طرح توسعه بندر چابهار فراتر از برنامه زمان ‌بندی در حال اجراست برگزاری تمرین (Drill) مقابله با آلودگی نفتی با محوریت استفاده از مواد دیسپرسنت در بندر چابهار نصب آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار بندر چابهار می‌تواند پاسخگوی ترخیص و‌ تامین تمام نیازهای کشور باشد/ کاهش زمان جابجایی کالاهای اساسی از هند به افغانستان به یک هفته پیام مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان به مناسبت "روز جهانی دریانورد" اولین محموله سیمان صادراتی جامبوبگ از بندر شهید کلانتری چابهار/ حمل مستقیم محموله صادراتی از کامیون به شناور/ تامین بار برگشتی شناورهای فلزی با صادرات از بندر شهید کلانتری تصویب کاهش ۲۵ درصدی سود بازرگانی کالاهای وارده از طریق بندر شهید بهشتی ورود چهارمین محموله گندم اهدایی ترانزیتی هندوستان به افغانستان به بندر شهید بهشتی چابهار تیم تخصصی بندر چابهار پیشتاز در حوزه دریایی بین المللی /مسئول کنترل و بازرسی کشتی های بندر چابهار عضو منتخب سازمان بین المللی دریانوردی بهره مندی از مزایای قوانین مناطق آزاد در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور/ هم افزایی بندر و منطقه آزاد چابهار برای بهره گیری صاحبان کالا و فعالین اقتصادی از تخفیفات و معافیتها
فرصت های سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار شناسایی شده است
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امیدواریم با اقدامات صورت گرفته تجار و دستگاه های مختلف بخشی از کالای صادراتی و وارداتی خود را از طریق بندر چابهار عبور دهند و در این رابطه سازمان بنادر و دریانوردی تسهیلات ویژه ای را برای خطوط کشتیرانی و سرمایه‌گذاران در نظر گرفته است.

 محمدعلی حسن زاده درباره برنامه های توسعه ای که برای بندر چابهار  در نظر گرفته شده است به پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، اظهارداشت: ابندر شهید بهشتی چابهار تنها بندر شرق کشور در عرصه ملی است، بدین جهت اگر قرار باشد رونق اقتصادی در استان های شرقی و شمال شرقی ایران شکل گیرد، کلید آن توسعه بندر شهید بهشتی چابهار است و این حاکی از پتانسیل و ظرفیت بالای تجاری و جغرافیایی این بندر در مراودات اقتصادی ایران است.

وی با اشاره به اینکه اقیانوسی بودن یک بندر بدین مفهوم است که تجارت دریا برد در مسیرهای اقیانوسی صورت گیرد، گفت: بندری که نزدیک به مسیرهای اصلی قرار دارد، زمان و هزینه کمتری را برای تجارت دریایی در پی خواهد داشت.

حسن زاده با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس دانش حمل و نقل به ظرفیت و پتانسیل بالای اقتصادی چابهار واقف است، بیان کرد: برخی تصور می‌کردند چابهار ظرفیت و پتانسیل سرمایه گذاری زیادی ندارد، اما به مرور زمان از نظر طراحی، تجهیزات، عمق دسترسی و سایر موارد به خوبی نشان داد که در تراز بنادر بین المللی دنیا قرار دارد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه آنچه اهمیت دارد نقش پررنگ چابهار در عرصه حمل و نقل و ترانزیت کشورهای شمال شرقی ایران و آسیای میانه است، اظهار کرد: باید ارتباط با پسکرانه بندرچابهار از طریق راه آهن و جاده به خوبی ایجاد شود تا از این طریق بتوانیم به خوبی از ظرفیت‌های بالای اقتصادی، ترانزیتی و جغرافیایی بندر شهید بهشتی چابهار استفاده کنیم.

وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اجازه برداشت از محل صندوق ذخیره ارزی به منظور بهره‌برداری از شبکه ریلی چابهار و اتصال آن به شبکه سراسری، بیان کرد: تا دو سال آینده شاهد عملیاتی شدن این پروژه خواهیم بود و همزمان در حوزه جاده‌ای نیز فعالیت‌ها در حال پیشبرد است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: امیدواریم با اقدامات صورت گرفته تجار و دستگاه های مختلف بخشی از کالای صادراتی و وارداتی خود را از طریق چابهار عبور دهند و در این رابطه سازمان بنادر و دریانوردی تسهیلات ویژه ای را برای خطوط کشتیرانی و سرمایه‌گذاران در نظر گرفته است تا تخلیه و بارگیری از طریق بندرچابهار انجام شود.

حسن‌زاده به مصوبه هیئت دولت در ارتباط با اینکه هزار کامیون با پلاک منطقه آزاد می توانند از بندرچابهار به زاهدان و سایر نقاط کالا جابجا کنند، گفت: عزم خوبی در سطح کشور برای رونق چابهار شکل گرفته است و خوشبختانه شرایط مساعدی برای فعالیت های تجاری در این راستا وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه فرصت های سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار شناسایی شده است و در سال گذشته قراردادی معادل 1000 میلیارد تومان به منظور سرمایه گذاری در چابهار مدنظر قرار گرفت، اظهار کرد: نکته بسیار مهم این است که سرمایه گذاران تصمیم گرفته اند علاوه بر سرمایه گذاری در سایر بنادر کشور در بندر شهید بهشتی چابهار نیز سرمایه گذاری کنند و امیدوار هستیم با ایجاد زیربناهای عملیاتی مناسب و امکانات لازم در این بندر شاهد بهبود وضعیت سرمایه گذاری باشیم.

حسن زاده در ارتباط با آخرین وضعیت کمیته پیگیری موافقتنامه سه جانبه چابهار، خاطر نشان کرد: کارگروهی متشکل از مسوولان سه کشور ایران، هند و افغانستان در این رابطه تشکیل شده است و سال گذشته بر اساس موارد مندرج، اولین جلسه آن در چابهار برگزار شد و در سال جاری نیز قرار است دومین جلسه در هند برگزار شود و در سال آینده نیز سومین جلسه در افغانستان برگزار خواهد شد.

به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی یکی از دستور کارهای کمیته پیگیری موافقتنامه سه جانبه چابهار، شناسایی چالش‌ها در حوزه حمل و نقلی و تجارت بین سه کشوراست و امیدوار هستیم با حل چالش‌ها شاهد بهبود وضعیت در این بخش باشیم.

 

 

 

۸ آبان ۱۳۹۸ ۰۹:۱۶
کد خبر : ۴۸,۴۲۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید