ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
یکم بهمن‌ماه 1390
غرق‌شدن اتوبوس دریایی در نزدیکی هرمز
یکم بهمن‌ماه 1390 یک فروند شناور مسافربری (شماره 31) با 22 سرنشین از جزیره هرمز عازم بندر عباس بود؛ اما به‌علت شرایط جوی نامطلوب، این شناور نتوانست به مسیر خود ادامه بدهد و غرق شد. در این حادثه مرگبار، 17 سرنشین این شناور جان خود را از دست دادند. در پی این اتفاق، استاندار هرمزگان دستور ممنوعیت تردد شناورهای غیرمجاز را صادر کرد و عملا فعالیت ۲۶۰ فروند شناور سبک از مجموع قایق و اتوبوس‌های دریایی متوقف شد. مدیرکل وقت بندر شهیدباهنر در این‌باره گفته بود که اتوبوس‌های دریایی از نظر ساختار فیزیکی شناور ایمنی برای جابه‌جایی مسافران در مسیرهای یادشده نیستند. از حدود دو سال پیش از این حادثه نیز، طرح نوسازی ناوگان سنتی آغاز شده بود. این اتفاق تا چندی صیادی و گردشگری این منطقه را هم تحت‌تاثیر قرار داد.
 
یکم بهمن‌ماه 1390
آغاز به کار شناور جمع‌آوری زباله در بندر انزلی (1390)
رودخانه‌ها مهم‌ترین عامل انتقال زباله‌ها به دریا هستند، زباله‌های شناور مانند قوطی، لاستیک و کنده‌های چوب نیز از طریق رودخانه‌ها به کانال بندر راه می‌یابند و نه‌تنها موجب آلودگی محیط زیست می‌شوند، بلکه منظره ناخوشایندی را نیز به نمایش می‌گذارند. در تاریخ یکم بهمن‌ماه 1390، به‌منظور پاک‌سازی زباله‌های شناور، برای نخستین‌بار در کشور، شناور جمع‌آوری زباله‌های شناور (اسکونجر) در حوضچه بندر انزلی به کار گرفته شد. این شناور، که از یکی از کارخانجات داخل کشور (از سوی بخش خصوصی) خریداری شده بود، هشت متر طول و 5/2 متر عرض داشت و دارای دو سبد سه متریِ مکعبی با حداقل ظرفیت جمع‌آوری ۲۰۰ کیلوگرم زباله شناور بود.
 
 
سوم بهمن‌ماه 1385
برگزاری نخستین همایش ثبت کشتی
در تاریخ سوم بهمن‌ماه 1385، نخستین همایش ثبت کشتی و تعیین شماره استاندارد و کدهای بین‌المللی برگزار شد. در اجرای قانون حاکم بر دریاها، هیچ کشتی و شناوری، بدون انجام مراحل فرایند ثبت، نمی‌تواند در آبراه‌های بین‌المللی تردد کند. از آن‌جا که سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان مرجع رسمی دریایی کشور مسئول ثبت کشتی در ایران و اعطای تابعیت و صدور مجوز پرچم جمهوری اسلامی ایران و عهده‌دار اجرای کلیه مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی بوده و هست، این همایش با مشارکت این سازمان، موسسه بین‌المللی لویدز انگلیس و جامعه دریایی و نمایندگان شرکت‌های کشتیرانی و کشتی‌سازی برگزار شد. همچنین هدف از برگزاری این همایش ارتقای استانداردها و مقررات بین‌المللی و افزایش سطح فنی و اجرایی صدور گواهینامه مربوط به کشتی‌های تحت پرچم ایران بود.
 
 
 
چهارم بهمن‌ماه 1389 
ربوده‌شدن کشتی ایرانی به دست دزدان دریایی سومالی
کشتی هوانگ‌سون‌سان از ایران، با 24 خدمه و با پرچم مغولستان که عازم چین بود در 520 مایلی بندر مسقط مورد حمله دزدان دریایی سومالی قرار گرفت و ربوده شد. این کشتی تجاری حامل 23هزار و 835 تُن غذای طیور و پرندگان برای یک شرکت چینی بود. دزدان دریایی در سال 2010 بیش از 53 فروند کشتی را در آب‌های اقیانوس هند ربودند. بر این اساس، تعداد کشتی‌های ربوده‌شده و افراد به گروگان گرفته‌شده از سوی دزدان دریایی به بالاترین میزان خود از سال 1991 میلادی رسید که هم نگران‌کننده و هم غم‌انگیز بود.
 
 
 
ششم بهمن‌ماه 1306
تحویل اداره بندر انزلی از شوروی به ماموران ایرانی
با نگاهی دقیق و ریزبین، این‌طور عایدمان می‌شود که بندر انزلی همواره به دو دلیل مورد توجه دریانوردان قرار گرفته است: نخست، موقعیت طبیعی خلیج و کانال انزلی و دوم، موقعیت جغرافیایی انزلی و نزدیکی آن به مراکز تجاری گیلان. این بندر مهم در شمال کشور تا سال ۱۳۰۶ تحت مدیریت امپراتوری روسیه و پس از آن، شوروی قرار داشت، اما در تاریخ ششم بهمن 1306، ﺗﺎﺳﻴﺴﺎﺕ و تجهیزات ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺑﻨﺪﺭ ﺍﻧﺰﻟﯽ ﺍﺯ ﺩﻭﻟﺖ وقت شوروی ﺗﺤﻮﯾﻞ گرفته شد و ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺍﻣﻮﺭ ﺁﻥ را ﻣﺎﻣﻮﺭان ﺍﯾﺮﺍﻧﻰ (مقامات دولتی وقت) به دست گرفتند.
ششم بهمن‌ماه 1389
راه‌اندازی اولین پایگاه ساحلی تعمیرات در بندر امام
در این تاریخ نخستین پایگاه تعمیرات ساحلی شناورها (SBM)، در راستای اجرای مقررات کنوانسیون‌های بین‌المللی سازمان جهانی دریانوردی، در مجتمع بندری امام‌خمینی‌(ره) راه‌اندازی شد. پس از احداث این پایگاه، کلیه امور مرتبط با تعمیر تجهیزات برق، الکترونیک و مخابرات انواع کشتی‌ها و شناورها، مطابق با قوانین و مقررات بین‌المللی، در این مجتمع بندری انجام می‌شود. راه‌اندازی این پایگاه گام دیگری برای حضور بندر امام‌خمینی‌(ره) در رده‌ی مجهزترین بنادر جهان است.
 
 
 
هشتم بهمن‌ماه 1391
همایش ملی توسعه پایدار دریامحور در خرمشهر
اولین همایش ملی توسعه پایدار دریا‌محور در تاریخ هشتم بهمن‌ماه ۱۳۹۳ از سوی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در این شهر برگزار شد. در سال‌های اخیر، در این دانشگاه، با بهره‌مندی از ظرفیت‌های تحقیقاتی، فعالیت‌های علمی ـ پژوهشی گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف دریایی انجام شده است. ایجاد بستر مناسب برای مشارکت و تبادل دانش و اطلاعات بین‌ محققان و متخصصان عرصه‌های علمی و صنعتی دریا‌محور، آشنایی با آخرین یافته‌های علمی و دستیابی به آن‌ها، دستاوردها و فناوری‌های روز در زمینه علوم و فنون دریایی، ارزیابی ظرفیت‌های توسعه‌ای در زمینه‌های مختلف علوم و فنون دریایی و... از اهداف این همایش بود.
 
 
 
سیزدهم بهمن‌ماه 1348
شخصیت حقوقی پیدا‌کردن سازمان بنادر
براساس قانون اختیارات مالی و استخدامی سازمان بنادر و کشتیرانی و تشکیل بنادر و گمرکات، از تاریخ نوزدهم تیرماه 1348، سازمان بنادر و کشتیرانی از شمول مقررات قانون محاسبات عمومی و قانون استخدام کشوری و آیین‌نامه معاملات دولتی خارج شد. کمی بعد و در تاریخ سیزدهم بهمن‌ماه 1348، به‌استناد ماده دوم قانون اختیارات آیین‌نامه دیگری که به تصویب کمیسیون‌های دارایی و استخدامی مجلسین رسید، این سازمان شخصیت حقوقی پیدا کرد و پس از آن، وظایف، اختیارات، ارکان و تشکیلات آن اعلام شد. کمی بعد، آیین‌نامه‌های دیگری نیز به تصویب شورای عالی سازمان رسید. با وجود آیین‌نامه‌های تصویب‌شده، این سازمان در سال 1353 به وزارت راه و ترابری انتقال یافت.
 
 
 
سیزدهم بهمن‌ماه 1349
روز جهانی تالاب‌ها
در سیزدهم بهمن‌ماه 1349 (دوم فوریه 1971) در شهر رامسر، معاهده‌ای جهانی برای حفاظت از تالاب‌ها به تصویب رسید که به «کنوانسیون رامسر» مشهور شد. این کنوانسیون قدیمی‌ترین کنوانسیون بین‌المللی مرتبط با حفظ و استفاده پایدار از منابع طبیعی است. این روز در تقویم جهانی، با هدف جلب‌توجه افکار جهانی به اهمیت رودها و تالاب‌ها و نقش تعیین‌کننده آن‌ها در ادامه بقای حیات‌وحش و گونه‌های گیاهی در سراسر جهان، به‌عنوان روز جهانی تالاب‌ها به ثبت رسیده است. در این روز، کارگزاران، سازمان‌های غیردولتی، گروه‌ها و شهروندان در تمام سطوح اجتماعی، با برگزاری نشست‌ها،‌ راهپیمایی‌ها،‌ مسابقات فرهنگی و انتشار مطالب و عکس‌های آگاهی‌بخش، برای نشان‌دادن اهمیت تالاب‌ها می‌کوشند. در ایران نیز سازمان حفاظت از محیط زیست برنامه‌ی سالانه‌ی انتخاب قهرمان تالاب را هم‌زمان با روز جهانی تالاب‌ها برگزار می‌کند.
 
 
 
پانزدهم بهمن‌ماه 1314
تاسیس اداره امور بنادر کشور در تهران 
اعمال حاکمیت دولت در سواحل و بنادر برای فراهم‌ساختن تسهیلات لازم، با هدف گسترش امور تجارت دریایى و ارتباطات ساحلى و همچنین وصول حقوق و عوارض متداول، در مجموع، قسمتى از وظایف سازمان بنادر و دریانوردی را تشکیل می‌دهد و البته پیشینه‌ای تاریخی نیز دارد. سابقه تنظیم تاریخى آن به 25 نوامبر 1814 بازمی‌گردد. در آن سال‌ها، در بندر بوشهر اداره‌ای با عنوان «شعبه گمرکات جنوب» تاسیس شد. سال‌ها بعد و در سال 1307، پس از افتتاح راه شوسه تهران ـ خرمشهر، بندر خرمشهر در جنوب کشور اهمیت فراوان پیدا کرد و امر تجارت دریایى آن رونق یافت. برای توسعه بیشتر، اداره امور بنادر کشور (اداره‌کل بنادر) در روز پانزدهم بهمن‌ماه 1314 در تهران تاسیس و کلیه امور بنادر ایران در آن متمرکز شد.
 
 
 
پانزدهم بهمن‌ماه 1388
افتتاح اولین کارخانه منطقه ویژه در امیرآباد 
در تاریخ پانزدهم بهمن‌ماه 1388، اولین کارخانه منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد (کارخانه گچ پارس گیپس بهشهر) افتتاح شد. فاز یک این کارخانه با دو میلیارد تومان اعتبار، در زمینی به مساحت ۲6 هزار مترمربع، احداث شد. نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت این است که، این کارخانه با اشتغال‌زایی برای 4۲ نفر در این منطقه به بهره‌برداری رسید. در این کارخانه سه نوع گچ آستر، رویه و پرداختی در یک شیفت کاری تولید می‌شود. کارخانه گچ پارس گیپس با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی در طی حدودا یک سال و نیم به بهره‌برداری رسید. کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان ازجمله کشورهای هدف برای صادرات این کالا هستند.
 
 
 
بیست‌ویکم بهمن‌ماه 1386
افتتاح بندر خصوصی فریدون‌کنار
«بندر فریدون‌کنار» در سال ۱۳۶۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و از آن تاریخ به بعد برنامه‌ریزی ساخت آن در دستور کار بود. از سال ۱۳۷۴ عملیات اجرایی بندر کلید خورد و در طی سال‌ها، اسکله و موج‌شکن و تاسیسات آن تکمیل و لایروبی آن ‌هم انجام شد تا سرانجام در بیست‌و‌یکم بهمن‌ماه 1386، بندر فریدون‌کنار، به‌عنوان اولین بندر خصوصی در شمال کشور، افتتاح شد. این بندر با هدف افزایش مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های بندری و دریایی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در قالب پیمان کلی «Master Concession»، به‌صورت بلندمدت به بخش خصوصی واگذار شد.
 
 
 
بیست‌و‌سوم بهمن‌ماه 1390
پهلوگیری کشتی نفتیِ ۵۵ هزار تنی در بندر امام خمینی(ره)
یک فروند کشتی خارجی با ظرفیت معادل ۵۵ هزار تن، برای نخستین‌بار، در تاریخ بیست‌وسوم بهمن‌ماه 1390 در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام‌خمینی(ره) پهلو گرفت. کشتی «GARZONI» بعد از پهلوگیری در اسکله‌ی سه این مجتمع بندری، ۴۶ هزار تن مازوت کشور عراق را بارگیری کرد و سپس راهی امارات شد. قابلیت و ظرفیت‌های بالای آبخور اسکله‌ها و تجهیزات مدرن این مجتمع بندری در پذیرش و پهلوگیری کشتی‌هایی با ابعاد و تناژ بزرگ، ترانزیت کالاها به کشورهای هم‌جوار را فراهم ساخته است.
 
 
 
بیست‌وپنجم بهمن‌ماه 1385
تشکیل انجمن صنفی کارگری دریانوردان
انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران نهادی کارگری ـــ صنفی است که در بیست‌و‌پنجم بهمن‌ماه 1385، طبق قوانین جاری کشور به ثبت رسید. این انجمن در سال 2012 میلادی با اخذ تاییدیه فدراسیون جهانی کارگران حمل‌ونقل (به‌عنوان نماینده‌ی این فدراسیون در ایران) برای عقد پیمان جمعی با شرکت‌های کشتیرانی و تامین نیرو در ایران و نظارت بر حُسن اجرای مفاد پیمان اقدام کرد. از اهداف بلندمدت این انجمن می‌توان به برگزاری دوره‌های دریانوردی، تاسیس صندوق تعاون دریانوردان، تاسیس تعاونی مسکن دریانوردان و تاسیس دفتر حمایت از حقوق دریانوردان و خانواده آ‌ن‌ها اشاره کرد.
 
بیست‌وهفتم بهمن‌ماه 1392
برگزاری اولین همایش لنج‌داران در آبادان
در بیست‌وهفتم بهمن‌ماه 1392، اولین همایش بزرگ صیادان و لنج‌داران آبادان، چوئبده، اروندکنار و منیوحی در سینما نفت آبادان برگزار شد. البته این همایش بزرگ به همت ناحیه مقاومت بسیج آبادان و با همکاری بنادر و دریانوردی انجام شد. هدف از این همایش تعالی و تعامل هرچه بیشتر بین مسئولان منطقه و لنج‌داران نواحی مختلف بنادر آبادان بود. در این مراسم چندین نفر از مسئولان بندری و جمعی از صیادان و لنج‌داران حضور داشتند.
 
 
 
بیست‌ونهم بهمن‌ماه 1370
تولد سازمان همکاری کشورهای ساحلی دریای خزر
در تاریخ بیست‌ونهم بهمن‌ماه 1370، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور وقت کشور، در نشست سران اکو، موضوع اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر (کاسکو) را مطرح کرد و به‌دنبال آن، اولین نشست مقدماتی در تهران برگزار شد. در این نشست، به‌جز روسیه که نماینده‌ای اعزام کرده بود، سایر کشورها در سطح روسای جمهور شرکت کرده بودند. این اجلاس منجر به این شد که مقدمات تشکیل دبیرخانه سازمان همکاری کشورهای خزر در تهران فراهم شود.
 
 
 
سی‌ام بهمن‌ماه 1388
به‌آب‌اندازی ناو جماران با حضور رهبری
رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ سی‏ام بهمن‏ماه ۱۳۸۸، با سفر به بندر عباس، ناو جماران را افتتاح کردند. دستور ساخت این ناو را نیز، ۱۲ سال پیش‌ از این تاریخ خود ایشان داده بودند. ناو جماران مجهز به موشک‏های ضد کشتی، سطح به هوا و نیز انواع اژدر و توپ‏های دریایی ازجمله فجر ۲۷ ـــ مدرن‌ترین توپ دریایی جهان ـــ  است. طول ناو جماران ۹۴ متر است و حدود یک‌هزار و 500 تن وزن دارد. همچنین یک رادار پیشرفته نیز برای انجام هرچه بهتر ماموریت‌ها روی آن نصب ‌شده است. این ناو می‌تواند با سرعت ۳۰ گره دریایی حرکت کند. به‌آب‌اندازی این ناو در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‏المللی بازتاب گسترده‌ای داشت.
 
 
 
یکم اسفندماه 1389
تصویب امضای موافقت‌نامه کشتیرانی بین ایران و اکوادور
در این تاریخ دولت، برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی با سایر کشورها و تسریع در روابط دریایی و کشتیرانی، با امضای موقت موافقت‌نامه کشتیرانی تجاری دریایی بین ایران و اکوادور موافقت کرد. هیئت‌وزیران، بنا به پیشنهاد وزارت راه‌وترابری و به‌منظور اجرای ماده (۲) آیین‌نامه چگونگی تنظیم و انعقاد توافق‌های بین‌المللی مصوب ۱۳۷۱، به وزارت راه‌وترابری اجازه داد تا به امضای موقت موافقت‌نامه کشتیرانی تجاری دریایی بین ایران و اکوادور اقدام و مراحل قانونی را تا تصویب نهایی پیگیری کند. براساس این مصوبه، فعالیت‌هایی که طرف‌های متعاهد به آن اقدام خواهند کرد شامل کمک به توسعه حمل‌ونقل دریایی بین طرف‌های متعاهد، تلاش‌های مشترک برای رفع مشکلاتی که ممکن است مانع گسترش حمل‌ونقل دریایی بین بنادر طرف‌های متعاهد شود، ارتقای مشارکت نامحدود شرکت‌های کشتیرانی طرف‌های متعاهد در حمل‌ونقل بار بین کشورهای خود و همچنین بین یک طرف متعاهد و هر کشور ثالث است.
 
 
 
ششم اسفندماه 1393
دستیابی به فناوری استتار صوتی زیردریایی‌ها در دانشگاه علوم دریایی و اقیانوسی مازندران و علوم و فنون دریایی خرمشهر
دریا محیط پرتلاطمی است که پدیده‌های مختلف موجود در آن بر انتشار صوت تاثیر فراوان می‌گذارند و بالطبع می‌توانند باعث اختلال در کار زیردریایی‌ها شوند. محققان دانشکده علوم دریایی و اقیانوسی دانشگاه مازندران با همکاری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر موفق به ارائه طرحی شدند که براساس آن استتار صوتی زیردریایی‌ها فراهم می‌شود. در این طرح تلاش شده است تا با استفاده از مدل‌سازی، پدیده اثر جریان نفوذی بر روی انتشار صوت در خلیج فارس و دریای عمان مورد بررسی قرار بگیرد.
 
 
 
هشتم اسفندماه 1391
ورود ناوگروه 24 نیروی دریایی به اقیانوس آرام
ناوگروه 24 ارتش متشکل از ناو بالگردبر خارگ و ناوشکن سبلان است. امیر دریادار حبیب‌الله سیاری (فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش) در این تاریخ از ورود ناوگروه این نیروی دریایی به اقیانوس آرام خبر داده بود. این ناوگروه، پیش‌تر، از تنگه مالاکا خارج و در هشتم اسفندماه 1391 وارد اقیانوس آرام شده بود. این اولین‌باری بود که این ناوگروه تنگه مالاکا را پشت سر می‌گذاشت. این ناوگروه سپس در بندر ژانگ‌ژیانگ چین پهلو گرفت.
 
 
 
چهاردهم اسفند 1389
کلنگ‌زنی بزرگ‌ترین پایانه غلات خاورمیانه در بندر امام‌خمینی‌(ره)
در چهاردهم اسفندماه 1389 بزرگ‌ترین پایانه‌ی غلات، با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر راه‌وترابری و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در مجتمع بندری امام‌خمینی‌(ره) افتتاح شد. این پایانه، که بزرگ‌ترین پایانه غلات در منطقه است، با سرمایه‌گذاری مشترک بخش خصوصی ایرانی و خارجی کلنگ‌زنی شده بود. سرمایه‌گذار خارجی از کشور کنیا و ارزش سرمایه‌گذاری اولیه این طرح بیش از سه هزار میلیارد ریال بود که با اجرای آن، توان نگهداری بیش از ۲۰ میلیون تن غلات در مجتمع بندری امام‌خمینی‌(ره) فراهم شد. هدف از احداث این پایانه توسعه صادرات، واردات و انتقال و حمل‌ونقل از کشورهای آسیای میانه و قفقاز است.
 
 
 
بیستم اسفندماه 1341
انتقال سازمان بنادر و کشتیرانی از وزارت گمرکات و انحصارات به وزارت اقتصاد 
اعمال حاکمیت دولت در سواحل و بنادر، برای فراهم‌ساختن تسهیلات به‌منظور گسترش امور تجارت دریایى، از وظایف سازمان بنادر و دریانوردی است و سابقه‌ی تاریخى آن به ۱۲ ذیحجه سال ۱۲۲۹ بازمی‌گردد. در چهارم خردادماه ۱۳۳۹ بنگاه کل بنادر و کشتیرانی به سازمان بنادر و کشتیرانی تبدیل شد، و اعمال حاکمیت در آب‌های ساحلی و تولیت کلیه امور بندری و دریایی کشور و اجرای مقررات بندری و کشتیرانی ساحلی و مراقبت در توسعه کشتیرانی و بازرگانی و وصول حقوق و عوارض بندری و ثبت شناورهای تابع کشور به عهده آن گذاشته شد. این سازمان در دهم خردادماه ۱۳۴۰ به وزارت بازرگانی منتقل شد و در اواخر سال بعد، یعنی در تاریخ بیستم اسفندماه ۱۳۴۱، پس از تشکیل وزارت اقتصاد، تابع این وزارتخانه شد.
 
 
 
بیست‌ودوم اسفندماه 1388
ساخت زیردریایی بدون سرنشین هوشمند با همکاری محققان برق و مکانیک سه دانشگاه برتر ایران
تیمی از محققان برق و مکانیک دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیرکبیر و تهران موفق به ساخت زیردریایی بدون سرنشین هوشمند شدند. این زیردریایی به طول یک متر، وزن 200/12 کیلوگرم، با سرعت سطحی 11 متر بر ثانیه و سرعت زیرسطحی 9 متر بر ثانیه می‌تواند در مدت پنج دقیقه، حداکثر مسافتی به میزان سه هزار متر را بپیماید. این شناور همچنین قابلیت شناورماندن روی آب را دارد. در بخش هوشمندسازی، از انواع سنسورها و پردازنده‌ها برای افزایش قابلیت درک محیط از سوی زیردریایی و امکان کنترل هم‌زمان کاربر و پردازنده هوش مصنوعی برای بالابردن ضریب اطمینان، بازگشت به سطح در صورت بروز حادثه و... استفاده شده است.
 
 
بیست‌وسوم اسفندماه 1388
افتتاح اولین تور گردشگری دریایی در آب‌های خلیج فارس
در این تاریخ یک شناور اجاره‌ای به نام «فرشته»، با ظرفیت 80 نفر، اولین سفر دریایی خود را در آب‌های خلیج فارس آغاز کرد. سفر روی دریا همیشه با ماجراجویی همراه بوده است و این امکان به حوزه گردشگری نیز کمک می‌کند. جزایر زیبای این محدوده همگی داستان‌هایی در دل خود دارند که سفر با کشتی دنیای رمزآلود و زیبای آن‌ها را جلوی چشمان مسافران به نمایش درمی‌آورد. با برقراری این سفرهای سیاحتی در این منطقه، امکان برگزاری جشن‌ها و مراسم شادی بر روی آب‌های خلیج فارس نیز فراهم شد. این سفر سرآغاز تورهای گردشگری دریایی در آب‌های خلیج فارس بود.
 
 
 
بیست‌وپنجم اسفندماه 1363
انتشار نخستین شماره از ماهنامه «بندر و دریا»
این‌ روزها به 35سالگی نشریه‌مان نزدیک می‌شویم. این نشریه تخصصی از تاریخ بیست‌وپنجم اسفندماه 1363 کار خود را با چاپ مطالب دریایی شروع کرده است و حالا درست 35 سال از تولد قدیمی‌ترین مجله تخصصی کشور در حوزه بنادر و دریانوردی می‌گذرد. ماهنامه «بندر و دریا» که از آن روز به‌عنوان نخستین مجله‌ی جامع دریایی کشور کار خود را آغاز کرده است، بی‌وقفه تا امروز منتشر شده است و می‌توان گفت یکی از معدود نشریات ایرانی است که نزدیک به چهار دهه دوام آورده است. «بندر و دریا» اکنون با ارائه پرونده‌های دریایی و بندری و مقالاتی درخصوص زندگی در بنادر ایران به راه خود ادامه می‌دهد. در این ماهنامه سعی شده تا هر جا که لازم باشد، از متخصصان دریایی بهره گرفته شود و تمام تلاش دست‌اندرکاران این مجموعه همواره بر ارائه مطالب شفاف، خواندنی و به‌‌دور از تعصب بوده است.
 
 
 
بیست‌وهفتم اسفندماه 1391
به آب انداختن ناوشکن جماران 2 در بندر انزلی
در این تاریخ، مراسم به‌آب‌اندازی ناوشکن جماران 2 در دریای خزر، با حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت، و مقامات عالی‌رتبه دولتی برگزار شد. ناوشکن جماران 2 به دست متخصصان صنایع دریایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است. این ناوشکن، با برخورداری از جدیدترین تجهیزات ناوبری و سامانه‌های پیچیده دفاعی بومی، در رده پیشرفته قرار دارد. جماران 2 پیشرفته دومین نمونه از کشتی‌های جنگی کلاس موج ساخت ایران است. این شناور با قابلیت دفاع، تهاجم و رهگیری هم‌زمان اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی، به سامانه موشک ضدهوایی، سامانه موشکی کروز، سامانه اژدرافکن، سامانه‌های توپ 40 و 76 میلی‌متری، سامانه‌های پردازش راداری، رادارهای تاکتیکی سطحی و هوایی مسلح است. این ناوشکن همچنین مجهز به سامانه جامع مدیریت نبرد و سامانه جنگال بوده و قابلیت حمل بالگرد را نیز داراست.
 
 
 
بیست‌وهشتم اسفندماه 1394
افتتاح بزرگ‌ترین پایانه مسافری دریایی کشور در بندر شهیدحقانی با حضور دکتر عباس آخوندی (وزیر وقت راه و شهرسازی)
در بیست‌وهشتم اسفندماه 1394، با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و جمعی از مسئولان کشوری، ساختمان بزرگ‌ترین پایانه مسافری دریایی کشور در بندر شهیدحقانیِ هرمزگان افتتاح شد. زیربنای ساختمان این پایانه سه هزار و 500 مترمربع است. این پایانه مسافری سه سالن با ظرفیت ۶۶۰ صندلی دارد. بزرگ‌ترین پایانه مسافری دریایی کشور دارای دو سالن جداگانه برای مسافران قشم و هرمز و همچنین یک سالن حمل‌ونقل است. علاوه‌بر پنج جایگاه فروش بلیت در محوطه بیرونی، ۹ باجه فروش نیز در فضای داخلی پایانه تعبیه شده است. در این پایانه همچنین امکان تهیه بلیت الکترونیکی، غرفه معرفی هتل‌ها و اماکن گردشگری، دفاتر خدمات گردشگری و مرکز امانات فعال شده است. بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی سازمان بنادر و دریانوردی برای احداث و تجهیز این پایانه سرمایه‌گذاری شده است.
 
۲۷ اسفند ۱۳۹۸ ۱۳:۲۰
کد خبر : ۴۹,۷۲۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید