ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در گفت‌وگو با «بندر و دریا»:
حفظ ایمنیِ افراد دغدغه ماست

 از افزایش 12 درصدی نفرسفر در سال 1398 نسبت به سال 1397 و توسعه گردشگری و... که بگذریم،‌ هوشمندسازی یکی از مهم‌ترین اهدافی است که این روزها در بنادر هرمزگان دنبال می‌شود. معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بر این باور است که دیگر وقت آن رسیده که شرکت‌های دانش‌بنیان و مدیران استارت‌آپ‌ها به میدان بیایند و از فرصت‌های اقتصادی که به واسطه دریا در کشور وجود دارد اما مغفول مانده است، بهره ببرند. اسماعیل مکی‌زاده به «بندر و دریا» می‌گوید که با پیوستن به کاروان فناوری می‌توانیم هزینه‌های کنونی را تا درصد قابل توجهی کاهش دهیم و عملکرد بهتری در حوزه‌های گوناگون از خود به جای بگذاریم.

ولین کاری که در معاونت دریایی استان هرمزگان برای توسعه مسیرهای ترددی انجام می‌شود چیست؟ در واقع شروع کار شما از کجاست؟ 

یکی از مهم‌ترین اقدامات اولیه ما، ارزیابی ریسک مسیرهاست. به‌عنوان مثال، جزایری مثل هندورابی و‌ فارو جزایری بسیار بکر و زیبا هستند که مسیر رسیدن به آن‌ها‌ نیاز به ارزیابی ریسک دارد.

ارزیابی ریسک هنوز هم انجام می‌شود؟ می‌خواهم بدانم به شکل روزمره ادامه دارد یا نه صرفا به شکل موردی صورت می‌گیرد؟

بله، 100 درصد. البته فراموش نکنید که ارزیابی ریسک ما بیشتر ارزیابی مسیر تردد است؛ یعنی مسیر تردد افراد باید کاملا ایمن باشد. در ارزیابی ریسک، خطرات را معرفی می‌کنیم، مطالعات میدانی انجام می‌دهیم؛ حتی مسائل مربوط به محیط‌زیست را بررسی می‌کنیم. این‌که چه نوع شناوری آن‌جا تردد می‌کند، چه نوع شناورهایی می‌توانند تردد کنند و سقف آبخور کشتی‌ها برای پهلوگرفتن چقدر است. عمق آب در مختصات‌های مختلف بررسی می‌شود. شناورهای مناسب برای نقاط مختلف در نظر گرفته می‌شوند. همچنین، انجام عملیات لایروبی، نصب علائم کمک‌ناوبری و سامان‌دهی پایانه‌ها و اسکله‌ها از دیگر اقدامات مهم سازمان بنادر و دریانوردی است.

فرآیند ارزیابی ریسک، که از آن صحبت می‌کنید، چقدر طول می‌کشد؟‌

یک تا دو هفته زمان می‌برد.

اگر مدت زمان مورد نیاز برای ارزیابی آن‌قدر کم است، چرا تمام مسیرهای تردد استان تاکنون مورد ارزیابی قرار نگرفته‌اند؟

ما به دنبال کاغذ سیاه‌کردن نیستیم. ارزیابی ما، عملیاتی است. بعضی‌ها طرح اولیه ارزیابی‌شان 500 صفحه می‌شود. خب معلوم است کار عملیاتی نکرده‌اند و درگیر تئوری شده‌اند. این نوع ارزیابی‌ها زمان زیادی هم می‌برد.

اگر از شما بپرسیم که عملکرد معاونت دریایی را در یکی دو سال اخیر چطور ارزیابی می‌کنید، چه می‌گویید؟‌

یکی از مهم‌ترین کارهایی که انجام شده است، احصای مراکز گردشگری در استان هرمزگان است. مراکز گردشگری مهمی در غرب و مرکز استان داریم که تعداد آن‌ها امروز به بیش از 12 عدد می‌رسد. در حوزه عمرانی هم این معاونت عملکرد قابل قبولی داشته و سازه‌های زیادی به سرانجام رسیده‌اند. همچنین از محل وجوه اداره‌شده سازمان بنادر و دریانوردی برای خرید شناورها تسهیلات ارائه شده است‌ و شناور طرح گردشگری، مخصوص حراگردی و سایت دلفین‌ها، تعریف کرده‌ایم.

به نظر می‌رسد تمرکز معاونت دریایی روی حوزه گردشگری است، درحالی‌که به گفته شما این حوزه درآمدی برای سازمان ندارد.

این‌طور نیست. گردشگری اخیرا در بدنه سازمان بنادر و دریانوردی تعریف شده است و برای همین بیشتر به آن اشاره می‌شود. هنوز هم می‌گویم، گردشگری درآمدی برای ما ندارد و سازمان فقط در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود این کار را انجام می‌دهد.

بررسی و کنترل سوانح دریایی یکی از مهم‌ترین وظایف ماست. اگر دریا خدای نکرده توفانی شود یا حادثه‌ای اعم از تصادف، آلودگی، آتش‌سوزی و... رخ دهد، ما با آن مواجه می‌شویم. ما تنها مرجع حاکمیتی استان هستیم و اگر موارد و موضوعات قضایی باشد، پیگیری آن به عهده ماست.

بحث مهم دیگر، بحث جست‌وجو و نجات دریایی است. واحد دریایی متولی امر است. هفت فروند شناور ناجی داریم که از شرق تا غرب استان پراکنده هستند و در زمان سوانح دریایی برای نجات جان افراد از این شناورها استفاده می‌کنیم. علاوه‌برآن، کمیته‌های گوناگونی هستند که ما عضو آن‌ها هستیم، مثل کمیته مبارزه با قاچاق سوخت و کالا یا کمیته‌های حمایت از صادرات. علاوه بر کارهایی که در سازمان برای ما تعریف شده است، در کمیته‌های بیرونی نیز عضو هستیم، ولی به‌صورت کلی، معاونت دریایی بیشتر جنبه حاکمیتی دارد. البته فعالیت مرکز کنترل ترافیک نیز زیر نظر این معاونت است؛ مرکزی که ایمنی دریانوردی از آن‌جا کنترل می‌شود و در آن شناورهای ترددی رصد می‌شوند.

منظور از حاکمیت دریایی چیست؟ 

از شرق تا غرب استان هرمزگان دو هزار و 400 کیلومتر نوار ساحلی داریم. ما باید در چنین سطحی موضوعات حاکمیت دریایی را کنترل کنیم. مواردی مثل سامان‌دهی علائم کمک‌ناوبری، تامین ایمنی آبراه‌ها، مدیریت سوانح دریایی و عملیات جست‌وجو و نجات دریایی بر عهده معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی است. همچنین پهلودهی شناورها به اسکله و جداسازی آن‌ها از اسکله‌ها و مدیریت لنگرگاه‌ها هم جزئی از وظایف ذاتی این سازمان است. هشدارهای دریانوردی و برگزاری مانورهای دریانوردی و آموزش ایمنی دریانوردی در کل آبراه‌‌ها را هم ما انجام می‌دهیم. ساخت‌وساز و نظارت برساخت و ساز شناورها، ثبت شناورها، کنترل و بازرسی ایمنی کشتی‌ها، چه زیر 500 تن چه بالای 500 تن، را هم سازمان بنادر و دریانوردی بر عهده دارد.

در حوزه بین‌المللی چطور؟

عضو 21 کنوانسیون دریایی هستیم و موظف به اجرای مفاد آن‌ها هستیم. برای این‌که این کنوانسیون‌ها به‌درستی اجرا شوند،‌ تمهیدات پشتیبانی را در نظر می‌گیریم. کنترل همه مواردی که گفته شد، چه در آب‌های سرزمینی چه در آب‌های بین‌المللی، توسط سازمان خودمان انجام می‌شود. ما همچنین موظفیم که در برابر آلودگی‌های احتمالی موضع بگیریم و بایستیم.

چند مسیر تردد دریاییِ خشکی به خشکی در سطح استان هرمزگان تعریف شده است؟ و چه اقداماتی برای بالابردن ایمنی این مسیرها انجام داده‌اید؟

مسیرهای تردد دریایی مجاز در استان، از خشکی به خشکی، 12 مسیر (شش مرکز در شرق استان و شش مرکز در مرکز استان) است. از حقانی به هرمز و بالعکس، ذاکری به هرمز و بالعکس، ذاکری به لارک و بالعکس و چارک به کیش، نمونه‌هایی از مسیرهای خشکی به خشکی هستند. تعدادی از این مسیرها اصلا گردشگری نیستند و صرفا سفر دریایی در آن‌ها انجام می‌شود. در واقع، برای 12 مرکز موردنظر، محدوده تعریف کرده‌ایم، برای هرکدام از مرکزها دوره آموزشی ایمنی گذاشته‌ایم و همه مایحتاج آن‌ها را تامین کرده‌ایم.

اهمیت کدام قسمت از مسئولیت‌های شما بیشتر است؟ 

ارتقای ایمنی مسیرهای تردد یکی از مهم‌ترین موضوعات برای ماست، چون این‌جا با جان آدم‌ها مواجهیم. ببینید، ما می‌دانیم که دریانوردی کار بسیارسختی است. فرمانده شناور گاهی ساعت‌ها سکان هدایت را به عهده دارد، طبیعی است که خسته شود و گاهی از مسیر خود منحرف شود. تصور کنید شناوری با 250 تا 300 مسافر منحرف شده و مرکز کنترل ما با تذکر سریع آن را نجات داده است.

از دیگر اقداماتی که انجام دادیم، امدادرسانی در شرایط اضطرار است. امروز هرکس که به هر طریقی دچار سانحه دریایی شود، کافی است با تلفن همراهش 1550 را بگیرد. حفظ ایمنی و نجات افراد برای ما بسیارمهم است.

پیش‌بینی می‌کنید برای نوروز آینده چه تعداد شناور و خودرو برای تامین کل استان نیاز خواهد بود؟

براساس پیش‌بینی‌هایی که در معاونت دریایی انجام داده‌ایم، تعداد کل شناورهای موردنیاز در نوروز سال 1399 حدود 116 فروند است. از این تعداد، ظرفیتِ صندلی درجا شش هزار و 440 صندلی برای کل استان و ظرفیت خودرو دو هزار و 800 دستگاه برآورد می‌شود.

مهم‌ترین دغدغه‌ها و چالش‌هایی که شما به‌عنوان معاون دریایی بنادر هرمزگان با آن مواجه هستید چیست؟

یکی از چالش‌هایی که امروز با آن مواجه هستیم، بنادری هستند که ملکی نیستند. گاهی برای این بنادر مشکلاتی به وجود می‌آید. مثلا پایانه‌های این بنادر دغدغه این روزهای ما شده است. در جایگاه سازمانی‌مان می‌توانیم صاحب شناور و فرمانده کشتی را مدیریت کنیم، اما در بنادری که برای ما نیست چه کاری بیشتر از این از دستمان برمی‌آید؟ شما ببینید، بندر شهیدباهنر یا بندر لنگه، که در مالکیت خودمان هستند، بهترین پایانه‌های مسافری را دارند. مشکل کنونی ما این است که بنادر غیرملکی باید خودشان را به استانداردهای روز برسانند و برای رسیدن به این هدف، لازم است که سایر نهادها هم کمک کنند. این درست نیست که تنها سازمان فعال، در موضوع سفرهای گردشگری و نوروزی، ‌سازمان بنادر و دریانوردی باشد، درحالی‌که وظیفه ذاتی سازمان

این نیست.

در مورد آموزش چطور؟ در معاونت دریایی در این حوزه چه اهداف مشخصی دنبال می‌شوند؟ 

تامین آموزش‌های لازم برای دریانوردان و اخذ گواهینامه‌های شایستگی دریانوردی یکی از مهم‌ترین وظایفی است که سازمان بنادر و دریانوردی آن‌ را با جدیت دنبال می‌کند و بیشتر آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

بندر شهیدرجایی برای پهلوگرفتن کشتی‌های مگاسایز چقدر آمادگی دارد؟

بندر شهیدرجایی این توانایی را دارد که کشتی‌هایی با آبخور بیش از 5/14 تا 15 متر را در خود جای دهد. بستگی به نوع کشتی دارد، اما می‌توانم بگویم تا آبخور 15 متر مشکلی نخواهیم داشت.

برای سال آینده چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟ 

به دنبال هوشمندسازی در مباحثی مثل امداد نجات و حتی مهار آلودگی هستیم. بهتر است سازوکاری پیاده شود که دیگر لازم نباشد نیروی انسانی نقاط آلوده را اعلام کند. سامانه‌ی هوشمندی باشد که هرجا کوچک‌ترین آلودگی را تشخیص داد،‌ نسبت به آن هشدار دهد. امروزه کشورهای پیشرفته دنیا روی این مدار می‌چرخند.

چه زیرساخت‌هایی برای نیل به این هدف نیاز دارید؟‌ و با توجه به وضعیت کنونی تحریم‌ها،‌ چقدر تحقق این اهداف را ممکن می‌دانید؟‌

در گام نخست لازم است که شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به ما کمک کنند. آشکارگرهای (Detectors) وارداتی بسیار هزینه‌بر هستند. اگر قراردادهایی که در این حوزه تنظیم کرده‌ایم به سرانجام برسد، می‌توانم این قول را بدهم که ان‌شاءالله در سال آینده 30 درصد این طرح عملیاتی شود.|

۳۰ آذر ۱۳۹۸ ۱۳:۴۷
کد خبر : ۴۸,۸۸۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید