ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
طرح توسعه بندر چابهار فراتر از برنامه زمان ‌بندی در حال اجراست
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: طرح‌های توسعه بندر اقیانوسی چابهار در راستای منویات رهبر معظم انقلاب، توجه ویژه دولت و با پیگیری مستمر و مداوم با سرعت و حتی فراتر از برنامه زمان بندی در حال اجراست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان؛ بهروز آقایی درباره طرح توسعه بندر شهید بهشتی اظهار داشت: مرحله نخست توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با حضور رئیس جمهوری و وزیران حمل و نقل ۲۷ کشور و با هزینه یک میلیارد دلاری دولت در آذر ۹۶ راه‌اندازی شد و پس از آن اجرای پروژه‌های متعددی این بندر استراتژیک را در مسیر توسعه و آبادانی قرار داده است.

وی تصریح کرد: چابهار دارای ۲ بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که این ۲ اسکله تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته اند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: اسکله بندر شهید بهشتی چابهار با مساحت ۲۴۰ هکتار و محوطه‌های بارانداز ۱۶ هکتار، انبارهای مسقف ۳۰ هزار مترمربع و اسکله شهید کلانتری دارای ۳۰ هزار مترمربع مساحت، ۳۵ هزار متر مربع بارانداز، ۳۰ هزار مترمربع انبار مسقف و ۱۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع محوطه کانتینری است.

وی افزود: اسکله شهید بهشتی پنج پست و اسکله شهید کلانتری نیز پنج پست برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارند که سه پست از اسکله شهید بهشتی چند منظوره و یک پست اسکله نفتی و اسکله شهید کلانتری نیز دارای یک پست چند منظوره و سه پست کالاهای عمومی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه بندر شهید بهشتی از سال ۱۳۶۲ همزمان با سفر رهبر معظم انقلاب و بندر شهید کلانتری نیز در همان سال افتتاح شده است، خاطرنشان کرد: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با اعتبار ۳۴۱ میلیون دلار از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و در تکمیل فاز نخست این طرح ظرفیت حمل و نقل دریایی بندر چابهار از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش یافته است.

آقایی ادامه داد: مرحله نخست این طرح شامل ساخت موج شکن به طول یکهزار و ۶۵۰ متر، احداث ترمینال کانتینری شامل ۲ پست اسکله به طول ۶۴۰ متر، ساخت سه پست اسکله چند منظوره به طول ۵۸۰ متر، لایروبی به میزان ۱۷ میلیون مترمکعب تا عمق ۱۶- متر و احیای اراضی به میزان ۲۰۳ هکتار است.

وی گفت: هم اینک پروژه های مختلفی در حال اجر است که هر کدام نقش مهمی در توسعه و آبادانی و آماده سازی زیرساخت این بندر مهم دارند.

 

پیشرفت ۸۶ درصدی عملیات استحصال از دریا فاز دوم طرح توسعه بندر شهید بهشتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: پروژه های زیرساختی بندر شهید بهشتی چابهار با شتاب در حال توسعه است به گونه ای که در مرحله دوم (فاز ۲) این طرح ۸۶ درصد عملیات استحصال از دریا انجام شده است.

آقایی بیان کرد: بندر چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور با موقعیتی منحصر بفرد و برخوردار از زیرساخت های مناسب بندری و تجهیزات پیشرفته قابلیت تبدیل شدن به قطب تجاری منطقه را دارد.

وی ادامه داد: ظرفیت های این بندر استراتژیک باعث شده است سرمایه گذاران زیادی متقاضی سرمایه گذاری در اراضی پسکرانه آن باشند که ایجاد زیرساخت های لازم برای این امر، در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان قرار گرفته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: در این راستا موج شکن به طور یکهزار و ۴۷۰ متر با مصالح سنگی به حجم ۱,۶ میلیون مترمکعب به منظور ایجاد فاز یک تا پنج این بندر احداث شده است. 

آقایی اضافه کرد: لایروبی و استحصال حوضچه و کانال دسترسی به حجم ۱۵,۸ میلیون مترمکعب برای راه اندازی فاز یک و دو طرح توسعه بندر شهید بهشتی از دیگر اقداماتی است که در راستای توسعه زیرساخت های این بندر بزرگ اقیانوسی انجام شده است.

وی تصریح کرد: احداث دایک زون سه به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر با استفاده از مصالح سنگی به حجم ۶۰۰ هزار متر مکعب در مرحله دوم طرح توسعه از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: همچنین با استحصال حدود ۳۸ هکتار اراضی در بندر شهید بهشتی حدود ۸۶ درصد این عملیات در جهت راه اندازی مرحله دوم انجام شده است.

آقایی با اشاره به پیشرفت ۹۴,۶۸ درصدی مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی، گفت: مطالعات مرحله دوم این طرح شامل محوطه سازی، تاسیسات و ساختمان و همچنین گمانه های شناسایی آن در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود ۲ بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری امکان پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی های اقیانوس پیما و همچنین رونق ترانزیت و صادرات در جنوب شرق کشور فراهم شده است که با ایجاد دو اسکله جدید در فاز دو طرح توسعه عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر استراتژیک با رشد چشمگیری همراه خواهد شد.

 

۳۰۰ میلیارد تومان برای ساخت سیلو تمام مکانیزه در بندرچابهار هزینه می‌شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: برای ساخت سیلوی تمام مکانیزه با تجهیزات در بندرچابهار ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه و در مدت ۲۴ ماه آماده بهره‌برداری می‌شود.

آقایی گفت: با ساخت این سیلوی تمام مکانیزه ۱۰۰ هزار تنی ضمن تسریع در تخلیه کشتی‌ها، عملا هزینه‌های تخلیه و انتقال کاهش یافته و کالا به صورت کاملا استاندارد نگهداری، تخلیه و بارگیری می‌شود.

وی از مزایای ساخت سیلو در بندر شهید بهشتی، تخلیه کشتی با ظرفیت یکهزار و ۲۰۰ تن در ساعت، رعایت مباحث زیست محیطی، جلوگیری از ریزش غلات در محوطه‌ها، کاهش هزینه‌های تخلیه و انتقال، نگهداری استاندارد و ایمن تخلیه و انتقال عنوان کرد.

وی ادامه داد: در زمان ساخت این سیلو زمینه اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفر و در زمان بهره‌برداری با همین تعداد نفر فراهم می‌شود.

 

افق روشن توسعه پایدار در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: اجرای طرح های عمرانی و آماده سازی زیرساخت های بندر موجب  رونق روز افزون ترافیک دریایی در بندر چابهار شده و این امر حاکی از افق روشن توسعه پایدار در این بندر بزرگ اقیانوسی است.

 

۱۷ تیر ۱۳۹۹ ۱۰:۳۳
ایرنا |
کد خبر : ۵۰,۸۳۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید