ثبت رکورد ٢٨ درصدی ترانزیت خارجی در دروازه ملل / واردات ۶۱ هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ ویترین متنوع بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در ترانزیت خارجی بهره برداری از پنج پروژه بزرگ عمرانی و تجهیزاتی بندر چابهار تا پایان سال/ پروژه های عمرانی بندر چابهار با بیش از ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی مستقیم 708 نفر در دست اجراست گامی دیگر در مسیر رونق تجارت بندر چابهار/ورود اولین محموله شکر صادراتی هند به افغانستان پیام تبریک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت روز کارمند لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها با عملیات تیم تخصصی بندر چابهار شناور به گل نشسته از ساحل جدا شد پیام تبریک مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته دولت تداوم انتقال محموله های ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار/هم افزایی دستگاه های اجرایی استان لازمه پایداری ترانزیت کالا نشست رئیس و اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در بندر شهید بهشتی چابهار/ارتقاء دانش فنی مدیران و کارکنان بندر چابهار صادرات اولین محموله سنگ کوپ مرمر از طریق بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های استراتژیک بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی
آیین گرامیداشت روز جهانی دریانوردی برگزار شد.

مراسم روز جهانی دریانوردی امسال با حضور محمد رحمتی وزیر راه و ترابری، دکتر علی طاهری معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی و مدیران ارشد ارگانهای دریایی کشور دریانوردان و دریاییان و فعالان حوزه حمل و نقل دریایی در سالن همایش های محمد بن زکریای رازی در تهران برگزار گردید. در این مراسم که صبح روز سه شنبه سوم مهر ماه با شعار «پاسخ ارگانهای دریایی به چالشهای زیست محیطی» برگزار شد محمد رحمتی وزیر راه و ترابری طی سخنانی دریانوردان را مظهر اراده و ایستادگی در مقابل ناملایمات سفرهای مخاطره آمیز دریایی و تجلی ایمان و امید به آینده توصیف نمود و افزود: بجاست که به مناسبت روز جهانی دریانوردی به همه دریاییان و بویژه دریانوردان گرانقدر کشورمان درود فرستیم.

محمد رحمتی وزیر راه و ترابری با اشاره به شعار امسال روز جهانی دریانوردی گفت : طرح شعار پاسخ ارگانهای دریایی به چالشهای زیست محیطی از سوی IMO حاکی از آنست که در شرایط کنونی عوامل گوناگونی محیط زیست دریایی را در سطح بین المللی تمدید می کند و باید از این بابت نگران و به فکر پاسخی در خور به چالشهای زیست محیطی بود.

وزیر راه با اشاره به اهمیت مقوله محیط زیست سالم برای ادامه حیات بشر و توسعه پایدار و تصویب تعداد زیادی کنوانسیونهای بین المللی و موافقت نامه های منطقه ای در این خصوص افزود : ظاهراً در عرصه دریا این تلاش ها در مجموع قرین توفیق بوده است زیرا بر اساس آمار با رشد 135% تجارت دریایی بین سالهای 1985 تا 2006 میلادی که بخش اعظم آن مربوط به نفت و محصولات نفتی بوده است آلودگی ها نسبت به دوره زمانی مشابه 85 درصد تقلیل یافته است که بی گمان این توفیق تا حدود زیادی مرهون اقدامات سازمان بین المللی دریانوردی و تلاش های بی وقفه اعضای آن در تدوین چندین کنوانسیون بین المللی بویژه کنوانسیون مارپول است. شایان ذکر است که از سال 1997 دامنه مقررات کنوانسیون مارپول از حد آلودگی دریایی فراتر رفته و مقررات ویژه ای جهت جلوگیری از آلودگی هوا توسط کشتیها نیز به آن افزوده شد.

وزیر راه و ترابری گفت : مطابق اصل 50 قانون اساسی حفاظت محیط زیست یک حق بین نسلی و وظیفه ای عمومی است و تکلیف دولت در تضمین حق برخورداری از محیط زیست سالم از اهمیت خاص برخوردار است و دولت باید محیط زیست دریایی را از سه منظر  قانونگذاری، اداری و اجرایی و فضایی و اجرای قانون به پشتوانه اقدامات حکومتی مورد توجه قرار داد.

رحمتی افزود : در عرصه دریا و کشتیرانی تجاری مقوله محیط زیست دریایی و چالش های آن را در کنار موضوع ایمنی، صلاحیتها و شایستگی های حرفه ای و حقوق انسانی و شغلی دریانوردان بصورت یک مجموعه بهم پیوسته باید مورد بررسی قرار داد.

رحمتی تخریب زیستگاههای دریایی، کاهش تنوع زیستی، آلودگی نفتی، آلودگی های صنعتی و پساب های شهری و کشاورزی، دفع مواد زاید در دریا و انتقال گونه های مهاجم آبزی از طریق تخلیه آب توازن کشتی ها به دریا، ساخت و سازهای بی رویه و مخرب در مناطق ساحلی، پاره ای نواقص قانونی و فقدان ضمانت اجرای کیفری موثر در برخورد با مرتکبین آلودگی های نفتی و غیر نفتی در دریا، تداخل صلاحیتهای قانونی و عدم تفکیک کامل وظایف و نیز عدم انسجام و هماهنگی لازم بین دستگاههای اجرایی مرتبط با محیط زیست دریایی و بالاخره فقدان یک برنامه و راهبرد جامع در مورد محیط زیست دریایی را از مهمترین چالش های محیط زیست دریایی در کشور برشمرد.

وزیر راه افزود : بر اساس بررسی های انجام شده، بین سال های 1381 تا 1385، 12 سانحه زیست محیطی مهم در آبهای تحت حاکمیت کشور رخ داده است. سه مورد از سوانح مذکور ناشی از کشتی ها (دو سانحه در محوطه بنادر و یک سانحه در آبهای دور از ساحل) بوقوع پیوسته است و مابقی مربوط به خطوط لوله و تأسیسات و سکوهای نفتی بوده است که از این تعداد، منشأ پنج سانحه تأسیسات دریایی و چهار سانحه، خطوط لوله در ساحل بوده است.

وی نظارت بر استانداردهای فنی کشتیها از حیث پیشگیری از وقوع آلودگی و نیز مقابله با آلودگی های نفتی و برخورد قانونی با مرتکبین آلودگی نفتی بر اساس قانون حفاظت دریا و رودخانه های مرزی از آلودگی با مواد نفتی (طبق ماده 11 این قانون) را از دیگر وظایف سازمان بنادر و کشتیرانی برشمرد و افزود :‌دستگاههای دولتی ذی ربط نیز بر اساس ماده 11 قانون مزبور مکلف به همکاری با سازمان بنادر در این زمینه شده اند.

رحمتی تهیه طرح ملی مقابله با آلودگی های نفتی را اقدام دیگر سازمان بنادر جهت مقابله با آلودگی نفتی احتمالی برشمرد.

دکتر علی طاهری مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی نیز در آیین بزرگداشت روز جهانی دریانوردی با تاکید بر نقش بخش دریایی در اقتصاد بین‌المللی گفت: ایران با داشتن سواحل بسیار در جنوب و شمال کشور و سابقه دیرینه در عرصه دریانوردی ، جایگاه ویژه‌ای در منطقه و سطح بین‌المللی دارد. لذا حفظ و ارتقای ایمنی و رعایت مسایل زیست محیطی از اهداف بخش دریایی کشور است.

طاهری با تشریح وضعیت دریایی کشور اظهار داشت: ناوگان دریایی ایران با داشتن ظرفیتی معادل ۱۱میلیون تن ، در ردیف نوزدهمین ناوگان جهانی قرار دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی ادامه داد: ایران همچنین به لحاظ حفظ محیط زیست دریایی هم اکنون در لیست سفید موافقتنامه پاریس، ردیف دهم را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۷هزار تانکر حامل نفت معادل ۴۰درصد شناورهای عبوری، از خلیج فارس و دریای عمان عبور می‌کنند، گفت: هم اکنون حدود ۱۴میلیون تن نفت خام از این دو منطقه صادر می‌شود که ۹۵درصد آن توسط کشتی حمل می‌شود، لذا رعایت محیط زیست و مقابله با آلودگی‌های نفتی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

طاهری توسعه بنادر و ناوگان دریایی کشور را از برنامه‌های جدی بخش دریایی دانست و اظهار داشت: حدود ۲۸فروند نفتکش، ۶۱فروند کشتی تجاری و ۱۵فروند کشتی کانتینربر با استفاده از منابع مالی در حال اضافه شدن به ناوگان دریایی کشور است.

وی در ادامه کاهش ۴۲درصدی سوانح دریایی رااز دیگر اقدام‌های مهم در بخش دریایی کشور عنوان کرد و گفت:هم‌اکنون میانگین انتظارنوبت کشتی برای تخلیه و بارگیری، کمتر از نصف روز است ، لذا این آمادگی برای تخلیه و بارگیری در تمام بنادر کشور وجود دارد.

طاهری همچنین در خصوص میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور گفت:سرمایه‌گذاری در بنادرکشور توسط بخش خصوصی به سرعت در حال افزایش است.

در پایان این مراسم از 62 دریانورد نمونه کشور تقدیر شد.

جهت مشاهده فهرست اسامی دریانوردان نمونه اینجا کلیک کنید.

     

 daryanavardi2.jpgdaryanavardi1.jpg                                            

 

daryanavardi3.jpg                        

۴ مهر ۱۳۸۶ ۰۰:۰۰
کد خبر : ۷۴۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید