ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در گفت‌وگو با «بندر و دریا»:
اتخاذ سیاست‌های درست می‌تواند منجر به ایجاد مزیت‌های قابل رقابت شود
 بندر  و  دریا | «خرمشهر می‌تواند یک بندر چندوجهی باشد.» این موضوعی است که نورالله اسعدی، مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر، در خلال حرف‌هایش اشاره می‌کند و تاکید می‌کند که مدیران به این مزیت توجه دارند و روی آن متمرکزند. در این برهه‌ی زمانی برنامه اصلی برای بندر خرمشهر، به حداقل رساندن هزینه‌های حمل‌ونقل با استفاده از ظرفیت حمل‌ونقل ریلی است. این فعالیت هم‌اکنون در قالب انتقال کانتینر خالی از  بندر خرمشهر به بندر  امام خمینی (ره) آغاز شده است. 
نورالله اسعدی که 14 ماه است در بندر خرمشهر به‌عنوان مدیر کل بندر و دریانوردی حضور دارد، در گفت‌وگویی با «بندر و دریا»، از همه دغدغه‌ها و فرصت‌های پیشِ‌رو برای بندر خرمشهر صحبت کرده است. 

بندر خرمشهر ظرفیت بسیار بالایی برای پیشرفت و توسعه دارد و در بعضی سال‌ها مثل سال 1396، صادرات این بندر تا 300 درصد افزایش داشته است. شما علت این موفقیت را چه می‌دانید و وضعیت کنونی بندر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

افزایش 300 درصدی تخلیه و بارگیری در این بندر به وضعیت خاص حاکم بر تجارت و حمل‌ونقل دریایی آن زمان برمی‌گردد. امروز، به‌دلیل این‌که محدودیت‌ها و مشکلاتی برای کشور و به‌تبع آن برای بنادر ایجاد شده است، قطعا نمی‌توانیم به میزان سال 1396 فعالیت داشته باشیم. پیرو اتخاذ سیاست‌های اقتصادی در کشور به‌ویژه در زمینه‌ی واردات کالا و ابلاغ آن‌ها به گمرکات و بنادر، بخش عمده‌ای از ثبت سفارش‌ها برای ورود کالا به بندر خرمشهر لغو شده‌اند.

یعنی علت اصلی توقف رشد را تغییر سیاست‌های وارداتی و ممنوعیت‌های ابلاغ‌شده می‌دانید؟ 

افزایش نرخ ارز هم عامل مهم دیگری است؛ مسئله‌ای که در افزایش ظرفیت و میزان رشد فعالیت‌های ما بازدارنده بوده است و نوعی بی‌ثباتی را در حوزه تجارت بنادر در پی داشته و پیامد ناگزیر آن احساس خطر تجّار و بازرگان و بی‌میلی آن‌ها برای ریسک‌کردن است.

از جزئیات آمارها برایمان بگویید و این‌که میزان تخلیه و بارگیری بندر خرمشهر در 10 ماهه نخست سال جاری چه روندی را طی کرده است؟

در 10 ماهه نخست سال جاری، از لحاظ تناژی، آمار نشان‌دهنده‌ی افزایش 22 درصدی تخلیه و بارگیری هستند.

با همه آسیب‌هایی که امروز متوجه تجارت دریایی ایران شده است، چگونه به افزایش میزان تخلیه و بارگیری رسیده‌اید؟

با تلاش‌های مستمر، فعالیت‌هایمان را در زمینه صادرات و بخش کالاهای فله توسعه داده‌ایم و از این طریق تا حدودی توانسته‌ایم خلأهای به‌وجودآمده در بخش واردات و حوزه کانتینری را پوشش دهیم و به این میزان رشد برسیم.

در سال گذشته، بهره‌برداری از ظرفیت واقعی بندر خرمشهر چه میزان بوده است؟ و آیا پیش‌بینی‌ای برای تحقق ظرفیت اسمی این بندر دارید؟

ظرفیت بندر خرمشهر در گذشته پنج میلیون تن در سال پیش‌بینی شده بود، اما با توجه به افزایش‌هایی که عمدتا در ترمینال کانتینر‌ها صورت گرفت، می‌توانیم بگوییم که تقریبا 10 میلیون تن در سال ظرفیت اسمی بندر خرمشهر است که می‌توان به آن دست پیدا کرد؛ اما ظرفیت عملیاتی که تا الان این بندر به خود دیده است نزدیک به پنج میلیون تن در سال است. در سال 1397 هم ظرفیت مورد استفاده این بندر دو میلیون و 200 هزار تن بوده است. 

در سال جاری چند شناور در بندر خرمشهر فعال هستند و بالا‌ترین ظرفیتشان چند تن است؟ 

امسال صادرات کلینکر را نسبت به سال گذشته فعال‌تر کرده‌ایم و همین اقدام موجب شده تردد شناور‌های غیرکانتینری بالای هزار تن به 304 فروند برسد که نسبت به 9 ماهه سال گذشته، 33 درصد رشد را نشان می‌دهد. به‌طور کلی، تردد شناورهای بالای هزار تن (کانتینری و غیرکانتینری) 17 درصد رشد داشته است. 

فکر می‌کنید چه اقداماتی و از سوی کدام نهاد‌ها می‌تواند به رونق و توسعه خرمشهر در شرایط کنونی کمک کند و اساسا شما به‌عنوان عضوی از سازمان بنادر و دریانوردی با چه موانع و چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوید که ممکن است پیشروی کار شما را کُند کند؟

اعتقاد من این است که سازمان بنادر و دریانوردی به‌تنهایی نمی‌تواند در حوزه توسعه بنادر و تجارت دریایی نقش موثری داشته باشد. چراکه در این زمینه سازمان‌ها و نهادهای دیگری هم دخیل هستند و آن‌ها هم باید پای کار باشند. از لحاظ زیرساخت‌ها، سازمان بنادر و دریانوردی وظایف اصلی خود را، که برابر قوانین و مقررات و دستور‌العمل‌ها بر عهده دارد، انجام داده است. برای مثال، ما زیرساخت‌های لازم را در بندر خرمشهر ایجاد کرده‌ایم و اسکله، بارانداز، انبار و تاسیسات بندری در این بندر کامل است. تجهیزات تخلیه و بارگیری بسیار خوبی هم در بندر خرمشهر برای پاسخ‌گویی به تجار و بازرگانان مستقر شده است. مهم‌ترین مشکل ما ناهماهنگی بین نهادهایی است که می‌توانند رفع‌کننده مشکلات و تنگنا‌های موجود باشند. 

مناقصه‌هایی که برای خروج مغروقه‌ها از بندر خرمشهر مطرح شده بود به نتیجه رسید؟ 

هنوز نه. علت اصلی هم این است که مناقصه نهایی را هنوز برگزار نکرده‌ایم. قبلا مناقصه‌هایی برگزار شده بود و قراردادهایی وجود داشت. همچنین اقدامات موثری از طریق سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفت و به‌ویژه بعد از جنگ، زیرساخت‌های لازم ایجاد شد. در حوزه آبراه هم تقریبا 180 فروند مغروقی اعم از شناور‌های فلزی و چوبی شناسایی شده‌اند که بیشتر این‌ها خارج‌سازی شده‌اند؛ اما تعداد دیگری هم در آبراه وجود دارد که به‌تقریب می‌توان گفت حدود 10 فروند شناور است. خارج‌کردن این‌ها هم در برنامه سازمان قرار دارد، اما برخی از مشکلات حقوقی باعث شد که مناقصه آخر ما برای خارج‌سازی بزرگ‌ترین مغروقه زمان جنگ که کشتی اولجانیک مشهور به «خانیان» است، انجام نشود؛ البته در حال پیگیری هستیم و امید داریم که در سال آینده انجام شود.

با توجه به این‌که بیشتر این مغروقه‌ها در محدوده‌ی مشخصی مانند دهانه اروند هستند، آیا برآوردی از هزینه‌ی خارج‌سازی آن‌ها دارید؟

نمی‌توان عدد دقیقی اعلام کرد. رقم نهایی حداقل به دو مؤلفه بستگی دارد؛ یکی، میزان فرورفت شناور در گل‌ولای و دیگری این‌که، آیا در آن باری هست یا خیر. البته وزن شناور هم در این خصوص تعیین‌کننده است. برای مثال، برای خارج‌کردن همین مغروقه‌ی بزرگ «خانیان»، حدود 20 میلیارد تومان یا حتی بیشتر اعتبار لازم است. قراردادی هم که قبلا بین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت «صدف» برای بیرون‌آوردن مغروقه‌ها امضا شده بود، حدود 63 میلیارد تومان بود که البته بخشی از آن قرارداد اجرایی شده و بخشی هم انجام نشده که سازمان در حال پیگیری آن است. 

جنگ بین ایران و عراق، بندر خرمشهر را دچار مشکلات اساسی کرد. با فرض درگیرنشدن خرمشهر در جنگ، اکنون این بندر در اقتصاد دریایی کشور چه جایگاهی می‌توانست داشته باشد؟

قبل از جنگ، بندر خرمشهر مهم‌ترین بندر تجاری کشور بوده و بالغ بر 60 درصد فعالیت‌های بندری، ورود و خروج کالا و حمل‌ونقل دریایی در حوزه بندر خرمشهر انجام می‌شده است. جنگ تمام زیرساخت‌های بندر خرمشهر را از بین برد. بعد از فروکش‌کردن آتش جنگ، از سال 1371، مجددا باز‌سازی بندر خرمشهر صورت گرفته است تا در بعضی موارد تازه به نقطه صفر برگردیم. برای مثال، ما قبل از جنگ 20 اسکله داشتیم که بعد از جنگ، همان 20 اسکله را باز‌سازی و استفاده کرده‌ایم و اسکله‌های این بندر به‌طول سه هزار و 320 متر رسیده‌اند. یا مثال دیگر این‌که، قبل از جنگ کشتی‌های 20 هزار تنی هم می‌توانستند در این بندر تا آبخور 9 متر پهلو بگیرند. اگر این اتفاقات پیش نمی‌آمد و بندر خرمشهر همان روال خود را ادامه می‌داد، قطعا وضعیت کنونی ما بسیار متفاوت‌تر بود و الان ظرفیت بندر وضعیت کنونی را نداشت و توسعه پیدا کرده بود و شاید می‌توانست همچنان یکی از مهم‌ترین بنادر کشور باشد.

گویا در بندر خرمشهر تعدادی طرح عمرانی و غیرعمرانی آماده‌ی افتتاح دارید. لطفا از وضعیت و سرنوشت آن‌ها بگویید.

یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایمان، پروژه احداث پایانه‌ی کانتینری بود که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و در دو بخش انجام شد؛ یکی ایجاد محوطه کانتینری و محوطه‌سازی و احداث ساختمان‌ها بود که یک بخش قرارداد را تشکیل می‌داد و بخش دیگر قرارداد، تامین تجهیزات تخلیه و بارگیری بود. این تجهیزات شامل 9 دستگاه ریچ‌استاکر و ام‌تی‌استاکر و دو دستگاه آر تی جی بوده است که آر تی جی‌ها، بسته به افزایش ترافیک بندر، به حوزه تجهیزاتی و عملیاتی ما اضافه می‌شوند. 

همچنین تعداد 10 دستگاه تربرگ که کشنده‌های مخصوص کانتینر هستند و ظرفیت بسیار خوبی را برای بندر خرمشهر ایجاد کرده‌اند و با وجود این دستگاه‌ها، ظرفیت 100 هزار TEU در سال به 400 هزار TEU در سال رسیده است.

این یکی از طرح‌های بخش خصوصی ما بود که تماما با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به مبلغ 175 میلیارد تومان انجام شد؛ اما سایر طرح‌هایی که به بهره‌برداری رسیدند و یا این‌که آغاز عملیات اجرایی آن‌ها را داشتیم، مجموعا 230 میلیارد تومان هزینه‌بری داشتند که تقریبا بعد از هفته دولت و با حضور مدیرعامل محترم سازمان، آن‌ها را به بهره‌برداری رساندیم. ازجمله مهم‌ترین این پروژه‌ها، می‌توانیم به پروژه تعمیرات اسکله‌های چهار‌پست (مجموعا 720 متر) اشاره کنیم که مبلغ قرارداد آن‌ها هم 30 میلیارد تومان برآورد شد. همچنین قرارداد بعدی در ارتباط با توسعه پسکرانه اسکله‌های دو تا هفت بود که با اجرای آن، نزدیک به هفت هکتار به پسکرانه این اسکله‌ها اضافه شد. مورد بعدی، آغاز عملیات اجرایی هشت پست اسکله گردشگری است که عملیات اجرایی آن را آغاز کرده‌ایم ولی هنوز احداث نشده‌اند.

در حوزه جا‌به‌جایی مسافر عملکرد بندر خرمشهر چگونه است و چه آماری از این حوزه دارید؟

در حوزه جا‌به‌جایی مسافر هم دو سرویس رفت به کویت داریم و دو سرویس هم برگشت؛ یعنی هفته‌ای چهار تردد در حوزه جابه‌جایی مسافر صورت می‌گیرد که ظرفیت این شناورها 230 نفر است.

تجهیزاتی که در حال حاضر در بندر خرمشهر استفاده می‌شوند از چه نوعی هستند؟ 

ریچ‌استاکر یا وسیله حمل کانتینر در پایانه کانتینری موجود است که سرمایه‌گذار، با وجود محدودیت‌ها و شرایط خاص اقتصادی، توانسته وارد بندر خرمشهر کند. دو دستگاه گنتری‌کرین داریم که برای تخلیه کانتینر از شناور به ساحل و از ساحل به شناور استفاده می‌شوند. چند موبایل‌کرن و یک لیبهر هم وجود دارد. همچنین در ترمینال کانتینری از وجود جرثقیل‌هایی هم بهره‌مندیم. 

فکر می‌کنید در دوره کنونی بهترین روش برای اداره بنادر ایران، به‌خصوص بندری مانند خرمشهر، چیست؟ و چه فرصت‌هایی برای شکوفایی این بندر وجود دارد؟ 

امرار معاش بخش عمده‌ای از نیروی کار خرمشهر از طریق بندر است. درست است که تحریم‌ها و مسائل اقتصادی در سطح کلان باعث شده است که به‌نوعی محدودیت‌هایی برای ایجاد اشتغال و یا ترافیک بیشتر کالا در بندر خرمشهر به وجود آید، اما می‌توان با سیاست‌هایی مثل اعمال تعرفه‌های ترجیحی در این بندر یک مزیت ایجاد کرد که از این طریق بتوانیم بندر را به سمت ترافیک کالا پیش ببریم. از طریق سازمان‌های دیگر نیز می‌توان امتیازاتی را اعطا کرد؛ برای مثال تخفیف‌های گمرکی، تخفیف سود حاصل از بازرگانی و مشوق‌هایی ازاین‌دست سبب می‌شود که هم 

سرمایه‌گذاران بیشتری برای سرمایه‌گذاری تمایل داشته باشند و هم ترافیک موردنظر ایجاد شود تا بندر به شکوفایی سابق خود نزدیک شود.| 

۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ۱۰:۲۴
کد خبر : ۴۹,۴۷۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید