هیچ دستگاهی از بندر چابهار خارج نمی شود/ عزم جزم دروازه ملل برای ارائه خدمات مطلوب به صاحبان کالا سومین کشتی ترانزیتی افغانستان از طریق بندر چابهار عازم هند شد / بندر شهید بهشتی چابهار؛ زمینه ساز تقویت ظرفیت های توافق نامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان ایجاد ظرفیت ۸۰ میلیارد دلاری ترانزیت با راه‌اندازی راه‌آهن چابهار-زاهدان/راه آهن چابهار – زاهدان؛ شاهراه اقتصادی کشورهای منطقه خواهد بود بخش معدنی پتانسیل استفاده نشده استان است/بندر چابهار می تواند هاب توزیع مواد معدنی لحاظ شود و به زودی سومین قطب تجاری کشور در منطقه جنوب و سکوی پرتاب و تحول عظیم استان سیستان و بلوچستان خواهد شد پیشنهادات بندر چابهار در نشست تخصصی با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت/افزایش نرم تخلیه و بارگیری به ۴ و نیم تا ۵ میلیون تن تا پایان سال ۹۹ برگزاری اولین مانور امداد و نجات و اطفاء حریق مایعات قابل اشتعال در حین سوختگیری تجهیزات بندری طرح توسعه بندر چابهار فراتر از برنامه زمان ‌بندی در حال اجراست برگزاری تمرین (Drill) مقابله با آلودگی نفتی با محوریت استفاده از مواد دیسپرسنت در بندر چابهار توسعه زیرساخت های مخابراتی و ارتباطات دریایی نوار ساحلی جنوب شرق کشور در قالب پروژه های مخابرات دریایی سواحل مکران نصب آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار
پیام وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز جهانی دریانوردی 1398
کشتی و راهبر ایرانی
موقعیت جغرافیایی ممتاز ایران در منطقه‌ای که به شاهراه انرژی جهان معروف است و استعدادهای فراوان موجود برای گسترش روابط میان کشورهای همسایه از طریق فعال‌سازی کریدور شمال ـ جنوب برای ترانزیت کالا، ما را به این تفکر وا می‌دارد که به‌واقع تا چه میزان توانستیم اقتصادمان را بر پایه‌ی دریا طرح‌ریزی و از این طریق علاوه بر توسعه همه‌جانبه، امنیت ملی کشور را تضمین کنیم.
توجه به توسعه بندر چابهار با هدف ترانزیت کالا که کمتر از یک دهه از عمر آن می‌گذرد و همچنین لزوم توسعه‌ی سواحل بکر و بی‌بدیل مکران به توصیه مقام معظم رهبری مدظله‌العالی، نشان از غفلت تاریخی به توسعه دریا محور دارد.
گسترش حمل‌ونقل دریایی کشور از طریق توسعه ناوگان ملی تحت پرچم و مالکیت، به‌کارگیری نیروهای ایرانی بر روی کشتی‌های ایرانی، تقویت و سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و تعمیر کشتی‌ها، صنایع فراساحل، صیادی و برخورداری از یک نیروی دریایی قوی، همگی می‌توانند به سهم خود ما را در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، به‌عنوان یک نظریه در ادبیات انقلاب اسلامی ما که از سوی مقام معظم رهبری مدظله‌العالی مطرح شد، یاری رسانند.
توسعه حمل‌ونقل دریایی کشور باید با توسعه متناسب و متوازن دو روش حمل‌ونقل خشکی دیگر، یعنی جاده و راه‌آهن همراه باشد. به لحاظ فیزیکی، بندر مقصد را شاید بتوان پایان سفر یک کشتی دانست اما مسلما نقطه‌ی پایان مسئولیت حمل‌ونقل در چرخه‌ی اقتصادی نیست و از منظر لجستیکی تا زمانی که کالا به دست صاحب آن برسد، همه شیوه‌های حمل و نقل درگیر در زنجیره باید به‌صورت الکترونیک قادر به تبادل اطلاعات و داده‌ها باشند و صاحب کالا نیز بتواند با آسودگی خاطر، به‌صورت برخط از آخرین وضعیت حمل‌و‌تبادل اسناد ذی‌ربط مطلع شود. موضوع حائز اهمیت دیگر ارتباط الکترونیک بندر با حمل جاده‌ای، ریلی و تبادل اطلاعات و اسناد با گمرک و دیگر سازمان‌های مرتبط است که به‌عنوان یک هدف مهم باید مورد پیگیری جدی همه‌ی سازمان‌ها و مبادی ذی‌ربط در وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد و از دیگر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نیز انتظار می‌رود، در تحقق این هدف هماهنگی و همکاری لازم را داشته باشند.
همچنین رونق اقتصادی بنادر کوچک جزء سیاست‌های اصلی و محوری وزارت راه و شهرسازی است. باید اقتصاد شهرهای کوچک را که وابسته به صید و دریاست، توانمند کرد.
تحریم برای تسلیم است، اما ایستادگی و حرکت انقلابی ما برای پیشرفت و عزت و سربلندی کشور است. اگر از فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد بیشتر استفاده کنیم، سرعت پیشرفت ما روزافزون خواهد شد و در مجموع با برنامه‌ای متوازن و فراگیر برای توسعه پایدار در حوزه دریایی گام خواهیم برداشت.
در پایان با تبریک روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی، از همه مسئولان و فعالان جامعه بزرگ دریایی و بندری و حافظان حریم دریایی و امنیت دریانوردی کشور به‌ویژه دریانوردان و دریاییان خدوم صنعت حمل‌ونقل دریایی که در خط مقدم مقابله با تحریم‌های ظالمانه استکبار قرار دارند، صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم و برای همه‌ی این عزیزان سلامتی و موفقیت روزافزون را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

محمد اسلامی

وزیر راه و شهرسازی

مرداد 1398 

 
۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۴۷
کد خبر : ۴۷,۶۸۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید