آشنایی با کنوانسیون جستجو و نجات دریایی و مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی چابهار

 مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی[1] بندر چابهار

مرکز هماهنگی نجات دریایی بندر چابهار به عنوان تنها مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی استان سیستان و بلوچستان مجهز به سیستم­های مخابراتی جهت پوشش رادیویی منطقه به منظور دریافت پیام­های اضطرار شناورهای مضطر در آب­های دریای عمان می­­باشد. از وظایف عمده­ی این مرکز، ایجاد هماهنگی بین مراکز فرعی جستجو و نجات دریایی واقع در سواحل استان، سایر ارگان­های مشارکت کننده در طرح استانی جستجو و نجات، و هدایت و کنترل عملیات جستجو و نجات دریایی در حوزه آب­های استان سیستان و بلوچستان می­باشد.

jj

تجهیزات و امکانات مرکزهماهنگی جستجو و نجات دریایی چابهار

تجهیزات موجود در مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی بندر چابهار و امکاناتی که برای پاسخگویی به سوانح احتمالی در اختیار این مرکز قرار دارد به شرح ذیل می­باشد:

Ø            یک فروند شناور ناجی

Ø            یک فروند قایق جستجو و نجات (Rescue Boat)

Ø            همیاران ناجی

Ø            قرارداد اجاره بالگرد با نیروی دریایی ارتش

Ø            سیستم شناسایی خودکار (AIS) 

Ø            سامانه ارسال پیامک هواشناسی

Ø            یک دستگاه ناوتکس گیرنده

Ø            سه دستگاه VHF DSC

Ø            دو دستگاه MF-HF DSC

Ø            یک خط تلفن ، یک خط تلفکس و یک خط برای تلفن ۱۵۵۰

Ø            ارائه خدمات مشاوره پزشکی

برنامه ­های آتی:

Ø     الحاق یک فروند شناور ناجی (ناجی21)

Ø     ارتقاء سطح ساختار تشکیلاتی مراکز MRCC

Ø     ایجاد مرکز فرعی جستجو و نجات دریایی در شرق استان (بندر پسابندر)

Ø     ایجاد مرکز فرعی جستجو و نجات دریایی در غرب استان (زرآباد)

Ø     برگزاری مانور استانی

Ø     انعقاد تفاهم نامه همکاری مرکز MRCC چایهار با:

 اداره کل فرودگاه های استان

جمعیت هلال احمر شهرستان چابهار

نیروی دریایی سپاه شهرستان چابهار

یگان دریایی نیروی انتظامی شهرستان چابهار

منطقه سوم نیروی دریایی کنارک

آشنایی با کنوانسیون جستجو نجات دریایی

سازمان بین­المللی دریانوردی (IMO) به منظور ایجاد یک سیستم هماهنگ بین المللی در زمینه جستجو و شیوه های نجات اشخاص مضطر در دریا در سال ۱۹۷۹ کنوانسیون بین المللی جستجو و نجات دریایی (SAR Convention) را تصویب نمود و از سال ۱۹۸۵ مفاد آن لازم الأجرا گردید. این کنوانسیون سازماندهی مراکز هماهنگی نجات دریایی و مراحل هماهنگی در ساحل و همچنین روش­های همکاری چند کشور همسایه را برای انجام عملیات جستجو و نجات در یک منطقه مشترک را پیش بینی نموده است. به علاوه کنوانسیون یاد شده مقدماتی را در رابطه با اقدامات آمادگی، ایجاد نقشه­ها و تعیین مناطق عملیاتی، تأسیس مراکز هماهنگی اصلی و فرعی نجات دریایی و همچنین در صورت بروز سانحه طرح و روش­های عملیات موثر را طراحی نموده است.

تأثیر غیر قابل انکار استفاده از مقررات متناسب با شرایط حاکم بر تردد شناورها در کاهش مخاطرات ناشی از فعالیت­های دریایی، افزایش ایمنی دریانوردی، کاهش سوانح، کاهش آلودگی های زیست محیطی و توجه به این نکته که اجرای مفاد کنوانسیون مذکور موجب اطمینان خاطر هر چه بیشتر دریانوردان و مسافران در دریا می­باشد، موجبات الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مذکور در سال ۱۳۷۳ را فراهم نمود. با توجه به موقعیت کشورمان با دارا بودن مرز طولانی آبی متجاوز بر دو هزار و پانصد کیلومتر و لزوم صیانت از آبهای تحت حاکمیت کشور و الزامات الحاق به کنوانسیون مذکور، ایجاد مراکز هماهنگی نجات دریایی به منظور نجات جان اشخاص در دریا و انجام عملیات جستجو و نجات درقالب یک طرح مشخص و از پیش تعیین شده که همسو و هماهنگ با طرح جهانی جستجو و نحات دریایی-هوایی باشد از ضروریات غیر قابل اجتناب است.

از این رو سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نماینده سازمان بین­المللی دریانوردی در ایران و همچنین متولی امر دریایی اقدام به ایجاد مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی در تشکیلات سازمانی خود نمود.

 

[1] Maritime Rescue Co-ordination Centre (MRCC) 


تاریخ بروزرسانی : ۲ بهمن ۱۳۹۸ ۱۶:۴۶

معرفی راهنمای بین المللی جستجو و نجات هوایی و دریایی

اولین هدف از انتشار سه جلد راهنمای بین المللی جستجو و نجات هوایی و دریایی را می­توان اینگونه ذکر نمود:

کمک به کشورها در زمان برقراری جلسات جستجو و نجات و رفع احتیاجات و رعایت قوانینی که تحت کنوانسیون­های ذیل به آن پیوسته اند:

Ø            کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری شیکاگو

Ø            کنوانسیون بین المللی جستجو و نجات دریایی (SAR)

Ø            کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص در دریا (SOLAS)

Ø            گردآوری یک سند راهنما به منظور اعمال رویکردهای متداول هوایی و دریایی جهت سازماندهی و ساماندهی خدمات جستجو و نجات.

          جلد اول: سازماندهی و مدیریت

o              مفهوم سیستم جهانی جستجو و نجات

o              پایه گذاری و بهبود سیستم ملی و منطقه ای جستجو و نجات

o              همکاری با کشورهای همجوار جهت تدارک خدمات موثر و اقتصادی جستجو و نجات                                     

           جلد ۲: هماهنگی عملیات

o       کمک به پرسنل، کسانی که عملیات و تمارین جستجو و نجات را طرح ریزی و هماهنگی می کنند

            جلد ۳: امکانات سیار

o       به معنای حمل وسایلی است بر روی واحدهای نجات، هواپیماها و یا شناورها، جهت کمک رسانی و ارائه جستجو و نجات یا دستورالعمل ماموریت هماهنگ کننده در صحنه

مزایای عملیات جستجو و نجات دریایی

o       ایجاد محیطی ایمن جهت صنایع مرتبط دریانوردی، هوانوردی، گردشگری، تحقیقات و ...

o       فراهم آوردن آرامش خاطر نزدیکان و بستگان سرنشینان شناورها

o       کاهش حق بیمه مسئولیت و باربری در صنعت کشتیرانی

o       کاهش تلفات و خسارات مالی و جانی

o       صیانت و حاکمیت آبهای کشور

o       تبلیغات مثبت برای کشور

شماره­های تماس:

تلفن اضطراری       ۱۵۵۰

تلفن                         5435321415 - ۹۸+

فاکس                       5435321215 - ۹۸+

پست الکترونیکی        Mrcc-chabaharport@pmo.ir


تاریخ بروزرسانی : ۲ بهمن ۱۳۹۸ ۱۶:۴۲