ورود 4 کشتی حامل نهاده های دامی از ابتدای مهرماه امسال در بندر چابهار/ تخلیه و بارگیری کالای اساسی؛ مهم ترین اولویت بندر چابهار/ لزوم توجه دولت به افزایش جریان مبادلات کالایی در چابهار برگزاری جشن هفته وحدت در بندر چابهار ارتقای ارتباطات دریایی کشور در گرو تکمیل و اجرای طرح جامع/ روند مثبت پیشرفت پروژه های زیرساختی بندر چابهار اولین جلسه کمیته مخابرات دریایی بنادر جنوبی کشور در بندر چابهار افزایش 63 درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار نرم مثبت تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر چابهار/بارگیری و خروج 70 درصد کالاهای اساسی تخلیه شده مانور امداد و نجات و اطفای حریق شناورهای سنتی در بندر چابهار برگزار شد پهلوگیری 6 کشتی حامل 340 هزار تن کالای اساسی در بندر چابهار/ خروج روزانه 2500 تن کالا از بندر چابهار برگزاری مانور آمادگی مقابله با آلودگی نفتی در بندر چابهار تسهیلات ویژه به خطوط کشتیرانی و سرمایه‌گذارانی که کالای صادراتی و وارداتی خود را از طریق چابهار عبور دهند/ شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار/ عزم خوبی برای رونق چابهار شکل گرفته است
مدیرکل امور دریانوردان و سازمان های تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم بزرگداشت دریانوردی استان گیلان؛
ایمنی و امنیت دو بال دریانوردی است که می‌تواند سبب رونق این صنعت شود/ با خودباوری می‌توانیم شعار رهبری را در زمینه رونق تولید محقق کنیم
مدیرکل امور دریانوردان و سازمان های تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی، ایمنی و امنیت دریانوردی را با توجه به شرایط خاص جنگ اقتصادی حائز اهمیت دانست و گفت: با خودباوری می‌توانیم شعار رهبری را در زمینه رونق تولید محقق کنیم. ایمنی و امنیت دو بال دریانوردی است که می‌تواند سبب رونق این صنعت شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، علی اکبر مرزبان ظهر یکشنبه در همایش روز دریانوردی در انزلی با بیان اینکه خداوند از دریا به عنوان یک امر مقدس یاد می‌کند، اظهار کرد: در گذشته استفاده کمتری از دریا میشد اما امروز با توجه به اهمیت فعالیت در این بخش از دریا در ابعاد مختلف اعم از آبزی، معدنی و دریانوردی استفاده می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دریانوردان در این برهه حساس و در جنگ اقتصادی چرخه تجارت جهانی و ملی را به حرکت در می آورند، افزود: بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد تجارت جهانی توسط حمل و نقل دریایی انجام می شود.

مرزبان به وجود ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در ایران که هزار کیلومتر آن در شهرهای شمالی کشور قرار دارد اشاره و تصریح کرد: ایران به شدت به صنعت دریای وابسته است اما متاسفانه طی سال های گذشته تنها در حوزه دریانوردی و ماهیگیری از آن بهره مند شده ایم.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه از یک دهه گذشته تا به امروز با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری جامعه ما به صنعت دریانوردی در ابعاد مختلف آن بیش از گذشته توجه کرده است، بیان کرد: توسعه سواحل مکران به دستور رهبری شتاب بیشتری گرفته و معاون اول رئیس جمهور نیز مسئول اجرای این برنامه است.

تصویب کنوانسیون حقوقی دریای خزر

مدیرکل امور دریانوردان و سازمان های تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه از دریا صرفا نباید به حوزه حمل و نقل محدود شود، ادامه داد: باید بتوانیم از منابع معدنی زیردریایی، آبزی،   تحقیقات و پژوهشی، آب و هوا، صنعت دریانوردی و ماهیگیری استفاده کنیم.

وی در ادامه به تصویب رژیم حقوقی دریای خزر در ۲۱ مرداد سال گذشته توسط سران پنج کشور در قزاقستان اشاره کرد و گفت: تصویب این کنوانسیون گام بزرگی است برای اینکه دریای خزر پس از سال‌های متمادی بتواند از یک رژیم حقوقی واحد بهره مند شود.

مرزبان با تاکید بر اینکه این کنوانسیون ابتدای راه است و با بیان اینکه در صورتی این کنوانسیون اجرایی می‌شود که همه پنج کشور ساحلی دریای خزر الحاق خود  به آن را اعلام کنند، افزود: این کنوانسیون در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری و بررسی است.

وی یادآورشد: بعد از عضویت هر پنج کشور تنها ۲۰ درصد از فعالیت های این کنوانسیون اجرایی خواهد شد و  ۸۰ درصد باقیمانده مربوط به تصویب حدود ۱۸ توافقنامه بر اساس این کنوانسیون است.

فعالیت ۱.۶ میلیون دریانورد در جهان/ فیلیپین بیشترین سهم را دارد

مدیرکل امور دریانوردان و سازمان های تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به فعالیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار دریانورد بر روی کشتی های اقیانوس پیما در جهان، افزود: متاسفانه سهم ایران از این تعداد بسیار اندکی است اما در مقابل فیلیپین یک چهارم معادل ۲۵ درصد دریانوردان دنیا را دارد و بعد از این کشور، هند، ویتنام، پاکستان اوکراین در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی به عدم توجه به تربیت دریانوردان در سال های گذشته اشاره کرد و با تاکید بر لزوم تقویت آموزشگاه های دریانوردی، اظهار کرد: این موضوع نیازمند همت جمعی است و تنها سازمان بنادر و دریانوردی نمی‌تواند در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

مرزبان در ادامه همچنین با بیان اینکه باید فرهنگ‌سازی لازم در سطح جامعه انجام شود، تصریح کرد: متاسفانه ایران نتوانسته در سالهای گذشته در راستای ارتقای جایگاه ملوانان به افسران اقدام موثری انجام دهد.

وی به فعالیت بانوان در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: کمتر از دو درصد دریانوردان جهان را بانوان تشکیل می‌دهند بانوان نیز می‌تواند در صنایع وابسته به دریانوردی فعالیت کند.

مرزبان ایمنی و امنیت دریانوردی را با توجه به شرایط خاص جنگ اقتصادی حائز اهمیت دانست و بیان کرد: با خودباوری می‌توانیم شعار رهبری را در زمینه رونق تولید محقق کنیم. ایمنی و امنیت دو بال دریانوردی است که می‌تواند سبب رونق این صنعت شود.

وی ادامه داد: در حوزه امنیت نیروی دریایی ارتش، سپاه و مرزبانی تلاش‌های بسیاری انجام داده اند و امنیت موجود در خلیج فارس، تنگه هرمز و خزر مرهون تلاش این از عزیزان است عدم وجود این امنیت سبب می شود که انجام فعالیت های صنعت کشتیرانی با مشکل مواجه شود.

۱۹ آبان ۱۳۹۸ ۱۵:۱۶
کد خبر : ۴۸,۵۲۵
Loading

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید