ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
شناسایی عوامل موثر در اجرای قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی در مناطق بندری و تاثیر آن بر جذب سرمایه‌گذاری (مطالعه موردی بندر بوشهر)

  در این مقاله به بررسی و شناسایی عوامل موثر در اجرای قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی در مناطق بندری، که مرتبط با جذب سرمایه‌گذار است (مطالعه موردی بندر بوشهر)، پرداخته شده است. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که عوامل شناسایی‌شده کاملا بر اجرای قوانین تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی در مناطق بندری، که مرتبط با جذب سرمایه‌گذار می‌باشند، موثر هستند.

دولت‌ها برای کاهش هزینه‌های تولید و برای رشد و توسعه اقتصادی و تسهیل امور کارآفرینان و سرمایه‌گذاران حقیقی برای ورود به عرصه تولید، ایجاد مناطق ویژه و آزاد را به‌عنوان یک راهکار موثر طراحی و اجرا کرده‌اند. طبق تعاریف بین‌المللی، منطقه ویژه اقتصادی به محدوده جغرافیایی در داخل مرز کشور اطلاق می‌شود که قوانین تجاری حاکم بر آن تا حد زیادی در قیاس با سایر نقاط کشور از محدودیت کمتری برخوردار است. این مناطق دارای چهارچوب مناسبی به‌منظور ورود و شروع به فعالیت کارآفرینان است.

مناطق ویژه اقتصادی هم امکان صادرات محصولات به خارج از کشور را فراهم می‌کنند، هم موجب بهبود وضعیت محصولات وارداتی و صنایع مربوط به آن می‌شوند. در هر کشور، با توجه به پتانسیل موجود در هر منطقه، می‌توان سیاست‌های کلی در ایجاد و مدیریت مناطق ویژه اقتصادی اتخاذ کرد. این سیاست‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که در هر منطقه، متناسب با نیاز آن منطقه، صنایع مرتبط شروع به فعالیت کنند. علاوه‌براین، مناطق ویژه نیازمند حمایت‌های دیگری نیز هستند؛ حمایت‌ها و پیش‌نیازهایی که تحقق کامل این قوانین را در مناطق ویژه تسهیل و تسریع کند. امروزه بسیاری از کشورهای موفق اقتصادی نظیر چین، کره‌جنوبی، سنگاپور و هنگ‌کنگ مسیر توسعه اقتصادی خود و پیوستن به بازارهای جهانی را از چنین کانال‌هایی تجربه کرده‌اند. اما متاسفانه در کشور ما به‌علت ‌کمبود نظارت صحیح و حمایت‌های بعدی از مناطق ویژه، این کانال‌ها بعضا به راهی برای بروز برخی مفاسد و سرازیرشدن انواع واردات به داخل تبدیل شده است.

تحقیقات و آمارها نشان می‌دهد، اهداف مشخص‌شده برای این مناطق به‌شکل کامل در کشور ما محقق نشده‌اند. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل موثر بر اجرای این قوانین و نحوه تاثیرگذاری اجرای این قوانین بر میزان جذب سرمایه‌گذاری، که ازجمله اهداف کلان تشکیل این مناطق است، تدوین و انجام شده است.

 

ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

یکی از راهکارهای اصلی رونق اقتصادی، توسعه صادرات و ایجاد اشتغال، کاهش موانع قانونی است که مناطق ویژه و آزاد با این هدف تاسیس شده‌اند، به‌نحوی که در حال حاضر بیش از 64 منطقه ویژه اقتصادی در کل کشور تصویب شده است که شش منطقه، منطقه ویژه اقتصادی بندری هستند. ایجاد مناطق ویژه اقتصادی علاوه‌بر کشور ما در سایر کشورها نیز با همین هدف و در راستای ایجاد اقتصاد بازار آزاد و بر مبنای تجارب تاریخی متعدد از نظام‌های تعرفه‌ای و چالش‌های گمرکی سده‌های 18 و 19 ایجاد شده است. تحقق این هدف و ایجاد یک بازار رقابتی و آزاد و تسهیل قوانین می‌تواند به‌عنوان یک عامل مهم در جذب سرمایه نیز نقش‌آفرینی کند. چنانچه در عصر سرمایه‌داری صنعتی و فراصنعتی، سرمایه به‌عنوان یک عامل حساس و گریزپا شناخته می‌شود که به‌سختی قابل جذب است و به‌راحتی و با ایجاد کوچک‌ترین مشکل یا خطر (ریسک) از دست خواهد رفت. در نتیجه، مناطق ویژه و آزاد اقتصادی با هدف ایجاد بسترهای لازم به‌منظور جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و تضمین سرمایه‌گذاری ایجاد شده‌اند.

سرمایه‌گذاری را می‌توان یکی از ارکان اساسی اقتصاد کشورها دانست. تحولات اقتصادی نوین در سال‌های گذشته مبیّن این مهم است که صادرات بر پایه جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و با تضمین انتقال فناوری باید جایگزین واردات شود. در این راستا، اهداف اجرایی مناطق ویژه و آزاد اقتصادی بر این پایه 

طرح‌ریزی شد.

کارنامه‌ی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورمان در طول چند سال گذشته در حوزه‌ی فعالیت‌های اقتصادی، کارنامه‌ی درخشانی نیست. آمار عملکرد این مناطق نیز نشان می‌دهند که سهم این مناطق از واردات بیش از صادرات است، که این مغایر فلسفه وجودی این مناطق است. در چنین شرایطی، این سؤال مطرح می‌شود که چرا مناطق آزاد و ویژه کشورمان، با وجود تنظیم و تصویب قوانین و مقررات مناسب با اهداف تشکیل این مناطق، در دستیابی به اهداف خود بازمانده‌اند؟ 

به‌دلیل گستردگی موضوعات، در این تحقیق به بررسی یکی از علل مهم، که عدم اجرای قوانین مناطق است، پرداخته و دلایل عدم اجرای کامل قوانین بررسی خواهد شد.

 

سرمایه‌گذاری در بنادر

ارتقای نقش بنادر در اقتصاد ملی و استانی مستلزم ایجاد بسترهای مناسب و جذاب سرمایه‌گذاری است، ازاین‌رو، فرایند سرمایه‌گذاری در بنادر کشور، به ترتیب اهمیت، مبتنی بر اهداف

زیر است:

1) جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی از طریق ایجاد فرصت‌های رقابتی سرمایه‌گذاری در بنادر

2) افزایش ترافیک دریایی از طریق استقرار فعالیت‌های مبتنی بر تجارت از راه دریا

3) ارتقای بهره‌وری تاسیسات و تجهیزات بندری و دریایی

4) بهبود شاخص‌های اقتصادی (تولید ناخالص داخلی استان‌های بندری، سرمایه‌گذاری و...)

5) افزایش اشتغال‌زایی

6) پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی و برقراری ارتباط تجارت بین‌المللی و تحرک در اقتصاد منطقه‌ای، تولید و پردازش کالا، انتقال فناوری، صادرات مجدد و گسترش ترانزیت کالا.

 

مهم‌ترین تفاوت مناطق ویژه اقتصادی با مناطق آزاد

خرده‌فروشی کالا در مناطق ویژه فقط برای اتباع خارجی و در مناطق آزاد برای اتباع خارجی و داخلی امکان‌پذیر است؛ مقررات روادید برای اتباع خارجی در مناطق ویژه براساس ضوابط داخل کشور است و در مناطق آزاد، روادید در مرزهای ورودی اعطا می‌شود.

در مناطق آزاد، اشخاص حقیقی و حقوقی فعال اقتصادی از تاریخ بهره‌برداری مندرج در مجوز، به مدت 20 سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی موضوع قانون مالیات مستقیم معاف خواهند بود؛ لیکن در مناطق ویژه اقتصادی، معافیت مالیات بر درآمد مطابق مقررات سرزمین اصلی است. البته برای کلیه واحدهای تولیدی، معدنی، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، مراکز اقامتی گردشگری و اشخاص غیردولتی مستقر در منطقه، معافیت مالیات بر درآمد هفت سال و در مناطق کمتر توسعه‌یافته 13 سال است. 

در مناطق آزاد، ورود کالای همراه مسافر از مناطق به سرزمین اصلی مجاز و در مناطق ویژه اقتصادی ممنوع است. همچنین، امور پولی، بانکی و ارزی مطابق با مقررات مناطق آزاد، و در مناطق ویژه اقتصادی، بر طبق سرزمین اصلی است.

 

مناطق ویژه اقتصادی بندری و اهداف آن

منظور از منطقه ویژه اقتصادی بندری، منطقه حراست‌شده‌ای است که به‌موجب ماده ۱ قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران (مصوب ۱۳۸۴) ایجاد شده باشد. بنادری که دارای منطقه ویژه هستند عبارت‌اند از: شهیدرجایی، امام‌خمینی(ره)، امیرآباد، بوشهر، نوشهر و آستارا. قابل ذکر است که ایجاد این مناطق برای تحقق اهداف ذیل است:

  پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی 

  تحرک در اقتصاد منطقه‌ای و تولید و پردازش کالا 

  انتقال فناوری

  صادرات غیرنفتی

  ایجاد اشتغال مولد و جلب و تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی

  صادرات مجدد 

  عبور خارجی (ترانزیت) 

  انتقال کالا (ترانشیب)

در صورتی که این مناطق به‌شکل کامل بتوانند قوانین و مقررات خود را اجرایی کنند، می‌توانند نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کرده و دستاوردهایی برای اقتصاد کشور به ارمغان آوردند، ازجمله:

  توسعه روبناها، تجهیزات و پسکرانه‌ها و شکل‌گیری بنادر صاحب‌خانه‌ای با جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی

  اجرای اصل 44 و توسعه و گسترش فعالیت‌های بخش‌های خصوصی

  ایجاد مراکز لجستیکی و توسعه فعالیت‌های دریایی و بندری

  توسعه فعالیت‌های تولیدی، پردازش، ارزش افزوده، صادرات و صادرات مجدد، ترانزیت و ترانشیپ

  تحرک در اقتصاد منطقه‌ای، ایجاد اشتغال مولد و محرومیت‌زدایی

  بهبود فضای کسب‌وکار در مناطق بندری و ارتقای شاخص‌های تجارت فرامرزی

  پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی

  ارتقای نسل بنادر 

  رونق پسکرانه‌های بندری و توسعه حمل‌ونقل چندوجهی

  تعیین تعرفه‌های انعطاف‌پذیر، متناسب با شرایط رقابتی و خدمات ارائه‌شده از سوی بخش خصوصی

حال اگر مناطق ویژه اقتصادی بندری به هر نحوی نتوانند قوانین و تسهیلات قانونی مجاز خود را به اجرا درآورند، بخش عظیمی از فرصت‌های توسعه‌ای محلی و ملی و بین‌المللی از دست خواهد رفت. لذا، اهمیت پرداختن به مشکلات اجرای قوانین و موانع دستیابی این مناطق به اهداف خود از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخوردار است و اگر دلایل عدم توفیق این مناطق به‌خوبی شناخته نشود، راهکار مناسب و کاربردی نیز قابل حصول نخواهد بود.

 

نتیجه‌گیری

درک این مهم که چه عواملی می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در مناطق بندری تشویق کند از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند راهنمای مسئولان مناطق ویژه بندری در تعیین سیاست‌های اجرایی این مناطق باشد.

با توجه به آزمون‌های آماری، عوامل موثر و نقش‌آفرین در اجرای کامل قوانین و مقررات مرتبط به سرمایه‌گذاری در مناطق ویژه بندری 30 مورد بودند که در پنج گروه دسته‌بندی شدند که عبارت‌اند از: 

   باور عمومی، پشتیبانی و حمایت‌کامل مدیران عالی، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی

  حمایت کامل مدیران از اعمال صحیح قوانین و درج و تاکید این موضوع در خط‌مشی و اهداف سازمان

  تکلیف سازمانی و پرهیز از بخشی‌نگری و توجه به منافع ملی

  تغییر رویکرد بنادر مشمول از مقررات گمرکی به قوانین مناطق

 برگزاری مستمر دوره‌های آموزشی، سمینارها و همایش‌های تخصصی

  به‌کارگیری افراد متخصص برای همکاری در اجرا و فرهنگ‌سازی و بهره‌گیری و استفاده حداکثری از ابزارهای اطلاع‌رسانی

  الزام کلیه شرکت‌ها و عوامل اجرایی مستقر در منطقه به برگزاری دوره‌های مربوطه و ارزیابی عملکرد آنان

  برگزاری نشست‌های مستمر با ذی‌نفعان به‌منظور شناخت و آگاهی از قوانین

  تامین زیرساخت‌ها، روبناها و تجهیزات لازم

  ایجاد پسکرانه در جوار و محدوده مناطق

 مشارکت سازمان در طرح‌های سرمایه‌گذاری و احداث زیرساخت‌ها و اسکله در قالب طرح مشارکتی

  ایجاد معاونت بندری و منطقه و تعریف پست‌های جدید متناسب با وظایف محول‌شده جدید

  ارائه خدمات بهینه با تعرفه مناسب از سوی بخش خصوصی

  تفکیک حوزه‌ها و فعالیت‌های تولیدی و لجستیکی از عملیاتی

  هوشمندسازی مناطق و استقرار سامانه جامع امور مناطق و ارتباط آن با سامانه‌های عملیاتی و بندری موجود

  هماهنگی بین سازمان‌های ذی‌ربط

  تفکیک وظایف مناطق با سازمان‌های هم‌عرض، بالاخص گمرک و تدوین تفاهم‌نامه‌های مربوطه

  برگزاری مستمر جلسات با سایر دستگاه‌های دخیل بالاخص گمرک و سازمان توسعه تجارت

  تدوین یک نقشه راه و سند جامع اقتصادی

  تعیین سهم مناطق در جذب سرمایه‌گذاری بخش‌های تولیدی، ارزش افزوده و لجستیکی

  تغییر رویکرد واگذاری اراضی با اولویت فعالیت‌های تولیدی، مراکز لجستیکی و توزیع

  ارائه تسهیلات و تخصیص وام از محل وجوه به صنایع تولیدی، مراکز لجستیکی و توزیع

  تدوین سند تجهیز و هوشمندسازی مناطق بر مبنای فعالیت‌ها و اهداف مناطق ویژه اقتصادی

  تعیین شاخص‌های نوین عملکردی و ارزیابی مناطق و واحدهای مرتبط سازمانی براساس اهداف مناطق ویژه اقتصادی

  بهبود و اصلاح قوانین و مقررات، جهانی فکرکردن و استفاده از سازوکارهای مقررات بین‌المللی

  اصلاح مقررات بانکی و مالیاتی 

  اصلاح مقررات سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های ارزش افزوده و صادرات مجدد 

  اصلاح مقررات اشتغال و بیمه 

  اصلاح مقررات گمرکی و صادرات و واردات 

  اصلاح قانون مناطق ویژه و آزاد و آیین‌نامه‌ها 

  تشکیل کارگروه اصلی سازمان و فرعی بنادر و تشکیل کارگروه‌های تخصصی به‌منظور تدوین و بهبود و اجرای یکپارچه فرایندها

  تدوین دستورالعمل‌های تسهیلاتی و تعرفه‌های تشویقی

  انجام بازدیدهای میدانی و دوره‌ای از سوی کارگروه نظارت

مرکزی و بندر

  ارزیابی عملکرد و معرفی مناطق برتر و اعمال سازوکار‌های تشویقی و ترغیبی

 

راهکارهای پیشنهادی

با توجه به نتایج تحقیق، برای بهبود در اجرای کامل قوانین و مقررات مرتبط به سرمایه‌گذاری در مناطق ویژه بندری، راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود: 

  تقویت جایگاه مناطق بندری و تشکیل دوره‌ای (حداقل فصلی) جلسات هیئت‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی در نقش سازمان مسئول مناطق بندری 

  برگزاری همایش بین‌المللی مناطق بندری به‌صورت سه سالانه، با ایجاد دبیرخانه دائمی و کمیته‌های تخصصی و وبگاه اختصاصی

  تدوین و تصویب نقشه راه و سند جامع و راهبردی مناطق بندری 

  بازنگری و تدوین خط‌مشی و اهداف کلان جدید سازمان با توجه به اهداف و سیاست‌های مناطق کشور و ایجاد تکلیف در اجرای کامل قوانین مربوطه

  ارزیابی سالیانه عملکرد مدیران مناطق بندری براساس شاخص‌های نوین تعریف‌شده مبتنی بر اهداف ایجاد مناطق و مشارکت آنان در جذب فعالیت‌های تولیدی، لجستیکی و ارزش افزوده و میزان اشتغال ایجادشده و معرفی مناطق بندری برتر

  تدوین سند ایجاد و توسعه اراضی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بندری به‌عنوان اسناد بالادستی 

  تهیه بسته‌های حمایتی و تشویقی برای ترغیب سرمایه‌گذاران صنایع تولیدی، لجستیکی و ارزش افزوده در مناطق از طریق تخصیص وام از محل وجوه با بهره کم، تخفیفات تعرفه‌ای و...

  تعیین ضوابط و معیارهایی برای واگذاری اراضی منطقه با اولویت فعالیت‌های تولیدی، مراکز لجستیکی و توزیع

  تفکیک وظایف مناطق با سازمان‌های هم‌عرض، به‌ویژه گمرک و سازمان مسئول مناطق آزاد

  تغییر نگرش سازمان بنادر و دریانوردی و تبدیل بنادر از مراکز انبارداری به مراکز لجستیکی و پردازش کالا

  تعیین سهم منطقه در جذب سرمایه‌گذاری بخش‌های تولیدی، ارزش افزوده و لجستیکی در طرح جامع بنادر بازرگانی

  برگزاری جلسات هم‌اندیشی بین مسئولان مناطق بندری با سرمایه‌گذاران، اتاق بازرگانی و سایر ذی‌نفعان با حضور مدیران مرتبط سازمان مسئول مناطق بندری 

  تدوین دستورالعمل‌های تسهیلاتی و مشوقی برای جذب سرمایه‌گذاران

  تعیین خط اعتباری و اعمال نظام‌های تشویقی و ترغیبی به سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی عمده و قدیمی منطقه

  تشکیل کارگروه اصلی اعمال رویه واحد و بازنگری فرایندهای مناطق بندری در سازمان بنادر و دریانوردی و کارگروه فرعی در بنادر مشمول و برگزاری جلسات دوره‌ای و مستمر

  برگزاری نشست‌های مشترک با مدیران سایر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی داخلی و خارجی 

  بهره‌مندی از امکانات و ظرفیت‌های سایر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به‌عنوان پسکرانه‌های بندری با انعقاد تفاهم‌نامه‌های مربوطه

  تدوین طرح مشارکتی سازمان بنادر و دریانوردی با سرمایه‌گذاران و مشارکت این سازمان در احداث زیربناها و زیرساخت‌ها و اسکله با توجه به ظرفیت‌های موجود در قانون پنج‌ساله ششم توسعه، به‌منظور ترغیب بیشتر سرمایه‌گذاران

  برگزاری جلسات هم‌اندیشی و تخصصی بین نهادهای ذی‌نفع از عملیات بندری و سازمان‌های ذی‌ربط در ستاد و صف به‌منظور بازنگری و ساده‌سازی فرایندها 

  تشکیل کارگروه نظارت مرکزی به‌منظور انجام بازدیدهای میدانی و دوره‌ای و ممیزی‌های داخلی

  بازنگری و ایجاد ساختار تشکیلاتی جدید مناطق بندری و تدوین شرح وظایف به‌روز و جدید با توجه به وظایف قانونی 

  استفاده از مدیران و افراد باتجربه و متخصص در زمینه عملیات بندری، امور مناطق و سرمایه‌گذاری

  برگزاری مستمر و دوره‌ای سمینارها و همایش‌های تخصصی

  الزام کلیه شرکت‌ها و عوامل اجرایی مستقر در منطقه به برگزاری دوره‌های مرتبط به فعالیت‌های لجستیکی، سرمایه‌گذاری و امور مناطق و ارزیابی عملکرد آنان

  تبلیغ مزایا و تسهیلات قانونی و خاص مناطق ویژه اقتصادی در فضای مجازی و رسانه استانی و ملی

  استفاده از فرصت‌ها و اختیارات قانونی برای انعطاف‌پذیری و پلکانی ساختن تعرفه‌ها و خدمات و بازنگری ساختار

تعرفه‌ای موجود

  شرکت در دوره‌ها و همایش‌های تخصصی داخلی و خارجی مرتبط به موضوعات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سرمایه‌گذاری

  تشکیل کارگروه مشترک متشکل از مدیران سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک و شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و حسب مورد سایر سازمان‌های دخیل در امر تجارت و برگزاری جلسات دوره‌ای و مستمر

  انجام بازدیدهای میدانی تیم مشترک سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک از مناطق بندری و بررسی مشکلات و چالش‌ها در محل منطقه

  تهیه اسناد فنی فرایندها و تفکیک فعالیت‌های تولیدی و لجستیکی از عملیاتی با استفاده از نرم‌افزارهای به‌روز

  تبادل اطلاعات سامانه عملیاتی منطقه با سامانه‌های عملیاتی سایر سازمان‌ها برای روان‌سازی 

  ارتباط سامانه مناطق با سامانه‌های عملیاتی و بندری و پیاده‌سازی سامانه‌های عملیاتی بندری در کلیه اراضی پشتیبانی منطقه و هوشمندسازی و الکترونیکی کردن فرایندهای

امور مناطق 

  تقویت جایگاه بازاریابی و تدوین سند بازاریابی و ابلاغ به کلیه سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی مستقر در منطقه

  برگزاری مستمر دوره‌های آموزشی و سمینارهای تخصصی آشنایی با مناطق، امور تسهیلاتی و سرمایه‌گذاری

  ایجاد سازوکار و سامانه‌ای به‌منظور دریافت و احصای مشکلات و موانع قانونی مناطق بندری و پیگیری اصلاح قوانین و مقررات مربوطه (گمرکی، بانکی و...) برای افزایش تسهیلات و مزایای قانونی این مناطق.|

 

منابع

ـــ ثقفی، مهدی، پوریوسف، اعظم و رجایی، زهرا. «منطقه ویژه اقتصادی، فرصتی برای جذب سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی». اولین کنفرانس ملی فرصت‌ها و محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت خراسان جنوبی، دانشگاه صنعتی بیرجند، 1396.

ـــ  جمشیدی، صمد. «بررسی اثر خصوصی‌سازی بندر بر عملکرد بنادر ایران (مورد مطالعه: بندر بوشهر)». پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، 1394.

ـــ خاکی‌پور، سروش. «بررسی و مقایسه الگوهای خصوصی‌سازی در بنادر امام‌خمینی(ره) و خرمشهر». پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، 1390.

ـــ دهقان، محمدرضا، سایبانی، مصباح و اسفندیاری، اکبر. «تاثیر خصوصی‌سازی بر فعالیت تخلیه و بارگیری اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان گیلان ـ بندر انزلی». پنجمین همایش بین‌المللی صنایع فراساحل، تهران، انجمن مهندسی دریایی ایران، 1391.

ـــ رضایی، زینب. «شناسایی و رتبه‌بندی شاخص‌های تبدیل یک بندر به منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی (موردکاوی: بندر بوشهر)». پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، 1396.

ـــ عماد، غلامرضا و هاشمی، حسن. «فواید طرح جامع خصوصی‌سازی در بنادر ایران». شانزدهمین همایش صنایع دریایی، بندر عباس، انجمن مهندسی دریایی ایران، 1393.

ـــ ممی‌پور، سیاب، بشارتی، زهرا و بهبودی، داوود. «بررسی و اولویت‌بندی عوامل جذب سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی». روزنامه اطلاعات، شماره 21، 1393.

ـــ  معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات معاونت حقوقی ریاست جمهوری، تصویب مناطق ویژه اقتصادی کشور، مجموعه قوانین و مقررات مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، 1394.

۲۷ اسفند ۱۳۹۸ ۱۵:۱۷
کد خبر : ۴۹,۷۴۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید