برگزاری مانور مشترک ارگانهای دریایی ناجا و یگان حفاظت بندر چابهار در محل حوضچه بندر شهید بهشتی چابهار توافقات دومین نشست کمیته مخابرات دریایی استان سیستان و بلوچستان/ایجاد بسترهای هماهنگی مشترک در حوادث دریایی محدوده منطقه A1 دریایی/توافق ایجاد بستر ارتباطی مشترک بر کانال VHF دریایی گام های بزرگ در مسیر رونق تجارت منطقه از طریق بندر شهید بهشتی/ تمدید تخفیف 40 درصدی برای ترانزیت کالا بین 2 بندر هند و چابهار/ بندر شهید بهشتی؛ شاه کلید رونق تجارت منطقه نجات ۵ سرنشین قایق صیادی در محدوده خلیج چابهار به آب اندازی و تست اولیه شناور ناجی/ ارتقاء توان عملیاتی شناور جستجو و نجات دریایی بندر چابهار/ کاهش زمان رسیدن به منطقه حادثه دریایی تمدید مجوز بهره برداری کارگاه ساخت و تعمیر شناور در کنارک/ایجاد اشتغال غیر مستقیم بیش از 1000 نفر در کارگاه های شناورسازی کشف 880 لیتر سوخت قاچاق در بندر شهید بهشتی چابهار تکمیل زیرساخت‌های حمل ونقل چابهار اقتصاد کشور را متحول می‌کند پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز جهانی دریانوردی پروژه های عمرانی و توسعه ای بندر چابهار جلوتر از برنامه زمان بندی/ تحقق مسئولیت های اجتماعی سازمان بنادر در سیستان و بلوچستان
افتتاح و اتصال راه‌آهن خواف – هرات به چابهار؛ تحول جدی در ترانزیت کالا به افغانستان ایجاد می‌کند/ افغانستان؛ زمینه‌های قابل توجهی برای صادرات، واردات و ترانزیت کالا دارد
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با اتمام ساخت پروژه خواف – هرات و اتصال آن به بندر چابهار از طریق راه آهن سراسری به بندر چابهار مسیر به صرفه و اقتصادی برای ترانزیت کالاهای افغانستان ایجاد خواهد شد و تحول شگرفی در حمل و نقل را رقم خواهد زد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان؛ بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان |در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی|،  با اشاره به اهمیت افتتاح خط ریلی خواف هرات اظهار داشت:  پروژه خط راه‌آهن خواف- هرات، متصل کننده خواف در ایران به شهر هرات در غرب افغانستان است که طول این پروژه  ریلی ۲۱۸ کیلومتر و از چهار قطعه تشکیل شده است.

وی ادامه داد:‌ قطعات اول و دوم از ایستگاه خواف تا شمتیغ به طول ۷۶ کیلومتر در خاک ایران و قطعه سوم و چهارم از شمتیغ تا روزنک و از روزنک تا هرات هر کدام به طول ۶۳ کیلومتر داخل خاک افغانستان است. قطعه چهارم نیز از روزنک تا هرات نیز قرار است توسط دولت  افغانستان ساخته شود که هم اکنون، دو بخش مربوط به داخل خاک ایران و نیمی از بخش ریل در داخل خاک افغانستان تکمیل شده است.

وی افزود: راه‌آهن زاهدان چابهار به طول ۶۲۸ کیلومتر نیز در حال حاضر با پیشرفت مناسبی در حال اجرا بوده و یکی از مهمترین شریان ارتباطی در توسعه ترانزیت و تبادل کالا میان ایران با افغانستان و کشورهای آسیای میانه در آینده خواهد بود.

آقایی تاکید کرد:‌ با اتمام ساخت پروژه خواف هرات و اتصال آن به بندر چابهار از طریق راه آهن سراسری به بندر  چابهار مسیر به صرفه و اقتصادی برای ترانزیت کالاهای افغانستان ایجاد خواهد شد  و تحول شگرفی در حمل و نقل را رقم خواهد زد و سرعت و کاهش هزینه  جابجایی کالاهای ترانزیتی را در پی خواهد داشت.

آقایی خاطر نشان کرد: در افغانستان زمینه‌های قابل توجهی برای صادرات، واردات و ترانزیت کالاها وجود دارد. در این راستا وجود منابع غنی از جمله وجود ۱۴۰۰ معدن و مواد معدنی و نفت و گاز به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد دلار و فرصت‌های مناسب در زمینه کشاورزی که هم اکنون ۱۶ درصد تولید ناخالص این کشور تشکیل داده و زمینه اشتغال ۶۱ درصد از مردم این کشور را فراهم کرده، روی هم رفته فرصت‌های صادراتی ویژه‌ای را برای افغانستان از طریق بندر چابهار بوجود آورده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در ادامه تصریح کرد: این کشور از طرفی دیگر ۹۰ درصد مایحتاج و موارد مصرفی خود را از طریق واردات تأمین می‌کند. به همین خاطر جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۸ چهارمین کشوری مبدأ واردات افغانستان بوده که ارزش این کالاها معادل ۹۰۸ میلیون دلار است.

وی ادامه داد: بندر چابهار به همین خاطر فرصت‌های ترانزیتی بالقوه‌ای را برای افغانستان ایجاد کرده است. در کنار آن بندر چابهار می‌تواند تسهیل کننده تجارت و ترانزیت هند به افغانستان باشد. در همین خصوص برنامه‌های کشور هند از جمله تعهد به تامین و ترانزیت یک میلیون تن گندم برای افغانستان از طریق بندر چابهار، برنامه‌ریزی برای افزایش تجارت بین دو کشور در سال‌های پیش رو، سرمایه‌گذاری عظیم در معادن و راه‌های افغانستان همانند پروژه بزرگ "گارلند رود" می تواند سبب رونق این مسیر ترانزیتی شود.

آقایی در پایان گفت: ساخت و افتتاح راه آهن خواف به هرات و اتصال آن به بندر چابهار فرصت بسیار مناسبی را برای صادرات مواد معدنی، نفت و گاز و کشاورزی افغانستان، واردات بخش اعظمی از کالاهای مورد نیاز این کشور و همچنین بخش ترانزیت این کشور مهیا خواهد کرد. 



۲۱ آبان ۱۳۹۹ ۰۹:۵۴
پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی |
کد خبر : ۵۲,۲۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید