ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
در گفت‌وگوی «بندر و دریا» با مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان مطرح شد:
شهیدرجایی، یک شهرِ لجستیکیِ بزرگ

بندر و دریا | هوشمندسازی فرایندها، ساخت و راه‌اندازی آزادراه شهیدرجایی، ساخت و راه‌اندازی ترمینال ریلی‌ ـ نفتی، ساخت و راه‌اندازی ترمینال ریلی ـ مواد معدنی، طراحی و راه‌اندازی ترمینال مکانیزه مواد معدنی، تدوین و اجرای برنامه جامع توسعه منابع انسانی و همچنین برنامه‌ریزی و راه‌اندازی ترمینال کالاهای سردخانه‌ای بخشی از برنامه‌های آتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور به شمار می‌روند. ‌این‌ها را الله‌مراد عفیفی‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، می‌گوید و یادآور می‌شود که علاوه بر همه‌ی قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی که در حال حاضر بندر شهیدرجایی دارد، افزایش پسکرانه‌های آن به میزان دو برابر مساحت کنونی می‌تواند یک شهر لجستیکی را در آن منطقه ایجاد کند که این مهم با ساخت سه پست اسکله بتنی 100 هزار تنی که مجموعا 34 میلیون تن به ظرفیت فعلی این بندر شهیدرجایی اضافه می‌کند، ما را گامی دیگر به سمت باشگاه بنادر نسل سومی جهان نزدیک می‌کند.

حوزه اصلی فعالیت بندر شهیدرجایی به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور چیست و صاحب چه ترمینال‌هایی است؟

حوزه اصلی فعالیت بندر شهیدرجایی به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر کشور با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش از 100 میلیون تن کالا، خدمات جابه‌جایی انواع کالا شامل مواد نفتی، روغن‌های خوراکی، مواد معدنی، غلات، کالای عمومی، کالای کانتینری و همچنین خدمات نگهداری و پردازش کالا در محوطه‌های

 اختصاصی است.

ترمینال‌های مجتمع بندری شهیدرجایی شامل بیش از 220 هکتار محوطه بارانداز، انبارهای سرپوشیده به میزان 170 هزار مترمربع، بیش از 50 محوطه خدمات کانتینری و کالا، ترمینال غلات، ترمینال‌های ریلی ـ کانتینری، مخازن نگهداری مواد نفتی به میزان یک میلیون و 800 هزار مترمکعب که 900 هزار مترمکعب آن به بانکرینگ اختصاص دارد، ترمینال نفتی با 9 اسکله و ترمینال روغن نباتی با ظرفیت بیش از 350 هزار تن از مهم‌ترین ویژگی‌های این بندر بزرگ کانتینری ایران در خاورمیانه است و البته حوزه اصلی فعالیت بندر شهیدرجایی، عملیات کانتینری است که ظرفیتی حدود 8/5 میلیون TEU دارد.

وضعیت ترمینال کانتینری بندر شهیدرجایی از نظر تجهیزات چگونه است؟

مجتمع بندری شهیدرجایی دارای دو ترمینال اختصاصی کانتینری است که ترمینال نخست کانتینری بندر شهیدرجایی در سال 1371 به بهره‌برداری رسید. عمق آبخور این ترمینال 5/12 متر و طول اسکله آن 975 متر است. 10 دستگاه گنتری‌کرین و 17 دستگاه ترانستینر دارد و مجهز به CFS و انبار یخچالی هم هست. ظرفیت ترمینال 5/1 میلیون TEU است. ترمینال دوم کانتینری بندر شهیدرجایی در سه فاز طراحی شده است. فاز نخست آن در سال 1386 به بهره‌برداری رسید که دارای 17 متر عمق آبخور است و طول اسکله آن به 850 متر می‌رسد. این ترمینال همچنین دارای هشت دستگاه گنتری‌کرین، 13 دستگاه ترانستینر و انبار یخچالی است و ظرفیت ترمینال آن 6/1 میلیون TEU است. البته فاز دوم آن در سال 1392 به بهره‌برداری رسید که دارای 17 متر عمق آبخور و 920 متر طول اسکله است. همچنین 12 دستگاه گنتری‌کرین و 15 دستگاه ترانستینر دارد و ظرفیت ترمینال آن 7/2 میلیون TEU است که در مجموع با بهره‌برداری از فاز دوم این ترمینال، ظرفیت کانتینری بندر شهیدرجایی به 8/5 میلیون TEU رسید.

فاز سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی شامل ساخت هزار و 400 متر اسکله جدید و محوطه‌سازی به میزان حدود ۱۱۲ هکتار است که در اسفندماه 1396 توسط رئیس‌جمهور محترم کلنگ‌زنی شد. اسکله‌های فاز سه طرح توسعه بندر شهیدرجایی قابلیت پذیرش کشتی‌های با ظرفیت ۱۸ هزار و 400 TEU را خواهند داشت. ساخت سه پست اسکله با آبخور 5/17 متر در این مرحله مدنظر قرار گرفته است که ظرفیت کانتینری بندر را به هشت میلیون TEU افزایش می‌دهد.

به نظر شما چرا یک اپراتور کانتینری که بتواند در خارج از کشور مثلا یک ترمینال را اداره یا تجهیز کند نداریم؟ اصلا چرا ترمینال اپراتور بین‌المللی نداریم؟

در سال 1396  اپراتوری ترمینال یک و دو بندر شهیدرجایی به دو شرکت ایرانی برای مدت پنج سال واگذار شد. با ابلاغ رسمی پورت ‌اپراتوری ترمینال دو کانتینری بندر شهیدرجایی به شرکت‌های داخلی و با توجه به این الگوی اپراتوری، حضور سرمایه‌گذاران خارجی تسهیل خواهد شد. امیدواریم با این مدل قرارداد و ابلاغ آن، زمینه حضور سرمایه‌گذاران در اپراتوری بنادر فراهم شود و بهره‌مندی از خدمات دریایی و بندری توسعه پیدا کند که این همان مصداق توسعه دریامحور است. البته معتقد هستم که اپراتور داخلی ترمینال‌های بندری، توان اقدام در بنادر خارجی را دارند و برای رسیدن به این مهم لازم است زمینه‌های دیگر کار فراهم شود.

چه میزان از فناوری ساخت بندر و تجهیزات آن در کشور بومی‌سازی شده است؟ آیا می‌توانیم مثلا تجهیزات جابه‌جایی کانتینری بسازیم یا آن‌ها را تعمیر اساسی کنیم؟

در راستای بهره‌مندی از دانش و توان فنی متخصصان داخلی، تاکنون 800 قطعه تجهیزات بندری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ساخته شده است. در حال حاضر، تجهیزات راهبردی حوزه دریایی و بندری مورد استفاده در پایتخت دریایی ایران (هرمزگان) توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ملی تولید می‌شوند و این آمادگی وجود دارد تا شرکت‌های دانش‌بنیان استانی نیز به علت آشنایی بیشتر با مقتضیات این جغرافیا و نیازهای مجموعه‌های اقتصادی از جمله بندر و گمرک، حضور پررنگ‌تری در این عرصه داشته باشند.

طی سالیان اخیر با توجه به شرایط و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها و همچنین در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مجموعه تیم فنی بندر شهیدرجایی با بهره‌گیری از دانش بومی و محصولات داخلی در بسیاری از زمینه‌ها از جمله دانش طراحی، ساخت و تعمیرات تجهیزات راهبردی بندری به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است. چنین رویکردی به ساخت و ارتقای مکانیزم‌های عملکردی در تجهیزات راهبردی بندری همچون جرثقیل‌های تخلیه و بارگیری کانتینر (گنتری‌کرین) منجر شده که علاوه بر اشتغال‌زایی، کاهش خروج ارز را از کشور به دنبال داشته است. به‌عنوان نمونه، تعمیرات اساسی یک دستگاه جرثقیل ابرسازه کانتینری از نوع پست پاناماکس در ارتفاع 50 متری توسط متخصصان فنی ایرانی و در 30 روز کاری با موفقیت، بدون حادثه و با رعایت اصول ایمنی به انجام رسید. همچنین عملیات جابه‌جایی هشت دستگاه گنتری‌کرین در بندر شهیدرجایی با وزن هر کدام بیش از یک هزار و 750 تن از یال جنوبی ترمینال دو کانتینری بندر شهیدرجایی به یال شرقی به شکل کار تیمی و با تلاش شبانه‌روزی متخصصان داخلی و همکاری متخصصان بین‌المللی در سال گذشته محقق شد و سبب افزایش بارگیری کانتینر در بندر شهیدرجایی، کاهش زمان توقف کشتی‌ها، افزایش بهره‌وری، ایجاد انگیزه و رضایت بیشتر در بین تجار،  بازرگانان و خطوط کشتیرانی و رونق اقتصادی شد.

همچنین در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ایجاد خودباوری ملی و حمایت از رونق تولید طرح مهم و راهبردی بهره‌برداری از 15 دستگاه ترانستینر ساخت ایران به پایان رسید که تمامی مراحل این پروژه با بهره‌گیری از دانش و توان فنی شرکت‌های ایرانی انجام و ‌به شرکت‌های اپراتوری بندر شهیدرجایی تحویل داده شد و با حضور وزیر راه و شهرسازی در مردادماه 1398 به بهره‌برداری رسید.

پروژه سواحل مکران چیست و کدام بخش آن به حوزه‌ی مدیریتی شما مربوط می‌شود؟

حدود یک دهه پیش رهبر معظم انقلاب از اهمیت توسعه سواحل مکران نام برد که این امر سرآغازی برای توجه به این منطقه بکر در ساحل شرقی کشور شد. همچنین در سند چشم‌انداز و اسناد بالادستی و پنج‌ساله، بر موضوع توسعه سواحل مکران و رشد اقتصادی کشور با محوریت دریا، تاکید شده است. از ساحل مکران به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم منطقه‌ای حمل‌ونقلی و مرکز اصلی کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل و ترانزیت می‌توان نام برد. 50  تا 60 درصد سواحل مکران در استان هرمزگان قرار دارد و دولت و وزارت راه‌ و شهرسازی و سایر دستگاه‌های اجرایی درصدد هستند با رونق اقتصادی ساحلی در این منطقه، کسب‌وکار در بین مردم شرق استان هرمزگان توسعه یابد. سواحل مکران فرصتی ویژه برای جذب سرمایه‌گذاران و توسعه و عمران شهرستان‌های جاسک، سیریک و میناب در شرق استان هرمزگان است.

اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در تلاش است تا با توسعه زیرساخت‌ها در بخش‌های سه‌گانه گردشگری، کانتینری و تجاری در بنادر کوچک از جمله بندر جاسک در راستای توسعه سواحل مکران به متوازن‌سازی ترافیک دریایی، فعال‌سازی بنادر کوچک منطقه و رونق معیشت ساحل‌نشینان آن کمک کند. در شهرستان جاسک، طرح‌های متعددی با اعتبار 320 میلیارد ریال در زمینه ایجاد و توسعه زیرساخت‌های دریایی و بندری در دست انجام است. بندر جاسک یکی از گذرگاه‌های اصلی کریدور جنوبی تجارت ایران و کشورهای حوزه ساحل مکران است که باید ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری آن را بیش‌ازپیش معرفی کنیم. همچنین ساخت بندر سیریک و توسعه فعالیت‌های منطقه‌ای در بندر تیاب از برنامه‌های اجرا شده و در دست اجرای این اداره کل در منطقه مکران است.

برنامه‌های شما برای افزایش توان رقابتی بندر شهیدرجایی در منطقه خلیج فارس چیست؟

ساخت سه پست اسکله بتنی 100 هزار تنی که مجموعا 34 میلیون تن به ظرفیت فعلی بندر شهیدرجایی اضافه می‌کند، موجب تسهیل صادرات محصولات تولیدی پالایشگاه‌های کشور می‌شود. افزایش پسکرانه‌های بندر شهیدرجایی به میزان دو برابر مساحت کنونی که الحاق دو هزار و 700 هکتار اراضی واقع در شمال بندر در همین راستا عملیاتی شده است. اضافه‌شدن این اراضی به منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی، یک شهر لجستیکی بزرگ را در شمال بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور شکل خواهد داد تا بستر لازم برای پیوستن این بندر به باشگاه بنادر نسل سومی جهان فراهم شود. هوشمندسازی فرایندها، ساخت و راه‌اندازی آزادراه شهیدرجایی، ساخت و راه‌اندازی ترمینال ریلی‌ ـ نفتی، ساخت و راه‌اندازی ترمینال ریلی ـ مواد معدنی، طراحی و راه‌اندازی ترمینال مکانیزه مواد معدنی، تدوین و اجرای برنامه جامع توسعه منابع انسانی و همچنین برنامه‌ریزی و راه‌اندازی ترمینال کالاهای سردخانه‌ای بخشی از برنامه‌های آتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور به شمار می‌روند.

به‌عنوان مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور را در سال 1410 یا 1420 از حیث زیرساخت، فناوری بندر، صنایع، تجهیزات و وضعیت و جایگاه آن در منطقه خلیج فارس چطور می‌بینید؟

موقعیت راهبردی بندر شهیدرجایی یکی از نقاط قوت این بندر به شمار می‌آید که اگرچه هنوز بهره‌گیری از این موقعیت بسزا به سطح ایدئال نرسیده است اما راه‌اندازی طرح توسعه بندر و افزایش قابل‌ملاحظه ظرفیت پذیرش کانتینر و کشتی‌های کانتینری نیز از جمله نقاط قوت بندر شهیدرجایی محسوب می‌شوند؛ اتفاقی که در سال‌های اخیر تحقق یافته و تلاش برای ارتقای آن نیز ادامه دارد.

بندر شهیدرجایی با توجه به نزدیکی به تنگه هرمز می‌تواند به هاب ترانزیت و ترانشیپ منطقه تبدیل شود. سازمان بنادر و دریانوردی در راستای کاهش هرچه بیشتر هزینه‌های بنادر ایران و با هدف جذب بارهای ترانزیتی و ترانشیپی، تعرفه‌های جدیدی وضع کرده است، به‌طوری‌که خطوط کشتیرانی نتوانند از آن صرف‌نظر کنند و به‌جای بنادر منطقه به بندر شهیدرجایی بیایند. همچنین قرارداد 50 هزار میلیارد ریالی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر شهیدرجایی با هدف ساخت بزرگ‌ترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی خلیج فارس در سال جاری به امضا رسیده است و افق پیش‌بینی‌شده برای صادرات محصولات معدنی به میزان 55 میلیون تن در سال 1404 است. ساخت ترمینال مواد معدنی گام مهمی برای پاسخگویی به این حجم ترافیک و توسعه بندر شهیدرجایی به شمار می‌رود. «افزایش سهم ریل در جابه‌جایی بار از بنادر به 30 درصد بر اساس برنامه ششم توسعه»، «استفاده از اقتصاد مقیاس» و «استفاده از تجهیزات پیشرفته در نتیجه افزایش نرم خدمات بندری و کاهش انتظار کشتی» از مزیت‌های انعقاد و اجرایی‌سازی این قرارداد توسعه‌ای محسوب می‌شود که در مجموع باعث رقابت‌پذیری بندر شهیدرجایی خواهد شد.

هم‌زمان با توسعه فیزیکی این بندر، تلاش‌هایی برای توسعه زیرساخت‌ها، به‌کارگیری نیروی انسانی کارآمد، تجهیزات مدرن، فناوری هوشمند، زیرساخت‌های مخابراتی همچون فیبر نوری، فناوری‌های نوین ارتباطی و همچنین ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در بندر شهیدرجایی در جریان است تا این بندر، حرکتی شتابان را برای گرفتن سهم بیشتر از حمل‌ونقل دریایی و تجارت بین‌المللی آغاز کند و برای قرارگرفتن در جایگاه نخست بنادر منطقه در افق چشم‌انداز 20 ساله کشور،  برنامه‌هایی را به اجرا درآورد.|

۳۰ آذر ۱۳۹۸ ۱۳:۳۵
کد خبر : ۴۸,۸۸۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید