ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
ضرورت رونق صنعت بانکرینگ در ایران/ اعلام مهم ترین چالش ها و راهکارهای توسعه ترانزیت کشور/ لزوم کاهش هزینه های حمل ریلی کالاهای ترانزیتی و صادراتی ​
معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای توسعه سهم ایران در صنعت سوخت رسانی و ارائه خدمات به خطوط کشتیرانی، باید متولی واحد برای صنعت بانکرینگ تعیین شود و تدوین آیین نامه اجرایی ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار گیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، فرهاد منتصر کوهساری در میزگرد ارزیابی پنل تخصصی « نقش بنادر  و لجستیک بندری در توسعه حمل و نقل دریایی» بیست و هفتمین همایش ارگان های دریایی کشور، اظهارداشت: ارزش بازار جهانی بانکرینگ حدود 200 میلیارد دلار و بازار منطقه ای آن حدود 10 میلیارد دلار است.
عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص پتانسیل های مطلوب ایران در صنعت بانکرینگ تاکید کرد: از ظرفیت های ایران برای توسعه صنعت بانکرینگ می توان به  " سوخت بسیار مرغوب و با کیفیت"، "امنیت مرزها و جزایر کشور" ، "عمق مناسب برای لنگرگاه کشتی ها " و  "فاصله بسیار نزدیک بنادر ایران به آب های بین المللی" اشاره کرد. 
به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، " فقدان زیر ساخت های لازم جهت ارائه خدمات جانبی به کشتی ها"، "عدم اجرای قانون برنامه پنجم و ششم توسعه"  و " عدم برنامه ریزی بلند مدت" از جمله عللی است که صنعت بانکرینگ در کشور رشد پیدا نکرده است.
کوهساری در خصوص وضعیت تجارت دریایی و ترافیک کانتینری در بنادر ایران خاطرنشان کرد: عدم توسعه شبکه ریلی در اتصال بنادر چابهار و بوشهر به شبکه سراسری حمل ریلی  یکی از چالش های این حوزه است.
بنا بر اعلام معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، «  اعمال عوارض سنگین برای ناوگان عبوری(حامل کالای ترانزیتی) از کشور» و « عدم تفکر و رویکرد همگرا، یکپارچه و حمایتی جهت بالفعل کردن استعدادهای بالقوه در حوزه حمل و نقل و لجستیک کشور» از دیگر چالش های تجارت دریایی محسوب می شود.
معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: تسریع در پیشبرد فیزیکی عملیات عمرانی برای اتصال شبکه ریلی کشور به بنادر به خصوص چابهار و بوشهر، کاهش عوارض از ناوگان خارجی عبوری از خاک کشور و کاهش هزینه های حمل ریلی کالاهای ترانزیتی و صادراتی از جمله راهکارها برای توسعه ترانزیت و استفاده از قابلیت های موجود کشور است.
وی گفت: تعدد قوانین و زمانبر بودن تشریفات گمرکی،  معضلات حمل و نقل جاده ای از قبیل فرسودگی ناوگان تجاری، خودمالک بودن ناوگان جاده ای کشور، تعدد سازمان های تصمیم گیر در حوزه ترانزیت و عدم توسعه متوازن شقوق حمل و نقل با موضوع ترانزیت کشور در زمینه های روابط بین المللی و بازاریابی از مهم ترین چالش های ترانزیت است.
کوهساری، «ایجاد کریدورهای آزاد ترانزیتی » ؛ « حمایت از رویه سوآپ برای کالاهای نفتی و غیرنفتی مستعد » ؛ « تشکیل کمیته ملی تسهیل ترانزیت و ایجاد پنجره واحد ترانزیت» ؛ « توسعه متوازن بنادر و زنجیره لجستیک پسکرانه بنادر» ؛ « توسعه سیستم های Track & Trace در راستای کنترل کالای ترانزیتی » و « توسعه ترانزیت از طریق خط لوله» را از جمله راهکارهای توسعه ترانزیت در کشور دانست. 
وی ایجاد مراکز و هاب های لجستیکی، بنادر خشک، پایانه های حمل و نقل چندوجهی به عنوان مراکز ایجاد ارزش افزوده در زنجیره لجستیک ترانزیت و  اولویت دهی به توسعه شهرهای لجستیکی بنادر امام خمینی(ره)، بندر عباس و چابهار» را ضروری برشمرد.
 

 
 
۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ۱۰:۲۱
کد خبر : ۴۹,۴۹۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید