ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
|ترجمه و تالیف: زهرا سندالی | کارشناس معاهدات بین‌المللیِ دریایی سازمان بنادر و دریانوردی
برنامه‌های دانشگاه بین‌المللی دریانوردی WMU  در ترویج مشارکت و توانمند‌سازی زنان  در بخش حمل‌ونقل دریایی در طول زمان

    ترویج مشارکت، برابری جنسیتی و توانمند‌سازی زنان یکی از اهداف سازمان ملل متحد و کارگزاری‌های تخصصی این سازمان، در حوزه‌ها‌ی تخصصی و ذی‌صلاح هر کارگزاری بوده است. دانشگاه بین‌المللی دریا‌نوردی(WMU)، مرکز تحصیلات تکمیلی دریانوردی که توسط سازمان بین‌المللی دریا‌نوردی (IMO) بنیان گذاشته شده است، سیاست‌های ویژه‌‌ای را برای ترویج مشارکت زنان در بخش حمل‌ونقل دریایی وضع کرده است. این تحلیل موردی با هدف اصلی بررسی چگونگی تحول یافتن سیاست‌های برابری جنسیتی و توانمند‌سازی زنان دانشگاه بین‌المللی دریانوردی در طول زمان، اثرات‌ این سیاست‌ها بر دانشجویان و کارکنان، برنامه‌های آموزشی، کنفرانس‌ها و سمینارها و طرح زمینه‌هایی برای پیشرفت انجام شده است. این تحقیق با بررسی آمارهای ثبت‌نام و استخدام، مدارک و مقالات مرتبط طی دوره‌ای 34 ساله‌ (از 1983 2017)، در پی دستیابی به درکی عمیق‌تر از یک روند در حال پیشرفت است.

 ۱. مقدمه

طی سال‌های موسوم به دهه‌ زنان سازمان ملل متحد (1985-1976)، بسیاری از کارگزاری‌های تخصصی سازمان ملل متحد به دنبال اجرای برنامه‌هایی به‌منظور تضمین پیشرفت زنان و ترویج برابری جنسیتی‌ بودند. این تعهد در کنفرانس پکن تقویت شد، جایی که «برنامه‌ی اقدام پکن» همه کارگزاری‌های تخصصی و سایر سازمان‌های نظام ملل متحد را فراخواند تا اقدامات مشخصی را برای برآورده کردن اولویت‌های جهانی تعیین‌شده در «برنامه‌ی اقدام پکن» و بعدتر «اهداف توسعه‌ هزاره» (MDG) و اهداف توسعه‌ی پایدار (SDG) به‌منظور دستیابی به برابری جنسیتی و توانمند‌سازی همه‌ی زنان (و دختران) آغاز کنند. سازمان بین‌المللی دریا‌نوردی، کارگزاری تخصصی سازمان ملل که مسئول ارتقای حمل‌ونقل دریایی امن، ایمن، سازگار با محیط‌زیست، کار‌آمد و پایدار از طریق همکاری است، با هدف گسترش توانایی‌های زنان در بخش دریا‌نوردی، برنامه‌ زنان در توسعه‌ (WID) این سازمان را در سال 1989 آغاز کرد. این برنامه بر دسترسی برابر به آموزش‌های دریانوردی از طریق برنامه‌های کلی و پروژه‌های خاص جنسیتی تمرکز داشت. این برنامه امروزه « SDG 5: تقویت بخش دریانوردی» نامیده می‌شود، که نمایانگر توافق سازمان بین‌المللی دریانوردی با دستور کار «پس از 2015» و اهداف توسعه‌ پایدار است. هدف اصلی این برنامه، تسهیل دسترسی به آموزش‌های فنی پیشرفته برای افسران دریایی زن است. یکی از عوامل پیشبرد برنامه‌ برابری جنسیتی سازمان بین‌المللی دریانوردی، توسعه و تقویت انجمن‌های رسمی منطقه‌ای زنان در دریانوردی در سراسر جهان بوده است و راه پیش رو توسعه‌ آتی تحصیلات دریایی در باب مسائل مربوط جنسیت و برنامه‌های آموزشی از طریق تولید مواد تحصیلی و آموزشی بر‌پایه‌ اصول پنجمین هدف (برابری جنسیتی) از اهداف توسعه‌ پایدار است. دانشگاه بین‌المللی دریانوردی، دانشگاه تحصیلات تکمیلی دریانوردی که توسط سازمان بین‌المللی دریانوردی با دستور کار بیشتر کردن نقش سازمان بنیان‌ گذاشته شد، سیاست‌های ویژه‌ی خود را برای دستیابی به برابری جنسیتی و توانمند‌سازی زنان در بخش حمل‌ونقل دریایی تدوین و اجرا کرده است.

 

۲. تعاریف برابری جنسیتی و توانمند‌سازی زنان

از آن‌جا که نابرابری‌های جنسیتی در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی همچنان ادامه دارند، مسائل مربوط به برابری جنسیتی و توانمند‌سازی زنان در سراسر جهان در صدر دستور کار است. بر اساس تعریف نهاد ملل متحد برای برابری جنسیتی و توانمند‌سازی زنان (UNWomen)، برابری جنسیتی «به حقوق، مسئولیت‌ها و فرصت‌های برابر زنان و مردان و دختران و پسران اشاره دارد. برابری به معنای شبیه شدن زنان و مردان نیست بلکه به این معناست که حقوق، مسئولیت‌ها و فرصت‌های زنان و مردان به مذکر یا مؤنث متولد شدنشان وابسته نباشد.» توانمند‌سازی زنان به این معنا‌ست که زنان بتوانند کنترل زندگی‌شان را به دست بگیرند: برنامه‌های خودشان را تعیین کنند، مهارت کسب کنند (یا مهارت‌ها و دانش‌شان را به رسمیت بشناسند)، اعتمادبه‌نفسشان را افزایش دهند، مسائل را حل کنند و خود‌اتکا شوند. هدف از توانمند‌سازی زنان، تضمین مشارکت همه‌جانبه‌ زنان در زندگی اقتصادی در همه‌ی بخش‌ها و سطوح فعالیت‌های اقتصادی است. هر دوی این مفاهیم در پنجمین هدف از اهداف توسعه‌ی پایدار در نظر گرفته شده‌اند: دستیابی به برابری جنسیتی و توانمند‌سازی همه‌ی زنان و دختران، از این‌رو پژوهشگر در سراسر سند از این دو مفهوم به ترتیب استفاده می‌کند. 

سیاست‌های بسیاری برای کمک به دستیابی به برابری جنسیتی وجود دارد، اما با توجه به میزان محدودیت‌های این مقاله، بر اقدامات ذیل تمرکز می‌کنیم: تضمین دسترسی برابر مردان و زنان به تحصیلات و برنامه‌های آموزشی، به‌کار‌گیری قوانین استخدامی حساس به جنسیت برای زنان و وارد کردن دیدگاه جنسیت‌محور به تمام فعالیت‌های دانشگاهی. این امر برای تعیین اثر‌گذاری سیاست‌های به‌کار‌گرفته‌ شده‌ توسط دانشگاه بین‌المللی دریانوردی بر برابری جنسیتی و توانمند‌سازی زنان در بخش حمل‌ونقل دریایی مفید خواهد بود.

 

3. سیاست‌های توانمند‌سازی زنان دانشگاه بین‌المللی دریانوردی

همان‌طورکه چندین نویسنده اظهار کرده‌اند و در برنامه‌های راهبردی دانشگاه بازتاب یافته است و طی سال‌ها سیاست‌های ویژه خود را برای دستیابی به برابری جنسیتی و توانمند‌سازی زنان توسعه داده و اجرا کرده است. آخرین برنامه‌ راهبردی دانشگاه بین‌المللی دریانوردی 2019- 2016 پیش‌بینی می‌کند که دانشگاه اهداف مربوط به برنامه‌ ملل متحد برای توسعه‌ی پایدار، از جمله هدف پنج را به ‌طور ویژه در نظر خواهد گرفت: «دانشگاه بین‌المللی دریانوردی از طریق آموزش، به حذف تبعیض علیه زنان کمک خواهد کرد و به برابری و توانمند‌سازی زنان تحقق خواهد بخشید و با فرصت‌های برابر برای رهبری در تمام سطوح تصمیم‌گیری در زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، مشارکت همه‌جانبه و مؤثر آن‌ها را تضمین خواهد کرد. بر راهبردهای جذب و ابقای زنان دریانورد در صنعت دریانوردی تأکیدی ویژه خواهد شد».

به‌منظور آزمودن و مشخص کردن رابطه میان تغییرات عددی و آغاز سیاست‌های جنسیتی دانشگاه بین‌المللی دریانوردی، تغییرات در تعداد فارغ‌التحصیلان زن و استادان زن و رایج‌سازی دیدگاه جنسیتی در برنامه‌های آموزشی، کنفرانس‌ها و سمینارها را بررسی خواهیم کرد. سؤالات اصلی تحقیق از این قرارند: برابری جنسیتی چگونه در بدنه‌ دانشجویان و استادان دانشگاه بین‌المللی دریانوردی شکل گرفت؟ برابری جنسیتی چگونه در برنامه‌های آموزشی، کنفرانس‌ها و سمینارها محقق شد؟ و چه حوزه‌هایی می‌توانند 

بهبود یابند؟

 

1-3 ترکیب بدنه‌ دانشجویان دانشگاه بین‌المللی دریانوردی

در زمینه‌ کم‌تر شدن شکاف جنسیتی میان مردان و زنان در تحصیلات تکمیلی در دهه‌های اخیر در سراسر جهان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای گزارش شده است. برخی از نویسندگان این امر را ناشی از تلاش‌های قانونی و سیاست‌گذاری در سطوح ملی و بین‌المللی با هدف ترویج برابری و عدالت اجتماعی می‌دانند. تنزی (2000) تصریح کرد که یکی از اولین گام‌های دانشگاه بین‌المللی دریانوردی توسعه‌ برنامه‌ کمک‌هزینه تحصیلی خاص جنسیتی سازمان بین‌المللی دریانوردی با تمرکز بر رشته‌هایی بود که منافع بی‌واسطه و عملی زنان در حوزه‌ دریانوردی، شامل حقوق دریایی، زیست‌شناسی دریایی، مدیریت دریایی و علوم دریایی را در دانشگاه بین‌المللی دریانوردی تأمین می‌کرد. راجر (2008) معتقد است، دانشگاه با تخصیص بودجه‌ بیشتر به کمک‌هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان زن واجد شرایط از طریق درآمدهای داخلی حاصله‌ دانشگاه، تشویق خیرین به اختصاص بودجه‌ برای حمایت از دانشجویان زن و تشویق کارفرمایان دولتی و خصوصی به معرفی و حمایت از زنان واجد شرایط برای ادامه‌‌ تحصیل در دانشگاه بین‌المللی دریانوردی نقشی پیشرو در افزایش شمار زنان در برنامه‌هایش داشته است. پژوهشگر به‌منظور شناسایی تغییرات در بدنه‌ دانشجویان پس از اجرای سیاست‌های کاهش شکاف جنسیتی توسط دانشگاه، از داده‌های ثبت‌شده‌ دانشگاه بین‌المللی دریانوردی در مورد تعداد فارغ‌التحصیلان بر اساس سال فارغ‌التحصیلی، جنسیت و منطقه استفاده کرده است.

بر طبق آن سوابق، در میان 70 فارغ‌التحصیل از نخستین گروه فارغ‌التحصیلان دانشگاه بین‌المللی دریانوردی در سال تحصیلی 85-1984 تنها 2 زن (85/2 درصد) حضور داشتند. در اواخر دهه‌ی 1990 افزایش قابل توجهی در این تعداد دیده می‌شود، هنگامی‌که از گروهی 89 نفره، 17 دانشجوی زن معادل 3/16 درصد فارغ‌التحصیل می‌شوند. در سال 2000 این مقدار به 15/21 درصد افزایش یافت. بیشترین تعداد فارغ‌التحصیلان زن در دانشگاه بین‌المللی دریانوردی 67 نفر معادل 30/21 درصد در میان 214 دانشجو در سال 2011 بود. گروه دانشجویان سال 2016 تعداد مشابهی فارغ‌التحصیل زن داشت، 64 نفر معادل 44/26 درصد در میان 242 دانشجو.

از زمان تاسیس دانشگاه تا سال 2016، 4359 دانشجو فارغ‌التحصیل شده‌اند، از این تعداد 859 نفر (7/19 درصد) زن هستند، درحالی‌که تعداد مردان سه هزار و 500 نفر (3/80 درصد) است.

بر اساس معیارهای سازمان بین‌المللی دریانوردی برای تقسیم‌بندی مناطق جهان که اداره‌ ثبت دانشگاه بین‌المللی دریانوردی از آن پیروی می‌کند، دریافتیم که توزیع میانگین مشارکت 7/19 درصدی زنان در برنامه‌هایمان در بین مناطق مختلف جهان، همان‌طور که در جدول بالا نشان داده شد، بسیار متفاوت است. مشارکت زنان اهل آفریقا، آمریکای لاتین و کارائیب، خاورمیانه و آفریقای شمالی زیر میانگین 7/19 درصدی است.

 

2-3 ترکیب استادان دانشگاه بین‌المللی دریانوردی

حضور دانشجویان زن در سال‌های نخست فعالیت دانشگاه با استادان زن برابر نبود. با این‌که هورک (2010) از افزایش مدرسان زن شاغل در موسسات تحصیلی و آموزشی دریایی در موسسات اروپایی با میانگین 17 درصدی حضور زنان در آن سال خبر داد، یادآور شد که در طی 26 سال فعالیت دانشگاه تنها یک زن به سمت استادی منصوب شد و پس از دو سال کناره گرفت. او اظهار کرد که نام دو زن در میان فهرست کارکنان دانشگاه بود: یک مربی گارد ساحلی آمریکایی و یک استاد‌یار سوئدی شاغل در برنامه‌ی مهارت‌های مطالعه و زبان انگلیسی؛ و در «گفتگوهای غیر‌ساخت‌یافته» با دانشجویان زن دانشگاه بین‌المللی دریانوردی درباره‌ تمایل‌شان به دیدن استاد زن در دانشگاه بین‌المللی دریانوردی، 60 درصد پاسخ منفی دادند در‌حالی‌که 40 درصد پاسخ‌ها مثبت بود.

برنامه‌های چشم‌انداز راهبردی دانشگاه بین‌المللی دریانوردی سال‌های 2015 ـ 2010 و 2018 ـ 2014 شامل سیاست‌هایی با هدف بهبود موازنه‌ی جنسیتی بود. در سیاست بازنگری استخدام و انتصاب دانشگاه بین‌المللی دریانوردی آمده است که در زمان استخدام «... باید بازنمایی مناسب و برابر از لحاظ جغرافیایی، نظام‌های اجتماعی، تحصیلات، سنت‌های فرهنگی و جنسیت در نظر گرفته شود...»

در پی این سیاست‌های تازه، دانشگاه برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در سال 2010 یک استاد‌یار زن استخدام کرد. یک سال بعد استاد‌یار زن دیگری به دانشگاه پیوست. در سال 2013 نخستین استاد‌یار زن به سمت دانشیاری ارتقا یافت. در سال 2015 یک مربی زن به سمت استاد‌یاری ارتقا یافت و از آن پس استادان زن در دانشگاه بین‌المللی دریانوردی هیچ ارتقا درجه‌ای نداشته‌اند. پژوهشگر به‌منظور ارزیابی ترکیب استادان دانشگاه بین‌المللی دریانوردی از آمارهای استخدامی تهیه شده توسط بخش منابع انسانی دانشگاه بهره گرفته است.

 

در هفت سال اخیر تعداد موقعیت‌های شغلی از 19 به 32 (68 درصد) افزایش یافته است. شمار استادان زن از 2 نفر در سال 2010 به 7 نفر در سال 2017 افزایش یافته است که به ترتیب نمایانگر 52/10 درصد و 87/21 درصد از ترکیب استادان است.

 

3-3 دیدگاه برابری جنسیتی در برنامه‌ آموزشی دانشگاه بین‌المللی دریایی

به نقل از هورک در سال 2010 بحث دیدگاه جنسیتی به‌عنوان موضوعی مشترک برای همه‌ دانشجویان دانشگاه بین‌المللی دریانوردی ارائه نشده بود و در هیچ برنامه‌ درسی به این مسئله اشاره نشده بود. همچنین او اظهار کرده که در موقعیت‌هایی که موسسات تحصیلی و آموزشی دریایی اروپایی در ارائه‌ آموزش آگاهی فرهنگی پیشرو بودند، ممکن بود استادان زن دوره‌ها را اداره کنند. برنامه‌ی چشم‌انداز راهبردی دانشگاه بین‌المللی دریانوردی سال‌های 2018 تا 2014 چالش‌های دانشگاه برای گسترش آموزش، پژوهش و ارائه‌ کنفرانس‌ها و سمینارها در زمینه‌های موضوعی تازه‌‌تاسیس را با اشاره به نمونه‌های مسئولیت اجتماعی مشترک نشان می‌دهد. پژوهشگر به‌منظور پی بردن به اینکه آیا دیدگاه جنسیتی در برنامه‌ی آموزشی لحاظ شده است یا خیر، کتابچه‌های راهنمای آموزشی و برنامه‌های درسی دوره‌های دانشگاه بین‌المللی دریانوردی را که از سال 2010 تا 2017 به دانشگاه مالمو بخشیده شده بود، بررسی کرده است. دوره‌ جدیدی با عنوان «روانشناسی و جامعه‌شناسی آموزشی» به‌عنوان بخشی از آموزش و تحصیل دریایی تخصصی‌ در سال 2014 ارائه شد که در آن تنوع، آگاهی فرهنگی و مسائل مربوط به جنسیت در آموزش دریایی تدریس می‌شوند. به‌علاوه، سیاست‌های فعلی برابری جنسیتی در دوره‌ی «اصول مدیریت دریایی و موسسات بین‌المللی» که توسط سیاست و حقوق دریایی تخصصی در سال 2016 برگزار شده بود، گنجانده شده بود. از 65 دوره‌ کارشناسی ارشد، دو دوره‌ مذکور معادل کمتر از 3.07% است. زمانی همه‌ دانشجویان دانشگاه بین‌المللی دریانوردی باید برای فارغ‌التحصیلی، به‌عنوان یک الزام علمی پایان‌نامه می‌نوشتند. این امر تغییر کرده و امروزه دوره‌ای اختیاری با عنوان «پژوهش پایان‌نامه» است. پژوهشگر قصد داشت دریابد که آیا دانشجویان دیدگاه جنسیتی را به‌عنوان موضوع پژوهش در بخش دریایی انتخاب کرده‌اند یا خیر. با این حال، با نگاه کردن به فهرست نمی‌توان به‌راحتی مشخص کرد که آیا پایان‌نامه‌ای مسائل مربوط به دیدگاه جنسیتی را در برمی‌گیرد یا خیر. ازاین‌رو تلاش کردیم بر اساس عنوان، پایان‌نامه‌هایی را انتخاب کنیم که آشکارا بر این موضوع متمرکزشده بودند. از 504 پایان‌نامه‌ای که بین سال‌های 1985 و 2016 در دانشگاه مالمو نوشته شده بودند، تنها سه پایان‌نامه بر مسائل مربوط به دیدگاه جنسیتی تمرکز کرده بودند. عناوین از این قرارند: زنان دریانورد تاجر: توانمند‌سازی زنان آفریقای غربی (Azirh, 2014)، چرا زنان دریانورد نباشند؟ به‌سوی ایجاد راهبردی برای استخدام و ابقا زنان دریانورد در کشتی‌های باربری با تمرکز بر جمهوری کره (Jo 2010) و زنان در صنعت دریانوردی: مروری بر مشارکت زنان و نقش‌شان در تحصیل و آموزش دریایی در قرن بیست و یکم (Aggrey, 2000). عدد سه بیانگر کمتر از یک درصد از همه‌ پایان‌نامه‌های نوشته شده در دانشگاه بین‌المللی دریانوردی است.

 

4- دیدگاه برابری جنسیتی در کنفرانس‌ها و سمینارهای دانشگاه بین‌المللی دریانوردی

با در‌نظر‌گرفتن کنفرانس‌ها و سمینارهای متمرکز بر دیدگاه جنسیتی، دو کنفرانس مهم از این نوع در دانشگاه برگزار شده است. هدف نخستین کنفرانس، «کنفرانس بین‌المللی برای توانمند‌سازی زنان حرفه‌ای در دنیای دریانوردی سال 2008»، ارائه‌ بینشی نسبت به مشکلات و چالش‌های افزایش مشارکت موثر زنان حرفه‌ای در بخش دریانوردی بود. شمار زیادی از فارغ‌التحصیلان زن دانشگاه بین‌المللی دریانوردی در آن حضور یافتند و سخنرانی کردند. این کنفرانس با صدور بیانیه‌ای در دعوت از تمام ذی‌نفعان در بخش دریایی به حمایت و تشویق فعالانه‌ی مشارکت زنان حرفه‌ای، به دولت‌های عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی تقدیم شد.

کنفرانس دوم با عنوان «زنان دریانوردی: رهبری جهانی سال 2014» فراخوانی برای رهبری قدرتمند به‌منظور پیوند دادن چندین انجمن زنان حرفه‌ای در بخش حمل‌ونقل دریایی و ترویج مباحث تحصیلی، آموزشی و مشاوره‌ای بود. تعدادی از سخنرانان اصلی رهبران زن از بخش‌های دریانوردی و بنادر جهانی بودند که برخی از آن‌ها فارغ‌التحصیلان دانشگاه بین‌المللی دریانوردی بودند. سایر سخنرانان بر اساس 53 چکیده‌ مقاله‌ ارائه‌شده از سراسر جهان انتخاب شدند. کمیته‌ علمی از لحاظ جنسیتی متوازنی که در دانشگاه بین‌المللی دریانوردی در نوع خودش اولین بود، وظیفه‌ کنترل کیفی مقالات را به عهده داشت. به‌عنوان نتیجه‌ این کنفرانس، کتابی از شرح اقدامات مدیریت‌شده توسط استادان زن دانشگاه بین‌المللی دریانوردی منتشر شد. دومین نتیجه‌ این رویداد تاسیس انجمن زنان دانشگاه بین‌المللی دریانوردی (WMUWA) با هدف «پیوند دادن، آموزش دادن و الهام بخشیدن به زنان صنعت دریانوردی و ارتقا منافع زنان حرفه‌ای دریانوردی» بود. دانشجویان فعلی دانشگاه بین‌المللی دریانوردی (زنان و مردان) می‌توانند مانند فارغ‌التحصیلان در این انجمن عضو شوند. این انجمن از پنج عضو دبیرخانه مرکب از اعضای انجمن زنان دانشگاه بین‌المللی دریانوردی، فارغ‌التحصیلان، زنان حرفه‌ای تأثیر‌گذار دریانوردی، یک کارمند زن دانشگاه بین‌المللی دریانوردی و یک نماینده‌ سازمان بین‌المللی دریانوردی تشکیل شده است. این انجمن میزبان سمینارهایی درباره‌ برابری جنسیتی بوده و هر ساله کارگاه آموزشی روز جهانی زن برگزار می‌کند.

 

5. بحث و نتیجه‌گیری

دانشگاه بین‌المللی دریانوردی از نخستین سال‌های فعالیتش از طریق افزایش شمار فارغ‌التحصیلان زن از 85/2 درصد به 7/19 درصد تضمین دسترسی برابر مردان و زنان به برنامه‌های تحصیلی و آموزشی و فراهم کردن آموزش و تحصیلات تکمیلی برای زنان در همه‌ مناطق جهان برای خدمت در صنعت کشتیرانی، همکاری قابل توجهی با بخش حمل‌ونقل دریایی داشته است. تعداد فارغ‌التحصیلان زن دانشگاه بین‌المللی دریانوردی در دنیا برابر نیست.

در دانشگاه بین‌المللی دریانوردی تعداد کمی پایان‌نامه‌ درباره‌ دیدگاه جنسیتی نوشته شده است و دسترسی به تأثیرشان در بخش حمل‌ونقل دریایی دشوار است. با این حال، شایان‌ذکر است که یکی از موضوعاتی که به آن پرداخته‌شده پیش‌زمینه‌‌ای شد برای کنفرانسی در بوسان، کره، جایی که دولت‌های عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی دریافتند که برای ادغام زنان دریانورد در بخش دریانوردی، راهبردی لازم است. این راهبرد در حال حاضر توسط استادان دانشگاه بین‌المللی دریانوردی با همکاری سازمان بین‌المللی دریانوردی در حال توسعه است. ایجاد دو کنفرانس زنان که برای دانشجویان و استادان کنونی فرصتی برای ارتباط با دانشجویان پیشین بود که اکنون در بخش دریانوردی سمت‌های رهبری دارند از این لحاظ که نشان می‌داد تحصیل در دانشگاه بین‌المللی دریانوردی به شغل‌شان اعتبار بیشتری داده بود، نقطه‌ عطفی برای دانشگاه بود.

از سوی دیگر انجمن زنان دانشگاه بین‌المللی دریانوردی می‌تواند برای دانشجویان کنونی، فارغ‌التحصیلان و رهبران پلی برای در ارتباط ماندن با یکدیگر باشد تا به سایر زنان در کشور‌هایشان مشاوره بدهند. برنامه‌ جنسیتی سازمان بین‌المللی دریایی قویاً از این انجمن حمایت کرده است. برای مثال، سالانه یک کمک‌هزینه‌ تحصیلی منحصراً به یک متقاضی زن واجد شرایط اختصاص داده می‌شود که طی دوره‌ تحصیل مسئولیت حمایت فعالانه از انجمن را به عهده دارد. دو متقاضی از این برنامه بهره برده‌اند، یکی از ویتنام در سال 2015 و دیگری از هندوراس در سال 2016.

آمارهای کنونی در دسترسی وجود ندارد که تعداد فارغ‌التحصیلان زن دانشگاه بین‌المللی دریانوردی شاغل در سمت‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری بخش حمل‌ونقل دریایی را نشان دهد که این مسئله می‌تواند موضوع پژوهش‌های آتی باشد. در نهایت، نباید نقش استادان زن دانشگاه بین‌المللی دریانوردی را دست‌کم گرفت؛ زیرا نه‌تنها برای دانشجویان بلکه برای سایر زنان در بخش حمل‌ونقل دریایی الگو شده‌اند. آن‌ها از طریق سازمان‌دهی و ارائه‌ کنفرانس‌ها و سمینارهایی درباره‌ی برابری جنسیتی و مشارکت در مشاوره‌ها و بررسی دقیق نشریات درباره‌ این موضوع، پیشگامانه نوآوری‌های آموزشی، پژوهشی و فعالیت‌های توسعه‌ای را هدایت می‌کنند.

 

6. نتایج

از یافته‌های ذکرشده در بالا می‌توان نتیجه گرفت که سیاست‌های اتخاذشده برای افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان زن نسبتاً موفقیت‌آمیز بوده‌ است و دانشجویان حضور گسترده‌ای داشته‌اند که این امر از طریق تحویل دادن رهبران زن در سطح جهانی به سود جامعه‌ دریانوردی بوده است. سیاست‌های اتخاذشده برای دستیابی به برابری جنسیتی در درون دانشکده‌ها درها را برای ورود دانش‌آموختگان زن برای پیوستن به دانشگاه باز کرده است که در مقابل، ترکیب دیدگاه زنانه در آموزش به سودِ بخش دریانوردی است. دیدگاه جنسیتی در بخش‌های برنامه‌ها‌ی آموزشی، کنفرانس‌ها و سمینارها ادغام‌شده است و تلاش‌ها در این راستا باید ادامه و بهبود یابند.|

 

منابع:

A Case Study on Gender Equality and Women´s Empowerment Policies Developed by the World Maritime University for the Maritime Transport Sector, The International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, Volume 11, Number 4, December 2017, M.C. Romero, Lares  World Maritime University, Malmo, Sweden

DOI: 10.12716/1001.11.04.02

www.transnav.eu

WWW.IMO.COM

 
۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۲۸
کد خبر : ۴۷,۷۰۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید