ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
نگاه سازمان بنادر به توان داخلی برای تأمین تجهیزات دریایی و بندری
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، تامین تجهیزات و مایحتاج استراتژیک این سازمان از طریق توانمندی داخلی را یک نگاه راهبردی توصیف کرد و گفت: بر اساس این راهبرد، سازمان بنادر ، تجهیزات دریایی و بندری مورد نیاز خود را با توان فنی داخل کشور تامین می کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در در دیدار مدیران ارشد ارگانهای دریایی کشور به مناسبت روز جهانی دریانوردی با معاون اول رییس جمهور،  گزارشی از توانمندی ها و قابلیت های دریایی کشور ارائه کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از نظر تعداد ناوگان دریایی در رتبه ۲۴ جهانی قرار دارد و حجم حمل و نقل دریایی کشور، سالانه به ۳۰۰ میلیون تن می رسد .
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه تلاش می کنیم با هماهنگی بخش های ختلف بهره وری خدمات دریایی و بندری کشور را ارتقا دهیم، گفت: هم اکنون ناوگان ایران با افتخار و اقتدار در اقصی نقاط جهان تردد می کند و خدمات ارائه می دهد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه " ظرفیت دریایی کشور قابل تهدید و توقف نیست "، گفت: این روزها شاهد این هستیم که حداکثر فشارها از ناحیه تروریست‌های اقتصادی متوجه کشورمان شده است، اما دریاییان عزیز ثابت کرده‌اند با توان و همتی که داشته‌اند هیچ‌گونه تهدیدی نمی‌تواند بخش دریایی کشور را دچار مخاطره کند. 
وی تاکید کرد: توسعه زیرساخت های دریایی و بندری کشور ادامه دارد و ناوگان داخلی حمل و نقل دریایی تاکنون موفق شده است بخش زیادی از نیازهای کشور را در شریط تحریم تامین کند و رشد واردات و صادرات غیرنفتی نشان از موفقیت بخش دریایی کشور در مهار فشارها و محدودیت های موجود در شرایط سخت اقتصادی کنونی است .
به گفته راستاد، ایران یکی از اعضای فعال سازمان بین المللی دریانوردی محسوب می شود و با توجه به نقش کشورمان در این عرصه، قرار است در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، میزبان سران سازمان بین المللی دریانوردی و برگزاری مراسم روز جهانی دریانوردی باشد که فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت ها و توانمندی های کشور در عرصه دریایی و بندری است .
وی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که منجر به ارتقای ایمنی دریانوردی می‌شود، تهیه نقشه‌های هیدروگرافی آبراه‌های بنادر و انجام لایروبی است، گفت: اکنون ، ایران جزو معدود کشورهایی است که نقشه های ناوبری را تولید و منتشر می کند و این کار در کمتیه ملی هیدروگرافی که دبیرخانه آن در سازمان بنادر و دریانوردی مستقر است، دنبال می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ، ایجاد ناوگان جست‌وجو نجات دریایی را یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده برای تأمین ایمنی دریانوردی عنوان کرد و گفت: بر اساس طرح عملیاتی جستجو و نجات دریایی، ناوگان سازمان بنادر در نقاط مختلف ساحلی شمال و جنوب مستقر می‌شوند و مراکز هماهنگی جست‌وجو و نجات دریایی موظف به برنامه‌ریزی و اقدام برای واکنش در شرایط اضطراری در دریا هستند که از طریق این ناوگان، سالانه تعداد زیادی از دریانوردان که دچار حادثه در دریا می‌شوند از خطر جدی نجات می‌یابند.
راستاد با بیان اینکه آموزش و صدور گواهینامه‌های شایستگی برای دریانوردان دیگر اقدام انجام‌شده در راستای افزایش ارتقای ایمنی دریانوردی است، خاطرنشان کرد: در این راستا همه مراکز آموزشی دریایی باید از سازمان بنادر و دریانوردی مجوز کسب کنند.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، متعاقب گواهینامه‌هایی که برای کارآموزان صادر می‌شود، ارائه گواهینامه شایستگی نهایی نیز اجازه خواهد داد تا اشخاص در سمت‌های مختلف روی ناوگان تجاری دریایی فعالیت کنند که این مورد نیز توسط سازمان بنادر و دریانوردی و بر اساس کنوانسیون مربوطه سازمان بین‌المللی دریانوردی صادر می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه مجموعه اقداماتی که سازمان بنادر و دریانوردی برای حفظ و ارتقای ایمنی دریانوردی انجام می‌دهد، موجب شده است ایران از لحاظ وجود ناوگان استاندارد و ایمن جزو کشورهای برتر دنیا محسوب شود، گفت: این مسئله موجب شده است که ناوگان دریایی کشور در فهرست سفید کنوانسیون‌های بین‌المللی مرتبط با ایمنی دریانوردی در سازمان بین‌المللی دریانوردی قرار گیرد.
راستاد همچنین به اجرای قانون استفاده از سوخت کم‌سولفور در شناورها موسوم به قانون ۲۰۲۰ پرداخت و تصریح کرد: در تلاش هستیم تا تولید این نوع سوخت را در کشور کلید بزنیم . 
در ادامه این جلسه، مدیر شرکت ملی نفتکش ایران هم با بیان این که این شرکت در سال 1334 تأسیس شد گفت: شرکت ملی نفتکش ایران امروز سه هزار و 500 پرسنل و 60 فروند کشتی دارد و سومین ناوگان حمل و نقل مواد نفتی دنیا است.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست از وجود 151 فروند کشتی با ظرفیت 175 هزار کانتینر خبر داد.
در این جلسه، مدیرعامل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته هم گزارشی از مأموریت های این انجمن ارائه کرد و گفت: 300 شرکت در این انجمن عضویت دارند که 20 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده اند.
وی افزود: با وجود تحریم ها و موانع پیش رو، مدیریت هوشمند باعث شده که بتوانیم هر نوع کالا را به کشور منتقل کنیم.
رییس سازمان شیلات نیز در سخنانی گزارشی از وضعیت صید و آبزی پروری در کشور ارائه کرد و گفت: وضعیت صید و آبزی پروری در کشور نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی حدود 40 برابر رشد داشته است.
وی همچنین به تشریح برخی چالش های پیش روی سازمان شیلات پرداخت و صید غیرمجاز از سوی صیادان بدون مجوز، آلودگی های زیست محیطی و دخالت های دستگاه های غیرمسئول در توقیف ناوگان های صیادی را از جمله مشکلات پیش رو عنوان کرد.
نماینده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به این که امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس از جمله مأموریت های نیروی دریایی سپاه است گفت: با توجه به حساسیت این دو منطقه اقدامات برجسته ای در حوزه حفظ و حراست از منافع ملی کشور صورت گرفته که تأمین امنیت ناوگان تجاری، صیادی و نفتکش از جمله این اقدامات است.
رییس مرکز مطالعات راهبردی نیروی دریایی راهبری ارتش جمهوری اسلامی هم در این نشست با تأکید بر اهمیت توسعه سواحل مکران گفت: توسعه این سواحل می تواند کشور را متحول کرده و عقب ماندگی های گذشته را جبران کند.
۴ مهر ۱۳۹۸ ۱۰:۰۲
کد خبر : ۴۸,۰۶۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید