ساخت و به آب اندازی اولین بویه موج نگار تولید داخل کشور در بندر چابهار/ افزایش ضریب ایمنی دریانوردی با استفاده از پارامترهای بویه موج نگار ثبت رکورد جدید حمل یکسره کالا در بندر شهید بهشتی چابهار رونق 95 درصدی ترانزیت کالا در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور/رشد 71 درصدی واردات کالای اساسی از طریق بندر چابهار/ صادرات از دروازه ملل 381 درصد افزایش یافت زیرساخت های ایجاد شده در بندر چابهار بی نظیر است/ حمایت همه جانبه از سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار/ تسریع در اجرای پروژه های عمرانی با ایجاد جبهه های کاری بیشتر/ افتتاح و بهره برداری از ساختمان فرهنگی و نمازخانه جدید بندر شهید بهشتی پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) مزیت‌های رقابتی قرارداد ۱۰ ساله سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر شهید بهشتی چابهار/ سهم شرکت هندی از تعرفه‌های گمرکی چقدر است؟ مانور مشترک استانی جستجو، نجات و امداد دریایی در بندر چابهار برگزار شد همکاری دولت هند برای توسعه و رونق بندر چابهار را تضمین می کنم/ توسعه و تجهیز بندر شهید بهشتی، دغدغه مشترک ایران و هند است/ پیام سازمان بنادر ایران برای تسریع در تأمین تجهیزات را دریافت کرده‌ام سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری ایران در ساخت و تجهیز بندرشهیدبهشتی چابهار/ ضرورت تسریع در تأمین تجهیزات از سوی سرمایه گذار هندی/ 17 پروژه سرمایه‌گذاری در بندر چابهار تعریف شده است/ بندر چابهار مورد توجه شرکت‌های بین‌المللی است اعلام جزئیات ورود بخشی از تعهدات ۸۵ میلیون دلار تجهیزات بندری به چابهار از سوی هندی ها/ وارد شدن ۶ دستگاه جرثقیل ساحلی در سه فاز تا نیمه نخست۱۴۰۰/ اعمال تخفیفات ۴۰ درصدی دریایی و بندری بین بندر چابهار و ۴ بندر هند
هند نیازمند گسترش روابط اقتصادی با ایران است / نقش مهم بندر چابهار در همگرایی دهلی - تهران
اخیرا، هند، ایران و ازبکستان مذاکرات سه جانبه ای داشته اند که طی آن، شیوه های استفاده مشترک از بندر چابهار برای تجارت بحث و بررسی شده است.

 به گزارش نشریه وستی کافکازا روسیه،دهلی و تهران به روابط راهبردی و امکانات خود در عرصه تجارت ترانزیتی توسعه می بخشند و بر منافع مشترک خود تکیه دارند. هند ابتکار عمل را در دست گرفته و نخستین گام ها را در برابر ایران برداشته و ظاهرا، معتقد است که توافق هسته ای باید از سر گرفته شود.

در هفته گذشته، سخنگوی وزارت امور خارجه هند در امور ایران، پاکستان و افغانستان، به تهران سفر کرد و در آنجا، با مقامات بلند پایه مذاکرات سیاسی انجام داده و خبرهایی در خصوص وضعیت تنگه هرمز دریافت کرد که در آنجا، دهلی پشتیبان مالی پروژه توسعه بندر چابهار می باشد. هدف اصلی از این دیدار، بازگشت هند به پروژه ها در این بندر بود.

سینگ همچنین، با عباس عراقچی دیدار کرد. ظاهرا، دهلی منتظر لغو تحریم های اعمالی علیه ایران و بیش از همه، آغاز پروژه های بزرگ و توسعه فعالیت تجاری در ایران است. دهلی برای ازسرگیری رسمی مشارکتش در توسعه بندر چابهار آمادگی دارد.

تهران، هند را از برخی از پروژه ها حذف کرده بود، اما اوضاع به سرعت، تغییر کرد. رویدادهای اخیر بین المللی و منطقه ای به دور جدید گفتگوهای سیاسی اهمیت بیشتری می بخشد. هیات هند از بندر چابهار دیدن کرد و در آنجا، استراتژی توسعه این بندر بحث و بررسی شد. از چگونگی تبدیل چابهار به دروازه کلیدی برای افغانستان و آسیای مرکزی سخن در میان است.

اخیرا، هند، ایران و ازبکستان مذاکرات سه جانبه ای داشته اند که طی آن، شیوه های استفاده مشترک از بندر چابهار برای تجارت بحث و بررسی شده است. هند می خواهد، ازبکستان را وارد پروژه کوریدور ترانزیتی بین المللی «شمال – جنوب» کند تا از این طریق، ترانزیت کالاها میان هند، ایران، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، روسیه، آسیای مرکزی و اروپا میسر شود.

در روزهای آینده، وزارت امور خارجه هند دیدار چهار جانبه ای را در دهلی برگزار خواهد کرد که در آن، نمایندگان سیاسی ایران، افغانستان و ازبکستان شرکت خواهند داشت. در این دیدار، طرح های مربوط به تسریع همگرایی منطقه ای، امکانات برای تجارت ترانزیتی و ایجاد مکانیسم مشترک برای فعالیت در چابهار بحث و بررسی خواهد شد. به احتمال زیاد، دیگر کشورهای آسیای مرکزی به عنوان ناظر در این دیدار شرکت خواهند کرد.

در سال ۲۰۰۲ میلادی، میان ایران و هند توافقنامه همکاری در عرصه تدافعی امضا شد. از این رو، هر گونه تغییر در مشی ایران بر منطقه تاثیر گذار خواهد بود. در صورتی که توافق هسته ای حفظ شود، ایران چرخشش به سوی شرق و حتی، موضع اش در برابر چین را بازبینی خواهد کرد. ایران تلاش می کند، بیزنسش را با کشورهای غربی از سر بگیرد.

از آنجایی که ایران و هند بسته تدافعی را امضا کرده اند، تشدید نقش راهبردی می تواند، تاثیر منفی بر پروژه های چین و پاکستان در منطقه داشته باشد. پروژه چابهار می تواند، به امکان ایده آل برای دهلی تبدیل شود تا توسعه رویدادها در بندر گوادر و سواحل پاکستان را تحت نظر داشته باشد.

هند ضمن تلاش برای کاهش نفوذ چین در منطقه، می خواهد افغانستان و آسیای مرکزی را به سوی خود بکشاند. بندر چابهار نقش کلیدی در تحقق این هدف دهلی ایفا می کند. در صورتی که ایران واقعا، به بررسی همکاری راهبردی ۲۵ ساله با چین ادامه دهد، درآنصورت این توافق ۴۰۰ میلیارد دلاری دسترسی به تمامی بنادر ایران را ممکن خواهد ساخت.

ایران مانند سابق، تمامی گزینه های مرتبط با اتحاد منطقه ای را بررسی می کند. طی چند سال اخیر، اختلاف نظرات میان هند و چین شدت یافته است. در صورت قرابت هند و ایران، تشنجات در روابط میان پکن و هند به بروز رویارویی جدی منجر خواهد شد. توسعه روابط با تهران می تواند، برای دهلی سودمند واقع شود، زیرا ایران یکی از کشورهای بزرگ در منطقه است.

۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ۱۱:۲۳
تحلیل بازار |
کد خبر : ۵۳,۲۶۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید