ورود 4 کشتی حامل نهاده های دامی از ابتدای مهرماه امسال در بندر چابهار/ تخلیه و بارگیری کالای اساسی؛ مهم ترین اولویت بندر چابهار/ لزوم توجه دولت به افزایش جریان مبادلات کالایی در چابهار برگزاری جشن هفته وحدت در بندر چابهار ارتقای ارتباطات دریایی کشور در گرو تکمیل و اجرای طرح جامع/ روند مثبت پیشرفت پروژه های زیرساختی بندر چابهار اولین جلسه کمیته مخابرات دریایی بنادر جنوبی کشور در بندر چابهار افزایش 63 درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار نرم مثبت تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر چابهار/بارگیری و خروج 70 درصد کالاهای اساسی تخلیه شده مانور امداد و نجات و اطفای حریق شناورهای سنتی در بندر چابهار برگزار شد پهلوگیری 6 کشتی حامل 340 هزار تن کالای اساسی در بندر چابهار/ خروج روزانه 2500 تن کالا از بندر چابهار برگزاری مانور آمادگی مقابله با آلودگی نفتی در بندر چابهار تسهیلات ویژه به خطوط کشتیرانی و سرمایه‌گذارانی که کالای صادراتی و وارداتی خود را از طریق چابهار عبور دهند/ شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار/ عزم خوبی برای رونق چابهار شکل گرفته است
با حضور جمعی از دولتمردان ، کارخانه تولید میلگرد در بندر امیرآباد افتتاح شد
کارخانه فولادسازان دماوند بعد از ظهر دوشنبه با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنایع و معادن در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بهشهر بهره برداری شد.

محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور بعد از ظهر روز دوشنبه 29 شهریور ماه  برای افتتاح این واحد صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بهشهر حضور یافت و این کارخانه را مورد بهره برداری قرار داد

همچنین در این مراسم  مهندس محرابیان وزیر محترم صنایع و معادن ، مهندس صدر معاون محترم وزیر راه و ترابری و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ، آیت الله جباری ، نماینده محترم مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شهرستان بهشهر ، مهندس طاهایی استاندار محبوب مازندران ، جمعی از نمایندگان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی ، مهندس نعیمی مدیر بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد و هیأتی از مسئولین استانی حضور داشتند .

گفتنی است تولیدات این کارخانه میلگرد در سایزهای 8 تا 32 میلیمتر با ظرفیت 800 هزار تن در سال بوده که توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و صرف اعتباری معادل 600 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است. با افتتاح این کارخانه برای 300 نفر در سه شیفت شغل ایجاد شده و زمینه توسعه صنعت فولاد در مازندران فراهم می شود.

تولید ورق فولادی سیاه با سرمایه گذاری حدود 800 میلیارد ریال و ظرفیت 700 هزار تن در سال جزو برنامه شرکت بوده که مورد تایید اداره کل برنامه ریزی وزارت صنایع و معادن قرار گرفته و در آینده ای نزدیک این فاز از طرح توسعه ای شرکت نیز عملیاتی خواهد شد .

 

گزیده ای از سخنرانی ها

 

بهترین صنعتگران حوزه فولاد و قطعه سازی در مازندران هستند

محرابیان  وزیر صنایع ، بهترین صنعتگران حوزه قطعه سازی، فولاد و صنایع تبدیلی کشاورزی را از مازندرانی‌ها دانست و اینکه باید به فکر راه‌اندازی خطوط برنج کاری و برنج کوبی در استان باشیم تا کمترین دورریز را داشته باشیم.

وزیر صنایع معادن همچنین با اشاره به نقش صنعت در مسکن و مصوبه ساخت و ساز مسکن مهر و به دنبال آن راه‌اندازی 30 کارخانه اظهار داشت: مسکن کشور به سرعت در حال توسعه و صنعتی شدن است.

محرابیان با تأکید بر پروژه‌هایی که بیشترین توجیه اقتصادی و ارزش افزوده را دارند، خاطرنشان کرد: علاوه بر این موارد، پروژه‌هایی که دارای ظرفیت بازار در استان باشند حمایت ویژه خواهند شد.

البته وزیر صنایع و معادن صنایع تبدیلی کشاورزی را در رأس امورات این وزارتخانه برای مازندران اعلام کرد که با مدّ نظر قراردادن آنها شاهد رفع برخی از مشکلات حوزه‌های دیگر هم باشیم.

وی ادامه داد: موضوع کک‌سازی سوادکوه هم در دستور کار رئیس جمهور است، عملیات خاک‌برداری پایان یافته و کانال کشی در حال انجام است و تلاش کنیم که حتی کُک مازندران صادر نشود و به فکر مجتمع‌های فولادی باشیم تا کک تولید شده برای ساخت فولاد استفاده شود.

باید پالایشگاه نفت مازندران را راه بیندازیم

معاون اول رئیس جمهور هم در این مراسم با گریزی به رفع محدودیت صنعتی از استان مازندران درباره احداث پالایشگاه نفت، گفت: باید سرمایه‌داران را دعوت به سرمایه‌گذاری کنیم و پالایشگاه را راه اندازی نماییم .

رحیمی ادامه داد: با توجه به موقعیت‌های ممتاز منطقه و وجود منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد امیدواریم در آینده ای نزدیک کلنگ پالایشگاه نفت در بهشهر زده شود همچنین نساجی بهشهر را هم راه اندازی کنیم.

توسعه بندر همراه با توسعه راه‌های منتهی به بندر باشد

امام جمعه بهشهر و عضو مجلس خبرگان رهبری خواستار توسعه بندر امیرآباد همراه با توسعه راه‌های منتهی به این منطقه ویژه اقتصادی شد.

حجت‌الاسلام سید صابر جباری در آیین افتتاح کارخانه فولاد سازان دماوند(سهامی خاص)، اظهار داشت: کسی فکر نمی‌کرد که روزی این منطقه تبدیل به بزرگترین بندر شمال کشور با امتیازات ویژه و کارخانجات و شرکت‌های بزرگ شود اما این امر با همت مردم و در مقابل ناباوری برخی‌ها ممکن شد.

امام جمعه بهشهر از مسئولان خواست تا به توسعه بندر همراه به توسعه راه‌های منتهی به آن بنگرند و در این کار تسریع شود زیرا هروقت که از این مسیر عبور می‌کنیم به‌دلیل نبود جاده مطمئن و تردد زیاد تریلی و کامیون از مناطق مسکونی باید دلهره و اضطراب داشته باشیم.

جباری با بیان اینکه مزیت‌ها، استعدادها و فضای مناسب و ویژه بندر امیرآباد بسیار است، خاطرنشان کرد: باید برای سرافرازی آینده تصمیم‌گیری‌های کلان در بندر صورت گیرد، مدیریت شود و پاسخگوی نیازهای مردم باشد.
عضو خبرگان رهبری از بلاتکلیفی پالایشگاه بهشهر گفت و اینکه جاده منتهی به سایت پالایشگاه کشیده شده، زمین آماده است اما محیط زیست هنوز پاسخ نداده است و اگر محیط زیست از این بابت متضرر نمی‌شود، این پروژه هر چه سریعتر به سرانجام برسد

سهم ایران از تجارت دریایی منطقه تنها 8 درصد است

معاون وزیر راه و ترابری و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی سهم جمهوری اسلامی ایران از تجارت دریایی منطقه را 8 درصد و قرار داشتن در رتبه چهارم اعلام کرد.

سید عطاءالله صدر درباره وضعیت بنادر و سهم ایران در تجارت منطقه، اظهار داشت: از 11 بندر موجود در کشور، هشت بندر اصلی و 150 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری آنها است که از این تعداد 4میلیون و 400 هزار تن ظرفیت کانتینری است.

وی با اشاره به اینکه 93 درصد صادرات و واردات کشور از طریق بنادر است، تصریح کرد: با توجه به مساحت سرزمین، طول سواحل و میزان جمعیت، تنها در هشت درصد از تجارت منطقه نقش داریم و در رتبه چهارم هستیم، اقتضا می‌کند که برنامه‌هایی را برای توسعه تجارت و حمل و نقل و ترانزیت پیاده کنیم.

صدر ادامه داد: هم اکنون از 150 میلیون تن ظرفیت موجود بنادر، شش تن مربوط به امیرآباد و 10 تن مربوط به بندر انزلی در شمال کشور است و از آنجا که یک سوم مرزهای ما ساحل آب است باید از این فرصت استفاده کنیم و بنا داریم سهم 25 درصدی کشتیرانی خزر را به 50 درصد افزایش دهیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور از وضعیت خاص بندر امیرآباد به‌عنوان بندر کانونی شمال کشور گفت و اینکه در مسیر کریدور شمال ـ جنوب و در نقطه مقابل بندر شهید رجایی و بندر امام قراردارد، با راه آهن سراسری ارتباط دارد و در حالیکه بندر نوشهر در داخل شهر و بندرانزلی شهر را احاطه کرده است، بندرامیرآباد با دارا بودن یک‌هزار و 60 هکتار اراضی فعلی و توسعه آن به 2 هزار و 60 هکتار در فاز بعدی همچنین دور بودن از مرکز شهر، از تمام مزایای منطقه ویژه اقتصادی برخوردار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دسته‌بندی بنادر، گفت: در بنادر نسل اول تنها تخلیه و بارگیری انجام می‌شود، در بنادر نسل دوم تخلیه و بارگیری و توزیع کالا انجام می‌شود و بنادر نسل سوم علاوه بر این موارد، نقش تولید و لجستیک را هم بر عهده دارند.

صدر، بندر امیرآباد را نخستین بندری دانست که فعالیت‌های تولیدی دارد و در حال حرکت به سمت بندر نسل سوم است.

به گفته وی طول سواحل، سرزمین اصلی و جزایر موجود در جمهوری اسلامی ایران 55 هزار و 800 هکتار است که علاوه بر ایفای نقش سوق الجیشی و استراتژیک در منطقه توانسته است استقلال کامل خود را در دریا حفظ و از آن بهره‌برداری کند.

طرح جامع توسعه بندر امیرآباد در دست اقدام است

معاون وزیر راه و ترابری و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از در دست اقدام بودن طرح جامع توسعه بندر امیرآباد در شمال کشور خبر داد.

عطاء‌الله صدر با توجه موقعیت‌های طلایی این منطقه ویژه اقتصادی ، اظهار داشت: ایجاد یک شهر بندری در بزرگترین بندر شمال کشور ضرورت دارد.

وی تصریح کرد: کارخانه فولادسازان دماوند، کارخانه گچ و کارخانه کاغذسازی از جمله مراکز تولیدی بندر هستند که هر کدام فازهای جداگانه دارند و اشتغالزایی خوبی ایجاد می‌شود، بنابراین به یک شهر در نزدیکی بندر نیاز است.

صدر با بیان اینکه تسهیلات سرمایه‌گذاری، قانون چگونگی مبادلات تجاری و معافیت‌های مالیاتی در برنامه پنجم توسعه از گزینه‌های مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران است، اظهار داشت: برای توسعه بندر امیرآباد سرمایه‌گذار هم باید بداند که اگر 20 سال سرمایه‌گذاری کند از معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شود و از این طریق است که می‌توانیم بازارهای منطقه را به سمت امیرآباد جذب کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: تاکنون از منابع سازمان بنادر و دریانوردی 250 میلیارد تومان و از بخش خصوصی 170 میلیارد تومان در بندر هزینه شده و در طرح جدید(خصوصی) هم 130 میلیارد تومان دیگر صرف توسعه بندر می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از امکانات ارتباطی بندر گفت و اینکه اسکله رو ـ رو و ارتباط با خط آهن سراسری از مزیت‌های مهم منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد است

معاون وزیر راه و ترابری، تصریح کرد: در این شرایط یعنی حمل و نقل ترکیبی کشتی با واگن می‌تواند وارد بندر و به خط اصلی وصل شود. وی همچنین ایجاد ترمینال حمل و نقل برای کامیون و تریلی و بخش تکمیلی حمل و نقل را از جمله فعالیت‌های طرح جامع توسعه بندر امیرآباد عنوان کرد.

محیط زیست با نگاه منطقی به مازندران توجه کند

استاندار مازندران هم پیرو سخنان مطرحه شده، از محیط زیست خواست تا با نگاه منطقی به مازندران توجه کند زیرا نیاز به صنایع جدیدی مانند کک سازی، نساجی و نظایر آن در مازندران داریم.

سید علی اکبر طاهایی سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را نمادهای مقاومت و جهاد توصیف و اظهار داشت: امضاء، اراده، دفترکار و وقت وی در اختیار این افراد است و هیچ مدیری نمی‌تواند در این مسیر نقش پارازیت داشته باشد.

وی تصریح کرد: برطرف کردن مشکلات محور فیروزکوه، چالوس و هراز، توسعه بایسته‌تر فرودگاه‌های استان و وصل شدن ریل مرکز مازندران و غرب استان به خط آهن سراسری از خواسته‌های ما است.

 

یازده سال از آغاز فعالیت‌های منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد می‌گذرد و رساندن بندر در فازهای بعدی به دروازه کریدور شمال ـ جنوب، راه‌اندازی صنایع مرتبط با قابلیت‌های موجود و تبدیل این منطقه به یکی از بزرگترین مناطق اقتصادی و تولیدی کشور از اهداف و برنامه‌های آینده بندرامیرآباد است.

جاده مناسب، نزدیکی به فرودگاه، اسکله رو- رو، اراضی پشتیبانی و قرار داشتن در جاده سراسری از امتیازات این بندر است و اخیرا برای توسعه تجاری چندین بار مورد بازدید مسئولان آستراخان روسیه و 70 تن از ایرانیان مقیم خارج و مسئولان کشوری قرار گرفته است.

 

افتتاح

        

افتتاح2

 

افتتاح3

۳۰ شهریور ۱۳۸۹ ۰۸:۳۴
روابط عمومی |
کد خبر : ۵,۵۸۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید