ارتقای ارتباطات دریایی کشور در گرو تکمیل و اجرای طرح جامع/ روند مثبت پیشرفت پروژه های زیرساختی بندر چابهار ایجاد مناطق آزاد به منظور حمایت و پشتیبانی از فعالیت های بنادر است/ ضرورت ایجاد مسیرهای ریلی به منظور دسترسی هرچه بهتر به بندر چابهار توسعه بندر چابهار، پیشانی توسعه سواحل مکران/اتصال بندر چابهار به خطوط ریلی در طرح جامع لحاظ شده است اولویت ایجاد مزیت و جاذبه اقتصادی با رویکرد زنجیره حمل و نقل در بندر چابهار / پروژه های زیربنایی در بندر شهید بهشتی به سرعت تکمیل شود/ تعمیرات اساسی و استانداردسازی انبارها به سرعت و قدرت آغاز عملیات اجرایی بلندترین برج کنترل ترافیک دریایی بنادر در بندر چابهار/ بهره بر داری از ایستگاه جزر و مد سنجی و هواشناسی بندر شهید بهشتی/ استقرار تجهیزات ناوبری و الکترونیکی در برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار ضرورت تعامل بیشتر هند برای عبور از چالش های همکاری در بندر چابهار ارسال سومین محموله ترانزیتی کشور افغانستان/ محصولات استان کرمان از طریق بندر چابهار صادر شد بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ اشتغال 1050 نفر در شرکت های سرمایه گذاری و عمرانی بندر چابهار هیچ نیرویی در حوزه بهداشت و درمان بندر چابهار جذب نشده است
رئیس مرکز همکاری ها، تحول و پیشرفت دفتر ریاست جمهوری:
بندر چابهار هاب کشور خواهد شد
رئیس مرکز همکاری ها، تحول و پیشرفت دفتر ریاست جمهوری گفت: بندر چابهار به لحاظ توسعه اقتصادی برای کشور مزیت های زیادی دارد و به طور قطع هاب ایران خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، دکتر سید علی اکرمی فر شب گذشته در جلسه تشریح پتانسیل، قابلیت ها و نقش کلیدی بندر چابهار در توسعه اقتصاد دریا محور که با حضور مدیرکل دفتر جذب سرمایه گذاری استانداری، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و جمعی از مدیران کشوری، استانی و شهرستانی در محل سالن جلسات بندر شهید بهشتی چابهار برگزار شد گفت: بندر چابهار یک مسئله ملی است و برای کشور اهمیت زیادی دارد.
وی ادامه داد: این بندر مزیت های مهم و زیادی از نظر تخلیه و بارگیری کالا برای کشور دارد که موضوع بسیار مهمی از نظر راهبردی است.
رئیس مرکز همکاری ها، تحول و پیشرفت دفتر ریاست جمهوری با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های بندر چابهار اظهار کرد: اقدام های خوبی در این بندر انجام شده است، به گونه ای که اثبات می کند با همه سختی ها و کمبود منابع، مهم ترین سرمایه اراده است که این ویژگی در مدیران بندر چابهار مشاهده می شود.
اکرمی فر تاکید کرد: اراده و انگیزه برای توسعه چابهار از نظر ملی نیز وجود دارد، باید دنبال مدل هایی باشیم که مشکلات بروکراسی را حل کند و در قواعد و قوانین تسهیل گری صورت پذیرد.
فرصت های بندر چابهار
مدیرکل دفتر جذب سرمایه گذاری استانداری هم گفت: با توجه به فرصت های بندر چابهار و جایگاه مرکز همکاری ها، تحول و پیشرفت دفتر ریاست جمهوری انتظار می رود در قالب همکاری هایی که در کارگروه ها، جلسات مشترک و تفاهم نامه ها تعریف می شود برای رفع چالش ها و سرعت بخشیدن به توسعه استان گام هایی برداشته شود.
ماندانا زنگه با بیان این که ظرفیت های ویژه ای در بندر چابهار ایجاد شده است افزود: اقدام های انجام شده در بی اثر کردن تحریم ها، پیگیری برنامه های راهبردی و دانش بنیان، اقتصاد دریایی، داشتن جایگاه در تجارت بین الملل و ترانزیت و کمک به تامین اعتبار برای زیرساخت های استان از موضوع هایی است که به واسطه آن چابهار می تواند به توسعه کشور کمک کند.
اصول توسعه محور شرق
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: 90 درصد تجارت دریایی از تنگه هرمز عبور می کند و 90 درصد صادرات نفتی نیز به این حوزه مربوط است، در حالی که سهم بندر چابهار در تبادلات کالایی فقط یک درصد است.
بهروز آقایی افزود: با توجه به جایگاه بندر چابهار در کشور و منطقه و امکان پذیرش کالا و کشتی بدون هیچ محدودیتی در این بندر، انتظار می رود 20 درصد کالاهای اساسی سهم استان های شرقی کشور از طریق بندر چابهار وارد شود.
وی ادامه داد: همچنین به جهت رقابت پذیری با سایر بنادر برای کالاهای وارداتی به بندر چابهار تخفیف 30 درصدی در سود بازرگانی اختصاص یابد و قوانین منطقه آزاد تجاری، صنعتی چابهار به بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری تسری یابد یا منطقه ویژه اقتصادی در این بنادر و اراضی پشتیبانی ایجاد شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: این سه آیتم جزو اصول توسعه محور شرق است که باید تلاش کنیم در راستای توسعه استان و کشور محقق شود.
۲۰ تیر ۱۳۹۸ ۲۳:۰۰
کد خبر : ۴۷,۲۵۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید