مانور دریایی مقابله با مواد خطرناک و سمی در بندر چابهار برگزار شد وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: رکورد کم سابقه جابجایی بار در بندر شهیدبهشتی چابهار در سال ۹۷/ انتقال کالاهای اساسی سهم استان های شرقی کشور از طریق بندر چابهار/ انجام شش سال فعالیت شبانه روزی برای احداث بندر چابهار دریافت قسط اول ۳۰۰ میلیارد تومانی برای خط آهن چابهار- زاهدان تا چند روز آینده/ خط آهن چابهار- زاهدان تا سال ۱۴۰۰ افتتاح می شود نقش کلیدی بندر چابهار در تامین کالاهای اساسی استان های شرقی/جایگاه ویژه بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در رونق سواحل مکران/تبدیل سواحل مکران به قطب جهانی در گرو توجه به حمل نقل دریایی و ترافیک بار تبادل کالایی بندر چابهار با 10 کشور در 11 ماه گذشته/عدم محدودیت سرمایه گذاری و فعالیت کشورهای مختلف در بندر چابهار ضرورت احیا و توسعه صنعت لنج سازی در سیستان و بلوچستان/لزوم راه اندازی مسافرت های دریایی بین بندر چابهار با بنادر داخلی و خارجی/ جاده های پرترافیک استان در اولویت 2 بانده شدن پیام تبریک مدیرکل بنادر و‌ دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز دانشجو افتتاح 2.5 کیلومتر جاده دسترسی بندر شهید بهشتی با حضور وزیر راه بندر چابهار؛ در ردیف بنادر تراز برتر/راه اندازی خط مسافری دریایی چابهار – مسقط از پایان آذر ماه/ وجود مدرن ترین ترمینال مسافری دریایی کشور در بندر چابهار کسب رتبه برتر توسط بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در اجلاس استانی نماز
تسهیلات ویژه به خطوط کشتیرانی و سرمایه‌گذارانی که کالای صادراتی و وارداتی خود را از طریق چابهار عبور دهند/ شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار/ عزم خوبی برای رونق چابهار شکل گرفته
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امیدواریم با اقدامات صورت گرفته تجار و دستگاه های مختلف بخشی از کالای صادراتی و وارداتی خود را از طریق بندر چابهار عبور دهند و در این رابطه سازمان بنادر و دریانوردی تسهیلات ویژه ای را برای خطوط کشتیرانی و سرمایه‌گذاران در نظر گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، محمدعلی حسن زاده درباره برنامه های توسعه ای که برای بندر چابهار  در نظر گرفته شده است  اظهارداشت: بندر شهید بهشتی چابهار تنها بندر شرق کشور در عرصه ملی است، بدین جهت اگر قرار باشد رونق اقتصادی در استان های شرقی و شمال شرقی ایران شکل گیرد، کلید آن توسعه بندر شهید بهشتی چابهار است و این حاکی از پتانسیل و ظرفیت بالای تجاری و جغرافیایی این بندر در مراودات اقتصادی ایران است.

وی با اشاره به اینکه اقیانوسی بودن یک بندر بدین مفهوم است که تجارت دریا برد در مسیرهای اقیانوسی صورت گیرد، گفت: بندری که نزدیک به مسیرهای اصلی قرار دارد، زمان و هزینه کمتری را برای تجارت دریایی در پی خواهد داشت.

حسن زاده با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس دانش حمل و نقل به ظرفیت و پتانسیل بالای اقتصادی چابهار واقف است، بیان کرد: برخی تصور می‌کردند چابهار ظرفیت و پتانسیل سرمایه گذاری زیادی ندارد، اما به مرور زمان از نظر طراحی، تجهیزات، عمق دسترسی و سایر موارد به خوبی نشان داد که در تراز بنادر بین المللی دنیا قرار دارد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه آنچه اهمیت دارد نقش پررنگ چابهار در عرصه حمل و نقل و ترانزیت کشورهای شمال شرقی ایران و آسیای میانه است، اظهار کرد: باید ارتباط با پسکرانه بندرچابهار از طریق راه آهن و جاده به خوبی ایجاد شود تا از این طریق بتوانیم به خوبی از ظرفیت‌های بالای اقتصادی، ترانزیتی و جغرافیایی بندر شهید بهشتی چابهار استفاده کنیم.

وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اجازه برداشت از محل صندوق ذخیره ارزی به منظور بهره‌برداری از شبکه ریلی چابهار و اتصال آن به شبکه سراسری، بیان کرد: تا دو سال آینده شاهد عملیاتی شدن این پروژه خواهیم بود و همزمان در حوزه جاده‌ای نیز فعالیت‌ها در حال پیشبرد است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: امیدواریم با اقدامات صورت گرفته تجار و دستگاه های مختلف بخشی از کالای صادراتی و وارداتی خود را از طریق چابهار عبور دهند و در این رابطه سازمان بنادر و دریانوردی تسهیلات ویژه ای را برای خطوط کشتیرانی و سرمایه‌گذاران در نظر گرفته است تا تخلیه و بارگیری از طریق بندرچابهار انجام شود.

حسن‌زاده به مصوبه هیئت دولت در ارتباط با اینکه هزار کامیون با پلاک منطقه آزاد می توانند از بندرچابهار به زاهدان و سایر نقاط کالا جابجا کنند، گفت: عزم خوبی در سطح کشور برای رونق چابهار شکل گرفته است و خوشبختانه شرایط مساعدی برای فعالیت های تجاری در این راستا وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه فرصت های سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار شناسایی شده است و در سال گذشته قراردادی معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان به منظور سرمایه گذاری در چابهار مدنظر قرار گرفت، اظهار کرد: نکته بسیار مهم این است که سرمایه گذاران تصمیم گرفته اند علاوه بر سرمایه گذاری در سایر بنادر کشور در بندر شهید بهشتی چابهار نیز سرمایه گذاری کنند و امیدوار هستیم با ایجاد زیربناهای عملیاتی مناسب و امکانات لازم در این بندر شاهد بهبود وضعیت سرمایه گذاری باشیم.

حسن زاده در ارتباط با آخرین وضعیت کمیته پیگیری موافقتنامه سه جانبه چابهار، خاطر نشان کرد: کارگروهی متشکل از مسوولان سه کشور ایران، هند و افغانستان در این رابطه تشکیل شده است و سال گذشته بر اساس موارد مندرج، اولین جلسه آن در چابهار برگزار شد و در سال جاری نیز قرار است دومین جلسه در هند برگزار شود و در سال آینده نیز سومین جلسه در افغانستان برگزار خواهد شد.

به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی یکی از دستور کارهای کمیته پیگیری موافقتنامه سه جانبه چابهار، شناسایی چالش‌ها در حوزه حمل و نقلی و تجارت بین سه کشوراست و امیدوار هستیم با حل چالش‌ها شاهد بهبود وضعیت در این بخش باشیم.

۸ آبان ۱۳۹۸ ۱۲:۱۳
کد خبر : ۴۸,۴۳۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید