهید بهشتی با حضور وزیر راه بندر چابهار؛ در ردیف بنادر تراز برتر/راه اندازی خط مسافری دریایی چابهار – مسقط از پایان آذر ماه/ وجود مدرن ترین ترمینال مسافری دریایی کشور در بندر چابهار کسب رتبه برتر توسط بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در اجلاس استانی نماز
افزایش 30 درصدی تجارت ایران و هندوستان/ بندر چابهار؛ شاهراه دستیابی هندوستان به کشورهای CIS/ چابهار؛ بندری بدون محدودیت در پذیرش انواع کشتی و کالا/ 17 قرارداد سرمایه گذاری در بندر چابهار منعقد شده است
سفیر هندوستان گفت: با توجه به رشد 30 درصدی تجارت بین ایران و هند و افزایش فعالیت ها آنچه را که در قراردادهای مشترک تعهد کرده ایم با اولویت انجام می دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، گدام دارمندرا در جلسه بررسی پتانسیل ها و قابلیت های سرمایه گذاری و حمل و نقل کالاهای ترانزیتی و صادرات از طریق بندر چابهار، افزود: کشورهای نظیر تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و سایر کشورهای حوزه CIS می توانند در بندر چابهار جایگاه داشته باشند و کالاهای مورد نیاز خود را به بهترین شیوه جابه جا کنند.

17 میلیارد دلار تجارت

وی با بیان اینکه کشورهای هندوستان و افغانستان پیگیری های مکرری برای مستثنی کردن بندر چابهار از تحریم ها کردند، مطرح کرد: در طول یکسال گذشته تجارت ایران و هند 30 درصد رشد داشته است و به رقمی حدود 17 میلیارد دلار در سال رسیده است .

با اولویت تعهدات را پیگیری می کنیم

وی تأکید کرد: با توجه به رشدی که در تجارت بین ایران و هند وجود دارد و افزایش فعالیت ها همچنان بنادر هند و چابهار بنادر مهمی هستند و آنچه را که در قراردادهای مشترک تعهد کرده ایم با اولویت، انجام می دهیم.

وی اظهار داشت: چابهار بیشتر از یک نشانه برای دولت هند در رابطه با مسائلی که دنبال می کند اهمیت دارد.

خط اعتباری در قالب یک بسته

سفیر هندوستان در ایران با اشاره به اینکه ما باید خط اعتباری قرارداد کوتاه مدت و قرارداد بلندمدت را در یک بسته واحد در نظر بگیریم، گفت: باید به صورت شفاف در مورد تعهداتی که در رابطه با چابهار وجود دارد، صحبت شود.

سفیر هندوستان در سفر دو روزه خود به  چابهار ضمن بازدید از زیرساخت ها، تجهیزات و اسکله های طرح توسعه بندر شهید بهشتی، گفت: این بندر در موقعیت ترانزیتی بسیار خوبی قرار دارد.

نقش پر رنگ بندر چابهار در توسعه تجارت هندوستان

سفیر هندوستان همچنین در جمع خبرنگاران گفت: بندر چابهار می تواند نقش بسیار مهمی برای توسعه تجارت هندوستان داشته باشد.وی اظهار کرد: می توانیم بندر چابهار را به عنوانی سنبلی در نظر بگیریم که دو کشور با توجه به آن برای حال و آینده خود فکر می کنند و تصمیم می گیرند. 
گدام دارمندرا ادامه داد: ایران و هند در تلاش هستند که با هم فعالیت کنند و در عین حال هند خود را متعهد می داند که به افغانستان هم در زمینه عبور و مرور کالاها و هم بسته های انسان دوستانه کمک کند. 

تخفیف ها و تسهیلات ویژه به سه گروه

بهروز آقایی؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: بندر چابهار محدودیتی برای پذیرش سایز کشتی ها و تخلیه و بارگیری انواع کالاها ندارد (با نصب 30 دستگاه تجهیزات استراتژیک) علاوه بر این بعد از توسعه عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تخفیف ها و تسهیلات ویژه ای برای این بندر مصوب شده است.

وی درباره تخفیف های ارایه شده، اظهارداشت: این تخفیف ها به سه گروه از مشتریان شامل خطوط کشتیرانی، صاحبان کالا و سرمایه گذارانی که در بندر چابهار سرمایه گذاری کردند، اختصاص پیدا می کند.

1000 میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان این که هیچ محدودیتی در پذیرش سرمایه گذاران خارجی در بندر چابهار وجود ندارد، خاطرنشان کرد: طی 18 ماه گذشته 17 قرارداد سرمایه گذاری در بندر چابهار منعقد شده که حجم این قراردادها بیش از 1000 میلیارد تومان است.

توافقنامه 180 روزه اجرایی شد

وی افزود: چابهار به عنوان دروازه هندوستان و آسیای میانه می تواند ایفای نقش کند و هند می تواند با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان به کالاهای مختلف کشورهای اطراف از جمله مواد معدنی افغانستان دسترسی پیدا کند.

آقایی گفت: توافق نامه ایران، هند و افغانستان طی مدت مدت 180 روز اجرایی شد و شرکت اپراتور هندی در یک اسکله این بندر اقیانوسی در حال فعالیت است.

فرصتی بی نظیر برای همسایگان

وی اذعان داشت: بندر چابهار به واسطه برخورداری از موقعیت ترانزیتی، واردات و صادرات کالا فرصتی بی نظیر برای کشورهای همسایه است.

امتیازات ویژه

آقایی بندر چابهار را بندری با موقعیت ممتاز جغرافیایی و منطقه ای معرفی و اظهار کرد: واقع شدن در مسیر کریدور شمال – جنوب و برخورداری از زیرساخت مناسب برای حمل و نقل دریایی و مبادلات گسترده تجاری کشورهای هندوستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه و CIS، از امتیازات ویژه بندر چابهار است که سرمایه گذاری و حضور صاحبان کالا را در این بندر اقیانوسی توجیه پذیر می کند.

تامین نیازهای هند

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، بندر چابهار می تواند بدون هیچ محدودیتی تمامی نیازهای کشور هندوستان در خصوص انتقال فرآورده های نفتی و گازی نظیر CNG و LNG و همچنین کشورهای جنوب شرق آسیا را تامین کند.

تداوم قرارداد شرکت  IPGLهند با بندر چابهار

بهروز آقایی؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در جمع خبرنگاران گفت: سفر سفیر هندوستان به بندر چابهار در خصوص توافقنامه ایران، هند و افغانستان انجام شد، موضوع های اصلی این توافق نامه در خصوص تجاری سازی و تداوم قرارداد شرکت  IPGLهند با بندر چابهار است. 

وی افزود: در این سفر دو روزه موضوع های مربوط به توافق نامه چابهار به صورت کارشناسی بررسی شد و هر دو کشور تلاش می کنند که قرارداد به بهترین نحو تداوم و اجرایی شود.

بندر چابهار به عنوان منطقه کانونی برای افزایش تجارت

به گفته سفیر هندوستان در ایران، چابهار می تواند نقش بسیار مهمی برای توسعه تجارت هندوستان داشته باشد و البته نه تنها این مزیت برای هندوستان، بلکه برای افغانستان هم مثمر است. گدام دارمندرا تصریح کرد: ایران و هند در تلاش هستند در بندر چابهار به عنوان منطقه کانونی برای افزایش تجارت با کشورهای آسیای میانه فعالیت داشته باشند.

۱۶ تیر ۱۳۹۸ ۰۸:۲۰
کد خبر : ۴۷,۱۸۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید