ورود 4 کشتی حامل نهاده های دامی از ابتدای مهرماه امسال در بندر چابهار/ تخلیه و بارگیری کالای اساسی؛ مهم ترین اولویت بندر چابهار/ لزوم توجه دولت به افزایش جریان مبادلات کالایی در چابهار برگزاری جشن هفته وحدت در بندر چابهار ارتقای ارتباطات دریایی کشور در گرو تکمیل و اجرای طرح جامع/ روند مثبت پیشرفت پروژه های زیرساختی بندر چابهار اولین جلسه کمیته مخابرات دریایی بنادر جنوبی کشور در بندر چابهار افزایش 63 درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار نرم مثبت تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر چابهار/بارگیری و خروج 70 درصد کالاهای اساسی تخلیه شده مانور امداد و نجات و اطفای حریق شناورهای سنتی در بندر چابهار برگزار شد پهلوگیری 6 کشتی حامل 340 هزار تن کالای اساسی در بندر چابهار/ خروج روزانه 2500 تن کالا از بندر چابهار برگزاری مانور آمادگی مقابله با آلودگی نفتی در بندر چابهار تسهیلات ویژه به خطوط کشتیرانی و سرمایه‌گذارانی که کالای صادراتی و وارداتی خود را از طریق چابهار عبور دهند/ شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار/ عزم خوبی برای رونق چابهار شکل گرفته است
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از واگذاری بنادر کوچک این استان به بخش خصوصی می‌گوید
به سرمایه‌گذاران قول همراهی می‌دهیم

در بین استان‌های ساحلی کشور، هرمزگان با امکان واگذاری ۱۷ بندر کوچک به بخش خصوصی، بیشترین تعداد بنادر را در دل خود جای داده است. در استان هرمزگان علاوه بر سه بنادر اصلی شهید رجایی، شهید باهنر و لنگه، تعداد زیادی بنادر کوچک در حدفاصل این سه بندر قرار دارد. از سوی دیگر، استان هرمزگان از دو ویژگی مهم در میان استان‌های ساحلیِ ایران برخوردار است. از یک طرف، این استان از نظر تاریخی قدیمی‌ترین بنادر ایران را دارد و از طرف دیگر با کشورهای متعددی در حاشیه‌ی خلیج فارس مرز آبی مشترک دارد. درست به همین دلیل است که استانی با این موقعیت از منظر حاکمیتی از اهمیت فراوانی برخوردار باشد. به گفته‌ی الله‌مراد عفیفی‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، در سال‌های گذشته سازمان بنادر و دریانوردی زیرساخت‌های مناسبی را در بنادر کوچک کشور ایجاد کرده که با پایش مجدد آن‌ها این آمادگی وجود دارد که اغلب آن‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند و مورد بهره‌برداری بهینه‌تری قرار گیرند. آمارهای دریافتی در سال‌های 1397 و 1398 از اقدامات صورت‌گرفته در بنادر کوچکی همچون جاسک، سیریک و شیو، نشان می‌دهد که فعالیت در این بنادر به‌خصوص در حوزه صادرات افزایش پیدا کرده است. از نگاه مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، این موضوع نشان‌دهنده اقدامات مناسب صورت‌گرفته در توسعه هرچه بهتر زیرساخت‌ها در بنادر کوچک است. بر همین اساس و به بهانه طرح واگذاری راهبری و تصدی‌گری بنادر کوچک به بخش خصوصی، با الله‌مراد عفیفی‌پور گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. شرح مختصر این گفت‌وگو که اوضاع و احوال بنادر کوچک استان هرمزگان و شرایط هر یک از این بنادر را هم شامل می‌شود، پیش روی شماست.

پیشتر اعلام کرده‌اید که قرار است ۱۷ بندر کوچک در استان هرمزگان به بخش خصوصی واگذار شود. از نظر شما اهداف این واگذاری‌ها چیست؟

همان‌طور که مطلع هستید، توسعه جمعیتی و اشتغال پایدار در مناطق ساحلی برای ارتقای معیشت مردم یکی از سیاست‌های کلی نظام به شمار می‌رود، لذا در همین راستا، واگذاری بنادر کوچک که می‌تواند موجب رونق محلی و ارتقای معیشت مردم ساحل‌نشین و سامان‌دهی بهره‌برداری این بنادر کوچک شود، در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است.

در یک تقسیم‌بندی کلی هر یک از این بنادر چه جاذبه‌هایی می‌توانند برای بخش خصوصی ایجاد کنند؟ به عبارت دیگر، هر یک از این بنادر کوچک چه پتانسیل‌هایی دارند؟

با توجه به این‌که ظرفیت‌های دریایی متعددی در سواحل استان هرمزگان وجود دارد، متناسب با درخواست سرمایه‌گذار، قابلیت بهره‌برداری از این جذابیت‌ها و فرصت‌ها فراهم است. از جمله جذابیت‌های موجود در بنادر کوچک استان هرمزگان، امکان فعالیت‌های مدرن آبزی‌پروری، تولیدات سایر گیاهان دریایی، گردشگری، تاسیسات آب‌رسانی و سوخت‌رسانی به کشتی‌ها، فعالیت‌های تجاری منطقه‌ای و... را می‌توان نام برد. این پتانسیل‌ها در تمام بنادر مذکور وجود دارد.

آیا در حوزه صنایع پایین‌دستی نیازمند اقداماتی فوری از سـوی ســازمان بنــادر و دریــانوردی بـرای جـذب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی هستیم یا خیر؟

امروز خوشبختانه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یکی از سازمان‌های بزرگ در حوزه سرمایه‌پذیری فعال است، به‌طوری‌که در حال حاضر بیش از 28 هزار میلیارد ریال سرمایه بخش غیردولتی تنها در بندر شهید رجایی جذب شده و برنامه‌های متنوع و پروژه‌های بزرگ و کوچک سرمایه‌گذاری دیگری نیز در دست اقدام است که به زودی اعلام خواهند شد. بنابراین معرفی زمینه‌های سرمایه‌گذاری و واگذاری اراضی در قالب قراردادهای بلندمدت از جمله مزایایی است که سازمان بنادر و دریانوردی در واگذاری اراضی و جذب سرمایه‌گذاران در بنادر ارائه می‌کند. به طور مثال، اراضی دوهزار و 400 هکتاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی و همین بنادر کوچک در نواحی ساحلی استان هرمزگان، آماده جذب سرمایه‌گذار در فعالیت‌های جانبی دریایی و بندری و ایجاد کارخانجات و صنایع ارزش افزوده در قالب قراردادهای بلندمدت است.

در بحث واگذاری بنادر کوچک انتظارات اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان از بخش خصوصی در مواجهه با هر یک از این بنادر چیست و برای آن‌که بخش خصوصی به تعهداتش پایبند بماند، چه تضمین‌هایی از این بخش

گرفته می‌شود؟

کلیه فرآیند جذب سرمایه‌گذار متناسب و منطبق با دستورالعمل کمیته جذب سرمایه‌گذاری انجام می‌شود؛ البته این به این معنا نیست که موارد یک‌طرفه دیده شده یا لحاظ می‌شود، بلکه بررسی‌های دقیق و کارشناسی با حضور نمایندگان سرمایه‌گذار انجام خواهد شد و تضامین مربوطه منطبق با آیین‌نامه مالی سازمان بنادر و دریانوردی اخذ می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاران مطمئن باشند همکاری‌های لازم با آن‌ها در تمام دوران بررسی طرح، تصویب و انعقاد قرارداد و همچنین در دوران بهره‌برداری به منظور محقق‌شدن اهداف سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد.

با توجه به آن‌که بنادر کوچک دست‌کم در حوزه اقتصاد محلی نقش قابل توجهی ایفا می‌کنند، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان بازوی حاکمیت چه امکاناتی را در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد تا در این مسیر بشود به بهبود وضع این بنادر امیدوار بود؟

تکمیل زیرساخت بنادر توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده یا در حال انجام است و درخواست سرمایه‌گذاران برای استفاده از منابع سازمان و تسهیلات مربوطه به منظور تجهیز این بنادر نیز قابل بررسی است تا در قالب ضوابط مربوطه امکان همکاری و ارائه تسهیلات فراهم شود.

آیا می‌توان انتظار داشت واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی در استان هرمزگان با درآمدزایی همراه باشد یا صرفا کاهش هزینه‌ها برای اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در این زمینه کافی است؟

اهداف سازمان بنادر و دریانوردی در این واگذاری‌ها صرفا کاهش هزینه‌های خودش نیست، بلکه توانمندسازی جوامع محلی و توسعه فعالیت‌های بندری سامان‌دهی‌شده در بین مناطق ساحلی با استفاده از ظرفیت‌های موجود نیز هست. با توجه به تنوع فعالیت‌ها و ظرفیت این بنادر متناسب با هر منطقه، اگر سرمایه‌گذار منطبق با بررسی‌های کارشناسی اقدام به فعالیت کند، یقینا سرمایه‌گذاری‌اش سودده و با بازگشت مناسب همراه خواهد بود. چرا که الگوهای اقتصادی منطقه و ظرفیت‌های بالقوه موجود نشان می‌دهد که بهره‌برداری مناسب و برنامه‌ریزی‌شده از این ظرفیت‌ها، می‌تواند اهداف سرمایه‌گذاران در کسب سود مناسب و بازگشت سرمایه را محقق کند.

با توجه به این‌که امکانات زیرساختی در برخی از بنادر کوچک وضع چندان مناسبی ندارد، بخش خصوصی در سامان‌دهی و تجهیز امور زیرساختی این بنادر هم نقش خواهد داشت، یا این مهم از جمله مواردی است که حتی پس از واگذاری به عهده اداره‌کل بنادر و دریانوری استان است؟

بیشتر بنادر حداقل در استان هرمزگان دارای زیرساخت‌های مناسب از جمله اسکله، موج‌شکن، عمق مناسب لایروبی‌شده و اراضی پسکرانه هستند. این بنادر عمدتا یا در حال فعالیت و بهره‌برداری هستند یا می‌توانند مورد بهره‌برداری قرار گیرند یا با ایجاد و سرمایه‌گذاری در روسازی و تجهیزات به بهره‌برداری برسند، به‌هر‌حال چنان‌چه نیاز به عملیات زیرساختی هم باشد، امکان همکاری با سرمایه‌گذار از طریق مذاکره با سازمان بنادر و دریانوردی و با توجه به ظرفیت‌های موجود، فراهم است.

در برخی از واگذاری‌های انجام‌شده در نهادهای دیگر، چالش‌های محیط زیستی، موارد مربوط به تغییر کاربری و حتی زمین‌خواری از طرف بخش خصوصی، سرعت واگذاری‌ها را با کاهش چشم‌گیری مواجه کرده است. شما در این زمینه چه ضمانت‌هایی از بخش خصوصی اخذ می‌کنید؟

از آن‌جا‌ که محدوده این بنادر و اراضی پسکرانه متعلق به این بنادر، در اکثر آن‌ها معین و معلوم است، بنابراین موضوع زمین‌خواری و تعرض به اراضی همجوار موضوعیت ندارد و برای اخذ مجوزهای محیط‌زیستی و سایر مجوزهای مرتبط، سازمان بنادر و دریانوردی و همکاران ادارات‌کل بنادر در کنار سرمایه‌گذار برای راهنمایی و همکاری حضور دارند و البته مشکل خاصی در این زمینه،

پیش‌بینی   نمی‌شود.| 

۳۰ مهر ۱۳۹۸ ۱۲:۳۳
کد خبر : ۴۸,۳۵۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید