مانور دریایی مقابله با مواد خطرناک و سمی در بندر چابهار برگزار شد وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: رکورد کم سابقه جابجایی بار در بندر شهیدبهشتی چابهار در سال ۹۷/ انتقال کالاهای اساسی سهم استان های شرقی کشور از طریق بندر چابهار/ انجام شش سال فعالیت شبانه روزی برای احداث بندر چابهار دریافت قسط اول ۳۰۰ میلیارد تومانی برای خط آهن چابهار- زاهدان تا چند روز آینده/ خط آهن چابهار- زاهدان تا سال ۱۴۰۰ افتتاح می شود نقش کلیدی بندر چابهار در تامین کالاهای اساسی استان های شرقی/جایگاه ویژه بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در رونق سواحل مکران/تبدیل سواحل مکران به قطب جهانی در گرو توجه به حمل نقل دریایی و ترافیک بار تبادل کالایی بندر چابهار با 10 کشور در 11 ماه گذشته/عدم محدودیت سرمایه گذاری و فعالیت کشورهای مختلف در بندر چابهار ضرورت احیا و توسعه صنعت لنج سازی در سیستان و بلوچستان/لزوم راه اندازی مسافرت های دریایی بین بندر چابهار با بنادر داخلی و خارجی/ جاده های پرترافیک استان در اولویت 2 بانده شدن پیام تبریک مدیرکل بنادر و‌ دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز دانشجو افتتاح 2.5 کیلومتر جاده دسترسی بندر شهید بهشتی با حضور وزیر راه بندر چابهار؛ در ردیف بنادر تراز برتر/راه اندازی خط مسافری دریایی چابهار – مسقط از پایان آذر ماه/ وجود مدرن ترین ترمینال مسافری دریایی کشور در بندر چابهار کسب رتبه برتر توسط بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در اجلاس استانی نماز
پای صحبت رضا سفاری، مدیر بنادر و دریانوردی آبادان
ابتکار  بخش خصوصی
«چوئبده» و «اروندکنار» از بنادر زیرمجموعه‌ی مدیریت بنادر و دریانوردی آبادن به شمار می‌روند. از خصوصیات بندر چوئبده، انعطاف‌پذیری در پذیرش انواع شناور، مجاورت با چندین داک یارد و کشتی‌سازی در حاشیه‌ی رودخانه بهمنشیر، نزدیکی بیشتر به کشور کویت (115 مایل دریایی) نسبت به بنادر آبادان و خرمشهر، برخورداری از معافیت ۲۰ درصد سود بازرگانی، مستعد برای صادرات دامی، کشاورزی و شیلات و بارگیری همزمان شش فروند شناور است. اروندکنار هم با نهرهای فراوان برای استفاده‌ی شناورها جهت تعمیر و نگهداری و محل پارک بعد از انجام تخلیه، نزدیک‌ترین بندر به خلیج فارس در اروندرود است که در صورت احداث اسکله‌ی جدید و راه‌اندازی بندر، مورد توجه شناورها و مالکان قرار خواهد گرفت. وجود دو جاده‌ی دسترسی به اروندکنار، یکی از سمت چوئبده و دیگری از سمت آبادان، وجود ایستگاه تجسس و نجات دریاییِ شمالی خلیج فارس در بندر اروندکنار و استعداد برای احداث ترمینال کانتینری از دیگر ویژگی‌های این بندر است. با آگاهی از پتانسیل و ظرفیت‌های این دو بندر، درخصوص واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی به سراغ رضا سفاری، مدیر بنادر و دریانوردی آبادان رفته‌ایم که ماحصل این گفت‌وشنود پیش روی شماست.  
نگاه شما به ماجرای واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی چگونه است؟
بحث خصوصی‌سازی بحثی جدی و اثبات‌شده است. همه‌جای دنیا این اقدام تجربه شده و ما هم در کشور در این زمینه تجربیاتی داشته‌ایم. البته برخی از این تجربیات ایراداتی هم داشته است که باید از استادان این حوزه بخواهیم راهنمایی‌مان کنند تا این اشکالات کمتر شود و به‌‌زودی به صفر برسد. همان‌طور که ‌حسن‌زاده، معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی اشاره کرده‌اند، باید درباره‌ی بنادر کوچک بررسی جامعی اتفاق بیفتد و بحث‌های کارشناسی و فنی‌اش انجام بشود. طبق گفته‌ی او، برخی از بنادر کوچک کشورمان قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند و بعضی دیگر این قابلیت را ندارند و باید از سوی بخش دولتی اداره بشوند. از نگاه من برای بنادر کوچک در کشورمان باید حد وسطی را هم در نظر گرفت. بر همین اساس فکر می‌کنم در زیرمجموعه‌ی ما، بندر اروندکنار تا وقتی‌که به لحاظ زیرساختی سامان‌دهی بشود، بهتر است از سوی بخش دولتی اداره گردد، اما بندر چوئبده می‌تواند به بخش خصوصی واگذار شود به این شرط که در مواردی به بخش خصوصی کمک کنیم. اگر این بنادر خصوصی بشوند و در بخش‌هایی کمک‌های دولتی هم به آن‌ها صورت گیرد تا جایی که بتوانند مستقل بشوند، شرایط قابل‌ قبول خواهد بود.
درباره‌ی بنادر کوچک زیرمجموعه‌ی خودتان و جذابیت هر یک از آن‌ها توضیح بدهید.
در بنادری که تحت نظر ماست، بندر چوئبده امکانات خیلی خوبی در قیاس با بقیه‌ی بنادر کوچک دارد. این بندر مجموعه‌ی کاملی دارد و اگر بخش خصوصی واقعا توان آن را داشته باشد که از این مجموعه استفاده کند، می‌تواند به نتایج خوبی برسد. بندر سجافی که در حوالی هندیجان واقع شده و بندر شادگان هم امکانات خوبی دارند. دو بندر چوئبده و اروندکنار همجوار کشورهای کویت و عراق هستند و بیشترین مراودات ما با عراق و کویت می‌تواند از طریق این دو بندر انجام بشود. از سوی دیگر دسترسی به امکانات شهری و مسیرهای حمل‌ونقل جاده‌ای هم از ویژگی‌های خوب این دو بندر است. همچنین فاصله‌ی راه‌آهن تا این دو بندر چندان زیاد نیست و فاصله‌ی فرودگاه تا آن‌ها هم مناسب است. البته این دو جزء بنادر صادراتی هستند و روی صادرات هم می‌توانند تمرکز کنند. برای صادرات هم در این منطقه محصولات کشاورزی و آبزیان دریایی وجود دارد. ناگفته نماند که این بنادر مجوز واردات ندارند. این نکته هم نباید فراموش شود که گاهی ارزش کالای صادراتی خیلی بالاست.
وقتی در بنادر صحبت از ورود و خروج کالا می‌شود، بیشتر حجم، تناژ و وزن مد نظر است اما در مواقعی می‌بینید که ارزش ریالی یا دلاری کالا برای صادرات انگیزه ایجاد می‌کند. ممکن است وزن و تناژ در مواردی قابل قیاس با وزن و تناژ محموله‌های صادراتی دیگر نباشد اما به لحاظ ارزشی، سود خوبی را حاصل کند، به‌خصوص در بخش آبزیان دریایی نظیر ماهی، میگو و... در نهایت کالاهای ارزشی در صادرات می‌تواند برای این بنادر مزیّت قابل اتکایی باشد. در‌حال‌حاضر در بندر چوئبده از نظر زیرساختی دو پست اسکله‌ی بتنی، انبار، بارانداز، ساختمان اداری، آتش‌نشانی، گارد و محوطه‌ی بندر را با شرایط مطلوبی در اختیار داریم. این مجموعه یک پکیج کامل و خوب برای یک بندر کوچک را در اختیار ما قرار داده است. از نگاه من با توجه به تجربه‌ای که دارم، در میان بنادر کوچک استان خوزستان، این بندر از نظر زیرساختی در رتبه‌ی اول قرار دارد. سعی ما بر این است که با توجه به مطالعات انجام‌شده و اعتباراتی که از سازمان بنادر و دریانوردی گرفته‌ایم، بتوانیم کلنگ احداث یک اسکله‌ی بتنی را در اروندکنار بزنیم. این بندر به انبار هم احتیاج دارد که برای آن درخواست داده‌ایم و باید مطالعاتش را انجام دهیم تا یک انبار در آن بندر احداث بشود. این نکته را هم باید یادآوری کنم که شناورهایی که در این بنادر پهلو می‌گیرند، معمولا شناورهایی با ظرفیت زیر 500 تن هستند و بیشتر غیرکنوانسیونی‌اند. 
 
چه امکاناتی باید به بنادر کوچک در منطقه‌ی شما افزوده شود تا بخش خصوصی بتواند آن بنادر را در اختیار بگیرد؟
تا به امروز از زیرساخت‌های موجود به شکل بهره‌ور استفاده نشده است. توسعه‌دادن امکانات زیرساختی در این بنادر هزینه دارد و ممکن است برگشت سرمایه را برای سرمایه‌گذار و بخش خصوصی دشوار کند. از نگاه من باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود و بعدا اگر ظرفیت‌ها کافی نبود، توسعه پیدا کند، اما در‌حال‌حاضر این بنادر، نمونه‌های بنادر کوچک و کاملی هستند.
 
آیا می‌توانید مدلی در سیاست‌گذاری‌هایتان ارائه دهید تا بخش خصوصی بعد از در دست‌گرفتن بنادر کوچک بتواند از پتانسیل مردم منطقه برای پیشبرد فعالیت‌هایش استفاده کند؟
وقتی ارتزاق مردم در منطقه‌ی خودمان را از قدیم‌الایام بررسی می‌کنم، به این نتیجه می‌رسم که سه محور کشاورزی، صیادی و تجارت در این عرصه نقش تعیین‌کننده‌ای داشته‌اند. در سال‌هایی که خشکسالی اتفاق افتاد، بخش کشاورزی خیلی ضعیف شد و مردم نتوانستند از این مسیر ارتزاق چندانی داشته باشند. وقتی در این دوران سطح آب رودخانه‌ها کاهش پیدا کرد، آب دریا وارد رودخانه شد و آن را شور کرد و در نهایت منجر به محدودترشدن کشاورزی شد. صیادی هم در این روزها رو به افول است و در این مدت جوابگوی امرار معاش مردم نبوده است. پس تنها امید مردم، تجارت در بندر و گمرک است و انتظار دارند که رونق اقتصادی منطقه از طریق بنادر و ایجاد اشتغال از این مسیر منجر به محرومیت‌زدایی شود. به باور من بخش خصوصیِ خلاق و مبتکر می‌تواند به خوبی از این پتانسیل استفاده کند. 
 
توقع شما به‌عنوان مدیر بنادر و دریانوردی آبادان از بخش خصوصی در مورد واگذاری بنادر کوچک چیست؟ عملا چه تضمین‌هایی از فعالان بخش خصوصی می‌شود گرفت تا به تعهداتی که می‌دهند عمل کنند؟
مدل‌های دریافت این تعهدات وجود دارد و نمونه‌هایش قبلا در بنادر بزرگ اتفاق افتاده است. این مدل‌ها درباره بنادر کوچک هم قابل پیاده‌سازی است. به این مدل‌ها ایراد زیادی وارد نخواهد بود مگر این‌که بخواهد با شرایط بنادر کوچک منطبق نباشد که آن ‌هم با تغییرات جزیی قابل ‌اجرا خواهد بود. به‌هرحال روی بحث‌های حقوقی، اداری و سیستمی در این‌باره فکر شده است و تنها کافی است این الگوها با شرایط بنادر کوچک منطبق شود.
 
آیا شما انتظار دارید که بعد از واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی این بنادر به سودآوری برسند؟
باید ببینیم فعالان بخش خصوصی چه کاری می‌توانند انجام بدهند که برای منطقه مفید و موثر باشد. مثلا من خودم فکر می‌کنم که فضا در بندر اروندکنار برای ترانزیت مواد نفتی از طریق مخازن آماده است. ترانزیت نفت عراق که از بندر امام خمینی(ره) در حال انجام است، می‌تواند در مقیاسی کوچک‌تر در این بنادر به‌خصوص اروندکنار انجام بشود. اگر بخش خصوصی بیاید و در این زمینه سرمایه‌گذاری کند، قطعا به سوددهی خواهد رسید. ما به‌عنوان بخش دولتی این کار را انجام نداده‌ایم. در بنادر دیگر هم این کار انجام نشده است اما مختصات این کار بر بخش خصوصی منطبق است. اگر این اتفاق بیفتد، بخش خصوصی می‌تواند سود خودش را از این طریق به‌ دست بیاورد. کارهای جدیدی مثل آن‌چه گفتم، می‌تواند بخش خصوصی را به سودآوری خوبی برساند و فعالان این حوزه باید با فکرکردن روی این کارها، مسیر را برای موفقیت خودشان هموار کنند. 
 
امروز، واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی در آبادان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
طرح جامع مطالعات بنادر کوچک انجام شده است. در این طرح، مدل‌های مورد نیاز، زیرساخت‌هایی که نیاز به احداثشان هست و موارد دیگر دیده شده است. وضعیت فعلی این بنادر به لحاظ فنی باید بررسی می‌شد که ظاهرا مشاور گرفته‌اند تا زیرساخت‌های فنی در بنادر کوچک را بررسی کند و به این نتیجه برسد که از میان 48 بندر کوچکی که در لیست هستند، کدامشان شرایط واگذاری به بخش خصوصی را دارند.
ما به‌عنوان دولت در بعضی قسمت‌ها باید به بخش خصوصی کمک کنیم، چون واقعا نمی‌توانند روی آن قسمت‌ها مانور بدهند و در مواردی خود بخش خصوصی باید بتواند ابتکار عمل داشته باشد. برای جذب کالا از آن قسمت‌هایی است که می‌توانند روی آن تمرکز کنند، از امکانات موجود استفاده نمایند و سودآوری بیشتری به دست بیاورند. معمولا بخش دولتی در موضوعات این‌چنینی انعطاف بخش خصوصی را ندارد. در این‌گونه موارد بخش خصوصی می‌تواند انعطاف‌پذیرتر و با کیفیت بهتر عمل کند. |
۳۰ مهر ۱۳۹۸ ۱۲:۵۲
کد خبر : ۴۸,۳۵۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید