ورود 4 کشتی حامل نهاده های دامی از ابتدای مهرماه امسال در بندر چابهار/ تخلیه و بارگیری کالای اساسی؛ مهم ترین اولویت بندر چابهار/ لزوم توجه دولت به افزایش جریان مبادلات کالایی در چابهار برگزاری جشن هفته وحدت در بندر چابهار ارتقای ارتباطات دریایی کشور در گرو تکمیل و اجرای طرح جامع/ روند مثبت پیشرفت پروژه های زیرساختی بندر چابهار اولین جلسه کمیته مخابرات دریایی بنادر جنوبی کشور در بندر چابهار افزایش 63 درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار نرم مثبت تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر چابهار/بارگیری و خروج 70 درصد کالاهای اساسی تخلیه شده مانور امداد و نجات و اطفای حریق شناورهای سنتی در بندر چابهار برگزار شد پهلوگیری 6 کشتی حامل 340 هزار تن کالای اساسی در بندر چابهار/ خروج روزانه 2500 تن کالا از بندر چابهار برگزاری مانور آمادگی مقابله با آلودگی نفتی در بندر چابهار تسهیلات ویژه به خطوط کشتیرانی و سرمایه‌گذارانی که کالای صادراتی و وارداتی خود را از طریق چابهار عبور دهند/ شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار/ عزم خوبی برای رونق چابهار شکل گرفته است
واگذاری راهبری بنادر  یعنی استخدام نیروی کارکشته
مهم‌ترین وظیفه‌ای که دولت‌ها باید در زمینه‌ی اقتصادی در هر کشوری انجام بدهند، فعالیت به‌عنوان ناظر است؛ به‌خصوص در بخش‌های خدماتی که لزومی به حضور دولت نیست و فعالیت بخش خصوصی می‌تواند در این حوزه موثر واقع شود. مهم‌ترین نکته در این میان، وجود اطمینان لازم برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است. اگر سرمایه‌گذاران از سرنوشت سرمایه‌هایشان که در آینده چه خواهد شد، آرامش و اطمینان داشته باشند، در مسیر کسب و کار وارد می‌شوند و می‌توانند اشتغال هم ایجاد کنند، اما اگر نسبت به سرنوشت سرمایه‌گذاری خود اطمینان نداشته باشند، کنار خواهند کشید.
در دوران تحصیلم در انگلستان تجربیات جالبی در زمینه اداره‌ی کشور از سوی دولت داشتم. در آن روزگار در انگلستان تحصیل مجانی بود و هزینه‌ی درمان در حد رایگان بود. پزشک در آن‌جا کارمند دولت بود و ماه‌به‌ماه حقوق می‌گرفت. بنابراین از بیماران حق ویزیت دریافت نمی‌کرد. دولت هزینه‌ی تحصیل و بهداشت و درمان را از طریق دریافت مالیات‌های سنگین از ثروتمندان به دست می‌آورد. سیستم اداره‌ی جامعه در انگلستان تا پیش از دوره‌ی خانم مارگارت تاچر به همین منوال بود اما او با ورودش به کاخ نخست‌وزیری، تصمیم گرفت بخشی از این سیستم دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند. آن‌ها در آن دوره به این نتیجه رسیده بودند که واگذاری برخی از بخش‌های دولتی به بخش خصوصی می‌تواند کارآمدی و بهبود خدمات را بالا ببرد. با این توضیح، اگر دولت امروز ما بررسی دقیقی کرده باشد و طی آن به این نتیجه رسیده باشد که واگذاری امور به بخش خصوصی می‌تواند باعث کارآمدی بیشتر در این حوزه شود و در نتیجه هزینه‌ها هم کمتر و کمتر می‌شود، چشم‌اندازی که از این واگذاری‌ها مورد انتظار است، اتفاق خواهد افتاد.
درخصوص واگذاری بنادر کوچک از سوی دولت به بخش خصوصی هم این رویه صدق می‌کند. پس مردمی که به این بنادر مراجعه می‌کنند، با کارایی بیشتر اداره‌کنندگان بندر روبه‌رو می‌شوند و دیگر سرگردان نخواهند بود. از نگاه من دولت در بخش‌هایی که جزء مناطق محروم به حساب می‌آید و بنادر کوچکِ واقع در آن مناطق، زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز را ندارند، اول باید به احداث زیرساخت‌های لازم مثل اسکله، بارانداز و بقیه‌ی بخش‌های لازم برای فعالیت در یک بندر بپردازد و بعد از آن به فکر واگذاری این بنادر به بخش خصوصی بیفتد. طبیعتا ساکنان این مناطق نیاز مبرم به اشتغال دارند و با رونق‌گرفتن فعالیت‌های بندر که با فراهم‌کردن امکانات سخت‌افزاری باید تامین بشود، شغل‌های زیادی می‌تواند به وجود بیاید. بخش خصوصی هم که این امکانات و البته رونق را می‌بیند، تشویق می‌شود که وارد کار شود و در بخش‌هایی هم سرمایه‌گذاری کند. به گمان من دولت باید واگذاری‌های قبلی در این زمینه را بررسی کند و ببیند کسانی که به‌عنوان بخش خصوصی اداره یا سرمایه‌گذاری در بنادر را برعهده گرفته‌اند، کار را به چه سمت و سویی برده‌اند؟ آیا توانسته‌اند با ابتکارات و خلاقیت‌هایشان بهره‌وری و راندمان را بالا ببرند و در‌عین‌حال رضایت مردم را هم جلب کنند، یا به دلیل این‌که باید در این بخش هزینه کنند، تنها با بالا‌بردن نرخ خدمات خود که مردم باید آن را پرداخت کنند، سعی در جبران هزینه‌های انجام‌شده داشته‌اند؟
آن‌چه در زمینه‌ی واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی باید مورد توجه قرار داد این است که انگیزه برای کسب درآمد از سوی بخش خصوصی همیشه از بخش دولتی بیشتر است. بنابراین کارایی این بنادر در دورانی که بخش خصوصی متولی اداره آن می‌شوند، به احتمال زیاد در قیاس با قبل بیشتر خواهد شد. این امکان هم وجود دارد که سرمایه‌گذاران بزرگ هم به این ماجرا وارد شوند و زیرساخت‌های بنادر را نوسازی کنند و گسترش بدهند. البته با توجه به هزینه‌هایی که در این مسیر انجام می‌شود، احتمال دارد که هزینه‌ی استفاده از این بنادر برای عموم افزایش پیدا کند. اگر هم بنا باشد که این واگذاری‌ها به بخش خصوصی فقط در حوزه‌ی راهبری و تصدی‌گری باشد، درست مثل این است که دولت برای اداره‌ی امور بنادر کوچک آدم‌های کارکشته و توانمندی را استخدام کرده است. طبیعی است که اگر بخش خصوصی در این مسیر بد کار کند، متضرر می‌شود و از گردونه کنار خواهد رفت. با توجه به انگیزه‌ی کسب سود از سوی بخش خصوصی، بهترین اتفاقی که می‌تواند در این واگذاری‌ها بیفتد، بالارفتن میزان بهره‌وری و کیفیت خدمات است. بخش خصوصی اگر با بینش به قرارداد دراختیارگیری راهبری و تصدی‌گری این بنادر وارد بشود، باید در ابتدا طرح را ارزیابی کند که در صورت سپرده‌شدن راهبری و تصدی‌گری هر یک از این بنادر آیا به سود مورد نظرش دست پیدا خواهد کرد یا خیر؟ اگر این برآورد به‌درستی اتفاق بیفتد، می‌تواند باعث به وجودآمدن نتایج خوبی بشود.| 
۳۰ مهر ۱۳۹۸ ۱۳:۰۶
کد خبر : ۴۸,۳۶۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید