ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
همایش ارگان های دریایی؛ فرصتی مناسب برای همگرایی و همفکری در صنعت حمل و نقل دریایی /مدیریت یکپارچه؛ راهکار ایجاد تحول در صنعت دریایی و بندری است/ تأکید بر تعیین متولی توسعه صنعت بانکرینگ/ 3 معضل ایران
سومین پنل تخصصی بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی با عنوان «نقش بنادر و لجستیک بندری در توسعه حمل و نقل دریایی»به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی و با حضور فرهاد منتصر کوهساری؛ معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی و تعدادی از مدیران سازمان ها و شرکت های مرتبط با حوزه بندری برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، فرهاد منتصر کوهساری؛ معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در پنل تخصصی «نقش بنادر و لجستیک بندری در توسعه حمل و نقل دریایی» گفت: مدیریت یکپارچه  یکی از راه های ممکن برای ایجاد تحول در صنعت دریایی و بندری کشور در شرایط سخت اقتصادی است.

وی اظهارداشت: همایش ارگان های دریایی فرصتی مناسب برای همگرایی و همفکری در تمام سطوح جهت تنظیم راهکارهای مناسب برای صنعت حمل و نقل دریایی است.

در  پنل تخصصی «نقش بنادر و لجستیک بندری در توسعه حمل و نقل دریایی» ، سه موضوع "وضعیت صنعت بانکرینگ در ایران و جهان "؛ "مسائل حمل و نقل دریایی در جهان بر اساس پیش بینی های آنکتاد" و "چالش ها و موقعیت ترانزیتی ایران" مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت.

کاپیتان انصاری؛ عضو انجمن صنعت بانکرینگ ایران در خصوص وضعیت وضعیت صنعت بانکرینگ در ایران و جهان با اعلام اینکه ارزش بازار جهانی بانکرینگ  200 میلیارد دلار و بازار منطقه ای آن حدود 10 میلیارد دلار است، گفت: سهم منطقه ای بندر فجیره در ارائه خدمات بانکرینگ، 91 درصد است که 9 درصد آن در اختیار ایران قرار دارد.
وی سه بندر سنگاپور ، فجیره امارات و روتردام هلند را سه قطب بانکرینگ دنیا عنوان کرد و گفت: صنعت بانکرینگ یک ایستگاه سوخت رسانی نیست بلکه پکیجی از خدمات متنوع به کشتیرانی ها قلمداد می شود.
به گفته انصاری، ارائه خدمات یدکی و تعمیراتی، تعویض و تشریفات خدمه کشتی ، تامین دارو و ارائه خدمات پزشکی، تامین قطعات و تامین آذوقه در بسته خدمات بانگرینگ قرار دارد.
وی با اشاره به مزیت های بانکرینگ از جمله افزایش رتبه بین المللی بنادر ، رونق اقتصادی بنادر و سرمایه گذاری، پتانسیل ایران برای توسعه صنعت بانکرینگ را" سوخت بسیار مرغوب و با کیفیت"، "امنیت مرزها و جزایر کشور" ، "عمق مناسب برای لنگرگاه انداختن کشتی ها " و  "فاصله بسیار نزدیک بنادر ایران به آب های بین المللی" دانست.
عضو انجمن صنعت بانکرینگ ایران گفت: فقدان زیر ساخت های لازم جهت ارائه خدمات جانبی به کشتی ها، عدم اجرای قانون برنامه پنجم و ششم توسعه و  عدم برنامه ریزی بلند مدت از جمله دلایلی است که باعث شده صنعت بانکرینگ  در ایران با سرعت پیشرفت نکند.
وی خاطرنشان کرد: تشکیل کارگروه تخصصی به عنوان اتاق فکر صنعت بانکرینگ ، تعیین متولی توسعه بانکرینگ  و  تدوین و تصویب بسته حمایتی در آییین نامه اجرایی از جمله راهکارهایی است که برای توسعه صنعت بانکرینگ در ایران پیشنهاد می شود.
در این نشست همچنین مجتبی سلیمانی سدهی؛ مدیرعامل موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران درباره چالش ها و موقعیت ترانزیتی ایران گفت: کریدور شمال – جنوب ، کریدور تراسیکا ، کریدور شرق – غرب ، کریدور جاده ابریشم ، شبکه بزرگراه های آسیایی و شبکه حمل و نقل ریلی تار، موقعیت ها و ظرفیت های ترانزیتی ایران محسوب می شوند.
وی با اشاره به اسناد بالا دستی نظام برای توسعه حمل و نقل و لجستیک به چشم انداز 20 ساله ایران 1404، سیاست های کلی نظام در حمل و نقل، سیاست های کلی نظام در آمایش سرزمین ، سیاست های کلی نظام در اشتغال و سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.
مدیرعامل موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران  با دسته بندی معضلات ترانزیت ایران در حوزه حمل و نقل جاده ای بر کمبود امکانات رفاهی بین جاده ای ، خود مالک بودن ناوگان جاده ای و  پایین بودن حداکثر تناژ حمل کامیون ها در ایران، تاکید کرد.
این کارشناس حمل و نقل ریلی، در تشریح معضلات ترانزیت ایران در حوزه حمل و نقل ریلی، به کمبود واگن، سرعت سیر پایین، بالا بودن هزینه توقف در ایستگاه و زمان های طولانی توقف در ایستگاه ها اشاره کرد.

 همچنین علیرضا چشم جهان؛ کارشناس و مدرس حوزه حمل ونقل دریایی و خدمات بندری در  پنل تخصصی  “مسائل حمل و نقل دریایی در جهان بر اساس پیش بینی های آنکتاد” عنوان کرد که در سال میلادی گذشته ۱۱ میلیارد تن کالا در حمل ونقل دریایی کشور جابجا شده که نسبت به سال گذشته اش ۲.۷ درصد رشد داشته است. همچنین ۷۹۳ میلیون تی.ای.یو کانتینر در بنادر دنیا تخلیه و بارگیری شده است، پیش بینی رشد این آمارها در یک برنامه ۵ ساله در دنیا حدود ۴.۷ درصد خواهد بود.

چشم جهان اظهار کرد: چیزی حدود ۶۰ درصد حمل ونقل کانتینری دنیا در آسیا انجام می شود. پارامترهای مختلفی در آینده بر روی حمل ونقل دریایی تاثیرگذار خواهد بود که از آن جمله می توان به سوخت کم سولفور، جنگ تجاری میان آمریکا و چین و شیوع ویروس کرونا است.

این مدرس حوزه دریایی و بندری با بیان اینکه در هر سال شاهد رشد سهم حمل ونقل کانتینری بوده ایم، خاطرنشان کرد: در سال ۱۹۸۰ فقط ۳ درصد از مبادلات تجاری کالا با کانتینر انجام می شد، اما در سال ۲۰۰۰ این به ۱۰ درصد و در سال ۲۰۱۰ به ۱۵ درصد رسیده است. در سال ۲۰۱۸ نیز آمارها نشان از حمل ۱۷ درصدی کالا به وسیله کانتینر می دهد. این نشان می دهد همزمان با اینکه ما شاهد افزایش مبادلات کالا در دنیا از طریق مسیرهای دریایی هستیم، رشد حمل با کانتینر نیز قابل ملاحظه است. در سال های اخیر شاهد ساخت و سفارش کشتی های با حجم بالا هستیم و این موضوع می تواند تغییر نگاه بنادر را نیز در پی داشته باشد.

چشم جهان با نام بردن ۱۰ شرکت بزرگ کانتینری جهان تصریح کرد: بسیاری از شرکت ها با ادغام در یکدیگر توانسته اند هزینه هایشان را کاهش داده و سهم ۸۳ درصدی کل ظرفیت حمل ونقل کانتینری را به خود اختصاص دهند.

این کارشناس ارشد حوزه دریایی و بندری با نام بردن بنادر صحار عمان، حّمّد قطر و ام القصر عراق از طرح های توسعه ای آنها به عنوان الگوهای مناسب نام برد و اظهار کرد: این بنادر با ایجاد شبکه های حمل و نقل، تقویت ترانزیت و ترانشیپ و بازارسازی در حال رشد هستند.

 وی افزود: بنادر گوادر پاکستان و چابهار ایران نیز می توانند بنادری باشند که در آینده بازی را در منطقه تغییر بدهند.

وی با طرح این سوال که آیا فقط توسعه حمل ونقل تنها با گسترش زیرساخت ها ایجاد می شود، یادآور شد که ما با توسعه زیرساخت ها و تجهیزات می توانیم یک بخش از ترانزیت و لجستیک را از آنِ خود کنیم اما عوامل دیگر مانند یکپارچگی و رفتار شبکه ای میان سازمانهای مسئول و بازیگران فعال در حوزه حمل ونقل و لجستیک کشور می تواند با اعتلای بازارسازی نقش مهم تری از توسعه زیرساخت ها را ایفا کند.

چشم جهان با تأکید بر اینکه اقبال عمومی در نزد صاحبان کالا و خطوط حمل و نقل دریایی به حمل کانتینری، طی دو دهه گذشته، افزایش چشم گیری داشته است، اظهار داشت: سهم کانتینر از کل مبادلات تجاری در دنیا از ۳ درصد در سال ۱۹۸۰ میلادی به ۱۰ درصد در سال ۲۰۰۰ و از این میزان به ۱۷ درصد در سال ۲۰۱۷ ارتقاء یافته است.

  بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی ۲۸ بهمن ماه جاری با حضور مدیران ارشد دستگاه های دریایی  کشور در کتابخانه ملی برگزار می شود.

۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ۰۸:۳۵
کد خبر : ۴۹,۴۵۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید