هیچ دستگاهی از بندر چابهار خارج نمی شود/ عزم جزم دروازه ملل برای ارائه خدمات مطلوب به صاحبان کالا سومین کشتی ترانزیتی افغانستان از طریق بندر چابهار عازم هند شد / بندر شهید بهشتی چابهار؛ زمینه ساز تقویت ظرفیت های توافق نامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان ایجاد ظرفیت ۸۰ میلیارد دلاری ترانزیت با راه‌اندازی راه‌آهن چابهار-زاهدان/راه آهن چابهار – زاهدان؛ شاهراه اقتصادی کشورهای منطقه خواهد بود بخش معدنی پتانسیل استفاده نشده استان است/بندر چابهار می تواند هاب توزیع مواد معدنی لحاظ شود و به زودی سومین قطب تجاری کشور در منطقه جنوب و سکوی پرتاب و تحول عظیم استان سیستان و بلوچستان خواهد شد پیشنهادات بندر چابهار در نشست تخصصی با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت/افزایش نرم تخلیه و بارگیری به ۴ و نیم تا ۵ میلیون تن تا پایان سال ۹۹ برگزاری اولین مانور امداد و نجات و اطفاء حریق مایعات قابل اشتعال در حین سوختگیری تجهیزات بندری طرح توسعه بندر چابهار فراتر از برنامه زمان ‌بندی در حال اجراست برگزاری تمرین (Drill) مقابله با آلودگی نفتی با محوریت استفاده از مواد دیسپرسنت در بندر چابهار توسعه زیرساخت های مخابراتی و ارتباطات دریایی نوار ساحلی جنوب شرق کشور در قالب پروژه های مخابرات دریایی سواحل مکران نصب آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار
بندر شهید بهشتی چابهار؛ کانون جدید ترانزیت کالا به شرق دور
با ارسال اولین محموله ترانزیتی افغانستان به چین از طریق بندر شهید بهشتی چابهار، کریدوری جدید برای این بندر بزرگ اقیانوسی گشوده شد

بهروز آقایی گفت: «با ارسال اولین محموله ترانزیتی افغانستان به چین از طریق بندر شهید بهشتی چابهار، کریدوری جدید برای این بندر بزرگ اقیانوسی گشوده شد.»

وی افزود: «درحالی‌که جهان تحت تأثیر اپیدمی کرونا قرار دارد، علاوه بر کسب شاخص حائز اهمیت ارسال سه فروند کشتی حامل کالای ترانزیتی افغانستان به هند در یک ماه، رکورد دیگری در بندر چابهار رقم خورد.»
او تصریح کرد: «در این راستا بندر شهید بهشتی چابهار با ایجاد سرویس‌های منظم حمل‌ونقل کانتینری، گام بلندی برای تسهیل تجارت بین کشورهای آسیای میانه و افغانستان با کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا و شرق دور برداشت.»

 


این مقام مسئول با بیان اینکه در این راستا اولین محموله ترانزیتی افغانستان حامل میوه خشک به مقصد بندر تیان جین در کشور چین ارسال شد، ادامه داد: «این محموله با ترانشیپ از طریق چابهار به بندر موندرای هند ارسال شد که پس از تخلیه در این بندر و بارگیری به کشتی دیگری به مقصد نهایی منتقل شد.»
آقایی با تأکید بر اینکه با ارسال این محموله، این کریدور جدید نیز برای بندر شهید بهشتی گشوده شد، تصریح کرد: «در گذشته محموله‌هایی که از طریق بندر چابهار به هند ارسال می‌شد، ابتدا به بندرعباس یا بندر جبل علی منتقل و از آنجا با کشتی عازم چین می‌شد که مسیر و هزینه اضافه‌ای را به صاحبان این کالاها تحمیل می‌کرد.» او اضافه کرد: «با اقدام جدید بندر شهید بهشتی در راستای گشوده شدن این کریدور، کاهش چشمگیری در هزینه حمل شاهد خواهیم بود و از سویی کالاها با سرعت بیشتری به مقصد می‌رسد، این اقدام برای ارسال کالا برای سایر مقاصد ازجمله ویتنام، تایلند و مالزی نیز در آینده‌ای نزدیک صورت خواهد گرفت.»

 


مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: «کالاهای افغانستان در گذشته از طریق کراچی پاکستان به کشورهای مختلف ارسال می‌شد که با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب و ارائه خدمات مطلوب توسط بندر چابهار، تجار و صاحبان کالای کشور افغانستان راغب به استفاده از این بندر استراتژیک جهت انتقال محموله‌های خود به سمت مقاصد هدف شدند.» آقایی گفت: «این کالاها در قالب خطوط لاینر که طبق برنامه هفتگی بین بندر چابهار و بنادر هند تردد دارد، به صورت مستقیم از حوزه دریای عمان به سمت هندوستان حرکت می‌کند.»
او تأکید کرد: «با تداوم این تلاش‌ها و همکاری مطلوب خطوط و شرکت‌های نمایندگی کشتیرانی فعال در بندر شهید بهشتی چابهار، این بندر ازاین‌پس می‌تواند میزبان کالاهای ترانزیتی افغانستان به مقصد بنادر شرق دور نیز باشد.»

 


این مقام مسئول با اشاره به صادرات کالاهای یخچالی و خشکبار افغانستان از طریق بندر چابهار به مقاصد مختلف، اضافه کرد: «برای حمل این کالاها نیاز به وجود کانتینر خشک و یخچالی بود که این مهم نیز در پی رایزنی با خطوط کشتی‌رانی، در بندر شهید بهشتی محقق شد و در راستای نگهداری کالاهای یخچالی نیز ایجاد سایت کانتینر یخچالی در این بندر در دستور کار قرار گرفت که بخشی از آن به بهره‌برداری رسیده است.» او با بیان اینکه با تکمیل این سایت می‌توان کالاهای بیشتری را سرویس‌دهی کرد، خاطرنشان کرد: «هم‌زمان با اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی، زیرساخت‌های عمرانی این بندر بزرگ اقیانوسی با سرعت و فراتر از برنامه زمان‌بندی در حال احداث است که این مهم موجب ایجاد نقطه کانونی جدید ترانزیت کالا به شرق دور شده است.»

۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۴۳
کد خبر : ۵۱,۰۳۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید