افزایش ۳.۵برابری صادرات کالا از بندر چابهار/ رشد ۴۱درصدی مجموع عملیات تخلیه و بارگیری در سال گذشته 3200 نفر در ایام نوروز 1401 از بندر شهید بهشتی چابهار بازدید کردند پیام مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت یوم‌الله ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی رشد ۷۸ درصدی واردات کالای اساسی از بندر چابهار / افزایش 3.5 برابری صادرات کالا / جذب سرمایه گذاری ۲۱۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی بندر چابهار ظرفیتی برای صادرات مواد معدنی استانهای شرقی کشور تاکید آژانس های سازمان ملل بر تامین سلامت دریانوردان بررسی ابعاد توسعه کریدور شمال-جنوب با توجه به پتانسیل‌ بندر چابهار برگزاری مانور مقابله با آلودگی نفتی به صورت استانی در بندر چابهار تلاش برای اقدامات جدی و عملی طرف هندی برای تجهیز بندر چابهار/ گام های عملی توسعه بازار با استفاده مطلوب از ظرفیت ها/ بررسی راهکارها و رفع موانع توسعه فعالیت های بین المللی تجاری اجرای مانور جستجو و نجات دریایی با پهپاد در بندر چابهار
بندر چابهار نیازمند نگاه ویژه دولت در تخصیص سهمیه کالاهای اساسی و نهاده های دامی به میزان 50 درصد است
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفتگو با نشریه نگاشته عنوان کرد: بندر چابهار نیازمند نگاه ویژه دولت در تخصیص سهمیه کالاهای اساسی و نهاده های دامی به میزان 50 درصد است

بندر چابهار در شمال شرق کشور و در مجاورت دریای عمان و اقیانوس هند واقع شده و این ویژگی، آن را به تنها بندر اقیانوسی کشور تبدیل کرده است. بر خلاف دیگر بنادر بزرگ جنوبی کشور که در فضای محصور خلیج فارس واقع شده اند، این بندر بیرون از منطقه حساس خلیج فارس، از منظر پدافند غیر عامل و حفظ جریان تجارت دریایی کشور دارای موقعیتی ممتاز است. از سویی بندر چابهار در محل تلاقی دو کریدور بین المللی شمال جنوب و شرق غرب حمل و نقل بین المللی قرار گرفته است. در واقع بندر چابهار مبدا ورود کالاهای تراتزیت افغانستان است و منطقه آسیای میانه است. سال های اخیر رشد ارزنده ای در ترانزیت کالاها از طریق بندر چابهار مشاهده شده است که این ویژگی می تواند برای اقتصاد کشور و توسعه منطقه شرق کشور کمک شایانی باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، بهروز آقایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان |در گفتگو با نشریه نگاشته| و در ادامه مقدمه عنوان شده بیان کرد: بندر چابهار با موقعیتی ممتاز در خارج از تنگه هرمز و در مسیر خطوط مهم کشتیرانی بین المللی قرار دارد که اگر با توسعه همه جانبه زیرساختهای بندری، حمل و نقل جاده ای و ریلی همراه باشد، می تواند به عنوان هاب ترانشیپی ترانزیتی غلات شرق کشور و کانون تجارت دریایی در دریای عمان شناخته شود. از سویی بندر چابهار مزیت های غیر قابل قیاسی نسبت به بنادر مهم و هاب منطقه از جمله جبل علی امارات، صلاله و صحار عمان دارد و این موضوع می تواند در جذب صنایع تبدیلی و تولیدی کشور یعنی واردات مواد اولیه و صادرات مجدد مواد تولیدی، مواد معدنی، مصالح ساختمانی و ... نقش برجسته ای داشته باشد.

 

طرح های توسعه ای درگاه تجاری کشور

مهندس آقایی درباره اجرایی شدن طرح های توسعه ای این بندر، گفت: با افتتاح فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار در سال 1396 توسعه چشمگیری در زیرساخت ها و روساخت های بندر چابهار صورت گرفت؛ از جمله می توان به احداث 5 پست اسکله به طول 1700 متر و عمق 5/16 متر و تأمین تجهیزات استراتژیک تخلیه، بارگیری برج مکنده غلات، جرثقیل های ساحلی و تجهیزات جابه جایی و چینش کانتینر با بیش از 15 میلیون تن ظرفیت تجهیزاتی اشاره کرد که این امکانات توانسته است این بندر را به مطلوب ترین درگاه تجاری کشور مبدل سازد و سبب افزایش ظرفیت اسمی این بندر به 8.500.000 شده است.

 

بندر چابهار به تکمیل زیرساخت های مواصلاتی و اختصاص بودجه کافی نیاز دارد

به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، با سرمایه گذاری عظیم و ظرفیت های مناسب بوجود آمده در بندر چابهار، این بندر می تواند به عنوان مبدا ورود مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز مراکز مصرف و صنایع شرق کشور عمل کند. این بندر همچنین می تواند در واردات کالاهای اساسی، نهاده های دامی و مواد اولیه مصرفی و تولیدی کارخانه ها از جمله مواد اولیه مورد نیاز صنایع فولاد استان های شرقی و مرکزی کشور داشته باشد. همچنین می تواند سبب تسهیل صادرات مواد معدنی و تولیدات صنایع تولیدی و تبدیلی کشور شود. از این رو نیازمند نگاه ویژه دولت در تخصیص سهمیه کالاهای اساسی و نهاده های دامی به میزان 50 درصد، اعطای معافیت 25 درصدی در سود بازرگانی 5 گروه کالایی پرتکرار، تخفیف  25 درصدی در تعرفه های صادراتی به مواد معدنی به میزان حداقل 15 درصد به مدت 3 سال و درکنار آن تکمیل زیرساخت های مواصلاتی به بندر است.

وی با تأکید بر اینکه تکمیل و اتصال راه آهن چابهار زاهدان مشهد می تواند مهمترین اولویت دولت در جهت رونق و توسعه بندر چابهار باشد، خاطرنشان کرد: این مساله می تواند در جذب ترافیک به بندر و در نتیجه توسعه بندر و منطقه شرق کشور به ویژه استان محروم سیستان و بلوچستان سهم بسزایی داشته باشد.

 

زمینه ساز توسعه بندر چابهار چیست؟

مهندس آقایی در پاسخ به محدودیت های بهره برداری حداکثری از بندر چابهار، اذعان کرد: متصل نبودن بندر به راه آهن سراسری کشور و متناسب نبودن حمل و نقل جاده ای با رشد عملکرد تخلیه و بارگیری و توسعه زیرساخت های بندری از جمله مهمترین موانع و محدودیت ها در مسیر بهره برداری بهتر از بندر به شمار می رود. گفتنی است؛ اعطای مشوق های گوناگون به کامیون داران و شرکت های حمل و نقلی و رفع یا کاهش عوارض جاده ای می تواند زمینه ساز توسعه حمل و نقل جاده ای باشد. از دیگر محدودیت های عمده پیش روی بندر چابهار می توان به ناهماهنگی دستگاه های نظارتی مختلف و برداشت نادرست از قوانین و مقررات و در نتیجه بروکراسی اداری دست و پاگیر در ترخیص کالاها اشاره کرد.

 

نگاه مدیر بندر چابهار به مشارکت بخش خصوصی

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تأکید بر لزوم مشارکت بخش خصوصی در جهت ارتقای بندر چابهار، گفت: هم اکنون زیرساخت های زیربنایی و تأسیسات بسیار مطلوبی در زون های مختلف بندری برای جذب و کاهش هزینه های سرمایه گذاری انجام شده است تا بتوان با ایجاد فرصت های سرمایه گذاری در زون های مختلف از جمله صنعتی، نفتی و معدنی، زمینه های جذب سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی را فراهم کرد. تاکنون درخواست های مختلف سرمایه گذاری در زمینه احداث انبار و صنایع به صورت بلندمدت و روش BOT به بندر ارسال شده و به تصویب رسیده است که بسیاری از این طرح ها پیشرفت زیادی داشته و توانسته است زمینه جذب سرمایه گذاران عظیم بخش خصوصی در بندر را فراهم آورد.

وی در پایان یادآور شد: بندر چابهار با ایجاد بستر لازم برای همکاری با بخش خصوصی، همواره این بخش را به عنوان سرمایه گذار زیرساخت ها و روساخت های بندری و مکمل سرمایه گذاری بخش دولتی شناخته است. از جمله ی این فرصت های سرمایه گذاری در بندر میتوان به طرح های مهم ترافیک کالا و جذب کشتی به بندر اشاره کرد.

 

۱ بهمن ۱۴۰۰ ۱۱:۲۲
نشریه نگاشته |
کد خبر : ۵۶,۸۸۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید