هیچ دستگاهی از بندر چابهار خارج نمی شود/ عزم جزم دروازه ملل برای ارائه خدمات مطلوب به صاحبان کالا سومین کشتی ترانزیتی افغانستان از طریق بندر چابهار عازم هند شد / بندر شهید بهشتی چابهار؛ زمینه ساز تقویت ظرفیت های توافق نامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان ایجاد ظرفیت ۸۰ میلیارد دلاری ترانزیت با راه‌اندازی راه‌آهن چابهار-زاهدان/راه آهن چابهار – زاهدان؛ شاهراه اقتصادی کشورهای منطقه خواهد بود بخش معدنی پتانسیل استفاده نشده استان است/بندر چابهار می تواند هاب توزیع مواد معدنی لحاظ شود و به زودی سومین قطب تجاری کشور در منطقه جنوب و سکوی پرتاب و تحول عظیم استان سیستان و بلوچستان خواهد شد پیشنهادات بندر چابهار در نشست تخصصی با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت/افزایش نرم تخلیه و بارگیری به ۴ و نیم تا ۵ میلیون تن تا پایان سال ۹۹ برگزاری اولین مانور امداد و نجات و اطفاء حریق مایعات قابل اشتعال در حین سوختگیری تجهیزات بندری طرح توسعه بندر چابهار فراتر از برنامه زمان ‌بندی در حال اجراست برگزاری تمرین (Drill) مقابله با آلودگی نفتی با محوریت استفاده از مواد دیسپرسنت در بندر چابهار توسعه زیرساخت های مخابراتی و ارتباطات دریایی نوار ساحلی جنوب شرق کشور در قالب پروژه های مخابرات دریایی سواحل مکران نصب آینه های محدب سقفی در ورودی و خروجی درب های بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار
محققان دانشگاه یزد موفق به طراحی و ساخت زیردریایی نیمه‌هوشمند کنترل از راه دور با سرعت زیرسطحی 10 نات بر ثانیه شدند.

سجاد صدقی، دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک دانشگاه یزد و سرپرست تیم سازنده زیردریایی ققنوس، در این باره گفت: این زیردریایی کنترل از راه دور توانایی حرکت با سرعت 10 نات بر ثانیه در زیر سطح و 12 نات در ثانیه بر روی سطح آب را دارد و همچنین ظاهر زیبا و مانورهای ویژه‌ای که برای این زیر دریایی در نظر گرفته شده آن را نسبت به دیگر انواع مشابه منحصر به فرد کرده است.

 

وی با بیان اینکه «قابلیت شناورسازی بدنه فیبر کربنی سبک زیردریایی ققنوس از جمله مانورهای ویژه طراحی شده برای این زیردریایی است»، تصریح کرد: پیش‌رانش تک پروانه‌ای، مانور سیستم با دو سکان صلیبی، شعاع گشت‌زنی یک متر، قابلیبت حفظ عمق دینامیکی و استاتیکی، حداکثر عمق عملکرد 2.5 متر، وزن 6.5 کیلوگرم و ابعاد 90 در 12 سانتی‌متر از ویژگی‌های فنی و ظاهری این زیردریایی است.

 

صدقی افزود: به منظور شرکت در دومین دوره مسابقات ملی طراحی و ساخت زیردریایی‌های کنترل از راه دور و هوشمند از آبان ماه سال گذشته در حال ساخت نسخه جدید و هوشمند این زیردریایی به نام سوبا هستیم که امیدواریم تا اسفند ماه برای شرکت در این دوره از مسابقات نیز آماده شود.

 

سرپرست تیم سازنده زیردریایی ققنوس در پایان با اشاره به اینکه «قابلیت نصب دوربین بر روی ققنوس وجود داشته و می‌تواند در صنایع دریایی و نظامی مورد استفاده قرار گیرد»، گفت: تنها هدف تیم سازنده برای نسخه جدید زیردریایی این دانشگاه هوشمندسازی کامل زیردریایی است تا سوبا بتواند به صورت کاملا هوشمند و بدون نیاز به کنترل از راه دور مأموریت‌های تعریف‌شده خود را به انجام برساند.

۲۶ آذر ۱۳۹۰ ۱۶:۳۵
ایسنا |
کد خبر : ۹,۶۶۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید